Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Mä nukutan välillä mahalleen just siks ettei pääse huitomaan. Sit kun nukkuu niin käännän kyljelleen ja tuen selän takaa tyynyllä. Käytän yökkäriä jossa on sukkaterät ja välillä on vielä sukat siinä päällä. Kädet on yleensä peiton päällä. Joskus laitan peiton kaulaan saakkaa ja kun poika nukahtaa niin siirrän kainaloiden alle.

Nyt kyllä viimeisen vkon poika on jossain vaiheessa aamuyöstä myös nukkunut mahallaan jos on imetyksen jälkeen hankala rauhoittua nukkumaan. Mahalleen nukahtaa samantien. Siitä en ole vielä päässy eroon et kun havahdun ite unesta niin kokeilen et hengittäähän :rolleyes: Ite kyllä jo osaa kääntää päätä puolelta toiselle nukahtaessakin.
 
Meillä nukutaan selällään, kädet ja jalat levällään. Tumput käsissä yöllä, joskus ne pysyy, joskus ei. Myssy oli myös yhdessä vaiheessa, mut ei pysyny päässä, ku minuutin. :) Nyt on parina yönä herätessä pojan peitto ollu jalkojen alla tai jalkopäässä, ilmavaivoja pumpatessa potkitaan peitto pois, mut ei o näyttäny haittaavan. :)

Vaihdettiin viikko sit äippälaatikosta pinnasänkyyn ja laitoin yhen kirjan (n2cm) patjojen alle(sama kirja aiemmin äippälaatikon alla), ni poika oli yöllä kääntyny sängyssä poikittain. Otin kirjan pois, ni nyt on pysytty suht suorassa. :D
 
Kiedoin harson pojan käsien päälle, ja kun menin katsomaan kitisevä poikaa, oli harso naamalla :grin
Voisiko resori- tai stretchkankaasta ommella tuubin? Laittaisi vain keskikroppaan. Meillä sätkähtelee välillä kun pitäisi nukahtaa, ja havahtuu aina jos kädet pääsee morottamaan.
 
Meillä kääntyy kans usein selälleen ja nyt vielä nukahtaessa kitisee kyljellään, ku yrittää kääntyä mahalleen. Mulla ollu pyyhkeestä/peitosta kääritty rulla selän takana, mutta ei siitä oo ollu apua enää pitkään aikaan. :D
 
Torakka meillä nattou unipussi. Oli varsinkin tammikuussa kovassa käytössä, nyt vähemmän enkä edes tiedä miksi :) meillä poitsu hikoilevaa tyyppiä, tuo nattoun pussi hihaton mutta silti hikoilee siinä kovasti välillä.
 
Täytyy varmaan käydä hommaamassa. Eilen illalla mentiin ees taas tissiltä sänkyyn, kun yritin peitellä vain kainaloihin asti. Aina kun koirat rapisi tai lattia narahti, nii oli kädet morossa ja silmät selällään. Sitte kun peittelinkaulaan asti jäi kerrasta nukkumaan.
 
Meillä stokken unipussi sekä pari h&m:n, kaikki hihattomia ns. paksuhkoja pusseja eli ei tarvii peittoa niiden kanssa. Polarn o Pyretin unipussit on taas lähinnä pyjamapusseja, eli niiden kanssa ihan normaalisti täkki päälle. Meilläkin noi unipussit oli aluksi paljon ahkerammassa käytössä. Nykyään nukkuu täkin alla ja on kyllä välillä koko neiti poikittain pedissä täkkinsä alla, mutta täkki on niin kevyt ja ilmava. ettei mitään pelkoa ilman loppumisesta (nukun itsekin usein kokonaan täkin alla) :)
 
Kertokaa kaikki parhaat vinkkinne vauvan nukuttamiseen omassa sängyssä. Meillä tissitellään ja vain yön ensimmäinen pätkä menee omassa sängyssä muuten mun rinnassa kiinni. Saadaan sänkyyn vain kun on syvässä unessa ja siihen menee oma aikansa. Tuttia ei huoli. Näin pientä ei kai voi varsinaisella unikoululla opettaa mutta kai sitä voisi vähitellen kevyesti ohjata oikeaan "suuntaan"..
 
Meillä neuvolan täti neuvoi lämmittämään kauratyynyn ja laittamaan sen vauvan kylkeen kiinni ikään kuin näyttelemään äitiä. Meillä toimii selvästi! Yösyötön jälkeen laitan sitten kauratyynyn pään (jäähtyneen jo) vauvan lantion päälle tai kyljen päälle tavallaan turvaksi. Se rauhoittaa ähinää samalla tavalla kuin käsi vauvan päällä.
Itse ainakin huomasin, että jos tyttö nukkuu vieressä, niin rauhoittelen häntä "liikaa" ja saan hänet vain entistä levottomammaksi. Oma unikin tuntuu nyt rauhallisemmalta, kun neiti ei ole kyljessä kiinni. Eikä tule liian kuuma kummallekaan.
Tuo kauratyyny on tietysti hankala, jos vauva on kovin herkkä hikoilemaan muutenkin..
 
