Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kattili Meillä pulautellaan vähintään kerran syönnin päälle, joskus parikin. Mutta pikkuneidillä tuntuu palautuvan suuhun tavaraa muulloinkin, nieleskelee toisinaan paljon jotakin alas kurkustaan, nukkuessaankin. Joskin tuntuu ehkä se vaiva hieman helpottaneen ihan kotikonstein, kun pidetään toista paljon pystyasennossa syönnin päälle ja röyhtäytetään aina hyvin. Että tiedä sitten onko oikeasti mitään "normaalista" poikkeavaa... mutta ei tuo kyllä hereillä ollessaan juuri muuten viihdykään kuin hieman pysyssä asennossa, eli joko olalla, tai rinnalla tai sitterissä, jos joku keinuttaa. Sängyn päädynkin olemme nostaneet ylemmäs, joskin tuo nukkuu osan yöstäkin meidän kanssamme, ja se sänky on kyllä tasainen.

Katjuskainen Kuullostaa täysin meiltä [:D]. ilmotteleppa sitten mitä meiltä lääkäri oli, et onko normaalia. eka lapsi kun on kysseessä niin minäkään en tiiä sitten mikä on ja mikä ei normaalia..

kattili Juu kerron sitten[;)] Neuvolalääkäriltä saimme lähetteen, ja käytiinkin yksityisellä jo kertaalleen, kun Jorvista sanottiin, että vasta syyskuussa pääsee, mutta sieltä ei kyllä sanut muuta kuin juuri noita neuvoja, miten kotikonstein hoidetaan. Ja ne oli jo ennaltakin käytössä. Ei oikein kunnolla ottanut kantaa siihen, onko normaalia vai ei. Kyllähän vauvat normaalistikin pulauttelevat ym.

Soitin muuten juuri sille terapeutille, joka täällä päin tuota vyöhyketerapiaa antaa. Ylläri ylläri on sitten kesälomalla 16.8. saakka...[:@]

Hmm, alkaakohan vyöhyketerapia tuottaan tulosta 4kerran jälkeen kun meillä nukuttiin kahen tunnin päikkärit ilman huutoa ensimmäistä kertaa koliikin alettua <3<3<3

Koliikkivauvojen äidit: millä iällä teidän vaaveilla alkoi koliikki? Pelkään kauhulla et jos tulee omalle kohdalle, oman jaksamisen kanssa niin ja näin jo nyt pelkillä ähinöillä ja mahavaivoilla...

Piutse, meillä alkoi tasan kaks viikkosena. Niin ne sanoo että sen tietämillä koliikki alkaa, olisi se teillä jo tullut jos ois tullakseen.. 

Ok. Paljon voimia teille! Välillä on niin hajalla tuon vauvelin kaa kun ei tiedä mitä tehdä. Tänään oli koko päivän niin nätisti ja illalla alkoi taas sellanen ähinä ja venkoilu. Kauhee miettiminen onko itte syöny jotain et sen vatta menee sekasin. Pari tuntia hujahti tissillä-huuto-vaippa-röyhtäytys-tissi-huuto jne kunnes lopulta tankkas ittensä niin täyteen et puklas kunnon lastin mun selkään. Miks se vetää niin hirveesti ruokaa vaikkei ees mahu? En tajua.
Inhottaa ku alkaa oikee pelkäämään iltoja et mitäs tällä kertaa keksitään. [:(]

Piutse Itse en tarkalleen muista, milloin meillä alkoi... mutta sen muistan, ettei vielä ihan kaksiviikkoisena. Jossain 2 viikon ja 4 viikon välimaastossa muistaakseni. Sitä ennen oli kyllä jo mahavaivaa, mutta meidän pieni oli ekoina viikkoinaan vielä niin väsynyt (ennenaikainen kun oli), että ei paljon huudellut.

