Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvää iltaa ja terveisiä aivan sairaan ihanalta hääpäiväreissulta!!!

Nyt, VIHDOINKIN tulee hehkutusta myös täältä meikäläisen suunnalta [:D]

Takana maailman ihanin kylpyläviikonloppu! Sviitti oli MAHTAVA ja paikka muutenkin loistava rentoutumispaikka. Kelluskeltiin porealtaissa, mineraalialtaassa, vastavirrassa, saunottiin, syötiin illalla hyvin kaupungilla... Join kesän ekan (ja varmastikin vikan) mansikkamargariitan ja se oli niiiiiiiiiiiin hyvää, nam... [8D]
Ja se kaikista tärkein; saatiin taas puhuttua hirmu paljon meidän suhteesta, puhuttiin noista terapiakäynneistä, vietettiin todellista laatuaikaa yhdessä [:D]  Ja ihan pakko on kertoa, että illalla/yöllä sain elämäni parasta seksiä [:)][8D][;)][:D] en ole koskaanikinä kokenut vastaavaa... jotenkin se  henkinen ja fyysinenkin "lataus oli ihan uskomatonta. Vieläkin on maha ihan solmussa... [:D]
( Oli muuten ihan mieletön ukkosmyrsky eilen Tampereella!!! Päästiin aitiopaikalle katsomaan, kun luontoäiti järjesti mahtavan näytöksen!!! )

Onnin yökyläreissu meni hienosti, mutta... huoh.... kummitäti oli kuulemma syöttänyt pojalle yhden vuorokauden aikana 1,8 LITRAA Nannia... [:@] "kun sillä oli nälkä" oli selitys... ja nyt sitten poika on itkenyt ihan lohduttomasti mahaansa siitä asti kun on tultu kotiin [:(] Siis voi jumalauta, neljän lapsen äiti ja syöttää lasta kun vähänkin inahtaa vaikka olis just syönyt... kakkaa on odoteltu koska se varmasti helpottais pojan oloa, mutta ainakaan vielä ei ole näkynyt. Mies mua lohdutti, että tuskin Onni on kuitenkaan syönyt koko tuota määrää... tiedä häntä, mutta poika huutaa nyt kokoajan kun on valveilla-yötä kauhulla odotellen...

Mummi on edelleen elossa, kävin häntä katsomassa kun tultiin kotiin. Ei ole enää tänään jaksanut olla hereillä, mutta oli reagoinut avaamalla hetkeks silmänsä kun äitini oli hänen luonaan käynyt. Tuntuu, ettei omasta ammatista ole tässä mitään hyötyä, vaikka olen nähnyt näitä saattohoitojuttuja kymmeniä. Kun kyseessä on omainen, oma läheinen, niin kyllä ne tunteet vaan on aika vahvasti mukana. Sairaalassa pystyin kyllä jotenkin pitämään itseni kasassa, mutta autossa se itku sitten tuli. Kunpa tulis se puhelu pian äidiltäni niin sitten olis kaikilla helpompi olla...

Tyttö koo, voimia sinne! Tiedän itsekkin hoitajan ammatista mitä saattohoito on mutta sitten tosiaan kun se omalle kohalle sattuu se on ihan toista.. vaikka siis taustalla on hoitajan roolikin..
ja hienoa, upeeta ja mahtavaa että teillä oli onnistunut reissu[:D]

Mekin tahottas Santeri siirtää omaan huoneeseen nukkumaan öiksi kun ite tosiaan olen herkkäuninen ja herään melkein jokaiseen tuuskausääneenkin..mutta meillä kun ei ole sellasta huonetta, yhyy..:( tuo toinen makkari on niin pieni ettei siihen enää pinnis mahu. no jospa me äkkiä löydettäs se unelmien omakotitalo sopuhintaan mitä ollaan jo tovi etitty [:D][:D][:)][:)][:)]

Ihanaa kun on pojalle tullu jo nukkumaanmeno rytmit, illalla klo20 simahtaa yöunille, siis joka ilta samaan aikaan. jääpä sitten äipälle ja isukille vähän "omaa yhteistä aikaa" [:)] miinuksena siinä on sitte tietenki et mamma joutuu nousemaan kaheksalta aamulla mutta koemme että se illan yhteinenaika on tärkeämpää [:)]
Tuo meijän poika on vähän vaativampaa sorttia että ei viihy juuri ollenkaan yksin missään..:/ no ehkä se siitä tasottuu :)

Huomenta. Kakkaa tuli sitten eilenillalla niin ,että oli selkää myöten ihan liejussa koko pikku-ukko. Mutta siihen loppui huuto ja yö meni normaalin kaavan mukaan yhdellä syötöllä. Halleluja!!!

