Vauvan ruokinta

Joo, illat on etenkin vaikeita ja jos sulla ei oo apuja siellä ni sit on tietty tuplaten rankkaa. :sad001
Ja yön tunteinakin 2 tuntia on pitkä aika. Tsemppiä kovasti sinne!

Mites muut imettä yöllä? Nousetteko ylös sängystä vai imetättekö sängyssä makuultaan/istualtaan?

Oon ite ollu kahtena yönä.nii väsy et oon kylellää imettäny sängyssä. Oon kyl huomannu et joa jaksan nousta sohvalle imettää ja saan kunnolla imetettyä, tarvii seuraavan kerran herätä 2-3h päästä. Sängyssä jos kylellään ni joutaa 30-60min välein heräilee.. Nouseminen on vaan niiiiin vaikeeta ja väsyttävää! :D

Oon niin väsyny imettämiseen :( en jotenki yhtään jaksais sitä... ja mun rinnat on vielä jotenki super huonon malliset kyljellään imettämiseen, jota tehdään eniten. En vaan suoraan sanottuna tykkää yhtään imettämisestä, varsinkin kun se sattuu niin paljon :( oon miettiny kokonaan pulloruokintaan siirtymistä..

Edit. Tän imetyksen takia tulee itkettyä päivisin monia kertoja, se stressaa tosi paljon..

Tiedän tunteen. Täällä myös eräs joka ei vain jaksaisi välillä imettää. Lisäksi eilen neuvolassa kehottivat jatkamaan korviketta vielä pitkään, niin tuli voimaton olo...eilen on korviketta mennyt varmaan jo lopulta monta desiä, kun normaalisti menisi vähemmän.
Paino oli noussut kahdessa viikossa kuitenkin 245g.

Kunhan saadaan keltaisuus pois ja paino nousemaan kunnolla, niin jos saisi jätettyä joskus korvikkeen pois.
Olen miettinyt maidon pumppaamista, mutta eihän sitä tahdo pumpuille herua...
Käsin maito ihan suihkuaa, mutta manuaalisella saa yhteensä max 20ml ja sähköisellä en saanut sitäkään. En tosin ole nyt uudestaan kokeillut kohta viikkoon.

Öisin imetän vauvan sängyssä istuen + makuullaan.

Minä imetän yöllä sängyllä. Ensin istun, että poika saa kunnon otteen ja annan imeä siinä jonkun aikaa. Sitten käyn kyljelleen. Meillä siis myös on hieman haasteellista tuo kylkisyöttö. Mulla ongelmana on isot rinnat ja varsinkin silloin kun ne on täynnä... Poika ei saa kunnolla otetta ja sitten jos onnistuu saamaan otteen niin nenä on ihan kiinni tississä.

Mä syötän yöllä sängyssä puoli-istuvassa asennossa. Joskus yritän kylkisyöttöä mutta se ei oikein onnistu kun puplua tulee niin paljon ja pitäs nopeesti pystyä nostaa vauva pystyasentoon aina syötön välissäkin. Joskus iltaisin kun vauva on hermostunut saatan imettää samalla kun kävelen, se tuntuu vähän rauhoittavan.

Hyviä vinkkejä, millä sais maidon nousemaan oikein kunnolla? :) Muutakin kuin aika. ;)

Hyviä vinkkejä, millä sais maidon nousemaan oikein kunnolla? :) Muutakin kuin aika. ;)

Vauva ihokontaktissa paljon ja rintaa imemään joka käänteessä. Itse muistaa syödä hyvin ja paljon nesteitä!
Näin itse sain nousemaan nopeammin kuin esikoisen kohdalla.

Näinköhän lie meillä aiheutti kans mun suklaan syönti pikkuselle mahan väänteitä. Söin illalla suklaatriflee (en tosin paljookaan) ja viime yö oki poitsulle aika vaikee. Tuntu et tissi ei kelpaa, uni ei tuu ja itketti kokoajan. :( empä muistanu koko suklaan syönti juttua. Tänä aamuna sit laitoin mahalleen pötköttelee viltin päälle, silittelin ja taputtelin vähän selkää ja tuli kunnon röyhyt ja puklut. Sen jälkeen rauhottu hyvin. :)

Mun ymmärtääkseni mitään maitoja ei saa koskaan uudelleen lämmittää.
Mun käsittääkseni pumpatun maidon, joka on ollut jääkaapissa säilytyksessä, saa lämmittää. Ainakin pakastetun saa niin miksi ei jääkaapissa ollutta saisi.
Mutta siis kertaalleen lämmitettyä ei saa uudelleen lämmittää.

http://www.pkssk.fi/aidinmaidon-sailyttaminen Tuon pohjalta luulisi, että tuoreen jääkaappisäilytyksessä olleen voi, mutta sen jälkeen ei ole enää kovin kauaa käyttökelpoista. Mutta ei tietenkään niin, että olisi ensin lämmitetty, sitten jääkaappiin ja uudestaan lämmitys. Tai pakasteesta sulatetun/lämmitetyn ja jääkaappiin laitetun.

Mulla nousi sektion jälkeen maito viiveellä, poika oli rinnalla 24/7 (5 päivän aikana nukkui kerran muualla ja muuten vaan vaipanvaihdot ja sairaalassa mittailut oli poissa sylistä), ihokontaktia ja imetystä siis oli _paljon_. Maito nousikin sitten lopulta ihan humpsahtamalla ja tuli ihan suihkuna. Sairaalassa heruin sähköpumpulle ehkä 10 ml, muutama päivä sitten käsipumpulle puolet lyhyemmässä ajassa 80 ml (40 ml molemmista rinnoista).

Kuulemma sima ja olut, myös alkoton, lisäävät herumista. En oo kyllä testannut. Myös lämpö ja rintojen hieronta voivat auttaa. Mutta ennen kaikkea ihokontakti, imetys ja muuten vaan vauvan katselu ja kuuntelu.

Mulla viimeksikin maito nousi 3-4 vrk synnytyksestä. Se oli ihan ok, koska riitti silloin sen kokoiselle vauvalle. Nyt kun vauva on iso, niin on jouduttu turvautumaan lisämaitoon. Haluaisin vaan niin päästä jo tuosta lisämaidosta eroon. :)

Eetla, mulla oli sama esikoisen kanssa. Sairaalasta kun päästiin kotiin niin yhtään en antanut lisämaitoo ja hyvin poika kasvoi. Mullakin kyllä siis nousi maito kunnolla vasta noin 5 päivää synnytyksestä ja oltiin sairaalassa aika pitkään.

Mä käsitin, että Tulivuorisalama kysyi nimenomaan uudelleen lämmittämisestä, mutta siis joo tottakai voi lämmittää jos pumpattu maito on laitettu jääkappiin ja se pitää sieltä vauvalle antaa. :)

Miten te toteutatte syöttämisen, jotka annatte sekä pullosta että rinnasta? Ensin rinnasta ja sitten pullosta vai? Ja annatteko korviketta niin paljon kuin syö? Mä oon ihan hölmönä tämän asian kans, ku ei ole kokemusta kuin täysimetyksestä ja tälle jässikälle ei ainakaan vielä oma maito riitä. :/ Pitäkää peukkuja, et maito nousisi kunnolla ja päästäis lisämaidosta eroon! :)

Takaisin