Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Meillä vaihdetaan vaippa ja yökkärit joskus 20-21, viiminen syöttö perään ja tyttö nukahtaa useimmiten olkapäälle röyhtäytyksen jälkeen 22-23. Ollaan muutaman kerran koitettu saada nukahtamaan sänkyyn, viety puoliunisena ja tarjottu tuttia sinne ja pari kertaa onnistuttiin saamaan nukkumaan sinne suoraan. Eilen silittelin ja tungin tuttia suuhun varmaan 45min ja kun luovutin ja nostin peiton mutkassa syliin, uni tuli 5minuutissa. Viimeiset pari viikkoa tyttö on nukkunut joko koko yön noin 22.30-6.30 tai sitten herännyt kerran syömään n.15min 3-4 aikaan. Vaikka illat on kitusia, toissailtanakin itkua lähes tauotta 17.30-22.30 niin yöt menee hyvin. Ikää tulee ens viikolla jo 3kk (!!) joten jonkinlaista rytmiä koitan jo itsekin rytmittää, vaikka vauvantahtisesti periaatteessa mennään. Päikkärit nukutaan kun vauva nukahtaa, en saa "laitettua" nukkumaan johonkin tiettyyn aikaan. En ota tästä kuitenkaan stressiä, luotan että rytmi löytyy kyllä. Useimmiten vauva kuitenkin nukkuu paljon aamupäivisin, on aamusyötön jälkeen usein hereillä 1-2h vain ja simahtaa uusiksi, nukkuen 1-2h ja saattaa vain syödä ennen kuin nukahtaa taas. Iltapäivästä kukkuukin sitten hereillä tuonne iltakymmeneen tai yhteentoista saakka. Nyt joku poikkeusaamu, sillä nukahti nyt tissille suoraan vaikka veteli alle 22.30-6.40 yhtäjaksoisen unet!
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Minäkin luotan siihen, että rytmi löytyy. Ainoastaan ulos "laitan" nukkumaan, mutta silloinki katson, että meinaako nukahtaa vaiko torkahtaa. Kyllä meilläki usein tissille nukahtaa, mutta herää, kun nostan pystyyn röyhtäiseen ja se pakko tehdä, ellei halua, että päänalunen jossain vaiheessa läpimärkä. Sit lasken sänkyyn, tutti suuhun, jos kitisee eikä asetu ja pari kertaa sipaisen poskesta.
 
Ohoh! Teillä tuntuu olevan helpot lapset. No, tääkin nukkui viime yönä 6 tuntia, heräsi sitten syömään, nukuttiin, heräsi syömään, nukkui/kitisi kunnes nukahti mun päälle vatsalleen. Lopulta herättiin kun mies tuli töistä. Poika oli nukkunut 13 tunnin ajan heräten kolmesti syömään ja kerran vatsavaivoihin.

eli periaatteessa onhan toikin aika helppo tapaus.
 
Millä mä saan tän pojan nukkumaan.. Viime yö oli kaaos, herättiin ruokailemaan 3.30 ja sit oltiinkin hereillä 6.00 asti.
Ollaan laitettu yöpuku päälle n 21maissa ja kapaloitu. Imetetty ja nukahtaa tissille. Pitää röyhtäisyttää ja siihen sitten herää. Jos pysyy unissa ja laitetaan sänkyyn niin herää sieltä sitten 10min päästä.. Tämä toistuu kunnes jossain vaiheessa sitten on niin väsynyt että pysyy unessa sängyssä. Yöllä herätään noin 00.00 , 04.00 ja 07.00. Yöllä sama ongelma, en saa millään nukutettua sänkyyn ja väsyneenä luovutan. Nukahtaa sitten jossain vaiheessa tissi suussa... Ja äidin hartiat on jumissa. :-(
Tänään ei nukuttu päivälläkään vaikka lounasaikoihin on nukkunut parin h päikkärit. Itse olen hajalla väsymyksestä ja kaipasin torkkuja.. Viimein sain nukkumaan vasta kolmelta ja sain tunnin unet itsekin. Nyt illalla poika syö ja nukahtaa mutta matkalla sänkyyn herää. Sitten itketään väsymystä (kummatkin)..
Tietysti mies on työmatkalla ja kaikki omalla vastuulla.
 
