Vauvan päivärytmi

Huoh mä oon niin väsy. Puoleen yöhön meni ennenkuin ekan kerran sain unta. Siitä sitten aamuun asti 30min-noin tunnin välein hetätystä. Vängällä yritin yli kahteen asti nukuttaa sänkyynsä. Sit luovutin ja siirsin kainaloon, no ei se siinä sen oaremmin nukkunut ku ähis ja puhis ja jotain hamus mutta ei tainnut kuin kerran kelvata tissi suuhun. Jouduin joskus ennen viittä käydä vsihtamassa liivit ja suojukset kun oli läpimärät joka puolelta. Sit oli jo seiskalta herätys kun on tänään saatava ristiäisvalmistelut tehtyä. Vien isomman mummille päiväksi ja tuun kotiin leipomaan ja siivoamaan tytön kanssa, toivottavasti se nyt päivällä nukkus mahdollisimman paljon...
 
Meillä vauva nukahti eilen illalla yllättäen helposti jo 22.30 ja nukkui aamu kahdeksaan. Söi kyllä aika monta kertaa tuossa välissä, muttei jäänyt yhdenkään syötön jälkeen valvomaan. Luulin jo, että rytmi on kääntynyt pitkäksi aikaa siihen, mitä se on reilun viikon (vai jo kaksi?) ollut, että yöunille on päästy vasta 1-2 aikaan yöllä. Tulipa todettua, ettei tällä vielä mitään rytmiä ole, mutta hyvä näin päin. Toivottavasti alettais palata takaisin siihen, että yöunille alettaisiin 22 maissa nyt kun flunssa näyttäisi helpottavan. Viime yönä ei tarvinut niistääkään vauvaa vasta ku aamulla.
 
Meillähän eilen illalla meni siihen että isäntä otti nukutus vastuun jossain klo 23 aikoihin, ku typy oli kylläinen, mutta haki vaan unta. Mä läksin vuorostani saunaan ja isäntä oli Sillävälin laittanu tytön omaan sänkyynsä unta hakemaan edelleen. Saunasta tullessani typy oli vielä hereillä, mut tyytyväisenä ja simahti itsekseen hetken kuluttua. Ja nukkui siihen asti, kunnes isännällä soi herätys, eli aamu kuuteen! Nam! Ja jatkoi vielä uniaan! Näitä unia lisää :)
Munhan piti aamulla siis ihan ensimmäisenä tarkistaa vieläkö se tyttö on oikeasti hereillä kun siitä ei koko yönä kuulunut mitään :joyful:
 
Mulla pomppaa sydän kurkkuun jos herään esim klo 4, eikä poika oo ilmotellut itsestään.. :D aina heti ponkasen kuunteleen hengittääkö.
Varmaan teillä muillakin sama homma'
 
En mä mitään hengittääkö kuuntele, tökin vähän että oiskohan kohta heräämässä kun turhaan silmiä ummistan jos puolen tunnin sisään herääkin. :wink

Mies lupasi joululomalla hoitaa muutaman yön. Tämä tosin tarkoittaa sitä että mä en tiedä mihin mä linnoittaudun nukkumaan etten kuule pojan itkua. Tosin edellis.viikonloppuna nukahdin nopeasti uudestaan kun mies syötti pojan aamulla. Vieressä en ajatellut nukkua. Ehkä sitten toisessa makkarissa jotkut peltorit päässä? Semmoset tulpat ei auta mitään.
 
Meillä nukutusvastuu ja yölliset heräämiset on kyllä mun harteilla. Meillä nuo yöt menee hyvin sitten kun saadaan tyttö nukkumaan. Nukahta syötöistä aina ykkösellä, max 5 min kantelua ja röyhtäys tulee, sitten saakin laskea takaisin omaan sänkyyn. Saatiin naapurin mammalta parvekevaunut, jos nyt sitten päikkäritkin alkaisi luonnistumaan paremmin kun voi laittaa parvekkeelle nukkumaan.
 
Mä oon niin kateellinen noille teijän pitkille unipätkille! En osas edes haaveilla tollasesta... Mulle olis luksusta jos menis koko yö vaikka 3h pätkissä... Yleensä heräillää parin tunnin välein.
 
