Vauvan nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on normaalisti aika tarkka päivärytmi, johtuen siitä että tyttö on ollut aina vähän huono nukkuja, niin halutaan tehdä parhaamme että päiväohjelma olis tytölle "ennustettava". Lisäksi nälkä (=kiukku) yllättää aina, jos ei noudateta ruokarytmiä. :) Me mennään kauppaan autolla sillon kun tyttö on hereillä tai sitten lähdetään rattailla päiväuniaikaan. Muutenkin kaikki menot ajoitetaan niin, että ne sopii meidän rytmiin. Kotona pitää olla illalla ihan viimeistään kasilta, jos puurot on syöty kylässä. Vaatii kyllä vähän suunnittelua! Lapsettomat kaverit ei aina tätä ymmärrä... :/

Eloveena; esikoisen aikana sain karusti kokea juuri sen kun lapsettomat kaverit ei ymmärrä mitä elämä lapsen (ja varsinkin pienen) kanssa on.. Ei silloin voi mennä miten itse haluaa, vaan asiat menee lapsen ehdoilla. Tai ainakin minä ajattelen niin.

Mä oon tehnyt selväksi kaikille lapsettomille kavereilleni ja ystäville, että se on nykyään tämä lapsi kaikkein tärkeintä minun elämässä ja se menee kaiken muun edelle. Eli en esim. edes lähde ilman mun poikaani mihinkään "treffeille" kavereitten kanssa vaa poika on aina mukana, koska nykyään se on osa mun joka päiväistä elämääni. Ja sanonkin aina kavereille, että ei kannata suuttua jos minusta ei hetkeen mitään kuuluisikaan, koska en nykyään kerkiä kokoajan miettimään mitä kavereille kuuluu enkä myöskään tapaamaan heitä niin usein kuin ennen perhe-elämää :)

Mun täytyy jakaa yks keskustelu, jonka kävin yhden kaverini kanssa. Oon jälkikäteen naureskellut sille. :) Se meni jotenkin näin:

Minä: välillä on tylsää olla kotona koko päivä vauvan kanssa kahdestaan.
Kaveri: etkö sä sitten tee mitään?
Minä: ai niinku mitä?
Kaveri: no niinku vaikka neulo!

Hehheh, luuleekohan se että mä vaan istun kaiken päivää sohvalla kädet ristissä ja mietin että mitähän mua oikein huvittais tehdä. Lukisko kirjan vai neuloisko villapaidan...? :laughing021

Toinen kaveri sanoo, että sitten kun hänellä on lapsia, niin hän aikoo kyllä käydä urheilemassa ainakin kolme kertaa viikossa. Ihmettelee ehkä, miksi mua ei aina niin kovasti kiinnosta urheilla. Palaan hänen kanssaan asiaan sitten, kun hän saa nukkua keskimäärin 5 tuntia yössä... Lapsettomana jumpan jälkeen sai myös käydä rauhassa suihkussa, syödä rauhassa, venytellä, löhötä sohavalla... Nyt se on pikanen suihku ja hommat jatkuu! Ei ihan yhtä rentouttavaa... :/

Eihän sitä voi tietää,millaista vauvan kanssa on, ennen kuin sen kokee. Mä niin toivon että mun kaverit tekis lapsia...:grin

Eloveena: Jotkut vaan ei luovu asioista, vaikka se lapsi tuleekin kuvioihin. :) Mulla kaks hevosta ja neljä kertaa salitreenit viikossa. Poika kulkee joka paikassa mukana ja on oppinut siihen, eli on tosi helppo viedä paikkaan, kun paikkaan. Mun pää sekois, jos olisin vaan kotona "ilman" mitään tekemistä. Tosin välillä kyllä tuntuu, että se pää sekoo, kun on niin paljon tekemistä. :grin

Mun kaikille kavereille on ok, että Santtu kulkee mun mukana joka paikkaan. Toki nytkin suunnittelen yhden kaverin kanssa, josko lähtis vähän viihteelle heinäkuussa. Mies sais olla pojan kanssa kahdestaan ja ite pääsisin vähän ulos tuulettuun. Mut meillä kyllä poitsu kulkee mukana, oli menoo sitten mihin kellon aikaan tahansa. Ei se siitä oo ennenkään häiriintynyt, niin miksi nytkään? Tarkotin siis lähinnä sitä, että nukkuu kyllä ne päikkärit vähän missä vaan, kun se aika tulee. :thumright Enkä pidä itseeni huonona äitini ja lapsi on se tärkein, mut en halua jäädä siihen loukkuun, että kotoo ei voi lähtee mihinkään, kun lapsen täytyy saada nukkua, syödä, kakata, leikkiä... Oon nimittäin seurannut tommosenkin äidin elämää, eikä ole kovin hääviä. :sad001

Suvii: juu, en mäkään kotiin ole jämähtänyt, ja viittasinkin just niihin päiviin, kun ei ole mitään ohjelmaa. Ja kaikki vauvat on erilaisia, ei kaikille toimi samat jutut. Mun harrastukset taas on sellasia, että niihin ei vauvaa voi viedä.

