Vauvan päivärytmi

Onpahan hyvin nukuttu yö meillä takana. Poju nukkui 5h, söi 10min, nostin nukkumaan sänkyyn ja nukkui 4h. Sit heräsi ja söi 5min ja nukkui viel n 3h. Äsken heräili ja nyt hengailee isänsä kanssa ku mie lepäilen flunssan takia.
 
Viime yönäkin nukuttiin noin 3,5h pätkissä :) kuulostaa vielä aika kaukaiselta joidenkin teidän yli 5 tunnin nukkumiset..eiköhän sinnekin päästä vielä.
 
Apua. Äiti ressaa täällä. Ollaan nukuttu Vajaan viikon verran ihan hirmu hyviä yöunia eli 7-9,5 tuntia yössä. Olen kotiin tulosta lähtien järjestelmällisesti kylvettänyt ja hieronut vauvan iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa ja unessa ollaan 23-24 riippuen illasta. Ennen kylpyä on useat imetys sessiot. Tänään ollaan menossa ns.perhejoulu illalliselle ja kotiintulo menee tosi myöhään. Voiko Tälläinen sotkea vauvan rytmin ja pilata meidän hyvät unet?
 
Mun kokemus nyt tän vauvan kanssa on, että voi sotkea illan ja seuraava päivä voi olla väsyneempi, mutta rytmi palaa heti kun ilta on normaali. Meillä oli vauva mukana rauhallisissa pikkujouluissa ja myöhäisempi kotiintulo sotki juuri tuollaisen klo23-24 nukahtamisen. Seuraava ilta meni kuitenkin taas jo hyvin.
 
Täällä taitaa olla suhteellisen iisi tapaus. Tosin pullosyöminen varmaan edesauttaa hieman jos vertaa imettämiseen. Ollaan nyt kolmena viikonloppuna lähdetty toiseen kaupunkiin hotelliin yöksi ja illat on mennyt kavereilla/ravintolassa. Vauva on hieman levottomampi mutta kyllä rytmi pysyy suurin piirtein samana. Nyt ollaan Tampereella ja ravintolassa vauva söi tullessa, seurusteli ja nukkui 1,5h, sitten lähtiessä uusi maitosatsi. Aikataulu sama kun oltais kotona. Ei voi kun olla tyytyväinen. Joululahjaksi toivoin pojalta yösyötön lopettamista :D Meillä syödään siinä kolmen maissa (+-1h) ja seuraavaksi sitten aamulla kuuden aikaan
 
Pullosyöminen. Korvike? Olen huomannut että korvike ei enää nukuta poikaa kuin ennen. Siksi hän saa enää hyvin vähän sitä. Ihan sama kumpaa antaa. Jouluksi tosin pumppasin maitoa. Kuuluuko se maito ensin sulattaa jääkaapissa?
 
Meillä vielä haetaan tarkkaa iltarytmiä ja systeemiä, mutta nyt viikon ajan (yhtä huutoiltaa lukuunottamatta) poika on ollut nukkumassa 22 mennessä. Se on ihanaa! Eilen nukahti jo ennen yhdeksää. Ja silti söi vasta 02 ja 06. Sopii mulle! Vaikka päiväunien suhteen olenkin epätoivoinen niin kyllä nää rauhalliset yöt on aivan todella voimauttavia.

Mun pitäis luoda noihin iltoihin joku selkeä järjestys. Nyt vaan iltapesujen jälkeen imetän olkkarissa ja makkarissa ja jossain vaiheessa sitten siirrän pojan omaan sänkyynsä unta hakemaan. Siinä tarvitsee mun apua sen verran, että tuttia täytyy nostella ja välillä pitää kevyesti suussa hetken aikaa. Mutta siis jotenkin luulen että nukkumaan menoa olisi hyvä vähän aikaistaa ja mennä esim klo 20 jo makkariin imettämään ja nukuttamaan. Poika on monesti jo kahdeksalta todella väsynyt, koska ne päiväunet ovat aivan olemattomia. Muualla paitsi kaukalossa!! Vaihdoin siis kaukalon ja nykyisessä nukkuu hyvin kun ollaan reissussa!
 
