Vauvan ruokinta

Tuo röyhtäytys mietityttää täälläkin.
Pitäisi röyhtäyttää kunnolla joka syötön jälkeen, mutta yöllä olisi niin ihana vain antaa vauvan nukahtaa tyytyväisenä.
Meillä siis ilmavaivoja, joten kunnollinen röyhy olisi todella tarpeen joka kerta. Siinä vaan saattaa mennä jopa 15min ennen kunnon röhinää.
Ja sitten kun herää, tuntee kaikki pienetkin kuplat masussa ja alkaa kitistä niitä. :(
Nyt parina yönä jäänyt aamuyön syötön jälkeen itkeskelemään pariksikin tunniksi. Ei siis huuda yhtä soittoa, mutta ynisee ja punnaa paukkua. Just kun äitiä väsyttäisi kaikista eniten... :(

Meillä on ihan sama homma aamu-yöllä. Aina en saa tyttöä edes röyhtäisemään, mutta nyt ainakin parina yönä pelkkä pystyasennossa pitäminen on auttanut. Tässä aiemmin nukahti viereen ilman ongelmia. Saa nähdä jatkuuko näin, vai helpottaako jossain vaiheessa taas.

Vatsavaivoista kärsivien vauvojen äitien kannattaa välttää ainakin suklaata. Meillä oli esikoisen kanssa masuongelmia ja kun lopetin suklaan syömisen niin se helpotti vauvan oloa. Nyt olen tietoisesti ihan alusta asti vältellyt suklaata. Kahviakaan en oo paljoa uskaltanut juoda kun se käy omaankin mahaan...
Tämän uuden pienen kanssa oli alkuun vähän ongelmaa kun hän ei meinannut alkaa imemään ollenkaan. Salissa kätilö epäili, että voisi vaan olla imurefleksi vähän syvällä. Seuraavana päivänä huomattiin, että kieli on kaksihaarainen kun poika työntää sitä ulos. Kuitenkin imeminen nyt jo onnistuu ihan hyvin niin eivät nähneet mitään syytä tehdä asialle mitään. Neuvolassa voidaan sitten tarkkailla tilannetta ja laittavat sitten myöhemmin lähetettä, jos on tarve. Nyt on kyllä mennyt ihan hyvin imetys ja maitokin on noussut paremmin kuin esikoisen kanssa. :)

Mä jätin jo kahvin joksikin aikaa pois ja se rauhoittikin tilanntta, mut pitäis jättää nyt suklaakin. Oon syönyt nyt 0,5-1 levyä päivässä väsymykseen ja tylsyyteen, mut pitäis jättää pois jo oman närästyksenkin takia + pojukin ollut taas levottomampi. Mistähän sitä sit iloo repis, kun nuokin ilonaiheet on pois. Oon ihan helkatin väsyny, mut muu perhe ei anna nukkua edes viikonloppuna, näköjään.

Dee, eikös kesä ja jätski kuulu yhteen? ;)
On kyllä tosi kurjaa, jos ei yhtään anneta levätä. Oon tosi kiitollinen kun mieheni voi olla kotona koko kolmen viikon isyysvapaan nyt. Olisin täällä ihan pulassa, jos olisin kolmistaan poikien kanssa. Tuo vauva kun viihtyisi vaikka koko päivän tissillä... Täytyy hommata tutti, jos se vaikka helpottaisi tilannetta. Tosin sitten kun pienen pojan saa nukkumaan niin hän nukkuu tyytyväisenä monta tuntia. :)

• Tykkään
Reaktiot: Dee
En oo kyllä syönyt suklaata ihan paria palaa lukuunottamatta. Kahvia on pakko juoda et saan vatsan toimimaan. Muuten ei tulis ulostamisesta mitään kun sulkijalihas repesi synnytyksessä. Juon kuitenkin vaan kaks kuppia päivässä. Oon kyllä lukenut et noi vatsanväänteet vois johtua allergiasta mut mistäs sen sitten tietää...:dead:

Oon lukenut myös vauvojen refluksista ja oireet on kyllä hyvin samanlaiset. Itsekin kärsin refluksista kun mulla on löysä sulkija vatsalaukun ja ruokatorven välissä sekä lievä palleatyrä. Oma sängyn pääty on nostettuna ja nyt kohotettiin myös pikkusen kehdon yläpäätyä lisäämällä patjan alle lakanoita yläpäähän. En tiedä onko auttanut mutta nyt ainakin välillä suostuu nukkumaan kehdossa.

Meillä viihdyttäisiin tissillä ihan koko ajan... Alkaa vaan käydä hermolle kun ei voi tehdä mitään. Pitää varmaan alkaa harkitsemaan kantoliinaa, jossa voisi vauvalla olla tissi suussa ja itse pystyisi tekemään kaikkea. Esikoinenkin alkaa oleen jo huomioo vailla... Mutta hyvä kuitenkin, että vauva imee ja ulosteen määrästä päätellen saa maitoa ihan riittävästi.

Kuinka moni antaa vauvan nukkua tissi suussa? Meillä neiti ei nukahda mun kaa oikeen muuten ku tissi suussa, muiden syliin saattaa nukahtaa jos on masu täynnä. Öisinki ku herää itkeen nälkää, alan imettää ja hetken silittelen sitä rakkauspakkausta ja sit nukahan itekki taas. :D

Mä nukahdan välillä öisin kesken imetyksen. Tosin vaan kyljellään imettäessä ja varmistan ensin, et vauva saa happea/pääsee irtaantumaan tissistä sit kun haluaa.

