Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ohhoh, onpa tänne tullu tekstiä lyhyessä ajassa [8|][:)]
Osanottoni Nuori Äiti tätäkin kautta <3

Meillä tapahtui eilen ihan hassu juttu! Telkkarista kuulu nimi Kosti jonka jälkeen mainitsin miehelle että Kosti on kiva nimi. Mies sanoi että niin hänestäkin, ja kysy heti perään millon me tehtäis toinen vauva [:D][;)] Puhuttiin että noin kahden vuoden ikäerolla ehkä... Ja sit loppuilta etittiinki kalenterista Kostille toista nimeä ja mahdollisia tyttöjen nimiä samalla ku katottiin bb-showta [:)]
Ennen se ei oo kommentoinu kertaakaan mun puheisiin toisesta vauvasta, mutta kai se on alkanu tajuta kans ettei toi enää meille riitä kun toinen jo melkeinpä ryömii lattiaa pitkin [:D]

Ja juu, täällä myös alettu heräilemään öisin useemmin, tosin nyt ollaan kaks yötä menty vanhalla rytmillä että herätään ekan kerran vasta 4 aikaan ja oon siitä niin ilonen ettei se klo 1-2 jääny päälle. Sai ainakin vähän pitemmän pätkän taas nukuttua... Mutta 4 kertaa yössä ennen sitä viidettä ja lopullista oli ennätys.

Mullakin tota sf-mittaa löyty kyllä [>:][:D] 37+0 oli 41cm ja mitä se sitten kerkes siinä kolmen päivän aikana kasvamaan ennenku tosissaa räjähti sellasella paineella että tayssin sängyt pois (parempi vertaus kun oksat pois [:D]) Sänkyhän mulle tosissaan vaihdettiin [8|]

Nuori äiti, kovasti voimia menetyksen johdosta [&o] käytiin tossa viikko sitten mun isovanhempia kattomassa, asuvat aika kaukana ja ovat jo yli 80kymppisiä joten aika heikkoa niitten meno. En ollu ihan ite hoksannu kuin tärkeetä niille meijän käynti oli enneku huomasin et tyypit on melkeen tippa linssis ku vauvaa pitelevät[8|] kun kaikki tiedetään että ei ne tuu Liekkiä hirveesti näkemään... aina itelläki mielessä että nytkö oli vika kerta ku tavattiiin... Jotenki noi vauvat on kyl aika terapeutteja, kun on pieni uusi elämä käsissä niin ehkä toisten poismeno on helpommin hyväksyttävissä...

asiasta kevyempään, Nuori äiti mainitsi tosta saunomisesta. Onko se ihan ok mennä tän kokosen kanssa tosiaan sinne saunan ala-lauteille? unohin neuvolassa viimeks kysyä tosta.

yöheräilystä, meillä syötöt on aina ollu tiheesti mutta on kyllä havaittavissa näitä yö-jutteluita. Liekki saattaa aamupuolella herätä ja itekseen höpötellä toista tuntia sängyssään ja sit simahtaa uuestaan. Usein oon ite siin vaihees niin väsy etten jaksa alkaa välttis ees tissiä tarjoomaan[:D] ja tosiaan pitää olla mahd.hämärää(ostettiin just sellanen yövalo et just näkee mitä tekee). Jotenkin viime viikkoina on poika kehittyny hirveesti, tosiaan se ympäristön seuraaminen, sellanen aktiivisuus ja kommentointi(kiljunta, päristely, murina ja jokellus) on lisääntyny huimasti!

ihana syysilma ulkona ja pitkäst aikaa melkeen hyvinnukkunu olo ja tänään pääsen pitkäst aikaa miehen kans ostoksille, elämä voittaa joskus[:D] hyvää viikonalua kaikille!

juu mä muistan, sulla, mohomaha sitä lapsivettä oli PALJON!! [:D] Mulla ei, ihan normi määrät, jopa niukasti joidenkin kätilöiden mukaan, mutta silti..

