Vauvan ruokinta

Toivon että toisen kanssa menisi yhtä hyvin kuin esikoisen kanssa. Poika söi hyvin, ei sattunut ja maitoa tuli. Tosin maito nousi vasta 3pv synnytyksestä ja alussahan maitomäärät on tosi pieniä kun mahakin on pieni. Oli järkytys nähdä itsellä RINNAT, kun sellaisia ei juuri ole ollut... Ensimmäiset ongelmat tulivat 5-6kk iässä, kun alkoi suosia vain toista puolta. Siitä onneksi selvittiin. Samoin hampaiden tulo 8kk> ei ollut kivaa kun välillä puras. Imetys loppu n.1v5kk iässä, olimme mummulassa pari yötä(poika nukkui mummun kanssa ) ja kotiin palatessa muisti maidon, mutta itse totesi hrtken imettyään "oppu". Joten lopetuskin sujui itsestään. Haasteita tosin löytyi useiden ruoka-aineallergioiden puolella. Samoin jos korviketta olisi joutunu testaa ois aikansa menny siinä... onneksi ei tarvinnut!
 
Meillä neiti on nyt päässyt viikon ikään ja olen tehnyt kovasti töitä imetyksen eteen.

Nopeasti kävi selväksi, että mulla on matalat nännit ja vauvalla pieni suppusuu, joten jo salissa kätilö toi rintakumin avuksi (en kuitenkaan muista ensi-imetyksestä mitään koska olin juuri tullut leikkaussalista).
Maito nousi 3.vrk:na ja kunnolla vasta 4vrk:na.

Tyttö sai sairaalssa reilusti luovutettua rintamaitoa pullosta, koska multa ei tosiaan mitään noussut.
Aluksi neiti sitten sai rinnalla raivareita kun sieltä ei maito herunutkaan kuten pullosta... Siinä vaan rintakumit lenteli ja itku pääsi molemmilta kerran jos toisenkin.

Nyt on siis harjoiteltu imetystä viikon verran ja tuntuu että homma alkaa sujua. Tyttö kelpuuttaa tällä hetkellä sekä pullon, että rinnan. Joudun kuitenkin antamaan usein imetyksen jälkeen maitoa vielä pullosta (omaa pumpattua tai korviketta), koska vauva tuntuu jäävän nälkäiseksi (väsyy vielä rinnalla melko nopeasti vaikka maitoa tulee jo tosi hyvin).

Mutta täytyy sanoa, että kyllä kävi luovuttaminen mielessä moneen kertaan! Mutta nyt tuntuu ihanalta, että homma sujuu jo paremmin.
Kamalasti toivoisin kuitenkin pääseväni vielä rintakumista eroon, mutta sen suhteen ei kyllä näytä lupaavalta.
 
Täällä taistellaan imetyksen kanssa. Sattuu niin prkleesti! :sad001
Isot nännit ja pieni suu ei oikein meinaa toimia. Vauvalla väärä liian pieni ote rinnasta. Imetyksen jälkeen nännin toinen reuna turvoksissa ja vaalea, siis ihan selvä "huulipunanänni". Vertakin tulee, toisessa oli jo sen kokoinen haava, että oli pakko pitää päivän tauko. Pumppaan kyllä maitoa pienelle. Nyt taas sujuu jo vähän paremmin, mutta täysimetykseen en vielä pysty, enkä millään pysty imettämään joka kerta kummastakin.
Onnellinen olen, kun maitoa riittää. Vielä, kun saisi homman vähemmän kivuliaaksi.
 
Täällä taistellaan imetyksen kanssa. Sattuu niin prkleesti! :sad001
Isot nännit ja pieni suu ei oikein meinaa toimia. Vauvalla väärä liian pieni ote rinnasta. Imetyksen jälkeen nännin toinen reuna turvoksissa ja vaalea, siis ihan selvä "huulipunanänni". Vertakin tulee, toisessa oli jo sen kokoinen haava, että oli pakko pitää päivän tauko. Pumppaan kyllä maitoa pienelle. Nyt taas sujuu jo vähän paremmin, mutta täysimetykseen en vielä pysty, enkä millään pysty imettämään joka kerta kummastakin.
Onnellinen olen, kun maitoa riittää. Vielä, kun saisi homman vähemmän kivuliaaksi.

Ootko rintakumia kokeillu, sen pitäis auttaa jos imetys tekee kipeetä.