kuulostaa niin tutulta tuo tappelu, sänkyyn ei saanut millään yhdessä vaiheessa ja sitten vatsavaivatkin kiusasivat.. me ratkaistiin ongelma niin, että tehtiin sohvalle peitosta käärimällä peti ja kun on itse tarpeeksi lähellä laittamaan vauva petiinsä niin saa ikäänkuin pidettyä vielä siellä pedissään "sylissä" ja sitten kun siihen nukahtaa taas niin hivuttaa kätensä pikkuhiljaa pois.. ja sitten nukkui itse sohvalla vieressä siinä tilassa joka siihen sitten jäi.. aika mutkalla, mutta saipa aina nukkua tunnin-pari edes.. Nyt välillä sänkyyn laskiessa täytyy jättää käsi tytön alle ja heilutella vielä sormia hetken jotta kuvittelee olevansa vielä sylissä hytkytettävänä jos on ollut vaikea nukahtaminen..
 
Solfiza, ootko kokeillu ( oot varmaankin) et jos vauva vaan jäis sun kainaloon nukkumaan. Olis ihan iho kontaktissa vaikka koko yön. Ja vaikka tissi suussa koko yön. Jos vaan saat oman asennon niin et pystyt siinä edes jotenkin verran nukkumaan. Jos vaan unohtaa kaiken " ei saa opettaa vauvaa siihen ja tähän ja tuohon" ja nukkuu vaan, tai yrittää nukkua, niin kuin vauva haluaa. Ja yleensähän vauvat haluaa olla ihan lähellä ihokontaktissa, varsinkin äidin kanssa ( tutut hajut jne). Mä oon alussa muutamat yöt nukkunu sohvalla puoli istuvassa asennossa vauva mahallaan mun mahan päällä. Siinä vauva oli tyytyväinen ja nukku sikeesti kun kuuli tutut sydämen lyönnit.

Tai onko sulla kantoliinaa? Mä viimeks vkon loppuna laitoin kaarella huutavan vauvan kantoliinaan puoli väkisin (ei muuten ollu helppoo) ja hytkyttelin siinä aikani niin siihen nukahti ja nukku hyvin ( vieraat sekoitti "rytmin" ja väsy meni yli). Siinä voi itekin hyvin nukkua löhö asennossa kun vauva on tiukasti kiinni liinassa eikä pääse putoamaan. Hyssytelykin on helpompaa kun ei tarvi käsiä, senkun kävelee hypähdellen ja vauva hytkyy :rolleyes:

Tsemppiä ja voimia kovasti!!

Meille muuten osteopaatti sano et on erittäin yleistä että vauvalle jää synnytyksestä kireyttä päähän ja aivolohkoihin, ne painaa sitten käpyaivoja ja se ei pääse liikkumaan eikä siksi pääse tuottamaan melatoniinia jota tarvitaan nukahtamiseen.

Mariel, miten teidän käynti osteopaatilla? Miten vaikutti? Mitä se täti sano? :happy:
 
Niinjoo, käytiin tosiaan siellä osteopaatilla, vielä ei ole arjessa näkynyt muutoksia sen suhteen, mutta se alkoikin jo sujumaan ennen käyntiä tosi hyvin.. Luin tuosta syntymätraumasta silloin ennen ja juurikin kireydestä päässä.. Osteopaatti löysi kireyttä pään lisäksi lantiosta ja selästä.. Pään aluetta hoitaessa nähtiin selvästi itsekin miten tyttö reagoi, välillä tuli pieni itku, välillä kimeä vinkaisu, suurimman osan näytti nauttivan ja lopulta nukahti rentona syliin.. Sitä kesti tosin vain siihen saakka kun alettiin pukea vaatetta :D Ei siitä siis ainakaan haittaa meillekään ollut, suosittelen kyllä minäkin :) Harmittaa vain että se vyöhyketerapia täti vastasi sieltä silloin ensin kun siitä ei ollut meille kuin haittaa siitä hoidosta, ei meidän tapauksessa toiminut..