Ja kyllä sinne saunaan voi mennä, siis alalauteille, kunhan siellä nyt ei tuntitolkulla aikaa kuluta eikä tosiaan sinne ylös kiipeä löylyjä heittämään.. [:D]

Meillä vauvauinnin infotilaisuudessa sanottiin,että saunoa voi..Ei hirveitä löylyjä tietenkää ja lapsen päälle tarvii välillä aina valella vettä..Ja siellä vauvauinnissa kaikki mammat istua nököttää lapsen kanssa saunassa imettämässä[:D]Mutta sillon ei kukaan heitä löylyä ja ovikin on auki...

yöherääminen
..Meillä herätään edelleen se 3 kertaa yössä syömään..Mutta onneksi nukahtaa syönnin jälkeen samantien,siirrän omaan sänkyynsä ja tää jatkaa tyytyväisenä unia..kolmannen kerran kun heräilee joskus 5-6 aikaan,niin otan viereen,ja siinä se sit jatkaa vielä uniaan..huomannu että malttaa nukkua pitempään kun sen aamusta ottaa viereen,kun mitä omassa sängyssään olisi..[8|]

Heh,Jami sai eilen kaveripariskunnalta lahjaksi pienet ajohousut[:D]Siis niin mahtavat että! täytyy vaan pari vuotta kasvaa että on sopivat ja sitten pääsee isin kanssa mönkkärillä huristelemaan [:D]

Huomenna oisi neuvolapäivä..ja rokotukset[>:][&:][&:][:'(]

Nyt kokeilin aamulla korviketta taas..annoin puolet rintamaitoo ja puolet korviketta..vielä ei ainakaan oo valitellu mitään..[:)]

meillä oli aamulla kohmeessa maa..pakkasella on siis käyty[:)] Oli niin pirtee ilma käydä aamulla vaunuilemassakin ja aurinkokin paistaa..nää on ihania syksykelejä[:)]

Ja Jami on 3 kk <3...Mihin nää päivät oikein hurahtaa...

Tosiaan Henniv onnea 3kk-Jamille [:)] Meillähän typy täyttää huomenna jo 4kk  Ja neuvola myöskin. Ilman rokotuksia [:)][:)]

Nuori äiti: osan ottoni täältä myös.

Meillä viettettiin ihanaa viikonloppua! Perjantai iltana tytön mentyä yöunille (klo 22) käytiin mieheni kanssa ulkona syömässä ja siskoni oli vahtimassa neidin unta. Ensimmäistä kertaa vietettiin aikaa kaksin tytön syntymän jälkeen. Hoitoon ei voi muuten vielä  kellekään tyttöä jättää, kun ei kelpaa kuin tissi. Hyvin kuitenkin toimi, kun tyttö on yöunilla niin sillä aikaa pystyy jossakin piipahtamaan

Lauantaina sitten kävin oikein KUNNOLLA shoppailemassa vaatekaappiini täytettä, ehkä nyt kehtaa liikkua ihmisten ilmoilla oli muuten melkein helpompi shoppailla raskausaikan mammavaatteita, kun ei ollut hirveesti vaihtoehtoja En kyllä oikein tykkää vaatteiden ostamisesta, kun pitää sovittaa ja jonottaa...hoh kun on ankeeta touhua! Paitsi sisustus juttuja kyllä jaksaa shoppailla
Sunnuntaina sit käytiin anoppilassa ja sukua oli paikalla. Tyttö vaan jakso hymyillä ja höpöttää kaikille ja automatkatkin meni ihan kivasti (tunti suuntaansa). Ilma näyttää ihanalta ja tytsy vetää sikeitä partsilla, seuraavilla unilla äippäkin lähtee nauttimaan säästä. Aurinkoista viikon alkua kaikille.

Nuorelle äidille ja Taatulle osanotot menetyksestä..

Meillä poju tänään 4kk!! Hurjaa vauhtia aika menee! Viikon päästä neuvolalääkäri..

