Vauvan päivärytmi

Täällä vauvalla ikää 8vk ja pitänee ruveta joulun jälkeen panostamaan päivärytmin luomiseen. Yöasiat mielestäni kunnossa, mutta voisihan vauva nukkua päivällä vähän pidemän pätkän torkuttelujen sijaan. En yhtään muista teinkö esikoisella mitä päivärytmin eteen ja missä iässä. Tämä vauva näyttäs nukkuvan parhaiten liikkeellä ollessa (viikonlopun ostosreissulla 4h ja pidempäänkin ellen olis hyvän syöttöpaikan kohdalla herättänyt) ja, koska esikoinen ei nuku enää päikkäreitä, vois ottaa tavaksi ulkoilun lounaan jälkeen koko kolmikon voimin. Ja sään niin vaatiessa parvekeunet vauvalle. Aamupäivän ja illan vielä voi torkutella oman harkintansa mukaan. Katsotaan miten toteutuu... Mutta joulun vielä olkoon hunningolla, kun on noita sylittelijöitäkin paikalla. :grin
 
Oijoi, täällä toivoa iltojen nukahtamisen aikaistumisesta. Aloitettiin siitä klo2 nukahtamisesta ja nyt vauva on jo sängyssä ollut nukkumassa puoli yhdentoista maissa. Sitä ennenkin sylinukkumisen jälkeen hereillä olo on lyhentynyt aika vähiin. Kun vauva vaan aamulla nukkuu, niin ysiin tähdätään illassa. Sit menis molemmat lapset yhtä aikaa. Tuohon kerkee vielä..tää on jo ihan juhlaa. Yösyöttö vaihtelee klo 4-6 välillä ja ei tuo ilta siihen tunnu vaikuttavan. Usein joka tapauksessa söi klo23 ja sit vaan etsittiin unta kolme tuntia..
 
Muokattu viimeksi:
Meillä vauvan rytmi näyttää kääntyneen siihen, että nukahtaa vasta puolen yön aikaan yöunille. Sitten kyllä nukkuu 5-6h eli syö vasta aamulla ensimmäisen kerran. Jatkaa yöunia noin 10 asti syöden aamun parin tunnin välein. Olisi kyllä hyvä saada vauvankin rytmi samaan muiden kanssa niin että yöunet olisi noin 21-8. Eilenkin nukahti kyllä yöpuvussa omaan sänkyynsä 21 aikaan, mutta heräsi vajaan tunnin päästä ihan pirteänä ja vasta puolen yön aikaan nukahti uudelleen. Nyt tuo myöhään valvominen ei ole paljon haitannut, koska tuo poika on kyllä ihan tyytyväinen illallakin ja itsellä on mennyt muutenkin myöhään. Eilen esimerkiksi seurusteli tyytyväisenä sitterissä, kun paketoin joululahjoja.. Pidemmän päälle vaan käy itelle raskaaksi, jos ei edes välillä pääse aiemmin nukkumaan, kun isompien vuoksi ei aamustakaan voi omia unia venyttää. Päiväunetkin on sairastelun ja rotarokotteen jäljiltä muuttuneet pätkiksi (ja sen vuoksi tuo rytmikin mun mielestä kääntyi tähän). Luulen, että jos päivärytmin sais selkemmäksi niin illalla vois nukahtaakin taas aiemmin yöunille. Nyt ei vaan nuku ulkonakaan tuntia pidempiä unia.
 
Nytkin oon nukkunut tasan tuon vauvan pitkän unipätkän verran noin puoli yhdestä kuuteen. Muut pojat heräsi vähän ennen seitsemää, vauva kyllä nukkuu edelleen. Vähän enemmän tarttis äitikin unta, mutta onneksi oli edes yhtenäiset unet ne mitä oli.
 
Joo mä kans nukuin sen 5-6h yössä pitkään, kun iltanukahtaminen oli niin myöhäistä ja esikoisen kanssa piti kuitenkin herätä. Siks oonkin tosi iloinen, että rytmi näyttäis siirtyneen vähän vakituisemmin aikasemmaks. Toivottavasti ei tuu pahoja takapakkeja.
 
