Vauvan ruokinta

Mulla imetys lähti käyntiin rintakumin kanssa. Pojan paino nousi hienosti ja paino 1,5viikkosena jo 500g enemmän ku kotiinlähtöpaino (3545g->4000g)
Nyt poika on 2,5viikkoa ja päivisin syödään jo ilman rintakumia (paitsi jos on pitkä syötön väli ja rinta on kovin pinkee, sillon alussa kumi apuna) Öisin käytän kumia kun poika saa siitä paremman otteen ja imetys on sen takia nopeempaa!

Mulla imetys sattui aluksi ja rinnatkin olivat rikki, käytin myös nännirasvaa ahkerasti. Nyt tasaantunut ja imu kunnossa kun rinnanpäät pysyy hyvänä.
Ainoosti mua vaan vaivaa kun mulla toinen rinta on huomattavasti pienempi ja tuntuu että sieltä tulee maitoakin vähemmän, oon nyt yrittänyt aina alottaa siitä ja siirtyä sitten toiseen (josta siis maitoa suihkuaa ja rinta on 2kertaa isompi) Sanotaan tosin että rinnan koosta ei voi maidon määrää arvioida! Onkohan muilla ollu tälläsia "koko"eroja/ongelmia?

Täällä vauvan syöminen on sillä mallilla etten meinaa ehtiä foorumille lainkaan. Huomenna ikää neidillä 1kk ja rinnalla viihdytään hyvin tiheästi. Yöllä syödään vain kerran ja aamupäivällä ottaa yhdet pidemmät unet (yleensä), mutta muuten tissillä olla melkein jatkuvasti.

Meilläkin on ollut neuvolasta vaaka nyt lainassa kun meinasi jo usko loppua tähän hommaan, kun tissiltä ei ole yhtään taukoa. Mutta kyllä sieltä vaan maitoa näkyy tulevan, tosin kertamäärät on sen verran pieniä, että siitä johtunee tiheä ruokailu.
Päivittäin menee kuitenkin pieni määrä korviketta edelleen, lähinnä alkuillasta, että tyttö viihtyisi isänsä kanssa ja mä pääsen tekemään tallihommat ja käymään rauhassa suihkussa. :rolleyes:

Täälläki takkus imetys aika pahasti alussa. Ei tullut maitoa synnytyksen jälkeen juuri ollenkaan. Väkipakolla yritin ja yritin, jonka takia nännit hajos täysin. Lisämaitoa ei sairaalasta hirveämmin saatu ja jos saatiin niin sit sain lisäksi kauhean saarnan hoitajilta. Itkuhan siinä ensisynnyttäjällä pääsi monta kertaa, kun painostettiin niin paljon. Kotiin kun päästiin niin samaisena iltana maito nous rintoihin ja oli tosi kipeät. Lämpö nous ja tissit oli haljeta..onneks hieronta suihkussa ja tissien pumppaus auttoi. Nyt ollaanki sitten jo täysimetyksellä. Aika helpottunu olo. Sairaalasta lähettyä oli aika huono fiilis ja tuli ruoskittua itseä niin paljon, kun oon niin huono äiti. Tänään neuvolassa käyty ja paino noussut 2 päivässä lähes syntymäpainoon, kun paino putos sairaalassa 180g..eli hyvin tää imetys sit kuitenki lähti käyntiin, vaikka olinkin jo aika toivoton tän suhteen.

Siis todella ikävää lukea näistä kokemuksista, että on painostettu ja revitty ja runnottu ja ties mitä. Luulisi, että asiasta on puhuttu jo NIIN paljon, että hlökunnan asenne alkaisi olemaan parempi ja rakentavampi. Argh, että suututtaa. Eihän tuollainen ahdistava lähtökohta todellakaan kannusta imettämiseen. :shifty:

Mua pelottaa eniten just toi sairaalan henkilökunnan käytös jos ei imetys onnistu. Oon herkkä ja varmaan just synnyttäneenä sitten 100 x herkempi :o itellä kuitenkin asenne, että jos ei onnistu niin ei onnistu.

Tosi ikävää, että on tollain painostettu ja sitten vielä pimitetty lisämaitoa. Mun täytyy sanoa, että me saatiin kyllä sairaalassa tosi asiallista ohjausta ja kannustusta(ja lisämaitoa siihen tahtiin kun vaan pyysin). Tisseihinkin kyllä tartuttiin, mutta en kokenut sitä kiusallisena tai haitallisena kun siihen pyydettiin lupa.