Yöt menee yhdellä syötöllä, herää siinä 5 aikaan ja sit jatkaa unia 7-8:aan. Mut nyt on alkanu nukahtaminen iltaisin olee aika vaikeeta, mistä lie johtuu?! Poika käy syömään siitä 21 aikaan ja nukahtaa tissille, siirrän sänkyyn ja nukkuu ihan sikeesti noin puolituntia ja sit herää hirveeseen itkuun...Sit taas annan tissiä kuin ei sänkyyn rauhotu, nukahtaa taas ja eilen esim. heräs vielä uudelleen itkemään...Jotenkin rauhaton. Eikä ole edes alkanu liikkua sen enempää, eli ei oikeestaan yhtään kun ei ole kääntyilystä vielä kiinnostunu..

Nyt myös sama homma tullu päikkäreihin eli nukkuu hetken ja sit herää itkemään, nukahtaa kyl sit uudestaan ja saattaa sen pari tuntia vetästä. Meillä siis rytmi muodostunu sellaseks et 10 aikaa nukkuu pienet unet, puolisen tuntia ja sit nukkuu 12-14 ja viel 4-5 aikaan tunnin verran. Sit valvoo siihen 21 asti.

Me ollaan pari kertaa käyty saunassa, poika on siellä ihan hyvin viihtyny ja yleensä aina pissa lentää kaaressa [:D]

Mites, onko kukaan jo antanu vauvan istua kun on itse alkavat punnata esim. sylissä istuma-asentoon?? Siitäkin on niin monenlaista ohjetta..Mä oon kuullu aiemmin et kannattaa odottaa siihen 6 kk, et lapsen selkä ois sit tarpeeks vahva, mut eilen juttelin yhden lääkärin kanssa, joka sit sano, et lapsi on siihen valmis kun alkaa punnata itse siihen asentoon. Ei tietenkään mihinkään kovalle voi laittaa istumaan ja kunnon tuki pitää olla mut et tosiaan lapsi sais jo istua.. Nyt mekin ehkä hieman rohkeemmin annetaan olla sylissä istuma-asennossa vaikka silti ajattelin "varoa" hieman siihen 6kk ikään asti...Sekavaa..

Näitä teidän juttuja yöheräämisistä kun lukee niin on kyllä onnellinen siitä että meillä pieni antaa nukkua[:D] Täällä pieni on reilun kuukauden jo käyny nukkumaan siinä 22-23 ja herää syömään vasta 8-9 aikaan, syö sillon 200 ml maitoa ja jatkaa unia puolillepäivin, mm tänäänki heräs puol yheltä[:D] sinänsä kivaa kun saa aamulla sitten vähän omaa aikaa, kerkeää rauhassa juoda kahvit, syödä aamupalaa ja jopa suihkuun[:)] Päivisin kyllä ei sitten nuku kun jotain puolentunnin torkkuja, mutta mieluummin kyllä minäki nukun yöt hyvin[:)]

Mä viimeks kysyin neuvolasta tuosta istumisesta ja mun täti sanoi että saa sitä auttaa istumaan ja antaa istua, sillon se saa just sitä harjotusta. Ainoastaan istuttaa ei saa, että tukis tyynyillä jonnekki esim syöttötuoliin istumaan ihan tuntikausiks. Meidän pieni haluis istua kokoajan, sitten käsistä vedän sitä ja autan istumisasentoon, sitte aina tulee sellasta naurua että[:D] Ja nyt pari viikkoa se on jopa itte pinnistäny siitä istuvasta asennosta seisomaan[:D][:D]

Nuori äiti osanotot. [:(] Itsellä vuoden sisään kuollut molemmat isoäidit joita ihailin tosi paljon. Viime aikoina molemmat ollu kovasti mielessä. Työnsin kokonaan surun pois silloin, en edes pystyny hautajaisiin menemään ja ehkä nyt vieläkin käyn läpi molempien poismenoa.