Mutta nukkumisesta! Käytiin eilen lekurissa tytön yöheräämisten takia, kun se on mennyt ihan mahdottomaksi. Mitään vikaa ei löytynyt ja lääkäri suositteli unikoulua pistäytymismenetelmällä. No me sitten kokeiltiin... Nukahtaminen kesti 20 min ja tyttö nukkui putkeen 12 tuntia. :grin

HUOH... Tuo lapsi päätti valvottaa mua koko yön... kitisi ja inisi ja halus tuttia... Ukko kuorsas sen verran kovaa ettei sitä tuntunu haittaavan... Pökin aamulla ukon hereille et sain nukkua ees pari tuntia... ja kaiken kukkuraks poika keksi herätä ennen 8... Nyt kaks miestä nukkuu ja minä juon kahvia toinen silmä kourassa..

Se on kyllä ihan hirvee tunne, kun ite ei saa nukkua ja toinen kuorsaa vieressä autuaana. Vaikka hyvähän se on jos edes toinen nukkuu. Rankkoja päiviä tuollaiset, tsemppiä!
Meillä on ihan varmasti takapakkia ens yönä, kun mies ei ole nukuttamassa. Satavarma...

Olo on niinku olis vuosisadan krapula kun valvoin... No eipä tää eka kerta oo eikä varmaa viimenen... Toivottavasti olis ens yö rauhallisempi... Pitäs jaksaa lähtee kauppaan ku aattelin jonku pikku kakun väsätä.... mut juon nyt sen kolmannenki kupin kahvia jos sitte heräis :D

Mistä muuten hommaatte noita juttuja tekstejenne alle mis lukee minkä ikäne tyyppi teil on jne??? :D

Meidän tissitakiainen heräilee edelleen ainakin 2 kertaa yössä. Muuten on kyllä tosi hyvä nukkuja. Mä olen ajatellut lopetella imetyksen tytön ollessa 11 kk ( hui, tyttö täyttääkin sen jo reilun viikon päästä!!!!) Saa nähdä miten yönukkumiselle sitten käy, meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan :rolleyes:

Meillä poika syö kerran yössä tissiä vielä ja saa syödäkin. En aio enää ressata yhtään neuvolan ohjeistuksista. Tää länsimainen "kiirehdintä" ottaa mua aivoon, sillä niin monet muut maat suosittelee, että lasta tulisi imettää lähemmäs kaksi vuotta, jos se siis on mahdollista vaan. Ja jos mä kerta oon kotona, niin ei oo esteitä. En mä kyllä ihan kahteen ikävuoteen asti jaksa isoa poikaa imettää, mut tuossa vuoden iässä yritän päästä siitä viimeisestä yösyönnistä pois ja karsia päiväimetykset kolmeen kertaan, eli aamu, päivä ja ilta. Ja sit jos näyttää siltä, et maito loppuu ja poika lopettaa itse, niin hyvä niin. Mä toivoin kovasti, et imetys onnistuu ja imetän ainakin sinne yhteen ikävuoteen ja se onnistuu, en enää epäile sitä lainkaan ja seuraavan lapsen kohdalla olen sit todella paljon viisaampi tässäkin imetyksessä. :)

Noista päivärytmeistä.. meil on ollu hyvin tarkkaa pitkään. Ihan pienenä vauvana tietenkin söi ja nukkui kun itse halusi, mutta alkoi sitten siinä 4-5kk iässä kyllä olla selvää, että täytyy jollain tapaa hieman ohjata nukkumista, että saa yölläkin nukuttua.. eli silloin päiksyt sai nukkua ennen 19-19.30 aikaa, et tuli uni 21-22 aikoihin. Nykyisin se on aikaistanunut niin, ettei enää klo 18 jälkeen päiksyjä. Eilenhän kävi niin, et poika nukkui puolen tunnin päiksyt kahdelta.. ja se oli tunnin liian myöhään, joten jännityksellä odotin iltaa, et huutaako väsymystään jo kuudelta vai mitä... mut ei sentään. Poika on selkeästi kasvamassa isoksi, sillä hän jaksoi leikkiä ja touhuta, harjoitella ilman tukea seisomista ja askelia ja niin poispäin. Iltapalan syötin kyllä aikaisemmin, kun ajattelin, että saa energiaa ja jaksaa valvoa sinne kasiin sentään, mut ei siinäkään ollu ongelmia. Sit kasilta hampaitten pesu, yövaatteiden vaihto, vähän satuja ja tissimaitoa ja puol ysi poika oli aivan unessa.. ja nukahti ihan muutamassa minuuttissa. Uskonpa, että hommat helpottuu tosiaan ihan vaan iän karttuessa ja monissa asioissa ikä tekee tehtävänsä.. oon vähän pelänny sitä, et nukahtaako ikinä ilman iltatissiä, mut eiköhän tuokin pelko ole turha. Monesti olen nukuttanut vain viereen tai syliin ja nostanut siitä nukkumaan... :)

Meillä on nyt ruvettu nukkuu päikkärit sisällä omassa sängyssä..kuullostaa varmaan hassulle mut mie nukutan tytön päikkäreille vaunu hytkytyksen kautta :D..Nukkuu aamupvästä 1 tai 2 tuntia ja iltapvästä noin puoltoista..ja yöunille meno on myöhästyny..mennään puol ysiltä tai ysiltä.Tosin joskus voi nukahtaa kasilta..Yhden kerran herää maidolle.
Viime yönä meinas kadota miulta unet kun likka ähis sängyssä ja nousin hetken päästä kattoo ni likka napotti istumassa HUH!!..Pitänee laskea sängynpohja alas ettei muksahda lattialle...

Takaisin