Vauvan ruokinta

Tsemppiä kaikille imetykseen!! Tuntuu että ite oon päässy kun "koira veräjästä" tai liian helpolla tässä hommassa.. ressasin ennen synnytystä kuinka se imetys onnistuu vai onnistuuko ollenkaan.. no sairaalasta asti tullut maitoa tarpeeksi pojalle, mut oli kyl kipeet nännit ekat päivät.. mut ilman rintakumia oon pärjännyt. Pari kertaa oon pumpannu maitoa, että mies saa syötettyä myös vauvaa ja ite saan lisäaikaa iltaisin. Kuitenkin tuntuu että jos pumppaa niin maito ei riitä vähän ajan päästä tissistä syötettäväks. Osaako kukaan jo aikaisemmin imettänyt sanoa, että milloin uskaltaa ruveta pumppaa säännöllisesti ja siinä sivussa riittää maito myös vauvalle suoraan tissistä? Nyt siis vauva viikko ja 2 päivää vanha. Rintapumppu ohjeessa luki että neljä viikkoa ois hyvä odottaa, että maidontuotanto on tasaantunut ja sit vois säännöllisesti ruveta pumppaa maitoa. Pumppasin siis maitoa aikaisemmin kaks kertaa kun tuntu että rinnat pakkaantuu maidosta.. myös puklailua mietin, tuntuu että vauva imee välillä hirveät määrät maitoa ja tosi paljon puklaa takaisin. Terkkari kävi punnitsemassa vauvan niin oli kyl päivälle tullut reilu 60g/pv painoa kotiutumisen jälkeen että ei ollu vaikuttanut puklailu painoon vaikka luulin että vaikuttais. Puklaileeko teillä muilla vauvat paljon???

Täällä puklailua todella paljon. Onko siellä puklailu jatkunut samaan tapaan?

Maito lähtenyt nousemaan paremmin. Ollaan silti annettu suosiolla lisämaitoa hieman, jotta vauvan verensokerit pysyisi hyvänä.

Paino putosi kaikkiaan 6,3% reilun kahden vrk aikana synnytyksestä.
Päästiin siis kuitenkin kotiin.
Vauva haluaisi olla miltein kokoajan tissillä. Tai siis aina kun on hereillä. On kyllä hyvin aktiivinen ja omaa hyvän tekniikan. Ensimmäisen vuorokauden aikana onnistui kuitenkin saamaan toisen nännin rokamille ja onhan se kipeä.

Nyt meillä herätellään 2-3h välein, paitsi öisin 4h. Katsellaan. Ensi viikolle jos saisi ajan neuvolaan jo.

Kaivoin tänään sen käsipumpun nyt kuitenkin esiin kun pojun aamupäiväunet venähti ja alkoi paita kastua... Aiemmin en ole juuri herunut pumpulle, mutta tänään tuli sit toisesta rinnasta 60ml ja toisesta 20ml ekalla pumppauksella. Tosi paljon mun mielestä :) pumppasin sen verran, että enimmät turvotukset ja kivut hävisi. Poju oli sit mun päikkäreiden aikana syönyt 60ml tästä määrästä ennen kuin nukahti (taas) pitkille unille, eli näyttäis se mun maito ainakin riittävän, kun vaan jaksais pieni syödä. Pullosta syöminen on hänelle vieläkin vähän vaikeeta kun ei ole siihen tottunut. Tulee liikaa maitoa siitä kerralla. Pumppasin sit 50ml lisää kun toinen vain nukkui, onpahan aamulle valmiina jos mua nukuttaa niin, et iskä pääsee taas syöttöhommiin... Viime yöt pojulla on ollut 1,5-2h pätkä kun syömisen lisäksi haluaa jutella mun tisseille. Hermostuu jos sammutan valot :P on sit aamulla väsyttänyt.

Dee, me kokeiltiin antaa maitoa pullosta ja vähän hankalaa se oli ja heti tuli ilmaa vatsaan, niin ollaan sitten nyt alkuun päädytty hörppyyttämään. Tosin en nyt oo pumpannutkaan, kun maidon tulo on tasoittunut.

Frozenflower, meillä vauva oli rinnalla alusta asti lähes 24/7, mutta sektio ilmeisesti viivästytti maidontuotantoa, kun sairaalassa tuli vaan pisaroittain. Vauvan paino laski 9% ja alettiin tehdä syöttöpunnituksia, niin piti vikana päivänä antaa lisämaitoa 15-25 ml / kerta. Kotiin päästiin lisämaito-ohjeella ja kontrollikäynnin varaamisella. No, kotona nousi maito samana iltana, kontrollissa paino oli noussut 80 g/vrk ilman lisämaitoa.