Tänään olis ohjelmassa taas sairaalassakäynti mummini luona, kauppareissua ja miehellä on iltaviikko joten ollaan poikien kanssa keskenämme, pitää asennoitua taas tähän orkesterin pyörittämiseen... vasta vähän ennen puolta yötä tulee mies töistä tällä viikolla.

Meillä Onni on alkanut nukkumaan omassa sängyssään nyt joka yö, ei enää ole meidän vieressä. Omaa huonetta pojalla ei ole, mutta jo se, että on oma sänky, helpottaa öitä tosi paljon. Isommilla on iso yhteinen huone ja jos ei isompaa asuntoa saada (niinkun ei varmaan saadakaan) niin sitten jossain vaiheessa me muutetaan takas olkkariin ja pojat saa 2 huonetta itselleen. Ainakin vielä ollaan hyvin mahduttu tähän reilun 80neliön kämppään, ei edes ahdista. Muille tämä on ollut enemmän ongelma ja kyselevät kokoajan koska me ollaan muuttamassa isompaan... Mutta ei haluta tältä alueelta lähteä pois koska meillä on kaikki täällä, työt, koulut, eskarit, perhe... sopu sijaa antaa!

Olipas taas mahtava ukkonen eilenillalla!!! Oltiin miehen kanssa terassilla katsomassa, kun yhtäkkiä pilvet alkoi ensin liikkua kamalaa kyytiä ja sitten tuli ihan säkkipimeetä, hirveenkauhee tuuli ja sen jälkeen mielettömän hienot salamat ja jyrinä. Ja se sade oli mahtava! Mä rakastan kunnoon ukkosta! Onni ei ollut moksiskaan, oli olkkarissa sitterissään ihan tyytyväisenä. Toiseks vanhin poikani pelkäsi ja hän ei saanut nukahdettua muutamaan tuntiin.

Nyt tarvii kerätä luunsa ja lähteä kauppaan... päivänjatkoja!

EDIT: Niin ja kattilille kiitos tsemppauksesta! Tuntuu mummi olevan aika sitkee...

Viirukhan, meillä pojalle tuli sitä karstaa ensin etuosaan päähän, mutta se lähti kyllä ihan itestään pois kahessa viikossa. harjasin sitä normaalisti mutta en rasvaillu tms. ja nyt on tullut takaosaan, ehkä sekin lähtee samallalailla poijjes [:)]
Onkohan meijän poika jotenkin kamalan kova ukko syömään kun vetää 1,1L-1,4L/vrk. [:D][:D] no neuvolantäti vaan sano että isokokoset vauvat ovat kovia syömään[:D] Saapi selkävääränä kantaa nannia kaupasta [:D] Ehkä se on kohta lyötävä pottukattila nokan eteen, hehe.

Meillä uppoo tuttelia n.900ml/vrk. Eikä Nea kyllä suostu syömään jossei oo nälkä. Päästää vaan suustaan pois tai alkaa huutaan pullo suussa ja päästää pois. Onniko vaan nieleskelee ja tuijottaa silmät pyöreenä?

Niin ja piti aikaisemmin jo sanoa että meillä on huonoimmat pullot noi philipsin avent-pullot... Nehän päästää hirveet ilmakuplat sinne maidon joukkoon! Kuplitta selviää dr.brown´s pulloilla kun siellä on ihan kunnon venttiilit sisällä. Sukulaiset on järjestäen kysyny mikä tuo pullossa oikein on [:D]

Eilisillan myrsky sai Nean nukkumaan, isin ja äidin sytyttämään pöydän täytee kynttilöitä ja pelaa yatzya [:D]

Meillä tuota eilistä myrskyä pelkäsi ainoastaan minä itse. Vauva nukkui tyytyväisenä ja esikoinen katsoi ikkunasta silmät pyöreenä salamoita [:D] Mulla jäänyt lapsuudesta jotain traumoja ukonilmasta kun mökillä iski viereiselle pellolle kaivon kanteen salama, oli sen verran kova jysäys että siitä asti pelännyt ukkosta.