Suuri osa tästä koliikkihuudostakin on varmasti mahasta johtuvaa, kun usein samanaikaisesti päästelee paljon paukkuja. Mutta toisinaan ihan vaan itkee eikä mikään auta eikä mitään syytä vaikuta olevan. Tiedä sitten. Meillä itketään kovasti lähinnä illat, päivisin myös jonkun verran, mutta illat on niitä pahimpia. Ja voin sanoa, että täälläkin niitä odotetaan joka päivä yhtä peloissaan.

Meillä vauva tuntuu tankkaavan osittain itseään lohduttaakseen. Kun mahaan sattuu, rauhoittelee itseään syömällä, mikä taas lisää mahakipua, jne. Sellainen hankala kierre. Itse pitäisi vain yrittää olla antamatta tissiä liian pian edellisen syönnin päälle, mutta minkäs teet. Kun toinen vaan huutaa niin sitä tekee melkein mitä vaan saadakseen sen tyytyväisemmäksi.

Täällä on myös tuota iltalevottomuutta [&:]. Aluksi olin kans ihan ihmeissäni ja syyttelin itseäni syömisistä, kun meilläkin oli tuota jatkuvaa tankkausta ja sitten mahtavat pulautukset, kun vatsa oli ylitäynnä.
Tämä taitaa kuitenkin olla melko normaalia tai ainakin tuossa yhdessä esitteessä, jossa puhutaan vauvan kellosta sanotaan, että noin "klo 16-19 vauva haluaa vähän väliä hetken rintaa ja itkee ellei häntä yhtenään ja keinutella". Itsellä ainakin helpotti, kun sai tietää että k.o. käytös on ns. normaalia. Nyt yritän antaa tuttia ja keksiä muuta kuin vain sen rinnan antamista, vaikka se kieltämättä houkuttaa, kun toinen huutaa naama punaisena...

Jaksamista kaikille tuoreille äideille ja erityisesti koliikkivauvojen perheille!

Täälläkin kitinää ja kätinää.... Sylissä ainoastaan viihtyisi koko päivän. Mutta kitinä alkaa aamulla ja loppuu joskus illalla... Päivä yhtä sylittelyä ja imetystä. Ne ainoastaan rauhoittaa. Eikä nälkäkään ole kun ei korviketta suostu syömään

Katjuskaisen teksti on kuin suoraan meidän elämästä! Poika herää omiin ilmavaivoihin ja huutaa niitä jonkin aikaa, syö vähän lisää, ja alkaa taas sitä huutaa, sit kun nukahtaa, nukkuu hetken kunnes takapuoli alkaa taas laulaa ja herää siihen tai pelkkiin vatsaväänteisiin. Illat on pahimmat.

Meillä huuto alkoi varmaan juri siinä kahden viikon iässä.. Muutama päivä sitten ehdin jo sanoa ääneen (ei kannattais..)et taitaa masuvaivat alkaa helpottaa mut ei, nyt ollu taas pari päivää jatkuvaa kitinää...Meillä ei oo ollu oikein vielä sellasta hetkeä et poika ois viihtyny itsekseen ja vaikka vaan katsellu esim. sitteristä meidän touhuja. Hereilläolo on suurimmaks osaks sitä kitinää tai huutoa. Yöt menee kyl paremmin, poika nukahtaa siinä 22 aikaan, ja parilla syötöllä nukkuu noin 7-9 aamulla, eikä itke yöllä. Hyvillä yöunilla jaksaa itsekin paremmin raskaampia päiviä.

Poitsu on muutamana päivänä selvästi hymyilly ja melkein tulee tippa linssiin kun se on niin suloisen näköistä [:)] Kyllä on ihanaa kun vauvan hoito muuttuu vastavuoroisemmaksi, siitä saa lisävoimia!!