Meillä oli esikoisen kanssa vähän toinen tilanne sen lisämaidon kanssa... Vaikka en pyytänyt (enkä välttämättä olisi edes halunnut) niin sitä pojalle annettiin. Jälkeenpäin kyllä sitten tajusin, että ihan vauvan parasta ajattelivat kun sitä antoivat. Mulla kun nousi maito kunnolla vasta kun kotiin pääsin. Jotkut osasivat silloin antaa kunnollista ohjausta, mutta se yksi yöhoitaja on jäänyt kauhukuvana mieleen... Muuten mulla on ihan kaikkien käyntien perusteella tosi positiivinen kuva taysin henkilökunnasta ja menen taas sinne oikein mielelläni synnyttämään kunhan sen aika tulee. :)

Meillähän oli pakko antaa lisämaitoa jo sairaalassa kun oli niin isokokoinen vauva ja sokerit kävi välillä rajan alla. Nyt sit jouduttu antamaan kotonakin kun painonnousu ollut liian hidasta. Nyt on alkanut harmittamaan moinen kun tissit on kuitenkin koko ajan pinkeet maidosta, niin sitä tekis mieli imettää ne ees välillä tyhjäks, mut toinen nukahtaa jo kesken ekan tissin.

Äsken oli taas tilanne se, että vauvan nälän iskiessä toinen rinta oli turvonnut kovaksi palloksi (maidosta) eikä poju meinannut saada otetta siitä. Parin minsan yrityksen jälkeen mun rinta vissiin "päätti", etnyt riittää ja alkoi suihkuttaa maitoa pitkin pienen naamaa XD hetken painelin rintaa harsoon, että loppui se suihkuaminen (olimahdotonta saada pienen suuhun rintaa siinä vaiheessa), sit saikin jo pieni kunnon otteen ja sujui imetys normaalisti. Huvitti vaan, kun ei toi mun maidontulo ennen ole näin ylitse vuotavaa ollut :D

Dee, samasta syystä minun esikoiselle sitä lisämaitoa annettiin. Kotona ei enää onneksi tarvinnut antaa. Minulla myös oli maidontuotanto enemmän kuin riittävää. :) Toivottavasti nyt riittää myös. :) Vähän aikaa täytyy vielä jaksaa odottaa pikkuista...

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Meillä osataan jo imeä jonkun verran ilman kumia. Painoa tullut kuitenmkin ihan liian vähän, joten lisämaitoa annetaan. Ensin tissiä ja sitten pulloa. Lähes kaikki pullomaito on omaa tissimaitoa. :)

Halimami, mulla samaa ongelmaa myös rintojen koon ja maidontuotannon kanssa! Meillä siis lähtenyt imetys hyvin käyntiin ja maitoa tulee tarpeeksi, kun painokin oli viikon iässä enää 50g alle syntymäpainon :) mulla vaan on toi toinen rinta myös huomattavasti toista isompi (ja nänninpääkin huonomman muotoinen) ja se vuotelee omia aikojaan jos ehtii täyttyä enemmän tai kun toisesta rinnasta syödään. Sitten kun syötän tästä isommasta rinnasta niin saan varata aina harson alle, jotta maidot ei oo sängyllä/sohvalla/missä nyt imetänkään, kun sitä tulee niin paljon että menee osa ohi vauvan suusta! Myös imuotetta pojan tuntuu olevan välillä vaikea saada kyseisestä rinnasta, johtuu ehkä siitä nänninpään muodostakin..? En tiedä auttaisko, jos alkais pumppailla vähän tuota rintaa ennen syöttöä, mut kun on niin vaikea ennustaa, millon on seuraava syöttökerta ja sit kun tietää ni siinä ei kyl enää mitään pumppuja järjestellä kun tissiä suuhun vaan! :D

Yösade, ei välttämättä tarvi pumppailla, saattaa riittää kun ensimmäiset suihkut lypsää käsin esim. harsoon tai talteenkin voi, jos haluaa antaa pullosta tai hörpyttää. Sitten oon huomannut, että laid back -asento on paras sekä isoille rinnoille (75I) että suihkuaville rinnoille. Siinä myös voi olla ihokontaktissa vauvan kanssa, joten tykkään siitä monestakin syystä.

Itselläni on toinen rinta isompi ja nännikin osoittaa outoon suuntaan, niin sille rinnalle toimii tuon selinmakuun lisäksi kainaloimetys istuen tai maaten tai välillä onnistuu toisen rinnan yli kyljellään. Mitään perinteistä kehto/madonnatyyliä on turha yrittää. Hauska, kun etukäteen jotenkin kuvittelin, että imetysasentoja on yks, vauva tissille ja se siitä, mut ei kyllä mun kohdalla menny niin. Sairaalassa neuvottiin kyllä tosi hyvin näissä!

