Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Tytön sängynpäädyn pitää olla aika korkealla refluksioireiden vuoksi ja jos nukkuu tunninkin (viimeksi pari viikkoa sitten mummulassa) vaakatasossa niin herää siihen, että kurkku on täynnä kuolaa eikä henki kulje kunnolla.. Joten en tiedä miten sen sitten käytännössä toteuttaisi, että vieressä nukkuisi.. Pinnasänkykäään ei ihan oman sängyn viereen mahdu tai siinä olisi ainakin yläpuolella ikkuna, josta vetää melkoisesti vaikka on koitettu tilkitäkin.. Itsekin olin aina kipeänä talvella ikkunan vuoksi.. Tytön sänky täytyy siis pitää siitäkin kauempana.. :sad001 Ja sitten vielä sekin, että mies on sanonut ettei uskalla yhtään nukkua jos tyttö välissä kun pelkää, että jää peittojen alle..

Laitoin patjan tilaukseen siis senkin vuoksi kun tytöllä jää tuo kuola välillä kurkkuun ja saattaa pulauttaa unissaankin, jolloin patja toivottavasti herättää nostamaan tytön nenä kohti lattiaa.. Mitään ääntä ei pidä kun kurkku menee tukkoon niin oma mielenrauha ei kovin kummoinen ole jättää edes päivällä hetkeksi sitteriin vahtimatta istumaan niin jos saisi yönsä vähän helpommiksi..

Olin kyllä kiukkuinen hoitajille tyksissä kun nimenomaan sen ongelman vuoksi oltiin sisällä pari yötä, että tyttö meinasi kuolaansa tukehtua eikä voi jättää vahtimatta.. Niin eräs hoitaja otti "vahdittavaksi" aamuyöllä kun tyttö taas maitonsa pulautti ja aamulla heräsin itse ja tajusin ettei tyttöä ole tuotu kolmen tunnin jälkeen syömään kuten se aina itse heräsi joka aamuyö.. Nukahdin kuitenkin itse ja heräsin taas kun neljä tuntia oli kulunut.. Hätäännyin ja menin etsimään sitä ja oli täysin yksin vaunujen kanssa kansliassa eikä ketään lähimainkaan.. Lisäksi vaunujen kuomun eteen oli laitettu harso ettei vaunuihin nähnyt. Harson takaa löytyi paksuun, painavaan peittoon haudattu tyttö, josta näkyi peiton alta vain hiustupsu ja siitä näki, että se on vielä selälläänkin siellä.. :eek: KAIKKI mahdollinen jota sanottiin moneen kertaan, ettei saa tehdä.. Kyllä oli pelonsekaiset tunteet mitä löytyy kun hoitaja tuli juuri sitten paikalle ja alkoi ottaa tyttöä esiin sieltä kun sanoon, ettei se pidä kyllä mitään ääntä jos meinaa tukehtua.. Hoitaja huuli pyöreänä kysyi vaan, että eikö muka ääntä pidä.. :angry1 Ja voin sanoa, ettei tuollaiset kokemukset alenna sitä pelkoa, että löytäisi vauvansa hengittämättä..
 
Huh Mariel mitä touhua siellä Tyksissä, pala kurkussa luin tekstiäsi. Mä nyt taas hehkutan sitä kiilatyynyä mutta oli iso apu esikon refluksissa ja tottumuksesta on käytössä nytkin. Itse olen nimittäin pitänyt tyttöjä vieressä tuon kiilatyynyn kanssa, etenkin kun ovat olleet kipeitä niin haluaa pitää lähellä mutta kohoasennossa. Vauva ja tyyny seinän ja itseni väliin, meilläkin mies ja minäkin pelkää jos on miehen vieressä kun nukkuu sen verran sikeemmin kun minä.
 
Hui kamala Mariel! Millaisia hoitajia siellä oikein on kun tuollein laiminlyö ohjeita!? Onneksi mitään ei sattunut. Välillä ei uskalla luottaa ees ammattilaisiin, kun tuntuu että eivät ota tosissaan kaikkea.
 
Ainakin Lastentarvikkeessa on myynnissä Emma vauvanpesä, joka on tarkoitettu vanhempien väliin ja siinä vauva voi nukkua turvallisemmin ja sen alle saisi varmasti juuri kiilatyynyn tai peiton taitettuna, jotta saisi pää puolen kohotettua.
 
Mariel, ihmetyttää miksei hoitajat laittaneet vauvaa saturaatioseurantaan niin olisi nähnyt onko yöllä hengityskatkoksia ja sä olisit voinut olla levollisempi.
 
