Vauvan päivärytmi

Oi jes, viimeyönä oli meidän vuoro!! Ihan pakko vähän hehkuttaa, mutta tyyppi nukahti 22 ja heräsi syömään vast 04! No, ens yönä varmaan taas 2h väleillä ja kitinällä, mutta sainpa minäkin muistutuksen ettei tämä univaje ole ikuista. [emoji4] Nyt kyllä väsyttää ihan yhtä paljon kuin eilenkin..
 
Eilen oli touhun päivä ja vavekin oli paljon hereillä. Illalla zippas kotimatkalla autossa n. 19. 30 ja ei virkkanu mitään ku sänkyyn laitettiin. Heräs n.klo 21 ja oli tunnin valveilla osittain nenän tukkoisuuden vuoksi. Yhdeltä oli eka syöttö ja nukahti heti rinnalle syötyään. Tätä n.1h-1 1/2h välein ja mä niin nukuin ne välit kanssa! Ja kasilta vasta koko komppania heräs! Näitä nukuttuja öitä lisää kiitos!

Ainiin! Sain siirrettyä neidin joka välissä jopa omaan sänkyysä! Se tosin saatto aiheuttaa ne pienet syöttö välit, mutta pääasia että me kaikki saatiin nukuttua:happy:
 
Yläfemmat kaikki mammat hyvin nukutuista öistä!

Meillä on nyt jotain järkkyä huutoa päivät ja illat, mut yöllä onneks nukuttu sit! Viime yö meni kyllä kokonaan vierekkäin nukkuessa.
 
Mä en raaski siirtää vauvaa yöllä pinnasänkyyn, tykkään kuunnella sitä pöhinää vieressä. Toki oma ergonomia kärsii, mut mennään nyt nän kun hyvältä tuntuu.
 
Mulla nyt ekaa yötä pinnis testissä. Siis kaikki yöt nukkunut kyljessä kiinni tähän asti. Kaks kertaa on jo tirattanut pikku itkut, otin syliin ja kun nukahti laitoin takas sänkyyn.. Tein sänkyyn mukavan pesän huovasta että olis turvallisempi olo vauvalla. Katsotaas monta kertaa herää vielä kunnes suostuu oikeasti nukkumaan pidempään ilman tissiä vieressä. Luulis ainakin väsynyt olevan kun koko illan melkein hereillä ollut ja tissitellyt ja seurustellut.
 
Mä nukutin illalla vauvan omaan sänkyyn kun oli niin kipeä pää että halusin hetken nukkua ilman vauvaa tississä kiinni. Meni noin tunti, että vauva otti torkkuja ja pärähti itkemään aivan lohduttomasti vähän väliä ennen kuin nukahti kunnolla. Nukkui sitten 22-02 ja nyt on syömässä.
 
Meidänkin tyttö nukkui pinniksessä noin 22.30-02.00, sit alkoi tuhina ja ähinä. Yritin syötön jälkeen uudestaan sänkyyn mutta ei se kauan siellä nukkunut kun taas heräsi. Otin sit loppuyöksi viereen nukkumaan ja ihan hyvin nukkui siinäkin, pari kertaa muistaakseni ruokailtiin. Pienet aamu-unet nukkui sit sängyssään vielä kun lähdin suihkuun. Ihan tyytyväinen olen kun tää oli kuitenkin eka yö kun joutui pinnikseen. Pikkuhiljaa yö kerrallaan nukutan siihen enemmän ja loppujen lopuksi voidaan varmasn siirtyä pinniksen kanssa makkariin nukkumaan talon miesten seuraksi.
 
Eilen illalla käytiin nukutustaistelu klo 21-24. Tyttö olis halunnut seurustella, mutta äitiä väsytti :/ Tyttö ähisi pinniksessään, kunnes nukahti sitten rinnalle puoliltaöin -> siirto pinnikseen, syöttö klo: 3 ja jälleen siirto pinnikseen. Nukuttin aamuseitsemään :) Aah, ihanaa. Näin vois mennä joka yö, kunhan mentäisiin vain aiemmin nukkumaan. Säälin miestä kun hän ei saa kunnolla nukuttua, mutta toisaalta, ei se munkaan oo helppoa esikoista hoitaa vähillä unilla. Molemmat siinä kärsii. Jos nyt vauva alkais oppimaan yön ja päivän eron.
 
Meillä ei tyydy ähisemään sängyssään vaan vetää sellaset raivot että oksat pois. Mutta eilen päätin, että nukkumaan käydään tästä lähtien aina klo 21. Eli siis mä taistelen pojan uneen ja sitten voidaan kaikki käydä nukkumaan. Tai jos on yhtään virtaa niin voidaan katsoa vaikka telkkaria miehen kanssa.

Viime yönä en nukahtanut pojan ekalla syötöllä, joten siirsin hänet omaan sänkyyn sitten nukkumaan. Mutta yritän olla ottamatta paineita siitä nukkumispaikasta. Kainalossakin saa olla. Jos se eka unipätkä edes menisi omassa sängyssä, on niin taivaallista nukkua edes vähän aikaa miten päin vaan!
 
Lisäksi yritän päivärytmiä sen verran että vauva nukkuisi yhdet päikkärit ulkona samoihin aikoihin kun isoveljensä nukkuu sisällä. Tuo nukahtaminen tuntuu olevan vaan ihan mahdottoman vaikeaa. Menee siis 45min-1h että nukkuu vain pieniä pätkiä ja herää huutamaan ihan raivona. Sitten lopulta nukahtaa kunnolla ja nukkuu pari tuntia. En oikeen tiedä pitäisikö luovuttaa ton torkku/huuto -vaiheen aikana? Mutta kun on selvästi väsynyt....
 