Täällä tyttö nyt pari päivää ollut tosi kiukkuinen. Vatsa ei oo toiminut normaalisti ja kuuma on ollut. Tänään sitten aamulla väänsi vaipan niin täyteen kun vaan pienestä vauvasta irti lähtee ja siitä lähtien ollut taas niin tyytyväinen ja hyvällä tuulella [:)] Varmaan viileämpi ilmakin myös helpottaa oloa.

Omaan huoneeseen siirtämisestä: Meillä esikoinen siirrettiin omaan sänkyyn ja huoneeseen kun oli 3kk ikäinen. Siellä nukkunut tyytyväisenä tähän päivään saakka, mitä nyt satunnaisia vierailuja meidän sänkyyn.
Vauva nukkuu nyt ainakin vielä meidän sängyssä. Tyttö joutuu jakamaan huoneen veljensä kanssa joten siirretään hänet sinne vasta sitten kun yösyötöt jää pois ja nukkuu koko yön tai ainakin suurimman osaa yöstä heräämättä. Jos nyt laittaisi tytön samaan huoneeseen veljen kanssa niin siinä olisi sitten kyllä molemmat hereillä aina kun vauva herää, eikä kyllä jaksa sellaista meteliä öisin [8|]

Nyt lähdetään lasten kanssa puistoon nauttimaan hieman viileämmästä päivästä [:D]

Viittomista.. Mulla serkku on kuuro ja hänen molemmat poikansa oppivat viittomaan ennen puhetta. Tuo opitushan menee ihan samalla tavalla kuin puheenopettaminenkin, eli tyyliin näytetään merkki ja näytetään mitä tarkoitetaan tyyliin kukka, auto jne. Kirjastosta löytyy noita viittomakielen oppaita, millä pääsee hyvin alkuun. Ja herraisä sentään, jos vaikka opetat mukelolle, että peukun ylös nostaminen tarkoittaa syömistä, se alkaa tuota käyttämään, vaikka se ei mikään "oikea" viittoma olekaan.
Nukkumisesta.. Meillä siirrytään myös tällä viikolla omaan sänkyyn nukkumaan. Oikeastaan haluisin odottaa siihen asti, kunnes yöheräilyt jää pois, mutta tuo meidän rottinkikoppa alkaa käymään pieneks. Meitä tuo vieressä nukuttaminen ei häiritse, ei tuhinat eikä muut. Omaan sänkyyn kiikutan tuon lähinnä sen takia, että mua ei ole koskaan viehättänyt ajatus perhepedistä sen jälkeen, kun muksu on vanhempi kuin puoli vuotta. Toki perhepedissä on etunsa, mutta meillä tuo sänky on mun ja miehen.. kiitosta vaan [;)] Ensimmäiset kuukaudet mun mielestä ihan eri juttu, ja varsinkin nyt kun Marika täysimetyksessä. Ja lisäks vielä.. en halua, että tuo omassa sängyssä nukkuminen ja kiinteiden aloitus alkaa samaan aikaan, vaan yks asia kerrallaan. Kiinteet kun meillä kuitenkin aloitetaan tuossa 4kk ikäisenä, niin on tuo nukkuminen jo siinä vaiheessa (toivottavasti) tuttua touhua.
Vaipoista.. Kokeilin ihan piruuttani rainbow vaippoja (s-marketin), ja oikeestaan nuo oli jopa ihan hyviä. Ei alkanut meillä pylly punottamaan, mutta likalla on keskivertoa parempi iho muutenkin, joten ei oo ihan niin tarkkaa noiden vaippojen kanssa. No joka tapauksessa jossain vaiheessa nuo liberot ja pampersit vaihtuu muumiin ja tyyliin lidlin vaippoihin, jotka ei ole läheskään niin imukykyisiä/kuivan tuntuisia. Oppii tuo muksu sitten paljon helpommin kuivaksikin.
Roni nimestä, tais olla jo toinen Roni täällä vai onko taatu tuosta nimestä aikaisemminkin vihjaissut? Meille olis tuo nimi myös tullut, jos poika olisi tullut. Nimenä vaan Roni Matias.
Tyttö Koo hirveet määrät tuo on poikaasi sitä maitoa kyllä dumpannut.. Kiesus sentään! No eiköhän siellä ole jonkin sortin manaajat lentänyt vähän väliä, näin uskoisin [:D]
kattili et varmasti ensimmäinen äiti olisi, joka korviketta jatkaa esim. perunalla jo parikuiselle.. Noi ruoka määrät on aika yksilöllisiä eikä niitä oikeen voi aina verrata. Neuvolan painokäyrää kannattaa toki sen verran seurata, että jos siellä mennään kuin raketti, niin silloin jossain voi olla jotain vikaa. Muuten en noista niin edes välitäkään.. [:D]
Meillä oli kanssa eilen kastajaiset. Hyvin sujui ja yllätettiin TAAS suku. Me kun ollaan miehen kanssa tehty kaikki hommat vähän.. hmm.. salassa ja yllättäin, niin nytkin saatiin anopille tippalinssiin, kun kasteen jälkeen pappi siunasi meidän maistraatissa aikaisemmin solmitun liiton. [:D][:D][:D][:D]