Välillä on meinannut usko loppua, kun poika oli rinnalla koko ajan ja jäi silti nälkäiseksi. Itseäkin väsytti ja itketti. Edelleen hän on rinnalla paljon, mutta yöllä on jo 2,5 - 3 tunnin taukoja, niin saa itsekin lepoa. Itse en ois etukäteen uskonut tätä stressaavani, onnistuu tai ei, korvikkeethan on onneksi olemassa. Mutta niin vaan hormonit toimii hassusti, että muutamat itkut on tullut tämän(kin) asian kanssa. Jatkoin hammasta purren ja nyt menee jo hyvin, imuotteet sun muut on onneksi olleet alusta asti hyvät.

Mutta en kyllä millään lailla ihmettele, jos joku päättää mennä korvikkeilla tai jos maitoa ei vaan tuu. Koko imetyskeskustelussa tuntuu muutenkin välillä olevan turhan paatoksellinen ja syyllistävä sävy. Oma jaksaminen ja vauvan hyvinvointi on kuitenkin ne tärkeimmät, ja ne voi turvata monella tapaa. :)

Kuulostaa ihan mun isolta rinnalta!! Ja pieni tuntuu tyhjentyvän vaikka kyllä vauva siitäkin ihan maitoa saa kun nielee kuuluvasti..
Mä oon nyt yrittänyt alottaa aina pienemmästä rinnasta jotta se sais mahdollisimman paljon stimulaatioo ja tuottais enemmän maitoo! Ja tohon toisen rinnan vuotamiseen kun toisesta imetään voi auttaa kun painaa nänniä sisään, se työntää maitoa taaksepäin. Voi auttaa myös vauvaa saamaan paremman imuotteen täydestä rinnasta.

Tänään totesin miehelle et kauhee kierre mulla ku stressaan että tuleeko nyt enää tarpeeks maitoa, varsinkin pienemmästä rinnasta ja toi stressi taas voi vaikuttaa maidon tuloon.... Poika on myös itkusempi iltaisin ja tosi tiheesti rinnalla. Mä oon yrittänyt juoda paljon ja imettää mahdollisimman paljon ilman rintakumia että maidon tulo pysyis hyvänä!

Mä en oo stressannu maidon riittävyydestä sen kummemmin kun sitä kuitenkin tuntuu myös tuosta pienemmästä rinnasta ihan hyvin tulevan. Meillä kanssa viihdytään iltaisin jatkuvasti tissillä ja eilen oli aika itkuistakin meininkiä, mut se ilmeisesti kuuluu asiaan :) tänään on ainakin toistaiseksi vältytty kitinöiltä vaikka tissillä taas asutaankin, en tiedä vaikuttaako kun aloin syönnin jälkeen röyhtäyttämään (ei kyllä tule aina mut kuitenkin)..? Eilen näytti että saattais olla syynä ilmavaivat (ikää nyt 1,5vkoa).

Meillä taitaa nyt käydä niin, että jätetään tissittely kokonaan pois. :(
Poika ei yksinkertaisesti ime tissiä. Hamuilee kyllä, nappaa kiinni ja imasee pari kertaa, mutta päästää irti. Tätä voi kyllä tehdä jonkun aikaa, sitten menee hermo ja alkaa itkuparku. Joskus on "alistunut" tissille ja pitää nänniä suussaan pidemmän aikaa, mutta ei ime. Ja sitten alkaa taas huuto.
Välillä sitten on itketty sekä lapsi että äiti. :( Kovin kauan en raaski antaa toisen huutaa, kun tuntuu jotenkin pelkäävän koko tilannetta. Sama homma tuli maitoa paljon (valuu tissistä itsestään) tai vähän (enimmät pumpattu alta pois).
Nyt siis annettu pulloa kuin en imettäisi lainkaan. Lähes puolet omaa pumpattua maitoa, loput korviketta.
Aion kyllä jatkaa pumppailua ja oman maidon syöttämistä. Menee nyt vain kiertotietä pieneen massuun. Kaikkea tarvittavaa en varmaan pysty tuottamaan, se vaatisi varmaan yöpumppauksenkin... ja nyt jo valvotaan aika tavalla.
Tänään painokontrollineuvola, saa nähdä mitä terkkari sanoo meidän päätöksestä. Onneksi näki jo viime kerralla itsekin meidän vaikeudet.

