Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Nunnuliina, minä oon lähinnä kateellinen tuosta "vein sänkyyn ja tutti suuhun" meillä jos noin tekee ni huutoa tulee. Oli kuinka väsyny tahansa.
Mut tänää oli ensimmäinen kerta ku nukku 4h putkeen :)

Oon miettiny Solfiza samaa, et onko normaalia nukkua niin paljon. Meilläkin tyttö parhaimmillaan nukkuu varmaan 17h/vrk ja ikää siis just 3kk. Kysyn kyllä neuvolassa tänään mut kai yksilölliset vaihtelut on aika isoja. Meilläkin syntyny 5vkoa ennenaikaisesti.

Ja Sande tuo oli varmaan toinen tai kolmas kerta koskaan, muutaman kerran päikkäreille onnistunu noin mut muuten pitänyt nukuttaa syliin. Nyt kun ikää alkaa olla tän verran niin oon koittanut josko pikkuhiljaa onnistuisi itsekseen nukahtaminen. :)

Meillä klo 20 yöpukupäälle, vaipan vaihto ja sänkyyn tissittelee(päivisin syödään vaan sohvalla). Siinä menee tunti/puoltoista ja sitten simahtaa. Välillä kun nostaa pinnasänkyyn nii herää ja pitää taas nukuttaa tissillä. Päikkäreitä ei nukuta kuin vaunuissa ja kun vaunut pysähtyy herää. Alku illasta onkin sitten käninää ja itkua kun on koko päivän valvonut eikä halua nukahtaa.
En tiiä miten sais nukkumaan omia aikojaan tai hyssyttelemällä, melkeen aina nukahtaa vaan tissille. Jos minä menen hyssyttää tai otan syliin, niin poika hamuaa tissiä eikä rauhoitu kuin isän sylissä. Mutta ei kuitenkaan nukahda isin syliin. Onko vinkkejä tissiltä pois opettamiseen? Eilen yönäkin olisi nukkunut vain tissi suussa, enkä onnistunut huijaamaan tutilla.Tulee muuten ongelmia sitten kun en olekkaan paikalla kun pitäisi käydä nukkuu.o_O

Juu meillä ei kans nykyään nukuta noin hyvin. Me mennään tytön kanssa yhdessä sänkyyn nukkumaan yleensä 22-23 ja nukahtaa tissille reilussa vartissa. Neiti nukkuu yleensä johonki 03-04 saakka, mut sit kun herää syömään niin ei enää sen jälkeen nukahda kunnolla pidemmäks aikaa vaan heräilee puolen tunnin välein hamuamaan tissiä. Noustaan pois sängystä yleensä seiskan tai kasin maissa. Päivällä nukkuu yhdet kolmen tunnin päikkärit ja toiset tunnin tai parin mittaset. Vauvoilla ei kait oo niin väliä tuleeko uni pitkissä vai lyhyissä pätkissä, mut äidin aamuyön unet jää kyllä aika ohkasiks...

Meillä nukahdetaan sillon 20-21 omaan sänkyyn kun vieressä vähän paijaan ja korjaan tutia tai olkkarin sohvalle viekkuun..riippuen onko joku ohjelma mitä katson olkkarissa, en oo vielä niin ressannut missä nukahdetaan kun kumpikin homma onnistuu yhtälailla. Eikä onneksi herää siirtoon. Kohta varmaan unohdettava omat ohjelmat kokonaan ja nukutettava aina makkariin ettei opi muuhun.

Meillä tyttö nukahtaa vaan tissille (niin ja rattaisiin ja autoon kun ne on liikkeessä). Ei viihdy yksin missään kuin hetken ja sit on päästävä syliin tai alkaa huuto, vieressä paijaaminen ei auta. Toivottavasti tilanne muuttuis tulevina kuukausina tai sit pitää ruveta lukemaan niitä unikoulu-kirjoja. En ainakaan haluis huudattaa tyttöä.

Meillä 2,5 kk nukkuu (aamu)päivällä 9/10 aikaan 2-4h (pidempään, jos saa olla ns. rauhassa vaunuissa, ei kaupoilla tms.), sitten toiset päikkärit yleensä 1-2,5 h iltapäivällä/ alkuillasta ja jonkun pienen pätkän mahdollisesti illalla. Sitten 21-22 aikaan nukkuu, 02-03 syö ja sitten lähempänä kuutta alkaa hamuilemaan useammin tissille kun on jäänyt siihen viereen ekan syötön jälkeen. valvoskelee/ nukahtelee vaihdellen ja noustaan yleensä siinä 8 paikkeilla.. Näin yleensä. Ja sitten on kaikki ne poikkeukset :D