Hyvää kesänjatkoa kohtalotovereille ja muillekin äideille [:D]

Huokaus... en siis tosiaan ole ainoa, joka kärsii näistä kitinöistä ja itkuista.
Välillä tosiaan tuntee olevansa niin huono äiti kun toinen vain itkee ja itkee... missään ei ole hyvä. Kaikki valveilla olo on sitä tappelua. Alkuun neiti nukkui hyvin päiväunia. Sain tehtyä kaikenlaista. Nyt, hyvä jos 30 min nukkuu päivällä. Syliin nukahtaa, mutta kun laskee alas niin herää. Vaunuissa nukkuu jos joku heiluttaa vaunuja koko ajan. Kyyti lakkaa niin neiti herää. Aika kiinni tässä ollaan...
Ja vielä nuo yöt päälle. Eli meillähän alkuyö nukutaan lähestulkoon aina hyvin. Nyt saattaa jopa 4 tuntia nukkua! Sen jälkeen se alkaa... Pätkät lyhenee ja lyhenee... Sanotaan että 4-5 välillä alkaa edelleen se ähinä. Nukutaan 15 min, taas hereillä 15-30 min. Ja taas nukutaan. Olen aamuisin yleensä ihan poikki.

Oli tuossa yksi yö kun nukuttiin todella komeasti. Herätys 3 kertaa, nukahdettiin klo 23, ensimmäinen herätys noin klo 2, seuraava noin klo 5 ja viimeinen klo 7. Lopulta ylös 9 jälkeen. Olin aivan riemusta soikeana! Mutta se olikin vain yksi yö.. [:(]
Ja nyt nukutaan pitempiä päiväunia.

Niin ja mehän olemme edelleen neidin kanssa hoidossa täällä mummilassa. Kaukana kotoa. Isästä ei paljon ole kuulunut... Töitä tehny kovasti. Minulla nyt ilmeisesti on jonkinasteinen synnytyksen jälkeinen masennus... kai. Itken pienestäkin asiasta edelleen. Aina jos vähänkin pidempään neiti huutaa alan itsekkin itkemään. Syytän itseäni, omaa onnettomuuttani, olenko hyvä äiti yms. Koen olevani vanki ja heti kun tällaisia ajatuksia tulee niin koen taas huonoa omatuntoa. Miksi en vain voi olla niin ihanan tytön iki onnellinen äiti? Kuinka toivottu ja yritetty tämä neiti on ollut. Miksi en nyt sitten pysty nauttimaan siitä täysin? Tästäkin saan huonon omatunnon... taas... Ja oikeasti jo valmiiksi pelottaa tuo ensi sunnuntainen kotiin lähtö. Mies on kuitenkin vain taas töissä. Mistä ihmeestä saan sen tuen ja hengähdystauon. Olenko ainoa?

Gibsoni Et ole ainoa, jolla on tuollaisia ajatuksia, eivätkä ne ajatukset tee sinusta huonoa äitiä. Itsekin olen vielä hieman hukassa sen kanssa, että olen todellakin kiinni 24 h tässä pienessä lapsessa, ja kaikki muu on tai tulisi olla toisarvoista. Jostain syystä siihen on vaikea sopeutua, vaikka sen on koko ajan tiennyt. Pahinta on juuri tuo huonon omantunnon poteminen. Siitä kun pääsisi eroon. Pitäisi muistaa, että kaikenlaiset ajatukset on sallittuja ja normaaleita tässä uudessa tilanteessa. Tähän äitiyteenkin tottuu, mutta kyllä se vaatii jonkin verran aikaa, etenkin, kun ja jos vauva ei ole sieltä helpoimmasta päästä.

Onko miehelläsi mahdollisuutta lyhentää työpäiviään? Tai ottaa vaikka joitakin vapaapäiviä? Ei se tietenkään joka paikassa niin helpolla onnistu. Mutta lapsi on kuitenkin myös hänen, ja on väärin, jos pienen hoitaminen on ainoastaan sinun vastuullasi. Onko sinulla ystäviä tai sukulaisia, jotka voisivat tulla välillä kyläilemään? Saisit muuta ajateltavaa. Itselläni ainakin helpottaa, kun ystävät käyvät täällä kyläilemässä, oma lähteminen kun on kuitenkin hankalampaa. Meilläkin mies on palannut töihin, ja nämä päivät tuntuvat olevan toistoja toisistaan. Jotkut helpompia ja jotkut vaikeampia. Välillä joudun myös muistuttamaan miehelleni, että hei, en jaksa/pysty tekemään yksin kaikkea, kun tuntuu, että oma-aloitteisesti hän ei aina vauvan hoitoon ryhdy. Ja kun vauvan hoidon lisäksi myös kodin siisteys on minun kontollani. No, mies on illat kyllä kotona, että se helpottaa. Ja kyllä hän auttaa, kun vaan pyydän. Mutta oma-aloitteisuutta kaipaisin myös, ettei aina tarvitsisi pyytää.