Edit: Ikäähän meidän herralla on nyt 3,5vko.
Edit2: Olihan meillä jotain hyviäkin uutisia. Pikkumies on oppinut röyhtäisemään. Hienot röhinät pääsee miltei heti, kun nostaa olkapäälle. :)

Meillä on välillä tuollaista samaa hamuilua Onneli84. Saattaa jatkua pitkäänkin, tosin nyt oon alkanut katkaisemaan tilanteen nostamalla pojan hetkeksi pystyasentoon syliin ja tarjoan sitten toista rintaa. Mulla on toisessa rinnassa tosi matalalla nänni, siitä on kai vähän vaikea saada kiinni. Jossain vaiheessa/toisessa asennossa meillä kuitenkin lopulta onnistuu siitäkin rinnasta. Itelläkin menee kyllä välillä hermo, kurjaa :/

Onneli84 onko tarkistettu että ei ole kielijänne liian kireä? Kun ainakin siskon lapsilla alussa ongelma rinnan kanssa kun oli liian lyhyt kielijänne.

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Voi ei Onneli :/ kuulostaa todella raskaalta. Osaat varmasti tehdä sen oikean päätöksen juuri teille. Äiti ei ole yhtään sen huonompi tai parempi, imettää hän lastaan tai ei.

Meillä imetetään pääsääntöisesti. Mietin vain pitäisikö tämän ikäisen (6vrk) olla pidempään virkeänä vaiko ei? Neiti kun nukahtelee tissille tai vaihtoehtoisesti näyttää nukkuvalta, mutta imee siltikin. Nytkin silmät kiinni ja imeskelee, väliin taukoja.

Aamuisin meillä on aina tiheä imu päällä ja ollaan tytön kanssa nukuttu yhdessä 1-1,5h ajan hän rinnalla ja minä siinä torkkuen.
Olen nyt alkanut käyttämään vauvaa usein tissillä ihan vain, jotta neiti tilaisi maitoa lisää ja voitaisiin jättää korvike pois.

Niin ja minähän tosiaan tänään imetin ensimmäistä kertaa julkisesti! Oli niin helppoa ja luonnollista

Voi ei Onneli :/ kuulostaa todella raskaalta. Osaat varmasti tehdä sen oikean päätöksen juuri teille. Äiti ei ole yhtään sen huonompi tai parempi, imettää hän lastaan tai ei.

Meillä imetetään pääsääntöisesti. Mietin vain pitäisikö tämän ikäisen (6vrk) olla pidempään virkeänä vaiko ei? Neiti kun nukahtelee tissille tai vaihtoehtoisesti näyttää nukkuvalta, mutta imee siltikin. Nytkin silmät kiinni ja imeskelee, väliin taukoja.

Aamuisin meillä on aina tiheä imu päällä ja ollaan tytön kanssa nukuttu yhdessä 1-1,5h ajan hän rinnalla ja minä siinä torkkuen.
Olen nyt alkanut käyttämään vauvaa usein tissillä ihan vain, jotta neiti tilaisi maitoa lisää ja voitaisiin jättää korvike pois.

Niin ja minähän tosiaan tänään imetin ensimmäistä kertaa julkisesti! Oli niin helppoa ja luonnollista

Oliskohan tästä apua? http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/mutta-vauva-se-vain-nukkuu

No, niin. Neuvolassa käyty ja "siunaus" päätökselle saatu. :) Onneksi terkkari ei ole mikään imetysfanaatikko, vaan ymmärtää asian myös äidin jaksamisen kannalta. Painoakin tullut nyt hienosti, 310g viikossa, kun on annettu kunnollisia pullomaitoannoksia. Edellinen painonnousuhan oli 30g/vko. Eli selvästi tarvitsee paljon lisämaitoa vaikka yrittäisin imettää.

En toki poissulje imetystä kokonaan, voidaan kokeilla aina välillä, jos vaikka poika yhtä äkkiä keksisikin jutun juonen. Paineita ei enää oteta. Pumppailen maitoa oman jaksamisen mukaan niin kauan kuin tuntuu mielekkäältä. Haluan kuitenkin tarjota omaa maitoa, kun sitä kuitenkin tulee.
Vielä kun saataisi yön unijaksot pidemmiksi, niin yölliset pullonhaku reissut alakertaan vähenisi. Eiköhän se tästä. :)

Kielijänne ihan normaali. Taitaa olla vain aika erikoinen vauva (ja mies! :D), kun ei tissit kiinnosta.