Minä nukahtelen myös imettäessä...

Viime yönä nukahdin kesken imetyksen ja tyttö nukahti sikeästi myös. Säikähdin valtavasti, kun tunsin miten täysin rentona ollut tyttö pyörähti sylistäni pois :nailbiting:
Onneksi pyörähti vain 20-30cm alaspäin sohvalle ja mies oli valmiina nappaamaan kiinni jos olisi meinannut tippua lattialle.
Ihan älyttömän huono fiilis tuli!
Paskin äiti koskaan :sad010

*edit* ettei ymmärrettäisi väärin, niin makasin sohvalla ja vauva pyörähti vain kyljeltään selälleen ja ei olisi ollut edes mahdollisuutta tipahtaa lattialle. Tarkkailin koko yön kyllä ettei tytölle vain käynyt mitään.*

Sen jälkeen olen melkein aina alkanut torkkumaan imettäessä, mutta olen aina sitten lähtenyt vaikka kävelemään tissi tytön suussa, etten nukahtaisi..
Sängyssä menenkin nyt aina kyljelleen imettämään jos väsyttää vähänkään...

Muokattu viimeksi:
Mie imetänki öisin vaan sängyssä kyljelleen, ja aina ku alkaa tuntuun et silmät ei pysy auki niin tuen vauvan selän taakse kunnolla peittoa, että pysyy kyljellään (meille suositeltiin ainakin öisin vain kylkiasentoa nukkuessa, puklailujen takia) ja varmistan että vauva saa happea ihan normaalisti. :D sit vetasen vauvalle sen omat viltit päälle, ja peiton otan itelle. :-) vauva siis nukkuu aina mun vieressä. <3

Viiviva: siis suositeltiinko teille nukkumista kyljellään? Mä kun oon miettinyt miten pitäs nukuttaa kun puklailee niin paljon unissaan ja tuntus siltä ettei oikein tykkää olla selällään. Ei kuitenkaan olla saatu muuta ohjetta kun selällään nukuttamisen.

Salmiakkilakritsi, meillä esikoinen puklaili paljon. Meille annettiin silloin ohje, et vuoron perään vasemmalla ja oikealla kyljellä ja just noin, et tukee vauvan selän, et ei pääse selälleen.

Mua ainakin pelotti, et vauva tukehtuu oksennukseensa selällään nukkuessa.

Joo suositeltiin :) meilläkään ei tykätä selällään oikeastaan ees nukkua, on tosi levoton sillon. Meilläki vauva on vuoronperään yöllä oikealla ja vasemmalla tissillä, eli siis samalla myös nukkuu vuoronperää oikealla ja vasemmalla kyljellä :)

Täällä myös neuvottu nukuttamaan kyljelleen vuorotellen.
Sylissä kun imettää, niin tyttö väliin haluaa olla selällään tai mahallaan siinä.
Muuten taas jos imetän esim sängyssä ihan tarkoituksella makuullaan, niin ollaan molemmat kyljellään navat vastakkain :)

Mielelläni nukkuisin perhepedissä, mutta mies on niin levoton nukkuja, että ei osaisi varoa laisinkaan.
Nytkin jos imetän makuullaan sängyssä, niin valveilla oltava kokoajan, kun mies saattaa unissaan heilua käsiensä kanssa :wideyed:

Meillä meni nyt korvike vaihtoon. Poika saa siis noin puolet korviketta. Nan oli käytössä, mutta nyt viikon verran ollut ihan kamalat ja haisevat ilmavaivat. Kakka tulee 2-3 päivän välein on kuin mutavelliä ja haisee. Massu myös pulputtaa paljon ja kipristelee.
Nyt kokeillaan, jos Tuuti olisi massulle hellempi.

Edit: Omissa syömisissäni ei ole ollut muutosta. Ja paukut haiseekin ihan käyneelle korvikkeelle.

Ompa hyvä että löyty noin helpolla sopiva korvike teille Onneli84!!

Meijän neuvolan täti ohjas ri tamaidon säilyvyyden näin että 3h huoneenlämmössä, 3päivää jääkääpissa ja 3kk pakkasessa.. eli eroo aikalailla tosta imetystuki ry:n säilyvyydestä. Mutta en kyllä tiedä kumpi on oikeempi.

Meillä poika kasvaa hyvin täysimetyksellä. Nyt 1kk ikäisenä mität 4625g ja 55cm. Syntyessä 3785g ja 51cm.
Mullahan oli käytössä rintakumi alkuun ja nyt ollaan taisteltu siitä etoon. Käytän sitä enää vaan öisin, on jotenkn helpompi sen kanssa imettää kyljellään ja pojalla pysyy paremmin imu sen avulla, eli syö nopeemmin. Eli tavallaan oman mukavuuden (pääsee nopeemmin takaisin nukkumaan) takia öisin käytössä. Voisin kyllä alkaa harjoittelemaan sitä kyljellään imetystä ilman rintakumiakin ni pääsis siitä kokonaan eroon :)

Takaisin