Jospa sitä taas välillä kirjoittelisi pelkän lukemisen sijaan...

Meillä vietettiin viikonloppuna ristiäiset kahdessa osassa, suku lauantaina ja kaverit sunnuntaina. Vieläkin on kaappi täynnä herkkuja, mihin nekin oikeen upottaisi [8|]. Pääsi kyllä eilen helpotuksen huokaus, kun viimeinenkin vieras lähti, vaikka aika hyvin sain delegoitua tehtävät muille... Poika sai nimekseen Aatu Aleksi.

Napasienestä. Löytyykö täältä ketään kenen vauvalla olisi moinen vaiva ollut? Huomasin eilen, että Aatun napa on erittänyt jotain möhnää ja napaa puhdistaessa huomasin, että navan pohjalle on ilmestynyt punainen kohouma, siis sellainen pieni lihanpalanen pistää ulos navasta [&:]. Tänään soittelin neuvolaan ja terveydenhoitaja meinasi, että se olisi napasieni ja saatiin aika huomiselle. Napasienihän ei ole mitenkään vaarallinen vaiva. Netistä vaan, kun hain tietoa napasienestä, niin suurin osa kuvasi napasienen harmaaksi tai valkoiseksi.. ..nyt oon sit tietysti huolissani, vaikka poikaa tuo napa ei tunnu yhtään häiritsevän. Rauhassa olen sitä saanut puhdistellakin. Olisi kiva kuulla miltä muiden navat ovat näyttäneet?

Jaahas, Aatu taisi herätä. Mukavaa viikon alkua kaikille [:)]

Nyt se puhelu on sitten tullut... Mummi nukkui pois vartti sen jälkeen kun olin hänen luotaan lähtenyt. Iso Ikävä jäi.[:(]

TyttöKoo osanottoni.
Aiempaa pidempää tekstiäs lukies meni tunteet ilosta suruun, joten ainakin voi ajatella että jonkinlainen tasapaino säilyy; hyvä että saitte miehenne kanssa asiat parempaan suuntaan, ettei vielä siihen päälle olisi tullut lisää surua. Itselle oli tosi kova paikka kun mummoni kuoli muutama vuosi sitten, ja toinen on melko huonossa kunnossa. Isovanhemmat olleet aina todella tärkeitä minulle.