Meillä herätään siinä 7-8 ja siitä valvotaan 1-2,5h, sit unille ulos jotka yleensä kestää 2-4h ja sen jälkeen valvotaan taas 1-2h, sit lyhyemmät unet ulkona ehkä noin 2-2,5 ja taas valvotaan non 2h, sit pienet noin 1h unet ja yöunille siinä 20-21. Siis selkeesti on nyt ollu et nukkuu 3x unet päivällä, vain niiden kesto ja aika vähän vaihtelee. Yöunille nukahtaa yleensä syliin. En jaksa ressata sitä et pitäis nukuttaa omaan sänkyyn, ehtii siihen opettaa. Yleensä havahtuu kun siirtää sänkyyn, mutta pieni tassuttelu auttaa jatkamaan unia. Yöllä herää syömään 1-2krt. Mutta aamuyöllä herää joka yö kun ilma on kertynyt yöllä suoleen ja niitä pitää pinnistellä ähinän,tuhinan ja itkun kanssa ulos.

Nyt parina yönä oon kokeillu et otan viereen mahalleen nukkumaan! Ja voi vitsi kun uskaltaisi nukutta kokonaan mahallaan. Viime yönä poika heräs kerran 03 syömään (nukku 8h putkeen ekaa kertaa elämässään) ja 07 herättiin. Äiti ei kyllä nukkunu kun piti tarkkailla koko ajan et hengittääkö... Vaikka kaikki tutkimukset kyllä osoittaa et perhepedissä ei ole kätkytkuolemia vaikka vauva nukkuis miten päin niin silti pelottaa nukuttaa mahallaan kun siitä niin paljon pelotellaan! Unet ois vaan ainakin meillä niin rauhalliset ja pierut tulee kuin itsestään... Poika kannattelee jo suht hyvin päätään ja osaa itse kääntää hengitystiet vapaiksi mutta silti...

Nukutaako kukaan vauvaa mahallaan?

Täällä pitkän hiljaisuuden jälkeen :)
Meillä on vahingossa mennyt siihen että kun pimun illalla syöttää samoihin aikoihin kun esikoinen on laitettu nukkumaan niin ysin maissa saa vauvan viedä omaan sänkyynsä. Meillä siis "sivuvaunu". Tutti suuhun ja valot kiinni. Viikon ajan kun on käynyt korjaamassa tutin suuhun paristi niin sinne on nukkunut! Aika hurjaa!
Unet yhtäjaksoisesti 21-05 ja nopea syöttö jonka jälkeen nukutaan sinne seiskaan kunnes mies ja esikoinen herää. Kaksin kotipäivinä pötkötellään kymppiin sämgyssä ja tissitellään aamutankkauksen myötä paljon. Tai sitten nukutaan pari tuntia molemmat :D
Päiväunet vaunuissa lenkki+piha noin 2-5h päivästä riippuen. Autoillessa nukkuu aina kopassa. Eli välillä kauppareissulla noin 3h.
Mä pääsen toooosi helpolla ja nautin nyt siitä!

Meillä nukuttiin viime yönä ekaa kertaa 6h putkeen, poika olis vieläkin nukkunut mutta heräsin itse kun tissit oli räjähtää:p Herättelin vähän syömään ja puolen tunnin syönnin jälkeen nukkui aamu 7. Kyllä on pirteä olo. :joyful:

Minlex, kuulostaa samalta ku meillä. Tosin meillä poitsu nukahtaa tissille illalla ja siitä sitten nostetaan sänkyyn.

Nukutaako kukaan vauvaa mahallaan?

Päivällä laitetaan nukkumaan mahalleen jos rauhoittuu siihen muttei muuten. Ollaan tehty sitä jonkin verran jo tosi varhain, koska saattoi olla ainoa tapa saada rauhoittumaan. Lisäksi mut on AINA nukutettu vatsallaan vauvana, koska ohje oli silloin sellainen.

Vieressä ei ole juurikaan muutamaa kertaa lukuun ottamatta nukkunut vatsallaan. Muutaman kerran olen nostanut poikittain rintakehän päälle vatsalleen ja ollaan nukuttu kuin pienet porsaat kasassa.

Pitää todeta, että vaikka välillä on itkuisia päiviä ja iltoja, niin öitä on nukkunut jo kivasti. Useamman kerran nukahtanut puoliltaöin. Viime yönä ei ollut tankannut, joten heräsi klo 03 ja 7.30 syömään. Kolmelta söi rinnasta + 90 ml, puoli kasilta isukki ruokki 60 ml ja heräsi siitä parin tunnin kuluttua taas. Mutta... Juhuu! Josko se rytmi alkaisi olla tässä.. Tosin tänään on nukkunut tosi paljon, en tiedä mitä se tietää ensi yöksi.