Pulina82 meillä neuvolatäti viimeks kehui kun tyttö punnaili istumaan ja pitää päätä niin hyvin istuessa, eli ilmeisesti ihan ok. En ainakaan estä jos tyttö tykkää harjotella kunhan nyt hyvin tuetusti ja ei liikaa.

summerwine meillä myös näin onnellisesti ollu että joka viikko ainakin 1-3 yötä nukkuu ilman heräilyjä 22-07 suunnilleen. Saa ite kyllä tosi paljon energiaa kun ei tarvii yöllä herätä! varsinkin kun en saa heti unta jos pitää nousta. Mutta muuten yks syöttö yöllä ja päivällä ei edelleenkään nuku kun 15min pari pätkää vaikka kaikki keinot on kokeiltu. [:@] Nooh kyllä se tästä. [:)]

Selkävaivat vaan jatkuu... mutta yritän ulkoilla joka päivä kerran tai pari kun oon tuohon Vesijärveen ihan rakastunu. [:D]
Ihan hurjalta muuten tuntuu toi vauvan kehitys! [:)] äsken se oli vasta semmonen pieni nyytti joka vaan nukku ja söi ja nyt jo naureskellaan ja kääntyillään lattialla. Huh.

Soittelin aamulla kätilöopiston äippäpolille ja sit vielä olin yhteydessä omaan neuvolaani. Kättärin kätilö oli aivan ihana; hän sanoi, ettei mun huoli ole ihan aiheeton, mutta että meillä täällä kuulemma tämmösiä raskauksia seurataan ylimääräisillä polikäynneillä ja ultrilla. Sanoi kuitenkin myös samaan lauseeseen, että koska luonto on asian nyt näin järkännyt, niin eiköhän se haava ehdi siinä vielä lisää parantua, ennen kun masu on taas iso pallo. Terkka oli kätilön kanssa ihan samoilla linjoilla, sanoi myös että tuo raskauden seuranta keskitetään enemmänkin äitiyspolille, jossa mietitään tulevaa synnytystapaa, joka ei siis automaattisesti ole sektio. Jos haava on hyvin parantunut ja raskaus menee hyvin, niin on täysin mahdollista synnyttää alateitse.

Vähän helpotti pahin pelko, kun tietää että musta ja vauvasta pidetään huolta ja mua kuunnellaan. Vähän kyllä ihmetytti, kun terkka sanoi suosituksen olevan vähintään 1 vuosi sektiosta, siis seuraavaan synnytykseen ja kuitenkin lääkäri jälkitarkastuksessa näytti heti vihreetä valoa [8|] Mutta pääasia, että hommat hoituu ja kaikki pelot ym. otetaan tosissaan. Mennään nyt sitten yksityiselle varhaisultraan ja eka oma neuvola on siis ens viikon keskiviikkona.

Pulina82: Kyllä meillä ainakin Onni jo on jonkin aikaa punnannut itseään ylös ja ihan niinkun muidenkin poikien kanssa, muös Onni on hetken saanut "istuskella" ja ihailla maisemia uudesta näkövinkkelistä. Ei ne lapset siitä rikki mene, jos hetken istuskelevat! Eli rohkeesti vaan jos ylöspäin haluaa! [:)]  Ei me missään sohvalla poikaa istuteta vaan sylissä niinä hetkinä kun leikitään tms.

AinoL. Mullakin oli suunnitteilla ostaa itselleni kaappi täyteen uusia vaatteita, vaan eipä nyt sitten tarvitsekaan [:@] kohta pitää kaivaa mammahousut takas käyttöön... Onneks noita äitiysvaatteita ei tarvii enää ostella, saa nuo vanhat mennä vielä kerran.

Ja vielä saunomisesta; kyllä se on ihan luvallista. Eihän meistä kukaan kai mihinkään kuumaan saunaan vauvaansa vie, mutta pikkulämpöihin voi tietty viedä ja justa vaikkapa vauvauinnin jälkeen. Meillä Onni on ainakin jo saunassa käynyt ja tykkäs kun sai lämpimässä nakuna olla [:)]

Pakko tulla hehkuttamaan kun vihdoin ja viimein toi Napero-kerho hyväksy mut jäseneks vaikka oon sitä yrittäny ties kuinka kauan, siellä ollaan aika hitaita. Niin ni sain liittymislahjaks ensilusikan joka vaihtaa väriä jos ruoka on liian kuumaa (tulee ihan mieleen kun joskus pienenä sain muropaketeista lusikoita jotka vaihto väriä [:D]), tollasen pienen "kirjan" ja pampersin näytevaipan ja vielä -40% alennuskuponki cittariin lotta, lassi tai napero-vaattesta tai -jalkineesta.