Niin ja meillä oli esikolla pienehkö muovinen sängynaluslaatikko(matala,kapea ja pitkä) sänkynä meidän välissä, leikkasin siihen patjan jonka päätyä kohotettiin vaahtomuovin palasien avulla. Aijon tehdä saman pesän kuopukselle asuntovaunu reissuille jossa nukutaan kaikki samassa sängyssä. Ja molemmat on nukkuneet ekat kuukaudet mummila reissuilla tilan puutteen takia ä-pakkauksen laatikossa mun sängyn vieressä rahin päällä, siinäkin pääty kohotettu peitto patjan alla. Tässä meidän kikka kolmoset :)
 
Aaaapuva, nyt on ihan huonoäitifiilis, kun meillä poitsu nukkuu siis ihan vaan mun viekussa saman peiton alla... Eikö kellään muulla ole vauvaa perhepedissä?

Alkuun oli meilläkin vieressä nukkumassa omassa sängyssään, mutta alkoi heräillä aina yöllä sinne takaisin nostettaessa, joten tämä nykyinen ratkaisu oli hirveästi helpompi! Miehen ja vauvan välissä pidetään kapeaa tyynyä lakanan alla .

Kantsii Mariel mennä uudestaan Tyksiin, jos asia stressaa noin paljon. Varmasti kaikkien kannalta parempi kun saa selvyyden, että onko katkoksia vai ei :)
 
Meilläkin poitsu nukkuu mun vieressä saman peiton alla ja suunnittelin pinnasänkyyn opettaa vasta kun nukkuu koko yön läpi tai lopettaisin imetyksen jostain syystä. Perhepeti on niin helppo järjestely. Mut mä en osaakaan pelätä et mitään pahaa vois tapahtua.

Mulla taas on huonoäitifiilis kun me ei omisteta vielä friidaa :sad001 Ei oo ollu nuhaa kenelläkään meistä poitsun aikana, mut jos sellainen iskeekin joskus varoittamatta niin ollaan pulassa.
 
Meillä nukutaan myös perhepedissä ja juuri siksi, että nukutaan neidin kanssa molemmat paremmin. Alkuun nukkui omassa pedissä, mutta vatsa vaivojen myötä siirtyi äidin viekkuun ja on imetyksen kannalta myös helpompi näin.
 
Höpsis :) meilläkin esikko nukkui myös perhepedissä mun viekussa aika ajoin kun en jaksanut siirtää omaan sänkyyn, mutta tosin sänkynsä ja minun välissä ei keskellä. Välillä nukuttiin kahdelleen levitettävällä sohvalla eri huoneessa et mies sai nukutuksi, siinäkin saman peiton alla nenät vastakkain ♡
Saan vain itse siinä huonosti unta niin siksi sitten kikkailin noita laatikoita. Ja nyt en esikonkaan takia uskalla nukuttaa kuopusta vieressä, ettei viereen tullessa vahingossa satuta siskoaan. Ja meillä kun tosiaan on tuo laidaton pinnis niin on ikäänkuin vieressä, siinä nukkuessaan, kuitenkin.
 
Meilläkin vauva vaan välillä jää mun viekkuun sänkyyn kun yöllä imetän. Jos pysyn hereillä nostan pinnikseen eikä poika häiriinny kun odotan n. 10-20min että poika kunnolla nukahtanut :)

Meillä oli viikonlopun yöt huonoja jostain syystä, poika nukkui lyhyempiä pätkiä ja heräsi useammin syömään. Viime yö meni paremmin kun oli vieressä vaikka usein heräsi mutta ei niin usein kuin vkl. Mietin mistä yhtäkkiä yöt muuttui huonommiksi kun ennen viikonloppua nukkui läpi yön 1-2 syötöllä. Ohimeneväksi ilmiöksi toivon :D väkisin miettii että tässäkö ne hyvät yöt olikin. Mutta onneksi vauva-arki on yllätyksiä täynnä :)
 
Meillä kanssa nukutaan perhepedissä :) Niin nukku esikkokin, joka sitten jumittu sinne perhepetiin aika pitkäksi aikaa. Oon suunnitellu siirtäväni neidin omaan sänkyyn nukkumaan suht pian, mutta voi olla, että suunnitelmat muuttuu taas :wink Oon nimittäin saanu niin hyvin nukuttua vauvan syntymän jälkeen.
 
Meillä nukutaan kanssa tyytyväisenä perhepedissä, tosin siis mulla ja tytöllä kahdestaan 160cm sänky. Tytöllä oma peti mun vieressä, mutta välillä haluaa olla ihan kainalossa saman peiton alla. Ennen synnytystä pelotti ajatuskin vieressä nukkumisesta, mutta käytönnössä osoittaitrautunut meillä parhaaksi tavaksi. Itse olen rauhallisempi kun tyttö on ihan vieressä eukä tarvitse stressata kuulenko jos jokin on hätänä :)
 
Mariel, ihmetyttää miksei hoitajat laittaneet vauvaa saturaatioseurantaan niin olisi nähnyt onko yöllä hengityskatkoksia ja sä olisit voinut olla levollisempi.