Esikoista välillä nukutin (mutta yöksi käänsin kyljelleen), kun masuvaivaisena nukahti niin helposti ja nukkui hetken. Poitsuaki nukutetaan masullaan, jos kakka lujassa ja kitisee eli ei tahdo nukahtaa päikkäreille, mutta se niin harvinaista. Nukahtaa mahalleen sekunnissa.

Meillä nukutaan pääsääntöisesti perhepedissä. Poika nukahtaa iltasyömisen jälkeen syliin josta nostetaan sänkyyn. Kun herää ensimmäiselle ruokinnalle n. 02 maissa, jää viereen nukkumaan. Aiemmin nousin aina sohvalle syöttämään mutta siinä hommassa ja uudelleennukuttamisessa meni aina tunti. En jaksanu enää herätä 2-3 kertaa yössä tuohon joten nukkuu nyt loppuyön tissin vieressä.
Ongelmana vaan se että kyljellään syö vain yhden puolen ja herää taas 2h jälkeen uudestaan syömään. Silloin käännytään toiselle kyljelle.. Eli uni on kuitenkin katkonaista vaikka nukun paremmin kuin istualtaan imettäessä.

Miten peittelette vauvan sänkyyn? Mua hirvittää kun poika on niin levoton nukkuja ja useita kertoja olen löytänyt hänet ihan peiton uppeluksista. Pelkään että tukehtuu vielä joku yö peittoon:oops:. Kokeilin laittaa kapalossa nukkumaan, mutta tulee ilmeisesti liian kuuma eikä nuku kauaa. Jos peittelee vain kainaloihin asti niin ei rauhoitu nukkumaan kun kädet viuhuu ympäriinsä. Olisko vinkkejä miten saisi pojan pysymään lämpöisenä (aina kylmät kädet ja jalat, jos ei ole peiton alla), mutta kuitenkin turvallisesti nukkumaan?

Tumput käteen? Minä peittelen kainaloihin asti just sen takia, että saa muuten helposti viuhdottuA peiton pään yli. Jalkopäähän taittelen myös ylimääräisen, ettei helposti niin käy.

Meillä on tyyny tukemassa selän puolella ettei käänny selälleen niin laitan peiton sen taakse niin, ettei saa vedettyä sitä päällensä tai sitten pujottelen peittoa pinnojen väliin tiukasti jottei liiku.. Kainaloihin asti meilläkin vain.. Jos käsiin tarvitsisi jotakin niin laittaisin varmaankin bodyn jossa kääntöhihat.. Tumput tuskin pysyisivät enkä uskaltaisi itse nukkua kun pelkäisin, että ne ovat naamalla..

Meillä on nukkunut reilun kuukauden tyttö jo selällään. Peitto poikittain sänkyyn, tyttö sen päälle ja molemmat reunat peitosta tiiviisti päälle/ympärille, sisempi osa tiukemmin. Tyttö tykkää nukkua "auki", lonkat auki ja kädet ylhäällä pään vieressä kämmenet ylöspäin. Peitto lähes kaulaan saakka. Sormet on välillä kylmät mutta käytän usein yöhaalareita, joissa tumpuiksi käännettävät hihansuut. Sukat potkariosien päällä lisänä vaikka peittoon kääritty niin pysyy jalat lämpiminä.

Mä luin just yhestä vauvakirjasta et makuuhuoneen lämpötila sais olla 16-18 astetta ja et vauvaa ei pitäs peitellä liian tiukasti kätkytkuolemariskin vuoksi. Meillä vauva on kova hikoilemaan eikä siedä yhtään liikaa kampetta. Öisin päällä on potkupuku ja mun neuloma ohut viltti. Nukkuu hyvin sitten kun vaan nukahtaa. On hankala nukuttaa kun kädet sätkii mutta ei voi ollenkaan kapaloida kun itkee sitten kuumissaan.

Tumput on käsissä, mutta harvoin pysyvät kauaa paikoillaan. Tuo käsien viuhtominen on se ongelma, ei nukahda jos voi heilutella niitä. Pitää varmaan kokeilla tuota tyyny selän takana kikkaa, kun muuten kääntyy selälleen vaikka nukuttaa kyljelleen. Oon myös yrittäny kääriä tiukemmin peittoon, ei auta kun osaa jotenkin kiemurella itsensä vapaaksio_O mites ne unipussit toimii? Onko kokemuksia?

Takaisin