Hassua tuo kuinka suhtautuminen omiin rintoihin muuttuu vauvan myötä. Ennen synnytystä kauhistelin ajatusta siitä, että joku näkee tissini. Nyt on ihan ok, että joku katsoo vieressä ja vaikka tarttuu tissiin kiinni ohjatakseen sitä vauvalle. Kuinkahan moni on jo ehtinyt nähdä nännini tässä muutaman viikon aikana. :D

Mäkin kävin tänään avaan ulko-oven kun vauva oli tissillä. Tiesin kyllä et todennäköisesti neuvolan th oven takana. Ei paljoo hävetä rintojen näyttely :joyful:

• Tykkään
Reaktiot: Dee

Olen tuon lukenut kahdesti läpi (viimeksi siis eilen illalla), eikä hirveästi apuja kyllä löytynyt meidän ongelmiin.

Meillä oli tosiaan sitä ongelmaa, että neiti veti alkuun ihan vain muutaman imaisun tissistä, eikä syönyt takamaitoja oikein laisinkaan.

Ratkaisin ongelman syöttämällä lisämaitoa ruiskusta niin, että vauvan imiessä rintaa tiputtelin maitoa huulien lomasta, jolloin imi tehokkaammin. Näin myös takamaidot lähtivät juottoon asti.

Olen tuon lukenut kahdesti läpi (viimeksi siis eilen illalla), eikä hirveästi apuja kyllä löytynyt meidän ongelmiin.

Meillä oli tosiaan sitä ongelmaa, että neiti veti alkuun ihan vain muutaman imaisun tissistä, eikä syönyt takamaitoja oikein laisinkaan.

Ratkaisin ongelman syöttämällä lisämaitoa ruiskusta niin, että vauvan imiessä rintaa tiputtelin maitoa huulien lomasta, jolloin imi tehokkaammin. Näin myös takamaidot lähtivät juottoon asti.
Ok, mulla on muutamia imetystukihlöystäviä ja ovat rohkaisseet, että kannattaa myös laittaa tuolla sivuilla mainituille hlöille viestiä tai sitten sinne keskustelupalstalle. Itse en ole siellä mitenkään rekisteröityneenä tmv, mutta ilmeisesti sieltä voi saada nopeastikin apua ja vinkkejä.

Meillä on oltu nyt melkein viikko ilman rintakumia ja vitsi että on helpompaa noin niinku käytännössä. Lisäksi tuntuu, että maidon heruminen on nopeutunut huomattavasti.

Nyt on muutenkin imetys lähtenyt sujumaan paremmin, hetkittäisiä epätoivon hetkiä lukuun ottamatta.!:grin

Mä olen saanut tosi paljon hyvää tietoa tuolta imetys.fi:stä, sekä imetystuki ry:n fb-sivulta. Ilman näitä olisin varmaan lopettanut imetyksen siinä kolmen viikon kohdalla. Meillä siis tulee nyt 5 viikkoa yhteiseloa neidin kanssa täyteen. :)
Korviketta on mennyt päivittäin 50 -150ml aina toissapäivään saakka, nyt katsotaan, että päästäänkö niistäkin eroon.

Outoa ajatella, et toisilla vauvat on jo sen viisi viikkoa ja itse vasta odottaa, et pääsis lopultakin synnyttämään! :D

Röhtäsettekö vauvan joka syötön jälkeen? Kun musta tuntuu että jos teen öisin niin ni hän herää heti ja sit pitäis taas saada tissiä.

Tuo röyhtäytys mietityttää täälläkin.
Pitäisi röyhtäyttää kunnolla joka syötön jälkeen, mutta yöllä olisi niin ihana vain antaa vauvan nukahtaa tyytyväisenä.
Meillä siis ilmavaivoja, joten kunnollinen röyhy olisi todella tarpeen joka kerta. Siinä vaan saattaa mennä jopa 15min ennen kunnon röhinää.
Ja sitten kun herää, tuntee kaikki pienetkin kuplat masussa ja alkaa kitistä niitä. :(
Nyt parina yönä jäänyt aamuyön syötön jälkeen itkeskelemään pariksikin tunniksi. Ei siis huuda yhtä soittoa, mutta ynisee ja punnaa paukkua. Just kun äitiä väsyttäisi kaikista eniten... :(

En röyhtäytä. Suositeltiin että sitten vasta, jos näyttää että vauvalla on oikeen paljon masukipuja.

Mä yritän aina röyhtäyttää kun puklailee niin paljon mut ei tää vaan röyhtäse joka kerta. Synnärillä suositeltiin jopa syötön välissä röyhtäytystä puklailun takia ja välillä nostankin tissiltä välissä kun takaisinvirtausta tulee jo kesken syötön.

Takaisin