Hepsuli, pakastetun äidinmaidon voi ainakin sulattaa vesihauteessa.
 
Niin mulla on aventin lämmitin. Mietin että todellako se tulee siitä hyvällä vauhdilla tasaisesti jos isken jäisen tuttipullon siihen? Minigrip pusseissa oleva maito myös hämmentää. Kun jos ne sulattaa niin niistähän valuu jotain hukkaan. Näin on ainakin sienipusseille käynyt että kohta jääkaapissa on sienimehulammikko.
 
Meillä oli aika kivoja öitä tossa jo reilu viikon ajan, mutta nyt muuttuneet taas katkonaisemmiksi. Poika ilmeisesti reenailee myös yöllä erinäisiä uusia taitoja ja vetää melkoista rallia sängyssään. Tuntuu myös ettei korvike pidä enää nälkää niin hyvin. Kohta onneksi päästään soseisiin!
Hereilläolo pätkät alkaa selkeästi venyä, eikä enää tarvitse ihan jatkuvasti liikkuvaa syliä tyytyväisenä pysymiseen.
 
Meillä meni perhetapaamisesta paluu yli puolenyön ja poika nukahti kahdelta. Ja veteli unta 9.45 asti! Eli ei ainakaan heti vaikuttanut rytmiin vaan unet otettiin sinne asti kun riitti. Nää päiväuni asiat on vielä vähän miten sattuu. Vaunuissa...siis liikkuvissa tuli nukuttua tunti. Ja kantoliinassa nyt toisia nukutaan. Mut sit välillä oon ihmeissäni että mitä tämän pienen kanssa pitäis tehdä kun imetyksen ajan on toki tyytyväinen mutta muuten ei viihdy kuin sen n.30 min max tyytyväisenä hereillä ja siitä ajasta max.10 min yksin matolla tai sitterissä. Koko ajan pitää kantaa,jutella tms. Eli esim.eilinen perheillallinen menee niin että me syödään isän kanssa vuorotellen tai niin että jommalla kummalla on vauva hartioilla. Tai sitten se on mulla liinassa jos hyvä säkä käy. Koska päiväunirytmiä ei ole.
 
Tää päivä oli kyl ihan eri kuin meillä normaalisti. Yleensähän poika nukkuu päivä tirsat 3-4tuntia. Pistettiin poika ulos vaunuihin. Tein vähän rästihommia ja ajattelin itsekin mennä nukkumaan..no mutta eikös poika herännyt tunnin päästä! :sad001 ..vaipan vaihto, viihdytystä, tissiä, isi jutteli aika kauan sitten sopivasti nukahti itsekseen sohvalle niin saatiin syödyksi. Sen jälkeen taas viihdytystä ja ruokaa..ja taas ruokaa. Nyt nukkuu rinnalla. Oikeasti en tykkää yhtään. Taas raskas viikko tulossa jos en päivälläkäön saa levätä.
 
Voi Agape. Ei sen kanssa oikein mitään voi tehdä.. Nuo on kai niitä temperamentti kysymyksiä. Ajan kanssa ehkä oppii viihtymään/leikkimään itsekseen, tai sitten ei. Meillä esikoisen kanssa tollasta ihan koko vauva aika ja vieläkin nyt 1,5v:na kaipaa kyllä seuraa lähes kokoajan, ellei ole pahateossa.
Aika samanlaiselta näyttää tämä kuopuksen kanssa elo. Yleensä syödään miehen kanssa yhtä aikaa vain iltapalaa.
 