Aika paljon kyl saa kaikkee ilmaiskamaa kun saa vauvan [:)]

Hehh,mä vasta vähän aika sitten tilasin sen k-plussa kortin,että pääsee liittymään napero kerhoon..[:D][:D] 

Meillä on ollu iät ajat, mut en tie mikä siel kesti. Kiva leikkiä tolla lusikalla tossa, kun pistää tohon mistä läppäri puhaltelee kuumaa ilmaa niin lusikka onkin pinkki eikä violetti [8D]

Onkos täällä joku muu libero-kerhossa? Mä vähän jo odottelen sitä laatikkoo minkä sieltä saa n. 6kk iässä [:)]

minä oon libero-kerhossakin..Kaikkeenhan sitä pitää liittyä[:D][:D]

tää on jo perin outoo..Jami on nukkunu jo muutaman tunnin sisällä..Piiiiitkään aikaan en oo sitä sisälle saanu nukkumaan,vaan aina on pitäny vaunuihin laittaa nukkuun,ja nukkuukin siellä sit ihan hyvin..ja nyt mua ei väsytä,kun pääsisin tonne viereen pötkötteleen[:D]tää on just niin tätä..

Huomenta! Hrrrr....

Täällä on tänä aamuna ihan sairaan kylmä [:'(] mittari näyttää vaan +2c ja karsee tuuli. Pitää pukea kunnolla päälle kun lähtee viemään poikaa eskariin. Ja muutenkin mulla on kokoajan kauheen kylmä... Onneks tuolla vaunuissa on lämmin eikä tuuli pääse sinne, ei tarvitse pelätä että Onni jäätyis. Riittää että mamma palelee.

Tänään on sitten se teatteri illalla äidin kanssa, jee! [:)] Vähän omaa aikaa, käydään ennen sitä jossain syömässä jotain. Mietin vaan, että miten pysyn hereillä, kun kotiintulo menee johonkin kympin jälkeen... nyt kun on iltaisin uni tullut jo ysin jälkeen. Pitää vissiin ottaa päikkärit ennen lähtöä.

Nyt alan pakkailemaan ukkelia ja itsellenikin kaivan jostain villapaidan.

Ja joo, me ollaan myös Libero-kerhossa [:D]

Huomenia!

Onnittelut mohomahan Nealle 4kk ja Henniv:n Jamille 3kk <3 <3.

Mä en ymmärrä miten mä joskus kuvittelin että mulla tulee aika pitkäksi äitiyslomalla. No ei todellakaan! Mulla ei meinaa enää päivät viikossa riittää. Ja ihania äitikavereita olen saanut joiden kanssa nähdään säännöllisesti. Miten mä muka vuoden päästä pystyn töihin menemään???

Tyttö Koo: Niinhän se vissiin on että suositus on se 1 vuosi synnytysten väliin jos on ollut sektio. Mutta aina otetaan ns. varman päälle eli hyvin se menee [:)]. Susta pidetään hyvä huoli, eli nou hätä <3. Ja mÄ pidän myös peukkuja että pikku prinsessa tulisi teille vähän "sekoittamaan pakkaa" [:D].

No niin, me käytiin vauvakinossa ja vauvauinnissa. Molemmat hienoja kokemuksia.
Vauvakinoon kannattaa muuten mennä ihan kokemuksen kannalta, ei siellä mitään elokuvaa pysty katsomaan (siis minä ainakaan) mutta aika hauskaa se on kun sali on täynnä äitejä vauvoineen [;)].
Vauvauintikin meni kivasti, aika hankalia otteita siellä oli ja hirmuista vauhtia mennään eteenpäin. Ensi su jo sukelletaan (ja tätä mammaa jännittää).

No niin....

