Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Kirjoja meillä vaan. Kiilatyyny ei varmasti hyvä, jos kyljellään nukkuu. Meillä kans kuopus säikäyttäny, kun puklaa paljon ja se jää suuhun. Pitäny kääntää tosiaan ihan mahalleen.
 
Ei kyllä me nukutetaan kyljelleen..tuo kiilatyyny on niin iso että koko likka (paitsi jalat) on kohoasennossa..eli nukkuu tyynyn päällä suurimmaksi osaksi.
 
Oikein hyvin musta sopii myös kyljelleen nukkujalle. Peitoilla tuen aina likan kylkiasentoon. Isompanakin esikko nukku hartioista ylöspäin tyynyllä, ei siis niskasta alkaen.
 
Jos googlaa kiilatyyny niin niissäkin kuvissa lapsi suurimmaksi osaksi tyynyn päällä, eli niin se varmaan oikeaoppisesti meneekin vaikka nukkus selläänkin.
 
Voisi olla ihan hyvä sekin sitten.. :) koitetaan nyt koko sänkyä korottamalla.. tilasin tytölle tukityynyn, jolla saa kiilattua kylkiasentoon kun on aina herätessä selällään..
 
Hmm, jotenki äkkiä aateltuna ne kiilatyynyt tuntuu epäergonomisilta varsinkin kyljellään nukkuvilla, mutta väliaikaisratkaisunahan kaikki menee. Ja eikai siinä voi muuten nukkua, ku tavallaan istualtaan, nukkui sitte kyljellään tai selällään.
Meillä poitsu ei pysy myöskään kyljellään, vaikka yrittäisin kuinka tukea.
 
Tuo meidän tyyny on niin laakea (vai miten sen nyt ilmasis :D) siis ei ollenkaan jyrkkä että kyllä vaave siinä ihan makuultaan on :wink niitä on varmaan monenmoisia mut toi on lastentarvikkeesta ihan tätä käyttöä varten..
 
Tänään ekaa kertaa "pidettiin" vauvaa hereillä illalla. Hän olisi ollut siinä klo 19 ihan valmis nukkumaan mutta tiesin että niistä tulisi vain iltatorkut ja sit valvottaisiin sinne 23 tietämille. Nyt viihdytettiin poikaa koko perheen voimin klo 20 saakka, sit imetys ja poika yöunille!! Voittaja fiilis :dance008
 
Meillä nukuttiin viime yönä 17.30-07 pariin kertaan syötiin välillä :) ollut tehoimut pari päivää ja päikkärit jääny tosi vähiin..nyt sitten otettiin takasinpäin. Jospa tää tasottus tästä kun rinnat alkaa olemaan taas sen tuntuset...
 
Meillä tyttö alkanut selkeästi löytää rytmiä. Nukkuu suht sikeästi noi 22-08 kerran/pari syö ja jatkaa samantien unia. Päivisin unet meinaa jäädä todella vähäisiksi, mikä vähän huolettaa. Väsyneenä kun kiukku on tosi herkässä.. kyllähän alle 3kk iässä pitäisi vielä nukkua enemmän kuin olla valveilla?!
 
Meillä tyttö 2kk ja nukkuu yöt 20(21)-08, välissä syö klo 03,06. Mutta päivällä nukkuu kans vaan joku 4-5h yhteensä, yleensä tunnin pätkissä kun en pysty käyttämään hyssyttelyyn aikaa kun on toi esikkokin tuossa. Oon miettinyt samaa et miten näin vähän nukkuu mut katoin sit netistä et unen tarve n.15h mutta sekin hyvin yksilöllistä. Kun kerta yöt nukkuu läpeensä niin ei unta varmaan riitä päivälle enempää. Tuleehan sitä unta meillä sit kuitenkin 15-17h/vrk.
 
Meillä yöt nukutaan ja päivällä unet tosi vähäiset. Ainut miinus tässä ettei äidille tahdo jäädä omaa aikaa:) vaunuissa kyllä lenkillä nukutaan mutta herää välittömästi kun tullaan kotiin
 
Meillä nukutaan yöt suht hyvin. Iltasyönti siinä klo 22-23 ja sit yön aikana syödään kerran tai kaksi. Aamulla herätys klo 6-7 ja sen jälkeen unille klo 9-10 aikoihin. Aamulla oon käyny lenkillä ja vauva nukkuu sen jälkeen pihalla vaunuissa tosi hyvin. Heräillään taas klo 12-13 ja sen jälkeen ollaankin hereillä pikku torkkuja lukuun ottamatta melkein iltaan saakka. Välillä illalla tyttö on sen verran väsyny, että on kiukkunen ja sen takia pitäis ehkä tossa välissä ottaa pitemmät torkut. Muuten meillä on mukavasti saatu jonkinlaista rytmiä päiviin.
 
Meillä nukutaan 21/22/23-08/09 ja sit aamupäikkärit puolesta tunnista tuntiin, varsinaiset päikkärit 13-16 ja iltatorkut n. klo 18/19. Sama hyväksi koettu rytmi oli esikoisella ja poitsu ite rytmittäny päivänsä näin. Joskus aamuisin hereillä, kun kurkkAn, mutta tyytyväisenä siellä köllöttelee ja kattelee. :) Toi unen määrä on tosiaan aika vakio eli mitä pidemmät unet yöllä, sen vähemmän päivällä.
 