Nukkumisjärjestelyistä, meillä poika on nukkunut tähän asti vieressäni (isäntä aina "nukuttanut" [:D] itsensä telkkarilla, joten kömpii meidän viereen joskus aamuyöstä jos sattuu heräämään...), ja joka puolelta joku valittaa siitä [:@][:@] "käännyt päälle, ei ole hyvä pidemmän päälle, kohta et saa nukkumaan omaan sänkyyn ollenkaan, jäkä jäkä" Mutta, kun muutenkin joutuu kaiken tekemään kotona yksin, niin helpottaa HUOMATTAVASTI että yöheräilyt sujuu mutkattomasti kun toinen on siinä vieressä. Herään ennenkuin huuto alkaa, ei tarvitse valvoa syötön loppuun asti, ei tarvitse nousta hakemaan eikä nukuttamaan, ei valvoa lisää jos vaavia ei meinaa saada siirrettyä omaan sänkyyn ilman heräämistä. Vähän aikaa sitten laitoin viimein pinnasängyn valmiiksi kun kori alkaa käydä pieneksi, ja muutamat yöt nukkunut osittain pinniksessä. Otan sitten aamuyöstä tai aamulla viekkuun... Näin vähän aikaa ja jos sitten nukuttaisi pelkästään pinnikseen.
Kiitos taas katusutariinalle (monista) vinkeistä :)
Ja vielä piti kysymäni, ollut vaikeuksia nukuttaa (johtuen myös osittain helteistä), joten olisiko jotain vinkkejä? Välillä ei meinaa millään saada nukkumaan, ja tuntuu etten osaa sitä hommaa ollenkaan [:(] Välillä tuuditan, välillä syli, välillä laulan, hyssytän, silitän, taputtelen pepulle, hiljennän ja pimennän illalla makkarin, jne jne... Mikä auttaa milloinkin. Viime yönä sain onnistumaan sen että heitin liinan päälle kun olin ensin nukuttanut ja sitten siirtänyt omaan sänkyyn. Eli liina auttaa toisinaan.
Siis, kuten monilla muillakin niin herää siihen että yrittää siirtää....
Tuntuu että meillä nukuttu aina vähemmän kuin "keskiverrosti" pitäisi... Ihan alusta asti ollut TOSI paljon hereillä, ja nyt olen alkanut miettimään onko vika minussa, että en vain yritä tarpeeksi saada nukkumaan... Tiedän että myös helteet vaikuttaa, ja jos on ollut ihan kunnolla viileämpää niin sitten on nukkunut niin paljon kuin kai pitäisi. Joo, vauvat on myös erilaisia enkä nyt todellakaan oletakaan että pitäisi mennä tyylin kirjan mukaan [:D] mutta silti vaivaa... [&:]

Joo, piti kirjottaa jotain muutakin, mutta tossa oli nyt noin reilu 2h saavutus [:D][:D] ihan vaan "muutama" katko tuli väliin...

Kyllä täällä on toinenkin Roni-niminen[:)]. Tosin meiltä puuttuu vielä papin aamen, mutta sekin on sitten parin viikon päästä.

Meillä tuo napa on vuotanut jotain möhnää koko ajan. Ei mitään suuria määriä, ja sekin on kuivunut aina siihen navan reunalle. Ja vähän se on punainenkin. Edelleen putsaan napaa päivittäin. En ole asiasta huolestunut, kun mulle sanottiin, että se napa voi vuotaa useemman viikonkin. Nyt vaan mietin et pitäiskö sittenkin huolestua... Eikä neukkulassakaan kukaan oo mitään sanonut, vaikka sitä napaa on porukallakakin ihmetelty (napa kun ei meinaa mennä itellään kuopalle).

Muutama yö on mennyt ihan mahtavasti[:)]. Roni on nukahtanut siinä 23 aikoihin ja ekan kerran herännyt syömään 4-5. Lisää unta ja seuraavan kerran syödään siinä 7-8. Välillä mä oon jääny hereille jo tähän aikaan, mut tänäänkin nukuttiin vielä kymmeneen.
Roni on nukkunu alusta asti omassa sängyssään meijän makkarissa. Välillä oon aamuyöstä ottanut meijän väliin nukkumaan, mut ite nukun sillon tosi huonosti. Omaan huoneeseen siirretään varmaan sitten kun yöt sujuu ilman syöttöjä... tai sitten kun tämä "tietokonehuone" saadaan muunneltua lastenhuoneeksi...