Täällä sitten sairastetaan[:(] Korvatulehdus molemmissa korvissa[:(]
Nyt on pienellä antibiootti kuuri päällä, ja lisäks särkylääkettä.
Meillä (mulla ja vauvalla) on ollut räkää[:(] ja mun mielestä sunnuntaina oli jo hyvä päivä että räkää ei enää juuri tullut, niin mitä vielä..su-ma välinen yö suoraaa huutoa 00-03. Annoin sitten Panadolia ja vauva rauhottui ja nukahti. Aamulla oli iloinen, ja ajattelin että tekee hampaita. Päivän mittaan eilen oli itkuinen, ja yks ihana mamma sanoi että jos sillä on korvatulehdus kun on ollut räkäinen. No mä soitin lekuriin, ja illalla käytiin, ja tosiaan joo, korvatulehdus[:(] Hitsi, että mä tunsin itseni huonoksi äidiksi, että enkö tollasta tajunnut, ja toinen sai kärsiä, kun äiti ei tajuu[:(]
No onneks nyt lääkitys!! Neiti nukkui hyvin viime yön, yhdellä syötöllä. Naurettiin illalla, kun iskä laittoi neidille sängyn että on mahdollisimman pystyasennossa[:D](pappa duunas potilaalle pedin)TOIMII!!
Mä kasasin tänään sohvalle sellasen pedin että nukkuu siinä näin päivällä pystyasennossa, ja hyvinhän tuo näyttää nukkuvan[:)]
Toivottavasti tästä ei nyt ala mikään korvatulehdus kierre[:o]

Mites teillä muilla, oletteko saaneet olla terveinä??

Täällä ollaan oltu terveinä. Yhdessä vaiheessa oli pienellä vähän nuhaa, muttei muuta. mutta nyt pari päivää ollaan oltu ihmeen kärttysiä. Vatsavaivaa tai hampaita, vai kenties jotain muuta? Mistä näitä tietää[&o] kuumetta ei ole, eikä suoraa huutoa, mutta tyytyväiset hetket on harvassa.. Sellasta pientä kitinää, välillä suurempaakin, mihin ei auta oikeen mikään. Ei tän takia viittis alkaa neuvolaankaan soittelemaan, kun ei ole mitään varsinaista oiretta.. Eikä kakka oo oikeen viimeaikoina kulkenu, joten ehkä se on vatsavaivoja vaan.. Pitää nyt vaan seurailla, mitä tässä tapahtuu. Mutta ärsyttäväähän tää arvailu on, kun ei noista pienistä välillä ota selvää. Ei sen takia tarvi itseään syyllistää. Pääasia on, että pieni sai lääkkeensä ja toivottavasti paranee myös pian[:)]
Ja joo, täällä kans napero kerhossa ja liberossa[:)] Tosin mua pisti naurattamaan noi napero kerhon liittymislahjat, laatutavaraa[:D]

hyi hyi mohomaha, arvaa oliko pakko heti mennä napero-kerhoon ku kuulin noist ilmaislahjuksist[:D][:D] oon niin heikkona kaikkeen ilmaseen[;)] Tyttö Koo, eiks just tos raskauden alus ollu muuten ihan hirvee palelu koko ajan pääl? tasan vuos sitten täälki niin paleltiin[:)] Mut onki kylmä aamu, katoin jossain välis et just plussan puolella, vähän käy miestä sääliks ku toinen polki duuniin kuueks... Pitää lähtee pian ulos ku taas on hieno syys-paiste!

Eilen käytiin ostoksil, piti mennä Ideaparkkiin mut ei p*kele sinne päässy matala-lattiabussilla[:@] piti jäädä treelle mutta ihan mahtavaa ku pikkumies veti sellaset 3 h unet vaunuissa ku oltiin ostoksil ja sit imetin ekaa kertaa ns.julkisella paikalla ravintolassa, oli ihan voittaja-fiilis ku se olikin niin helppoa [8D]

Täälläki ollaan oltu onneks terveitä, en oo muistanu sitä kuumemittariakaan hankkia siks[8|] lupaan mennä tänään ostamaan! Mietin et kun itte en juur koskaan sairastele flunssia sun muita niin onkohan se jotenki periytyvä ominaisuus? [:D][:D]

Takaisin