Tämän tädin vuoksi jäi vähän huono maku suuhun koko paikasta.. viimeisellä kerralla kun oltiin jo sovittu ettei hänen kanssaan jatketa ja mennään kokeilemaan osteopatiaa niin häntä ei kiinnostanut enää lainkaan vaikka itse ylipuhui vielä kerran menemään (rahastusta?).. Oli todella iso muutos edellisiin kertoihin, täti oli töykeä ja vastaili kiukkuisesti.. Ja tytön kanssakin näytti ettei kiinnosta eikä mielestäni tehnyt kyllä juuri mitään ja aikaakin meni todella vähän :eek: Osoitti kyllä selvästi mieltään osteopaatille siirtymisestä vaikka luulisi että vetävät yhtä köyttä samassa paikassa..

Lisäksi sovin viimeksi, että he lähettävät yhteisen laskun käyntien jälkeen, hänen oma ehdotuksensa.. Ja se sopi mainiosti meidän tämän hetken talouteen kun olisi saanut vähän maksuaikaa..

Osteopaatti kysyi lopuksi, että maksatteko käteisellä vai kortilla.. o.O Ajattelin, että ihan sama.. Toisesta tulee sitten lasku niin maksetaan pois.. Oltiin lähdössä niin vyöhyketerapeutti rientää luokse; "ajattelin että haluaisitteko maksaa nyt ne käyntinne pois?" Ja sanoi sen äänensävyllä et voisitte kyl maksaa ne heti.. Että se siitä laskusta.. Ei sitten onnistunutkaan se yhteinen laskutus, taitaa tätien välit hiertää.. :eek: Kuitenkin itse koitettiin selittäö asiaa niin, että kun toinen ei tehoa niin halutaan koittaa toista keinoa sitten..
 
Toivottavasti sana leviää siellä ja ihmiset äänestää jaloilla eikä mene enää tuollaisen tätin luo!! :smiley-angry016 Me kun käytiin kerran vyöhyketerapiasta niin saatiin 2 x A4 paperia kotihoito-ohjeita hieromiseen jne ettei tarvi " turhaa" käydä! Niillä taitaa olla siellä aika kova kilpailu keskenään,ei kovin asiakaslähtöistä!! Menettekö vielä uudelleen osteopatiaan vai riittikö kerta?
 
Kuvittelin kanssa, että vyöhykkeestä (niin olin lukenut) saisi kotiin ohjeita myös, mutta ei tältä terapeutilta vaan viikon välein käymään..

Osteopaatille varattiin suoraan kolmen kuukauden kohdalle uusi aika :)
 
Solfiza, ei meilläkään suostunu aluks nukkumaan omassa pinniksessä kun alkuyön. Loppuyö oli ähkimistä ja jos oli omassa pinniksessä niin sit tuli itku. Eli ollaan sitten nukuttu (nää 7 viikkoa) niin että jätkä on mun vieressä (ihan kiinni ihossa) tissillä ja nukahetaan molemmat sit siihen.
Nyt pikkuhiljaa oon minäkin pysyny hereillä siihen asti että jätkä lopettaa imemisen ja nukahtaa. Siirrän sillon varovasti pinnikseen. Alussa välillä havahtu hereille ja ei millään ois halunnu nukkua. Tänään oli ensimmäinen yö, kun sain kummankin imetyksen jälkeen nostettua pinnikseen ja nukahti. Klo 01 oli vähän vaikea, mutta pidin kättä jäbän päällä ja otin välillä kädestä kiinni ja sit tajusin että se paukuttelee niin tein parit jumppaliikkeet ja ilma pääs pois. Rauhottu suht hyvin ja pidin vielä käestä kiinni. Nukahti sit siihen :) Neljältä ei ollu ongelmaa ja seittemältä sit jo herättiin hetkeks ja nyt vetää taas sikeitä sohvalla.
Kapalosta tämä kaveri ei tykkää, mutta oon tehny niin että laitan peiton pitkilteen sänkyyn ja jätkän siihen päälle ja se osa mikä jää jalkojen yli niin käännän sen jätkän päälle. Ei havahdu näin lämpötilaeroon ihan niin pahasti ja ei huku mun peiton alle syyessään :D