Temperamentti meilläkin selitti esikoisen jatkuvaa viihdytystarvetta. Luultavasti myös sai liian vähän maitoa alkuun, mutta samanlaisena kaveri pysyi ruoankin alettua. Silti sanon, että kyllä se helpottaa! Ikä tuo uusia puuhia ja ainakin viihdytys alkaa toimia yhä helpommin. Paljon vaan liikkeelle sellasen vauvan kanssa..itellä pysyy pää kasassa, kun vierailee tai tekee kodin ulkopuolella jotakin. Ja ainakin meillä vauva "viihdyttyi" jossain vaiheessa kattelemalla suihkussa käyntiä, siivoilua ym. Vauva mahdollisimman paljon niin, että näkee. Vaunuissa turvallinen takakeno, mutta niin että näkee mahd pian. Opetin sitterissä istumaan yhä pidempiä aikoja sylin sijaan ja vähitellen yksin leikkimistä. Edelleen opetellaan 2v kanssa, mutta tietää jo, että aamiaisen aikaan ei saa mua leikkimään ja suihkusta en lähde mitään palapelin palaa auttamaan jne. Jo 7kk iässä muistan parvekkeella makoilleeni kirjaa lukemassa, kun poika leikki pallolla yksikseen parikyt minuuttia. Niin ja joo, tää meidän kakkonen ei ekaan verrattuna vaadi mitään. Nälkää ja väsymystä itkee plus vatsan väänteitä välillä, mutta muutoin makoilee tyytyväisenä sitterissä tai leikkimatolla..hymyilee valloittavasti, kun joku vaivautuu juttelemaan tai jotain lelua heiluttamaan.
 
Agape, esikoinen oli tyytyväinen hereillä max. 15 minuuttia. Sen jälkeen ei auttanut yhtään mikään hytkytys tai hetkutus vaan huusi itsensä uneen. Olin varma, etten enää koskaan saa viettää rauhallisesti aikaa kenenkään kanssa. Mutta se vaihe kesti nelisen kuukautta ja niinpä vaan alkoikin viihtymään poika! Nykyään reilun vuoden ikäisenä tuntuu ajoittain leikkivän jopa mielummin yksin kuin aikuisen kanssa. Nytkin keinuu keinuhevosella ja ilakoi niin, että varmaan koko kylä raikaa! Haluan siis sanoa, että toi on raskas vaihe, mutta kuitenkin nopeasti ohi. En aio sanoa, että nauti siitä, mutta pidä katse nykyhetken lisäksi myös tulevassa!

Mä näistä omista päikkärihommista jälleen. Eilen nukkui 45min ja vartin hytkyttelyn jälkeen vartin lisää. Sitten taas heiluttelun jälkeen 10min. Enkä jaksanut enää heilutella. Jaksoi uniensa jälkeen olla tosi pitkään hirmu tyytyväinen, mutta kun väsyi niin nukkui vain 15 minuuttia. Senkin jälkeen oli taas melko kauan ihan hyvällä mielellä. Mutta jotenkin tuntuu mahdottomalta luoda rytmiä kun kaveri vain torkkuisi uniaan useasti päivässä. Pidän kyllä kiinni siitä että päivä alkaa ja päättyy samoihin aikoihin, mutta kaikki niiden aikojen välillä on jotenkin ihan "sekavaa". Vai olenko vain nyt jotenkin liian vaativa ja unohtanut tän vauva-ajan meiningin kun tuo esikoinen toimii kuin huippuunsa huollettu kello....

Ja vielä viikko sitten viikonloppuna poika nukkui 2-3h päikkäreitä. Mitä tapahtui kun tuli 7 viikkoa ikää?

Edit: ja tuo 45min oli paljon. Normisti nukkuu 15-30min kerrallaan.
 
Nukutat sisällä? Tuommoisia pätkiä meilläkin nukuttiin sisällä. Ulkona pidempiä. Paitsi nyt viikonloppuna kaikki meni ihan persiilleen..
 
Ei kun ulkona nukutan. Tosin sisällä pätkät ihan samanlaisia. Nukkuu päivän aikana 4-5 tommosta pätkää.
 
Takaisin
Top