Osanottoni Tyttö Koolle! Kaikilla aikansa, sait (toivottavasti) onneksi sanottua heiheit..

katusutariina
, olet oikeassa, täällä on aiemminkin mainittu lapsen nimeksi Roni, mutta ei kyllä minun toimesta.. Enpä tiedä kuuluuko mun pahoitella, kun valittiin sama nimi pojalle kuin papu82:n pojalla, mut puhtaasti kalenteria selaamalla siihen törmättiin [:)]

Uskomatonta, mutta niinkuin minä ja moni muukin ehkä painostavalla säällä saattaa tuntea päänsärkyä, taisi meidän poju aistia myös tulevan ukon ilman.. puoli tuntia enne myrskyn puhkeamista alkoi jumalaton huuto. aattelin että mahavaivoja, jumppasin jalkoja -ei vaikutusta. ehkäpä nälkää (tankkaa iltaisin ennen yöunia), annoin tissiä -huuto jatkui. otin bodyn pois josko hiostaa -yäääääähhhhh!!! mitenkään päin ei ollut hyvä. syli ei auttanu, ei taputukset pepulle ja aloin olla ihmeissäni. No, saman tien kun alkoi tuulla, sataa, jyrähdellä ja salamoida, poju vaikeni täysin! Silmät selällään katteli välähdyksiä, tissitteli vielä hetken, pieni hymy ja zzzz..., nukahti syliin klo 22.45.. [:)]

Oonpa saanu muute mein pojun nukkumaan päiväunet! yhdet 2,5h unet on mun päivän pelastus.. sen sijaan, että nukuttais 12 asti aamulla, oon joskus 9-10 syötöllä vaihtanu vaipan ja siirtyny olkkariin telkun ääreen, syöttäny, valvottanu, syöttäny, pakannu vaunuihin tai rintareppuun ja käyttäny koiruuden, syöttäny taas (nukahtaa vaunuihin mut herää pysähtyessä) ja sit pienen väsykiukun jälkeen nukahtanut päiväunilleen klo 12-14 välillä josta sit nukkuu sen 2,5h!! pyykkii, tiskii, paikkojen järjestelyy, facebookkii ja kupillinen kahvia [:)][:)] Johan meniki 4vkoa, ettei päivisin torkuttu kuin 15min pätkiä ehkä noin 1,5h edestä..

Eli Cira, teidän lapsi ei tosiaankaan ole ainut joka nukkuu "vähemmän kuin kirjoissa sanotaan"..[:D]

Piti kysymäni vielä, onko teidän muiden vauvoilla alkanu jo tukka lähtemään? Huomasin tos viimeviikolla että päälaen hiusraja senkun nousee ja nyt lähennellään jo pyörrekohtaa.. pientä sänkeä tullut pälvikaljun paikalle, mutta niin vaaleaa ettei meinaa erottaa ilman suurennuslasia [:D][:D][:D]

Meänki vauvanen sai eilen nimen; Liekki Benjamin. Nyt ei tartte enää riepua kiusata hölmöillä lempinimillä vaan ihan hölmöllä etunimellä [:D] ja ristiäiset onnistu melkeen ilman huutoa. Mukavaa kun oli asunto piukassa porukkaa ja helvetillinen helle(valittiin sitten nimeämyötäilevä päivä kastamiselle [;)]) sylikummilla vaan hiki norus ku toinen alko hieman esittelemään äänihuulien voimakkuutta [:)] kyllä helpotti kun ohi on juhlat ja hössötykset.

Nukkumisesta, oon kans miettiny että teenkö jotain ihan väärin ku Liekki syö aika usein ja on toosi paljon hereillä päivisin. Miten sen sais ees rytmitettyä ilman huudattamista? [8|] oon ihan pihalla näis jutuis... Ja öisin nukkuu ensin nelisen tuntia, sitten pari tuntia ja sitten heräilee koko ajan! Eli meillä ois yhtä hyppyä jos en nukkuis pojan vieressä. Hyvä ku sais sen ees joskus pinnikseen nukkumaan, saati eri huoneeseen... [:-] mut pitää aatella et lyhyt aika se on mitä tuo on vielä noin pieni ja hankala.. Kyselin just eilen broidilta et kauan sen vaimo imetti niitten muksuja ja sano et lyhyeen jäi just siks et ku alettiin antaa lisäruokaa ja sillon nukkuvat paremmin niin se on voittaja-yhistelmä.... ihan tuli surku aatella että lopettais imettämisen jo joskus kuukauen parin päästä. En taho! [:D] Ny pitää pikku Liekkiä liekutella, oikee sylipäivä ku tais eilinen vähän ottaa koville [:)]