Meilläkin poika alkaa näyttää väsymyksen merkit koko ajan vain aikaisemmin. Viimeistään kahdeksalta pitää olla iltatissittely menossa.

Hyvin epämääräinen ja sohvaan sitova on päivärytmi ollut muutoin. Tänään esim. nukkui kolme tuntia mun sylissä. Siitä ajasta tunti tissi suussa. Muutoin järkky huuto päällä. Jännä nähdä miten tää homma tästä etenee....
 
Neuvolassa"valittelin" sohvaan sitovaa elämää. Hän sanoi että nauti siitä ei sun tartte tehdä muuta. Keväällä saan jo kuulemma juosta. Ilmeisesti lapsen perässä ymmärsin.
 
Meidän ilta oli tuollainen. Yritin kyljellään syöttää, kun tissi putos suusta meinassin liikkua jo alkoi huuto. Sain pojan nukkumaan puoli 11. illalla sänkyyn. Jo ennen kuin itse sain unesta kiinni hän heräsi. Annoin kylkitiissiä nukahti, heräsi., syötin nukahti ja heräsi. Vielä kolmannen kerran jolloin itse nukahdin. En muista oliko välissä vielä yksi. Kello nyt eli kolme taas herättiiin levottomana. Eikä oo mitään nälkä itkua. Mä en vaan osaa/jaksa tarjota muuta että rauhoittuisi takaisin uneen. :sad001
 
Luin juuri erilaisista hulinoista ja meillä tuo 8 viikon hulina on menossa nyt aivan selkeästi. Tosin iltaisin on nyt nukahtanut melko vaivattomasti. Päivisin on vaan melkoinen sylimyyrä ja ÄIDIN sylimyyrä. Isin syli ei kelpaa yhtään. Tuntuu, että poika silmin nähden stressaantuu jos joutuu olemaan minusta irrallaan. Leikkimatollakin on tyytyväinen vain jos istun vieressä.

Jotenkin hellyttävää vaikka toki mua sitookin. Minun pikku-ukko vauvelini :Heartred Olen alusta saakka sanonut, että tällä tapauksella on ikävä kohtuun. Niin nauttii läheisyydestä. Yritän olla stressaamatta nyt mistään ja elää päivä kerrallaan. (Vaikka stressaan vähän siitä, että poika ei juo pullosta, joten mun haaveet tanssitunneille palaamisesta kuivuvat kai kokoon.)

Joulusiivouksesta ei ole tietoakaan kun en sitä huudon kanssa jaksa tehdä ja ulkona poika nukkuu sen 15-30min. Pyykkivuori on valtava, se on ainoa kotihomma, jota mies ei oikein handlaa. Mutta mitä sitten hei!? Mun vauva on ihan vauva enää muutaman viikon. Nyt relax ja joulun viettoon!
 
Kuten otsake kertoo meille on kehkeytynyt jonkinlainen päivärytmi. Nämä joulunpäivät hieman sekoittaa kun ei olla kotona mutta yritin kylässä toteuttaa samaa. Meillä aamun eka syöttö on kahdeksalta, ei mukavaa, tullaan silloin alas ja vaihdetaan vaippa. Syötän puoli tuntia tuntiin. Nukahdetaan sohvalle 1,5-2tunniksi. Herätessä ilakoidaan. Istutaan sitterissä kun äiti syö aamupalan. Riippuu viihdytyksestä mutta sitten vaihdetaan vaippa ja päivävaatteet ja syödään. Kello on tuolloin jotain 11-12 välillä. Syöttö kestää mitä kestää. Seuraavaksi ulos nukkumaan jossa nukutaan 1,5-4tuntia, harvemmin nykyään sen neljä. Taas sitteriin ja syöttö. Sitten ilta onkin melkein pelkkää tissillä oloa ja yöllä ei ole rytmiä. Toivon että tuosta illasta saadaan järkevä.
 