Meillä illalla nukahtaa klo 01-03 välillä. Viime yönä oli tosi tarvitseva usean tunnin ajan ennen kuin lopulta nukahti, mutta se ei ole ainutkertaista.

Kun nukahtaa öisin, eka syöttö on 3-6 tunnin kuluttua edellisestä seuraava 2,5-3 tunnin kuluttua ja samoin seuraava. Tänäänkään ei taida itselle uni tulla pariin tuntiin noiden omien päikkäreiden takia.
Joskus syötän pojan kun menen itse nukkumaan yöllä, mut aina poika ei herää riittävästi. Usein herää klo 5.30-7.30 syömään, ja siitä sitten jatketaan lyhyemmällä rytmillä.

Poika tankkaa maitoa usein iltaisin, mutta on myös vaativa nimenomaan illalla. Eilen ja tänään (tai edellispäivänä ja eilen) kitisi tuntikaupalla, tissille rauhoittuu mutta kohta alkaa kitistä uudelleen ja pitää olla sylissä.
Nukuin väsymystä pois päikkäreillä, kun olin aika väsynyt, ja poika kitisi miehen kanssa melkein koko ajan. Jos rauhoittui, mies laittoi nukkumaan ja viimeistään 15 min. kuluttua poika alkoi itkeä.

Ehkä sen vuoksi kun lopulta pääsi mun syliin ja tarjosin rintaa joka kerta kun alkoi vähän itkettää eikä itku koskaan eskaloitunut hirveän suureksi, nukahti paremmin. On siis aika väsynyt.
Itsellä taitaa mennä jonkin aikaa ennen kuin nukahdan. Poika on kohta nukkunut 2 tuntia, mutta mua ei väsytä! Lisäksi tää on nyt ekaa kertaa omaa aikaa tänään. kello on 02.

Päivällä unet on tosi vaihtelevia, päivällä ei mitään rytmiä ole. Saattaa nukkua klo 14 saakka on/off, tai sitten klo 11 asti. On jotenkin tosi vaikeaa lähteä minnekään kun ei pysty ennakoimaan mitään.
 
Mun ylihuomenna 3kk täyttävä vauva nukkui viime yönä 20.30-5.30, oli hereillä tunti ja vartti ja nukahti uudelleen. o_O
Tuntuu vähän ikävältä hehkuttaa tällaista kun niin monella tuntuu olevan noita univaikeuksia, mutta jospa se muillakin alkaisi mennä tähän suuntaan kun vauvat kasvaa! Etukäteen hieman epäilin miten uni maistuu, kun tyttö nukkui päivällä lähes koko ajan 10-17, söi vaan pari kertaa välissä. Illallakin oli ihan väsy jo seiskasta mutta pidin puoliväkisin hereillä, että nukkuisi pidemmän yön. Kun oli ihan unisen oloinen vein sänkyyn ja tutti suuhun. Kerran kävin antamassa tutin uudelleen mutta sinne se itse nukahti. Iso tyttö :love017
 
Meillä likka on nyt viimesimmät 3 yötä nukkunut 21-05 syönyt ja nukkunut 08. Aika pitkiä pätkiä siis unta. Kasvaa kuitenkin kohinalla ja illalla tankkaa yötä varten. Hurjalta tuntuu että ei syö yöllä kun kerran..riittääköhän kohta enää maito kun eikös siihen paljon vaikuta just yösyötöt?? Kellään kokemusta? Esikolta mulla väheni just maidontuotanto kun alko nukkuu täysiä öitä, mut se oli 5-6kk paikkeilla. Päivisin syö 2h välein.
 
Meillä ei oo enää pariin viikkoon syöny oikeestaan öisin, unta yleensä riittänyt noin 22.30/23-6.15 enkä oo huomannut että vaikuttais maidontuloon. Kuukauden syöttänytkin enää yhdestä rinnasta kun toisesta mystisesti loppui mutta hyvin tuntuu riittävän.
 
Laitetaan poika kapaloon 21 maissa, imetän kunnes nukahtaa ja joskus 22 jälkeen on sängyssä. Nyt on nukkunut vähän pidempää pätkää ja herää 02 maissa ruokailemaan. Seuraava murkina on n. 2.5 h tästä. Sitten herätään klo 7 maissa jolloin isä vaihtaa vaipat. Me jäädään nukkumaan sen jälkeen ja herätään klo 9 maissa. Aamupuuhat jne saadaan tehtyä ja sitten lähdetään 11.30 ulos, yleensä mamman kavereiden kanssa lounaalle. Nukkuu n. 14 asti. Sen jälkeen lyhyitä unia iltaan asti.
Eilen ja toissapäivänä nukkunut paljon ja oon miettinyt onko normaalia että nukkuu näin hurjasti.. Poika paria pvää vajaa 2kk. Toisaalta syntyi 5vkoa etuajassa joten en tiedä vaikuttaako se kehitysvauhtiin niin että tulee asioissa vähän viiveellä perässä..
 
Takaisin
Top