[/align][/align]

Mä olen kans ihmetellyt miten lapset oikeen nukutetaan ja jossain vaiheessa myös syyttelin itseäni, kun Aatu nukkui niin vähän. Nyt on ollut tilanne parempi ja luulisin, että suurelta osin ihan vaan sen takia, kun helteet ovat loppuneet.

Lisäksi aluksi tein sitä, että heti kun kopasta kuului huuto, niin sieppasin hänet syliini. Nykyisin annan ensin useamman kerran tuttia, silittelen ja yrittämällä yritän että jäisi koppaansa tai vaunuihin (nyt laittanut muutaman kerran niihin, kun sisällä suostuu nukkumaan vaunuissa, vaikka ovatkin paikoillaan. Heijaamalla saan hänet tarvittaessa nukutettua uudelleen). Vasta jos huuto jatkuu, niin otan syliini ja yritän nukuttaa syliin. Koppaan laskiessa jään hetkeksi viereen vahtimaan ja, jos silmät aukeaa niin annan tutin ja taas hetken silittelen ja välillä laitan peiton hänen selkäänsä tukemaan "kädeksi". Näillä konsteilla meillä on muutamat päikkärit nukuttu. Aamulla me noustaan kyllä jo seitsemän aikaan ja sen jälkeen nukutaan parit aamupäikkärit ja iltapäivisin olen hänet muutaman kerran saanut nukkumaan.

Iltaisin nukutan hänet rinnalle. Annan imeä niin kauan, että irrottaa itse otteensa ja nukahtaa syliin. Sitten vaan kannan hänet yläkertaan koppaansa nukkumaan. Yleensä annan illan aikana vielä lisämaitoa, joko mun omaa jos olen ehtinyt pumppaamaan tai korviketta (muuten ollaan täysimetyksellä). Tällä tavoin nukutaan öisin 22.15-04.30 ja 5-7 eli suhteellisen hyvin saan nukkua.

No ainakin yöllä ja aamusta ei saa alkaa juttelee vauvalle, leikkimään tai valojakaan pitää päällä. Minä oon ainakin ihan yrmynaamana aamulla nii ei vauvakaa jaksa mua katella ja laittaa mielummin silmät kiinni [:D]

Mies tekee just sen virheen että alkaa innoissaa höpisee ja sit on vihanen kun ei enää saa vauvaa nukkumaa.

No niin, nyt se sitten tapahtuu. Siirrän Marikan tosta sängyltä kohta puoliin omaan sänkyynsä nukkumaan. Jännittää! [:)] Ja kyllä tuo touhu tulee meilläkin menemään niin, että nukkuu tuon pidemmän pätkänsä omassa sängyssään ja kun likka herää syömään tuossa 3 aikaan, niin siitä eteenpäin nukkuu sitten mun vieressä. Aamulla vähän aikaa hereillä, vaipan vaihdot ja muuta, ja sitten taas omaan sänkyyn nukkumaan. Näin siis tää meillä tulee menemään.
Nukahtamisesta muutenkin, kun siitä oli puhetta. Varmaan yks parhaimmista neuvoista on, että tekee suht samallalailla joka ilta ne iltatouhut. Tyyliin iltapesulle ja sen jälkeen nukutusrumba. Meillä kuvio on nyt jo lähes sama, koska oon alusta alkaen pyrkinyt tohon samanlaisuuteen. Eli ensin meillä on iltapesut, sitten tissille ja sitten tyttö menee isänsä syliin nukahtamaan. Isänsä jos on poissa, otan miehen t-paidan päälle ja nukutan sen kanssa. Oleellisin juttu meillä on riepu, joka tulee ehdottomasti olla siinä nukutuksessa mukana ja sitten pieni heijaava liike.
Ja skallo, tolla että asiat tehdään tietyssä järjestyksessä, tietyllä tavalla, lapselle tulee se rytmi. No ei kyllä näille parikuisille niin hyvin kuin vuoden ikäisille... [:D] Ja eikähän teilläkin kohta puoliin nuo yöunet ala pitenemään ja varsinkin, kun siirrytte lisäruokiin. Eikä sitä imetystä tarvitse välttämättä lopettaa pari kuukauden päästä, ellet tahdo. Aivan hyvin voit tehdä esim niin, että syötät muutaman lusikallisen perunasosetta ennen nukkumaan menoa, ja jatkat imetyksellä. Saat ihan saman tuloksen kuin syöttämällä korviketta ja silti siinä on se imetys kuvioissa.