Gibsoni, ajatuksesi melkeinpä suoraan omiani. Kauhea huono omatunto kun lasta yritti pitkään ja nyt on niin väsynyt ja kiukkuinen kun toinen pitää hereillä jatkuvasti. En olisi ikinä voinut kuvitella kuinka vaikeaa vauvan kanssa voikaan olla. Onneksi mies on kotona tän viikon mutta siitäkin huono omatunto kun lykkään vauvan sille syliin kun itse en millään jaksa lohduttaa ähisevää vauvaa koko ajan. Tänäänkin neiti on nukkunut korkeintaan tunnin päikkärit.
Voiko vauvalla olla joka päivä mahavaivoja?
Koska tää helpottaa?

Päätin vihdoin osallistua keskusteluun(parempi kai myöhään kun ei koskaan)...Olen seurannut keskusteluja jo raskausajoista asti, mutta olen enemmän kyttääjä- kun osallistuja-tyyppiä.. [;)]

Elikkäs, sain esikois-pojan 6.6. (laskettu aika oli 5.6, eikö jollain täällä ollu sama la?) ja nyt vasta tajusin tulla tänne etsimään apua elämään... Varsinkin Gibsonin viestit saivat melkein itkemään(kyllä sitä itkua on liikkeellä jep [:(]), kun ite tässä olen kans pähkäillyt miten kauan sitä pysyy ihminen hengissä ilman unia.... Ihana poika mulla ja muuten aurinkoinen mutta nukkuu max 3 tuntia putkeen, ja noita putkia yleensä vaan 1 yössä. Sitten päivällä saattaa nukkua mutta silloin on itellä puuhaa tai ei uni tuu...[:-]

Mutta jotta, kiitos ihan yleisesti kaikille, on useat kerrat helpottanut oloa kun on täältä löytänyt apua mieltä askarruttaneisiin asioihin ja tajunnut että on muitakin samassa veneessä.... [:)]

p.s. mistäs noita siistejä mittareita taas löytykään?

Skallo, tervetuloa vaan joukkoon! Mulla oli la 5.6, mutta poika päätti tulla maailmaan hieman etuajassa, 27.5 [:)]

Skallo: Tervetuloa mukaan!

Näistä työpäivien pituuksista on kyllä käyty moneen otteeseen keskusteluja. Hän on yksityisyrittäjä. Aikaisemmin en ole niin paljon tästä välittänyt: olenhan saanut itsekkin mennä ja tehdä mitä itse haluan. Eipä kukaan ole mustasukkaisena perään huudellut. Nyt tilanne on toinen... Rakastan miestäni, mutta jos tilanne ei tosiaan tästä lähde nyt muuttumaan niin en minä ole onnellinen. Ja kun en ole onnellinen niin asialle on tosiaan tehtävä jotain.
Mutta joo. Tämän minun ja neidin kaksiviikkoisen mummilan loman olikin tarkoitus vähän herätellä miestä. Me kyllä lähdetään jos hän ei ala siellä kotona viihtymään. Ei tosiaan ole oikein se, että minä hoidan kaiken yksin. Isä ei edes kunnolla tunne tyttöä. En kuitenkaan väitä ettei hän meitä rakastaisi. Joka kerta hän on pahoillaan kun menee myöhään töissä ja varsinaisesti parisuhteessa meillä ei ole mitään ongelmaa... Toki sen ymmärrän, että jos on asiakkaalle luvattu joku aikataulu, niin siitä on pidettävä kiinni. Mutta nyt onkin vika aikatauluttajasta. Aina mieheni sanoo, että ei olisi mennyt näin myöhään jos tässä homma olisi mennyt ongelmitta (mieheni tekee mm autohuoltoja) eli hän ei osaa aikatauluttaa töitään ja varautua siihen, että kaikki ei mene aina niin putkeen.