Meillä meni vähän rytmit sekaisin reissussa mummolaan. Poika nukku milloin mitenkin ja en raskinut aina kieltää kun mummu ja pappa halus nukkua sylikkäin päiväunia pojan kanssa. Noh, nyt sit eilen kotona huudettiin ja raivottiin joka unille nukahtaessa. Yöunille rauhoittui TUTIN kanssa, mitä ei ole tähän asti suostunut suussa pitämään! Mut en silti jaksa ressata vaikka itku/raivoo onkin välillä ärsyttävä kuunnella. Mun vanhemmat näkee poikia niin harvoin, että kärsin nyt sit ite pari pv ennenkuin rytmi palautuu!

Meillä siis nukahdetaan syliin tai harvemmin sänkyyn, itkien tai rauhassa, joskus näköjään tutilla mut yleensä ilman, välillä omassa sängyssä tai meidän välissä, päivällä vaunuissa tai joskus sylissä. Öisin herätään 1-3 kertaa, päiväunia nukutaan yleensä kolmet ja ne kestää 1,5-4h/krt. Kuulostaa niin järjestelmälliseltä ja selkeältä :grin Mut silti meillä menee ihan hyvin.
 
Mä oon kans kuullu tosta kauratyynystä ja et se auttaa! Tai jos nukuttaa kyljellään niin joku pehmoeläin käsien väliin ja tukee vähän peitolla et pysyy siinä. On turvallisempi olo! Siks isommallakin lapsilla on monesti unikaveri tiukasti kainalossa.

Mä teen melkein aina myös niin että laitan pojan kyljelleen ja peiton päälle, pidän peittoa aluksi tiukasti paikoillaan et vauvasta tuntuu kuin olisi kapalossa eikä pääse siitä huitomaan. Odotan kunnes poika nukkuu ja varovasti alan päästämään peitosta otetta. Jos näyttää että hän havahtuu niin pidän vielä hetken tiukasti peittoa päällä ja sit kokeilen uudelleen päästää hitaasti irti. Meillä toimii yleensä aina.

Niin ja tiukasti tarkoittaa siis silleen "hellästi-tiukasti"
 
Mulla taitaa olla käytössä sana napakka tuota kuvaamaan.
 
Onko jollain käytössä kätkythälytin? Mieli tekisi ostaa, mutten tiedä lisääkö se turhia sydämentykytyksiä jos hälyyttää turhaan.. Toisaalta varmaan vähentäisi sängyn vieressä ramppaamista kun tyttö pitää usein pitkiä katkoksia hengityksessä ja sitten tulee itse todella usein käytyä tarkistamassa.. Mutta voiko sellaiseen laitteeseen sitten luottaa..
 
Olen Mariel miettinyt samaa, mutta päädyin siihen että toisi varmaan turhia säikähdyksiä. Ravaan kyllä vähän väliä katsomassa poikaa ja yritän tuputtaa tuttia ihan vaan siinä uskossa että ehkäisis kätkytkuoleman.
Serkullani oli käytössä hälytin ja kertoi että aika useinkin tuli vääriä hälytyksiä. Heillä tosin rv 31 syntynyt keskos tyttö ja epäilivät että tyttö hengitti välillä niin "voimattomasti" koska oli pieni. Tämä sitten aiheutti turhat hälytykset. Nyt heille on tulossa pikku kakkonen ja sanoi että ei aijo hälytintä käyttää.
 
Kaverilla oli ja helpotti sen oloa, mut hälytti usein turhaan, ei kertaakaan oikeasta syystä. Keskosen kans voisin aatella ostavani.
 
No, laitoin tilaukseen väärien hälytystenkin uhalla. Ennemmin ehkä ne kuin hengittämätön vauva sängyssä joku kerta. Ei montaakaan päivää sitten menin taas katsomaan kun tyttö nukkui enkä nähnyt hengitysliikettä, en tiedä nukkuiko niin sikeästi vain ettei paljon hengitystä nähnyt, muttei taas reagoinut mihinkään ja heilautin tyttöä melko paljon niin sitten alkoi taas näkyvästi hengittää, muttei edes herännyt tönäisyyn.. Öisin on alkanut pitää syömisessä joskus jopa 8 tunnin taukoja niin pitkän unijakson aikana kun itse herää niin pelottaa mennä katsomaan mitä sängystä löytyy kun tajuaa, että ei olekaan herännyt niinkuin normaalisti.. Nyt kun kolme kuukauttakin tulee ihan juuri täyteen niin ei helpota yhtään omaa pelkoa..

Eipä kai niistä vääristä hälytyksistäkään tiedä onko vääriä vai onko vauva havahtunut laitteen ääneen ennenkuin vanhemmat ovat ehtineet katsomaan?
 
Mariel entä jos ottaisit vauvan viereen nukkumaan? Saisit vartioitua paremmin? :)

Mäkin käyn 10-15min välein tsekkaamassa poikaa ja välillä tökin poskea tai laitan sormen nenun alle, jos nukkuu vaunuissa. Mutta vauvat niinkuin aikuisetkin hengittäää välillä kevyemmin ja välillä vetää henkeä oikeen kunnolla :) väillä tökin omaa miestäkin yöllä kun nukkuu niin kevyesti, että kerkeää itse säikähtämään :D
 
Takaisin
Top