Ok, täytyypä kokeilla! Mulle ei oikeen synnärillä kerrottu imetysasennoista sen kummempaa, mietinkin tässä et pitäis googletella minkälaisia on olemassa! Ekana yönä mulle opetettiin selinmakuulla imetys vauva kainalossa ihokontaktissa ja sit kyljellään oon imettänyt sekä istualleen sillon kun pystyn istumaan epparin takia, mut noi termit ei kyl sano mitään! :O

Meinaa itku tulla vauvan ruokailun suhteen...
Meillä oli tosi hienosti sokerit ensimmäisen vuorokauden, mutta sitten tapahtui pieni romahdus yksien pidempien unien jälkeen.
Arvo oli hieman alle rajan. Noh, jatkettiin kuitenkin.
Seuraavalla kerralla jo selkeästi alle rajojen ja tehtiin ruokailupunnitukset. Vauva oli rinnalla 15-20min ja nukahteli kokoajan ja paino nousi vain 5g.. :sorry:
Annettiin joku 15ml lisämaitoa että piristyisi ja kokeiltiin uudestaan. Selkeästi imee, mutta eikö sieltä tule mitään vielä? :/

Noh, saas nähdä päästäänkö kotiin huomenna.. Huonolta näyttää..
Yritin jo täällä osastolla pumpata maitoa, mutta käsin lypsämällä irtosi vain muutama milli kun taas pumpulla hassut pari pisaraa...
Kotiin olen kyllä jo ostanut varuilta korviketta ja niitä syötetään jos siltä näyttää. Nyt kuitenkin 2h välein vauvalle pakollinen herätys, jotta söisi tiheämmin.

Paino ensimmäisen vuorokauden aikana oli tipahtanut 4%... :arghh:
Voi kurjuus...

Halimami, mulla samaa ongelmaa myös rintojen koon ja maidontuotannon kanssa! Meillä siis lähtenyt imetys hyvin käyntiin ja maitoa tulee tarpeeksi, kun painokin oli viikon iässä enää 50g alle syntymäpainon :) mulla vaan on toi toinen rinta myös huomattavasti toista isompi (ja nänninpääkin huonomman muotoinen) ja se vuotelee omia aikojaan jos ehtii täyttyä enemmän tai kun toisesta rinnasta syödään. Sitten kun syötän tästä isommasta rinnasta niin saan varata aina harson alle, jotta maidot ei oo sängyllä/sohvalla/missä nyt imetänkään, kun sitä tulee niin paljon että menee osa ohi vauvan suusta! Myös imuotetta pojan tuntuu olevan välillä vaikea saada kyseisestä rinnasta, johtuu ehkä siitä nänninpään muodostakin..? En tiedä auttaisko, jos alkais pumppailla vähän tuota rintaa ennen syöttöä, mut kun on niin vaikea ennustaa, millon on seuraava syöttökerta ja sit kun tietää ni siinä ei kyl enää mitään pumppuja järjestellä kun tissiä suuhun vaan! :D

Kuulostaa ihan mun isolta rinnalta!! Ja pieni tuntuu tyhjentyvän vaikka kyllä vauva siitäkin ihan maitoa saa kun nielee kuuluvasti..
Mä oon nyt yrittänyt alottaa aina pienemmästä rinnasta jotta se sais mahdollisimman paljon stimulaatioo ja tuottais enemmän maitoo! Ja tohon toisen rinnan vuotamiseen kun toisesta imetään voi auttaa kun painaa nänniä sisään, se työntää maitoa taaksepäin. Voi auttaa myös vauvaa saamaan paremman imuotteen täydestä rinnasta.

Tänään totesin miehelle et kauhee kierre mulla ku stressaan että tuleeko nyt enää tarpeeks maitoa, varsinkin pienemmästä rinnasta ja toi stressi taas voi vaikuttaa maidon tuloon.... Poika on myös itkusempi iltaisin ja tosi tiheesti rinnalla. Mä oon yrittänyt juoda paljon ja imettää mahdollisimman paljon ilman rintakumia että maidon tulo pysyis hyvänä!

Voi ei frozenflower! Toivottavasti saatte sokerit ja painon hallintaan ja pääsette pian kotiin.

Täällä maidontulo runsasta ja vauva tykkää olla tissillä usein! Lääkärintarkastuksessa (2vrk syntymästä) vauvan paino oli tippunut syntymäpainosta 3780g vain 100g, eli on kyllä saanut maitoa todella hyvin. Viime yönä kun imetin luulin että pikkusen vaippa falskaa kun tunsin tiputtelua vatsalla, mutta se olikin toinen tissi josta tippui maitoa :joyful:. Hieman turhankin runsasta on imeminen kun vauva pulauttelee todella paljon. Lisäksi kakkaa tulee usein ja se on todella vetistä. Hieman jopa huolettaa vetisyys. Pissaakin tulee hyvin. Nyt vauva 3 vrk.

Imetysliivit oon ostanu liian pienet:meh:... Täytyy jossain vaiheessa hakee isommat.

Tsemppiä frozenflower imetykseen! Kyllä se sieltä varmasti lähtee käyntiin!

Takaisin