Meillä valvotaan usein kans klo 22-24. Jos venyy tuonne puoleen yöhön, niin syöttöherätyksiä on hyvässä lykyssä vaan yksi. Mutta alkaa vaan äiti olla aika väsynyt jo tuossa vaiheessa iltaa/yötä.

Sinänsä vähän karsastan sitä, että rupeisiin tietoisesti näin pienelle rytmiä väkisin luomaan... Toista kun yrittää laittaa unille "liian aikaisin", niin siinä ei mene muuta kuin hermo, sekä äidillä että lapsella. Pikkutyyppi vaan tuijottelee silmät suurina että "vastahan mä nukuin 4 tuntia, taasko pitää pötköttää". Sängyssä tulee heti itku, mutta nauttii kun saa hengailla hereillä meidän sylissä. Ja sit hän nukahtaa kun on riittävästi saanut rakkautta ja äksöniä. :)

Mut jos tässä nyt jonkinlainen järki pysyisi, että aamu alkaa vasta seitsemän jälkeen ja ilta päättyy kahteentoista mennessä, niin hyvällä alulla ollaan. :) muulla ei niin väliä vielä tässä vaiheessa.
 
Meillä huuto kyllä alkaa sylissäkin. Ei siis nukahda omatoimisesti syliinkään. Kaikkialle muualle kuin manducaan nukahtaminen tapahtuu huudon kautta. Ja yöllä nukahtaa tissille tosi hyvin ja sikeästi. Mut vain yöllä. Esikoisella oli sama homma ekat kolme kuukautta. Väsymys ilmaistaan ihan hirveällä huudolla. Ja nukahdetaan raivon kautta.

Neuvolasta neuvoivat että just laittais sänkyyn vähän virkeämpänä ennen sitä itkua. Mut lopputulos on sama.

En tietenkään yritä nukuttaa jos on juuri nukkunut. Mutta tää vauva tuntuu olevan samanlainen virallinen valvoja kuin veljensä, eli hereillä suurimman osan päivää ja nukkumaan täytyy laittaa. Ei nukahda tuosta noin vaan kun on seurustellut tarpeeksi.

Mutta esikoinen kun keksi silloin 3-4kk iässä miten nukutaan niin onkin siitä lähtien nukkunut kuin unelma.
 
Mä olen aina myös ihmetellyt, kun tuttavat puhuvat, että vauva saattaa nukahtaa vaikka leikkimatolle. Ei meidän lapset ikinä! Ne on nukutettavaa sorttia. Mutta nukkuu kyllä kivasti uneen päästyään. Esikoinen 1,5v saattaa vetää 13h yöunia. [emoji4]
 
Tää neito otti eilen iltaunet klo 19.30-20.30 ja olikin sitten puolille öin hereillä. 3 syöttöä yöllä ja aamulla puol ysi heräs vaan syömään ja jatko uniaan..
 
Intsu, oon ihan samaa miettinyt. Nykyään esikoinen käy nukkumaan omatoimisesti kun hänet laittaa sänkyyn, mutta jos ei laita sänkyyn niin ei kyllä nukahda mihinkään leikkiensä keskelle. Mä luulen että se raivoaisi tiensä seinistäkin läpi jos väsymykseen ei puuttuisi jotenkin :D
 
Mullekin joskus joku kaveri sanoi että kyllä lapsi nukkuu sitten kun se on väsynyt...! Öööö... EI nuku ainakaan meidän esikoinen. (Paitsi autoon) Nykyään vaatii älyttömän nukutus prosessin jotta saa päivä tai yöunille. Vois ottaa päikkärit pois jos itse vaan jaksais sit koko päivän sen kiukuttelua.
 
Mä huomasin just sellaista mitä en muistanut..että vauva vaikuttaa väsyneeltä, kun nukuttaa..mutta jos alkaakin nukuttamisen sijaan viihdyttää, niin onkin ihan pirteä. Eli mä katselen kellosta, että on tarpeeksi kauan hereillä ennen kuin alan yrittää unille laittoa. Tai sit vauva vaan nukahtaa väkisin ja laitan vasta sitten ulos.
 
Oon huomannut, että meidän pienokainen ei tykkää nukkua yksin pinniksessä (joka on sivuvaununa meidän sängyssä). Illalla jos vien sen vähän kuin yöunille niin kauhee ininä, mutta jos annan nukkua sohvalla meidän kanssa niin tyyppi vetelee sikeitä. Oon ajattelut että hän on kunnon seuraeläin :D Meillä mennään about näin (aikoihin ainakin 30-60 minsaa liikkumavaraa):

n. 07 syöttö sängyssä ja molemmat takas nukkumaan
n. 11 syöttö
pitkät unet vaunuissa ulkona
n. 15-16 syöttö
hereillä oloa
n. 18-21 syöntiä vaihtelevasti, kitinää ja torkahtelua
n. 23-00 syöttö
n. 4-5 syöttö

Haaveena ja suunnitelmana on siis tiputtaa toi aamuyön syöttö kokonaan pois muutaman kuukauden kuluttua. Epätoivoista ja tuskin tulee onnistumaan, mutta aina saa haaveilla!
 
Tääl ollaan kumpikin(mie ja poika) nukuttu yöt yllättävän hyvin. Illalla klo 22-24 välillä nukahtaa yöunille toistuvan huutamis-syöttämis maratoonin jälkeen. Eilen illalla nukahti n. klo 23, heräsi syömään minuutilleen klo 3, jatkoi uniaan, heräsi sit aamulla 6.50 syömään ja nukahti sen jälkeen taas ja heräsi sit vähän virkeämmäksi hieman ennen kymmentä jolloin miekin heräilin.. Näin hyviä öitä meil on ollut melkein koko ajan. Sais kyl jatkua tällaisena.
 
Takaisin
Top