Mutta kyllä se varmasti alkaa helpottamaan jossain vaiheessa! Ja muistat ite nukkua myös päivällä, kun saat vauvan nukkumaan :)
 
Meillä aika samanlaista sande :) mä kans nukutan viereen ja välillä nukahdetaan se tissi suussa ja äippäkin siinä samassa torkahtaa ja kun poitsu selkeesti kunnolla simahtanut niin siirrän pinnikseen. Yöllä imetän aina makuuasennossa, koska kerran huomasin että poika piristyy jos imetän istuen eli mennään taas sänkyyn, tissi suuhun ja nukahdetaan :) sitten takas pinniksern. Yöllä syö max 15min. Tämä toimii ainakin meillä. 2-3krt herää yössä syömään kun nukkumaan klo 22. Toivottavasti tämä pysyisi :)
 
On se kumma miten mielipiteet muuttuvat oman lapsen synnyttyä. Vielä raskausaikana olin ehdottomasti sitä mieltä ettei meillä nukuta perhepedissä vaan neiti nukkuu omassa sängyssä, mutta toisin meni. Meillä neiti nukkuu mun vieressä, syö yöllä kaksi, yleensä kolme kertaa ja hän ei suostu omassa sängyssä nukkumaan. Masuvaivaa on ja härän öisin , mutta vieressä on rauhallisempi ja molemmat nukutaan hyvin. Tää toimii meillä, toki alan neiti opettamaan omaan sänkyyn, mutta en ihan vielä. Imetään lapsentahtisesti ja siksi toimii meillä. Huvittavaa vain näin jälkikäteen miten ovat kannat ovat asioihin muuttuneet.
 
Ja näköjään mielipiteet muuttuu myös kun ikää tulee lisää. :) kahden ensimmäisen kohdalla pidimme kovin tärkeänä, että vauvat nukkuvat omassa sängyssä. Aivan yksittäisiä kertoja nukkuivat vieressä. Tämä kolmas on sitten alusta saakka nukkunut meidän välissä. Jotenkin helppoa. Pitää kyllä jossain vaiheessa kokeilla pinniksessäkin nukkumista, ehkä nukkuisi sielläkin hyvin.
 
Meillä oli alusta saakka päätös, että vauva ei nuku meidän sängyssä. Itse olen ollut asian suhteen lapsena tosi hankala kun nukuin makuuhuoneen puutteen vuoksi vanhempien huoneessa, ensin tietysti pinnasängyssä ja myöhemmin tavallisessa vielä lähempänä vanhempiani.. Todella myöhään, joskus koulu ikäisenä, sain monitoimisängyn olohuoneeseen niin enhän minä sinne jäänyt, kävin aina herättämässä äidin, joka kantoi patjan heidän sänkynsä viereen.. Myöhemmin veljet muutti pois kotoa ja sain heidän huoneensa niin se oli niin lähellä vanhempien makuuhuonetta, että sain itse kannettua patjani heidän sänkynsä viereen.. Tämä oma käytökseni kauhukuvana päätin, että omasta lapsesta ei samanlainen tule :D

Tyttö joutuikin silloin syntymän jälkeen sinne teholle, jossa oppi nukkumaan omassa sängyssään.. Osastolla toiset sitten nukkuivat vauva ihokontaktissa eivätkä pystyneet liikahtamaan vauvan heräämättä, tuntui, että olenko julma kun annan vauvan nukkua omassa sängyssään, mutta suutuin kun eräs hoitaja katsoi sängyssään rauhassa nukkuvaa tyttöä ja totesi, että voisit sinäkin ottaa vauvan viereen nukkumaan. Siinä vaiheessa mietin, että miksi opettaisin nyt sellaisen tavan josta joudutaan joskus taistelemaan pois.. :eek: kun kerran jo ierran oppi nukkumaan itsekseen, eri asia varmasti olisi ollut ilman teho-osasto alkua..