Täälläkin imetystä haejotellaan. Meillä "ongelmana" mun matalat nännit. Käytän siis rintakumia jotta vauva saa otteen nännistä. Nyt 12pv imetyksen jälkeen joskus onnistuu imetys ilman rintakumiakin alusta asti. Maitoo tulee hyvin ja eilisellä neuvolakäynnillä pojan paino hienosti nousussa! Eli täysinetyksellä mennään. Toivottavasti päästäis vielä tuosta rintakumista eroon lähi viikkojen aikana. En ota siitä stressiä. :)
 
Täällä on edelleen rintakumi käytössä. Muutaman kerran jo onnistuttiin ruokailemaan ilman, mutta sitten tuli pari hankalampaa yötä kun ilmetys oli vaikeaa ja otin suosiolla rintakumin avuksi. Ja nyt se on ollut käytössä taas myös päivisin ja ilman kumia syöttäminen tuntuu menevän koko ajan hankalammaksi. :sad001
 
Oletteko te muuten saaneet sairaalasta minkäänlaista/asianmukaista imetysohjausta?

Itsehän en imetyksestä mitään tiedä, mutta on tuttuja, jotka ovat imetysohjaajia tai olleet mukana aktiivisesti esim Imetyksen tuki ry:ssä ja usein ilmeisesti oikea imuote on se ongelma, joka aiheuttaa kipuja, tai siis, että kun imuote on väärä. Ja se voi ilmeisesti olla aika pienestäkin kiinni, mutta sairaaloissa tai neuvoloissakaan ei välttämättä ole asiantuntevaa ohjausta tarjolla. :sad001
 
Niin, tosiaan rintakumi on käytössä. Ilman sattuu vielä enemmän. Ote pienellä väärä, mutta korjaaminen hankalaa. Varsinkin kun sattuu niin, että kyyneleet valuu.
Sairaalassa saatiin jonkun verran ohjausta, mutta aika paljon oli hoitajasta kiinni. Joku sanoi otteen olevan ihan hyvä, toinen kiskoi väkisin nänniä vauvan suuhun. Onneksi saatiin lopulta myös sitä lisämaitoa.
Ei kai auta kuin harjoitella. Tämä yö menee kyllä taas nännejä lepuuttaessa, haavat aukesi taas tänään. :sad001
 
Meidän pieni kovasti opettelee imemistä, mutta multa ei maitoa tule tarpeeksi, vauvan paino vaan laskee ja laskee. Ei sais enää laskea tosta, ja oon niin älyttömän väsyny niin vein vauvan hoitajille ihan suosiolla, ja lupasivat vasta aamulla palauttaa pikkusen takas mulle, että saan nukkua..
 
Mulla nousi maito kunnolla vasta neljäntenä päivänä eli kotona. Synnärillä tuli pumppaamalla vaan pari milliä kerrallaan. (Ja vauva sai säännöllisesti luovutettua rintamaitoa).
Mutta kävin silti säännöllisesti pumppaamassa siellä ollessani, ensin sähköpumpulla ja sitten mies toi kotoa käsipumpun. :)
Hyvä Viviiva että oot saanut nyt levätä! Kyllä se siitä! :playful:

Edit. Lisäys
 
Tsemppiä kaikille imetykseen!! Tuntuu että ite oon päässy kun "koira veräjästä" tai liian helpolla tässä hommassa.. ressasin ennen synnytystä kuinka se imetys onnistuu vai onnistuuko ollenkaan.. no sairaalasta asti tullut maitoa tarpeeksi pojalle, mut oli kyl kipeet nännit ekat päivät.. mut ilman rintakumia oon pärjännyt. Pari kertaa oon pumpannu maitoa, että mies saa syötettyä myös vauvaa ja ite saan lisäaikaa iltaisin. Kuitenkin tuntuu että jos pumppaa niin maito ei riitä vähän ajan päästä tissistä syötettäväks. Osaako kukaan jo aikaisemmin imettänyt sanoa, että milloin uskaltaa ruveta pumppaa säännöllisesti ja siinä sivussa riittää maito myös vauvalle suoraan tissistä? Nyt siis vauva viikko ja 2 päivää vanha. Rintapumppu ohjeessa luki että neljä viikkoa ois hyvä odottaa, että maidontuotanto on tasaantunut ja sit vois säännöllisesti ruveta pumppaa maitoa. Pumppasin siis maitoa aikaisemmin kaks kertaa kun tuntu että rinnat pakkaantuu maidosta.. myös puklailua mietin, tuntuu että vauva imee välillä hirveät määrät maitoa ja tosi paljon puklaa takaisin. Terkkari kävi punnitsemassa vauvan niin oli kyl päivälle tullut reilu 60g/pv painoa kotiutumisen jälkeen että ei ollu vaikuttanut puklailu painoon vaikka luulin että vaikuttais. Puklaileeko teillä muilla vauvat paljon???
 