Meillä kun oli eilen helppo nukahtaminen niin yö olikin aika sähläämistä. Mutta hyvä kun saatiin edes yksi ilta taukoa huudolta!
 
Jemppu Onko teillä joka yö samanlaista?
Meidän yöt vaihtelee kahden vuorokauden rytmissä. Toisina öinä syötän kolme kertaa ja toisina kerran.
 
Kaikki yöt suht samanlaisia eli 2h välein syödään. Päivällä sama tahti :D Jodkud saattaa vetästä ekan unipätkän jopa 3h. Mutta mä oon kyllä tyytyväinen että jatkaa sitten uniaan yöllä syömisen jälkeen eikä tule valvomista kuitenkaan... Pahemminkin vois olla! :)
 
Mulla jemppu esikoinen söi myös vuorokauden ympäri 2h välein. Samalla tavalla yöllä nukahti nopeasti aina syönnin perään. Jälkikäteen on päätelty, että ei saanut tarpeeksi maitoa..oli myös itkuinen usein päivisin. Painoa tuli kyllä, hieman käyrän alapuolella meni tasaisesti. Yöt parani huomattavasti, kun imetyksen kivuliaisuuden takia aloitettiin silloin kiinteät aikaisin (ennen 4kk) ja 5kk kohdilla korvike. Siitä parikin kuukautta heräily oli ok, kunnes syksyn flunssa-vatsatautikierre aiheutti taas ongelmaa. Nyt 2v poika nukkuu pienemmässä flunssassakin yleensä hyvin ja on nukkunut jo pitkään yönsä heräilemättä..jaksamista, kyllä siitä selviää.
 
Juuri kun luulet, että yöt sujuu hyvin yhdellä syötöllä, herää vauva kahden tunnin välein syömään. Äiti on vähän väsynyt nyt.
 
Meillä jemppu aikas samanlaista! Nyt on ehkä ruvennu vähän yöllä välit pitenemään.
 
Mä en oo huolissani siitä etteikö maitoa tulis riittävästi... Kerralla vauva ei edes jaksa kun toisesta tissistä syödä. Ja on muutenkin tyytyväinen tapaus. Typy vaan tykkää tankata tiheästi! Toivotaan että vähän pitenisi välit kun ikää tulee :) Mutta meillä esikoinen heräili pahimpaan aikaan lähemmäs 20 kertaa yössä, niin siksi en edes koe tätä raskaana, kun tiedän miten huonosti asiat voisi olla!
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Hui, hoksasin tänään yhtäkkiä etten oo täälä käyny varmaan kuukauteen! Sitä on varmaan niin kiinni tässä arjessa :D Mutta tässä ku vauva meni nukkumaan, niin tuli mieleen tää arjen rytmi, että onkohan sellasta muilla jo olemassa.

Täällä siis ei muuta rytmiä oo, muutaku se että tyttö menee yöunille 22.30 maissa/jälkeen ja nukkunu poikkeuksetta reilun kuukauden verran 9-11h täysiä yöunia. Ei siis herää syömään öisin, joten maitoa mulla ei tuu muutaku aamupäivisin hänen herättyä ja illalla seuraavan kerran. Yöunet on niin pitkät ettei päivisin oo sit mitää selkeitä päiväuni aikoja, jos sattuu nukahtaa jossai vaiheessa niin sillon vaan sylissä noin puolisen tuntia, yöt nukkuu omassa sängyssä.

Syötöissä ei oo päivisin mitää sen kummempaa rytmiä, joskus jaksaa olla pari kolme tuntia syömättä, joskus vaan tunnin.. Iltasin kyllä sitte tankkaa, että jaksaa nukkua :) ja yöunien jälkeen ku syö niin nukkuu vielä tunnin verran, sit hän pitääki äitille seuraa loppu päivän :) täytyy olla tyytyväinen noihin hyviin yöuniin, vaikka välillä tuntuu, että vois nukkua pitempiä pätkiä päivällä, niin sais kerranki tehä ruokaa tms ilman kantoliinaa ja vauvaa :D
 
Takaisin
Top