Valmiiksi jo ressaan miten saan kotimme kuntoon ristiäisiä varten ja hoidan vielä tarjoilutkin. Luonteeni kun on sellainen, että en tahdo pyytää apua vaikka sitä oikeasti tarvitsisin. Nyt on vain rohkaistava mieli ja pyydettävä sitä apua. Muuten en oikeasti selviä.

Minun on myös vaikea tottua siihen ajatukseen että olen tosiaan 24h kiinni tässä (vaikka siis tämän TOSIAAN tiesi ennakkoon). En tosiaankaan osannut kuvitella että tämä on näin vaikeaa. Jotenkin sitä ajatteli, että no, sen voihan sen lapsen kanssakin tehdä kaikkea mitä ilman lastakin. Joo, ehkä sitten kun hän on vähän vanhempi.

Suuri hatunnosto oikeasti yksinhuoltajille!

Nyt on vain tosiaan osattava pyytää apua...

Meillä on kahden todella huonon (huutoisan) päivän jälkeen kokeiltu eilen ja tänään kunnon syöttövälejä. Melko helposti on päästy 2-3 tunnin syöttöväleihin. On otettu myös syöttöpunnitukset, jotta tiedetään tytön saavan tarpeeksi ruokaa. En tiedä, onko se sattumaa vai syöttöväleihin liittyvää, mutta tyttö on nukkunut selkeästi paremmat yöunet ja tänään pitkät päiväunetkin. Voi toki olla, että on vain sattunut parempia päiviä tai sitten kelin viileneminenkin on auttanut asiaa. Olen jättänyt myös ruisleivän pois ruokavaliostani... Kaikkea täytyy yrittää, jotta tytön vatsavaivat helpottaisivat. 

Skallo Tervetuloa sekaan[:)]

Piutse
Ainakin itse olen ymmärtänyt, että vauvojen mahavaivat helpottaa pääasiassa viimeistään sillon, kun vauva pääsee itsekin jo enemmän liikkumaan. Meillä ainakin mahavaivoista kärsitään tällä hetkellä päivittäin, on kärsitty oikeastaan alusta saakka jossain määrin. Eikä paljon Rela-tipat tai Disflatylit ole auttaneet... on se jotenkin kumma, että vaikka niin ihmeellisiksi ihmsen alut on suunniteltu, niin ei niiden ruoansulatuskanavaa kyllä ole loppuun asti mietitty, kun ei edes rintamaito ole sopivaa ravintoa!

Gibsoni Itse olen myös huono pyytämään apua ulkopuolelta. Nytkin jo tuntuu osittain epäsopivalta, kun pyysin isääni tekemään ristiäisiin täytekakut. Tiedän toki, että hän mielellään tekee, mutta jotenkin kun sitä haluaa itse pärjätä ja tehdä kaiken itse. Mutta joissain asioissa ja joissain tilanteissa on vaan taivuttava pyytämään apua, ja ristiäiset jos mitkä on sellainen tilanne, missä avuntarpeen ymmärtää kuka tahansa. Ja kun pyytää itselleen apua, pitäisi ajatella niin, että senkin tekee vauvan parhaaksi, sillä kun saa apua, jaksaa itse sitten taas paremmin, ja vauva voi paremmin kun äiti jaksaa paremmin. Jne. Voimia kovasti sinne! Ja toivottavasti saatte miehen kanssa arjen pelaamaan. 

Mutta juu, täällä taas aloitellaan mielenkiintoista iltaa... saa nähdä mihin aikaan tänään ollaan yöunilla. Neiti torkahhtelee koko ajan sitteriin tai olalle, mutta kun lasken sänkyyn, menee vartti ja taas on huuto päällä. Huh. Mutta jospa täälläkin yritettäisi nyt pitää kiinni noista syöttöväleistä, jos vaikka auttaisi näihin iltoihin.

Takaisin