Taatu, ei tarvii pahoitella [;)] hih. Samalla menetelmällä meillekin tuo nimi valikoitui ja oli ensimmäinen nimi joka kuulosti molempien korvaan hyvältä.

Nukuttamisesta: Meillä mennään aikalailla samalla tavalla kuin katusutariinalla. Meillä on selkeät rutiinit illalla. Eli suihku/kylpy, yöpuku päälle, huone pimeäksi, tissille ja omaan sänkyyn. Yleensä Arttu nukahtaa jo tissille jos ei niin nukahtaa nopeasti itsekseen omaan sänkyynsä. Eilen suihkuteltiin klo 19.45 ja klo 20.11 poika nukkui jo [:)].

Täytyy muuten vaihtaa vaipat kolmosiin... Yöllä oli pissa tullut läpi ja aamulla kakat tuli yli laitojen [8D].

Tyttö Koo: Osanottoni suruusi [:(]. Miten musta tuntuu että sua koetellaan aika lailla...

Meillä on nimiäiset lauantaina ja vähän tarttis niitä laitella valmiiksi [:)].

Huomenta ja kiitos osanotoista!

Kävin muutama tunti sitten jättämässä ihan lopulliset jäähyväiset mummilleni tuolla Laakson sairaalan kappelissa. Nyt tuntuu, että oon saanut asian päätökseen omalta osaltani ja voin jatkaa taas eteenpäin. Olin meidän isosta mummin puolen suvusta ainut, joka halusi mennä vainajaa katsomaan, mutta mulle se oli tosi tärkeää päästä sinne, niin saan itsellenikin tietynlaisen rauhan. Jäi hyvä mieli, että menin. Mies on kyllä ollut hirmu suurena tukena tämän ja eilisen, se tuntuu hyvälle, vaikka hän sanookin, että on tosi huono tämmöisissä asioissa. Mutta mulle riittää se, että voin olla toisen lähellä.

Onni maisteli eilenillalla ekan kerran velliä... irvisteli aivan hirveesti, ei siis ilmeisesti ollut mieluisaa [:)] ja poika päätti, ettei sitä ainakaan vielä suuhunsa huoli. Joten maidolla jatketaan ihan niinkuin ennenkin, toi nyt oli vaan mun oma päähänpisto testata, tykkääkö ukko vaiko ei. Eihän tuo edes mitään lisäruokaa vielä tarvitsekaan.

katusutariina, mites teillä meni tytön yö omassa sängyssä? Onni nukkui aamuyöhön omassa sängyssään ja heräs sitten syömään, sen jälkeen ei uni tullutkaan ja otin pojan viereen. Ja heräsin taas niskat aivan jumissa ja päätä särki [:'(] tuntuu, että itse joutuu olemaan välillä ihan kahdeksikolla, että me kaikki 3 mahdutaan samaan petiin. Niin ja noista nukutusrituaaleista; meillä Onni ei käytä muuten tuttia enää ollenkaan, mutta nukkumaan mennessä sen haluaa suuhunsa ja unirättiä pitää tiukasti käsissään, se on jotenkin niin suloisen näköistä kun pikkunen tekee unta rättinsä kanssa <3 ja meillä "lauletaan" unilauluakin, ihan niinkuin kaikki veljensäkin on hoilottaneet.

Takaisin