Meillä on eka tissitys siinä 7-9 välillä. Me noustaan vanhemman lapsen kanssa 8-8.30 ylös. Vauva joko jatkaa uniaan taikka sitten ei. Sitten yleensä nukahtaa niille pidemmille unille 11 maissa ja nukkuu 2-4 h. Illalla torkahtelee ja on koko ajan tissillä. Nukahtaa 24-01 yöunille ja syö yhden kerran yöaikaan. Tarkempaa rytmiä ei nyt ole myöskään pakkaskelien takia kun on pitänyt olla paljon sisällä.
 
Meillä illan nukahtaminen on aikaistunut. Alkuun tyttö nukahti yhden pintaan yöllä, nyt menee yhdentoista aikaan unille sänkyyn, josta havahtuu ekan unijakson 20-45min jälkeen ottamaan vielä unihuikan, siitä uni jatkuukin yleensä klo5-6 asti, jolloin eka tankkaus. Sillä jaksaa kahdeksan pintaan jolloin yleensä vääntää aamukakan, ottaa hiukan ja nukahtaa vielä pariksi tunniksi. Yleensä aamutoimia aletaan tekemään siinä kympin pintaan. Meillä ongelmaksi on oikeastaan muodostunut päikkärit. Ottaa vain lyhyitä pätkiä 20-45min ja alkaa iltaa kohden olemaan todella kärttyinen. Ainoa missä nukkuu pidemmän jakson on vaunuissa lenkeillä mutta nyt ei olla vähään aikaan päästy ulos niin illat on pelkkää känkkäränkkää.
 
Nyt kun typy on ollu kipeenä ni on kyllä kaikenmaailman rytmit heittäny ihan häränpyllyä. Se kävi jo jonkun aikaa nukkumaan n.klo 21, mut esim. Viime yönä klo 1. Toivottavasti palaa nopeasti normiinsa jahka kuntoutuu.
 
Meillä ei ole päivisin juuri mitään rytmiä. Öisin taasen herra herää kellontarkasti syömään klo 1 ja 5 riippumatta mihin aikaan on mennyt nukkumaan. Yöunille nukahtaa 22-23.
 
Meilla on vauvan kanssa kiva yorytmi. Nukkuu hyvin yhden pitkan 6-7 tunnin lisaksi lyhyempia patkia aamuyosta.
Mutta, olisko kenellakaan vinkkeja miten saada hanet nukkumaan paivalla? Vauva on nyt 9vk ja on nyt juuri lopettanut paivanukkumisen. Ihan ihme jos saa tunniksi nukahtamaan. Muuten torkkuu 15-30min. Olen yrittanyt pitaa kyllaisena, nukuttaa syliin tai sitteriin tai sangyn paalle, pitaa huoneen hiljaisena, himmentaa valoja.
Anoppi kylla sanoi etta mieheni oli myoskin vauvana sellainen ettei tuntunut tarvitsevan unta niin paljon.. Mutta kun tama meidan vauva vaikuttaa vasyneelta. Kitisee puolet paivasta, haukottelee ja hieroo silmiaan, uni ei vaan tule.
 
Ahh, Jaloppi ja Hepsuli nayttaa olevan samassa tilanteessa. Tarvitsemme siis jotain "vauvakuiskaus" opasta
 
Ei meillä ainakaan nukuta ilman ulkoilmaa yli tuntia. Eilen oli mahtavaa, kun oli vain -8 ja poika nukkui päikkäreitä kolme ja kaksi tuntia. Tänään taas -18 ja sunnuntaiksi luvattu lähemmäs -30. Prkl!
 
Niin, jai mainitsematta, etta kun ei olla Suomessa ja ongelma taala ulkona nukuttamisen kanssa on etta on kuuma. Sita tosiaan Suomesta kaipaan, etta vois nukuttaa ulkona ja ylipaataan tehda kunnon vaunulenkkeja. Toi ulkona nukuttaminen on melko uniikkia suomalaista toimintaa, kun ei kovin monessa maassa turvallisuus ole sita luokkaa etta uskaltais lapsensa yksin jattaa ulos.
 
Takaisin
Top