Kerran nukutettiin viereen ja siirrettiin sänkyyn..
 
Joo, jos tämä olisi joskus sängyssä nukkunut, en kyllä tässä vaiheessa väliin opettaisi. :) Neiti tulee sänkyyn samaan aikaan kun mekin ja nukahtaa siihen itsekseen eikä kyllä herää vaikkae asentoa vaihdamme tai mies lähtee töihin.
 
Mariel, sitä vierihoitoa ja ihokontaktia suositellaan, kun vauva vastasyntynyt. Auttaa mm. maidonnousuun. Meillä kotona sit vauva nukkunu omassa sängyssään. :)
 
Viime yönä nukuttiin, vaikka herättiin 1-2h välein syömään. Poika oli niin väsynyt että söi yhden puolen ja nukahti, sitten tietty heräsi nopeammin taas uudestaan.
Kokeilin kantoliinaa, sinne se nukahtaa mutta herää kun yritän napata sitä liinasta pois. Liinailu on hyvä kun tarvii kummatkin kädet vapaaksi muttei auta jos itse tarvitsee unta... Ollaan nukuttukin niin että on tississä kiinni, mutta mulle se ei oo optimaalinen asento.. Niskat ja hartiat kipeytyy. Mutta saapahan unta. Nyt iltapäivän toi on nukkunut aika sikeästi toivottavasti nukkuu myös yöllä..
Viime viikko meni niin tasaisella rytmillä, nut tietty kun mies on poissa on koko systeemi sekaisin. Höh..
 
Vähän ohi aiheen mutta onko teillä käytössä pinnasängyn kiilatyynyjä tai muita korotuksia? Toimiiko? Meillä on kirjat sängyn jalkojen alla, mutta korotusta ei tule tarpeeksi kun ei omisteta tarpeeksi kirjoja :D

Tunti sitten saatiin karmea herätys jonkinlaiseen vauvan hätähuutoon kun oli kuolaa kurkussa ja paljon :/ Otin tytön käden päälle syliin vatsalleen niin kuolaa valui niin, että oli molempien käsivarsi märkänä ja taisi siitä valua lattialle saakka..
Jos on noita kiiloja käytössä niin auttaisikohan tuollaiseen ongelmaan? Eipä näin sunnuntaina mistään saa, pitää huomiseen asti koittaa keksiä jokin muu korotus..
 
Joo meillä on kiilatyyny, hankittiin esikon aikaan. Pidin esikoltakin pitkään ihan vain siksikin kun kohoasento ehkäisee esim. korvatulehduksia kun ei räät valu korviin. Tällä tiedolla voisin kuvitella että olisi apu teillekkin! Aijon itsekin pitää kuopuksellakin niin pitkään kun pinniksessä nukkuu...
 
Koitin etsiä kuvia ja tietoa, muttei löydy kun tuli mieleen, että taitaa vaatia selällään nukkumisen tuollainen? Tyttö kun nukutetaan aina kyljelleen niin taitaa olla huono asento? Katselin tuollaista vauvatukeakin, joka pitää kyljellään kun kääntyy aina selälleen vaikka miten pönkäisi kyljelleen.. Mutta ei sekään oikein meillä auta kun tytöllä kumma tapa nostaa nenä kohti kattoa puklun tai kuolan tullessa kurkkuun.. Kirjoja tms varmaan vaan sitten..
 
Takaisin
Top