Meillä esikoinen puklaili ihan mielettömiä määriä ja silti kasvoi koko vauva-ajan hieman keskikäyrän yläpuolella. :)
 
Täällä ei oo hirveesti tarvinnu pumppailla. Mulla maitoa tulee ihan liikaa! Toisesta kun syöttää niin toinen tissi valuu norona! Olen nyt viikon verran keräillyt maitoa maidonkerääjillä ja pakkasessa on jo yli 5l maitoa varastossa! :D mä todellakin todellakin toivon että tää tasaantuu jossain vaiheessa!
Välillä meinaa itku tulla kun on niin hirveetä sotkemista ollut..
 
Mullahan onnistui imetys vasta tän kolmannen kohdalla. Suurin vaikutus oli varmaan sillä, että sain pienen jo salissa rinnalle (ekassa sektiossa en uskaltanut ottaa kun tärisin niin ja toisella kerralla vauva joutui toiselle osastolle hoitoon heti syntymän jälkeen). Kerroin myös kaikille kätilöille tilanteesta ja jokainen neuvoi tarvittaessa imetyksen kanssa, koko sairaalassaoloajan. Mulla maitoa tulee lähinnä imettäessä, toisesta rinnasta saattaa pari tippaa valua kun toisesta syötän. Mut en tarvii liivinsuojia. Lisämaitoa jouduttiin antamaan jo sairaalassa kun sokerit laski pari kertaa hitusen raja-arvon alle ja nyt kotonakin saa 2-3 kertaa päivässä korviketta noin 60 ml per kerta. Lähinnä silloin kun tarviin unta (öisin), annetaan pulloa imetyksen päälle. Pääsee isikin syöttämään :) korvikkeella oonkin saanut 3-4 tunnin unia, kun tissimaito harvemmin riittää niin pitkäksi ajaksi. Muutama kuiva vaippa on tullut vastaan, silloin oon kans a ntanut imetyksen päälle lisämaidot. Pumpannut oon kerran kun vauvalla oli pidemmät päikkärit ja rintoja särki. Kovasti oottelen, et vuorokausiin tulis joku rytmi, muutama päivä ja yksi yö on vietetty imettäen vähän väliä, sit taas on niitä päiviä kun toinen nukkuu mun mielestä liian kauan... Rintaruokinta on mun mielestä tosi paljon monimutkaisempaa ja huolta aiheuttavaa kuin pulloruokinta.
 
Tässä imettäessä haluan vain sanoa, että ARGH kun sattuu. Kerronpa samalla koko viikon imetyshistorian. Pojalla on hyvä imuote (n. sadan kätilön tarkastamana), mutta sektion jälkeen mulla ei tullut maitoa tarpeeksi. Poika kyllä ryhtyi ihan heti tekemään maitotilausta, pysyi rinnalla vaikka sektion jälkeen oksentelin ja tärisin niin, että sain tärinänestolääkettä.

Mun eka imetyksen kestoksi oli merkitty 89 min, olisi ollut tuntikausia pitempi, mut lapsi nostettiin rinnalta jotain varten (olin niin poikki, etten muista mitä). Eka yön oli muuten rinnalla kai koko ajan, mitä nyt hoitaja vaihtoi vaippaa välissä. Vähän huonot muistikuvat on. :D

Maito ei tosiaan noussut kunnolla vaan pisaroittain, joten pojan paino laski 9%. Sairaalassa sai imetysten jälkeen lisämaitoa joitakin kymmeniä millilitroja, raasu tosin sai pullosta heti vatsanväänteitä. Päästiin kotiin, kun varattiin kontrollikäynti painontarkastusta varten ja ohjeena ottaa lisämaitoa tarvittaessa.