Kyllä piti laittaakin ensimmäiseksi yöksi kun siellä kerran oltiin niin samalla sitten seurata sekin, mutta kun hoitajat yöksi vaihtuivat ja kysyin laitetaanko se nyt sitten niin eipä laitettu :sad001 Onneksi kaikki hoitajat eivät ole siellä samanlaisia vaan suurin osa tosi mukavia ja ajattelevaisia, mutta sitten mahtuu joukkoon noita, joita saa ihan pelätä jättää lapsensa kanssa keskenään.. Että ei ole tarkoitus yleistää kaikkia hoitsuja siellä huonoiksi :)

Onko tuo kiilatyyny niin suuri, että siihen mahtuu päälle sellainen vauvanpeti? Katselin kerran sellaista ja olin jo melkein lähdössä hakemaan mutta.. Kun tyttö nukkuu niin hyvin omassa sängyssään ja mies on vieressä nukkumista vastaan niin ei viitsi opettaa enää tässä vaiheessa tapaa josta on myöhemmin vaikea päästä eroon.. Nukkua kuitenkin pitää itsekin, vaikka se vauva vieressä olisikin ja tiedän, että silloin sekä tarkkailisin ihan jatkuvasti hengitystä plus sitten pelkäisin, että kun nukahtaa niin huitaisee vauvaa tai se jää jommankumman alle..

Kyllä tuo hengityskatkosten ja tukehtumisen pelko aika usein lievenee itseltä ja saa olla rauhassa ja nukutaan kaikki hyvin, mutta välillä tulee jaksoja jolloin se nostaa päätään ja vaivaa mieltä paljonkin - varsinkin jos menee katsomaan nukkuvaa tyttöä jolla juuri joku pidempi katkos menossa. On noita happiarvoja katsottu pariin kertaan Tyksissä ja ne olivat hyvät ja onhan nuo pitkätkin katkokset tuon ikäisillä normaalejakin.. Itsestä vaan niin pelottavia.. Josko se patja vähän toisi mielenrauhaa kuitenkin sitten pahimpiin pelkoryöppyihin :) Alkaa tuo nieleminenkin sujua paremmin niin ei niin kamalasti enää tarvitse siihen kuolaankaan tukehtumista pelätä, vaikka usein heräämisen jälkeen vieläkin tulee niitä hetkiä kun tyttö huitoo hädissään ja kun nostaa toisinpäin niin kuolaa valuu paljonkin..
 
Meidän kiilatyyny on pinniksen levynen ja korkein kohta on noin 10cm, siitä sitten laakeesti laskeutuu se kiila.
 
No hyvä, että muutkin nukkuu vierekkäin! Tuli jo sellainen olo, että olen ihan vastuuuton äiti, kun nukun saman peiton alla poitsun kanssa :D onhan se peitto tietty aika painava ja paksu, mutta taittelen sen nii, että on pojan käsien alla ettei vaan pääse naaman päälle :)

Joo Tyksissä on ihan supermukavia hoitajia, mutta mukaan mahtuu myös niitä, joiden kannattaisi ehkä harkita alan vaihtoa.. Eipä hoitajalle josta huomaa, että myötätuntoa ei ole ja työ ei kiinnosta, niin ole kiva jättää lastaan hetkeksikään.. Oma lapsi on kuitenkin se maailman tärkein asia!
 
Mä muistan kun esikoisen kanssa oltiin Lastenklinikalla yks yö nivustyrän leikkauksen jälkeen kun hän oli 2kk niin nukuin parhaat unet siihen mennessä kun poika oli kytkettynä kaiken maailman mittareihin ja tiesin et heti jos jotain poikkeavaa tapahtuu niin ammattilaiset hoitaa. Ei tarvinnu ite miettiä et hengittääköhän se :happy:
 
Viime yönä pelästyin kun olin ajatellut, että tyttö herää 6 tunnin päästä edellisestä syötöstä syömään eli n klo 2.30.. Heräsin, katsoin kelloa ja hyppäsin sängystä ylös ja mieskin pelästyi.. :D Kello oli jo melkein viisi aamulla. . Siellä se tyttö tuhisi sängyssään ja vasta vähän heräili pikkuhiljaa.. Nukkui sitten 7 tuntia putkeen ja piti melkein 9 tuntia syöttöväliä.. :eek: Ja nukahti vielä ennen kuutta takaisinkin ja nukkui puoli kahdeksaan kun yleensä on hereillä tunnin verran ja herää vielä toisenkin kerran yön aikana syömään ja herätys on itselläkin jo yleensä kuuden aikaan kun enää ei sitten nukuta..
 
Mä jo harkitsen pojan siirtämistä esikoisen kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. Möyhyää öisin taas hirveesti ja herään siihen aina ite ja kuvittelen et mun pitää häntä rauhoitella.. Esikoinen siirty omaan huoneeseen 6kk iässä ja herättiin vain kun hän heräsi syömään. En usko et siirrän vielä mutta kunhan leikin ajatuksella.. Nyt nukkuu välillä vieressä ja välillä omassa sängyssä jonka laita on laskettu alas ja on meidän sängyssä kiinni!
 
Takaisin
Top