No, kotona maito nousi rintoihin heti ja se pakkautuminen sattui ihan hemmetisti. Itsekin lämpöilin ja rinnat oli tulessa. Pahinta oli se, että nyt kun maitoa olisi ollut, niin nänniin oli vaikea tarttua. Pari kertaa poju ehti imeä väärin ja nännit mennä verille ennen kuin muistin sairaalasta saadun neuvon, että maidonnousun aikaan kannattaa lypsää käsin rintoja tyhjemmiksi ennen imetystä. Nyt on paljon helpompaa ja maidon tulo on tasaantunut. Samoin käytän lanoliinia koko ajan, auttaa kyllä hyvin. Nännit on tietty kipeät vielä aika kauan, kun ehtivät kärsiä.

Mun sektioarpi yhdistettynä isoihin (75-80 I/J) rintoihin tekee imetysasentojen löytämisestä vaikeaa. Maidonnousun aikaan paras oli ehdottomasti laid back -asento, joka esti suihkuamiset hyvin. Nyt nousun tasoituttua kainaloimetys tai kyljellään imetys (normaali tai ristiin) on parhaat, muissa joutuu säätämään ihan hitosti tyynyjen yms. kanssa.

Sairaalasta sain niin paljon hyviä ohjeita ja tietoa, että olo oli sen kannalta hyvä. Ja vaikkei imetys nyt jostain syystä onnistuis, niin sitä varten on korvikkeet, joten en stressaa turhia. Omaa aikaa ei juuri ole, eiliseen asti lapsi nukkui yhdet pitemmät unet (n. 3 tuntia) ja lähes kaikki muu aika meni rinnalla, välillä rinta suussa torkkuen.

Yöllä nukkui kuitenkin kahdesti kahden tunnin unet ja tänään päivällä ekaa kertaa 4 tuntia! Nyt tämänhetkinen imetystuokio on kestänyt 45 minuuttia, katsotaan josko imetysaika ois vihdoin vähän lyhentyny ja jo ennen yötä olis tää sessio täynnä. :D

Imetykseen liittyvät erilaiset kivut yllättivät, mut on imetys toisaalta kivaa. Mut jos nyt jatkossa toi 24/7 rinnalla olo vähän vähenis, niin ehtis päivän aikana tehdäkin jotain. Kontrollissa vauvan paino oli noussut reilu 80g/päivä, eli jotain sieltä menee beibille. :)
 
^ meillä aikalailla samallalailla menee, tänään neuvolan kotikäynnillä tosin paino tippunu 40g kotiutumisesta, eli sunnuntaista :sad001 itkettää. Maitoa tulee kyllä hyvin, mutta reppana on niin pieni ettei kai jaksa vaan imeä vaikka roikkuukin rinnalla lähes kokoajan..
 
Meillä neuvo hoitaja sairaalassa tarvittaessa virkistämään vauvaa maidolla ennen imetyksen aloittamista, niin jaksaa paremmin imeä. Lypsettiin sitten joku pieni määrä (no pieni oli vauvan tarvekin), olisko ollut 5 - 10 milliä ja annettiin se. Iso ero pirteydessä! Sairaalassa tosiaan saatiin lisämaitoa, kotona lypsin lisämaitoa myös kerran - pari, mut sit nousi maidot ja vauva alkoi saada tarpeeksi. Kotona tosiaan ei ongelmia paitsi että aina väliin sattuuhan. PS. Nyt vauva pitää taukoa, vaan tunnin sessio, jes! :D
 
Voin lohduttaa, et kyllä ne imetykset lyhenee, kun vauva kasvaa. :) Ja sitte kannattaa vähän kutitella vauvaa leuan alta tai poskesta, jos näyttää, et vauva nukahtelee rinnalle kesken syöttämisen.
 
Mua ei haittais yhtään vaikka pikkunen olis koko päivän rinnalla, kun toi paino vaan nousis tosta :sad001 syntymäpaino 2550g, kotiinlähtiessä 2470g ja tänään kotona 2430g..

Muoks. Sattuipa onneksi hyvä tuuri, että neuvolatätillä on seuraava kotikäynti viikon päästä jonkun luona, niin saatiin puntari siksiaikaa lainaan, ja nyt syöttöpunnituksia tehdään täällä :/ itkin jo sairaalassa tätä pienen painoa, ja nyt yksinään kotona sitä varsinkin itkeskelee..
 
Takaisin
Top