Vauvan nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nii kai... mut mä otan vielä viekkuun jos ei helpolla nukahda. Mäkin haluan nukkua enkä kukkua yöllä... mä vaa toivon ja odotan, et rauhoittuu itekseen nuo yöt aikanaan. :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Toki meilläkin tulee monosta mut onneks ei nii usein... saan silti nukkua suht hyvin vaik pikkujäbä monottaakin välillä... :D

Meillä siis ihan täsmälleen sama kun Tinkalla :o nyt pari viikkoa poika heräilly öisin huutamaan eikä suostu nukahtaan uudestaan ennekö otan loppuviimeks 2h huudon jälkeen viereen -.- Huhheijjakkaa kun väsyttääkin nykyään ja sanoin jo miehelleniki et joo ja minähän otan sit tässä jossain vaiheessa vähän vapaata tästä perhe-elämästä kun ei vaan tälläin univelkaisena jaksa niinku normisti :/ Varmaanki jotain eroahdistusta, mutta ärsyttää sekin kun poika osaa nousta seisomaan niin on vaikeampi senkin takia saada nukahtamaan uuestaan kun nousee aina seisomaan kun silmä välttää niin uudestaan ja uudestaan.. huoh!

Meil kans möykätään pari kolme kertaa yössä... ja sit lopulta viereen.. ku pakko saada nukkua ees vähän.

Meillä poika nukkuu vaan edelleen perhepedissä ja en jaksais yhtään rueta mitään unikoulukokokeiluja, kun meillä nukutaan ihan hyvin noinkin. Serkku sanoi, et sen lapset on nukkunut 3-vuotiaiks perhepedissä ja ovat olleet tyytyväisiä näin. En suoraan sanottuna itsekään ymmärrä, miksi niin paljon tuputetaan sitä, että vauvan pitäis osata itse nukkua omassa sängyssä, kun omien vanhempien vieressä on niin turvallista nukkua. Poika on aina ollut niin levoton, jos on häntä koittanut yksin pistää nukkumaan, et kaipaa selvästi omien vanhempien läheisyyttä.

Mä pelkään että multa menee viimeisetkin unen rippeet, jos nyt opetetaan nukkumaan vieressä. Ekat 7 kk nukuttiin joten kuten perhepedissä, en haluis palata siihenkään. Toivottavasti menee pian ohi tämä heräilyvaihe, me ollaan jo ihan zombeja!
Ilmeisesti kuuluu tähän ikään, kun niin monella on samaa...

Se idea siinä omaan sänkyyn nukkumaan opettamisessa on varmaankin se, että vanhemmat sais taas enemmän sitä läheisyyttä ihan kahdestaan eikä siinä olis sitten sitä "kolmatta pyörää" välissä :) Mut kaikki ajallaan ja jos kumpikin vanhempi on tyytyväisiä tohon perhepeti asiaan niin miksei sitä vois jatkaakin mahollisimman pitkään..

Mä tykkään myös lukea ennen nukahtamista ja on kiva kun ei tarvii hiippailla sinne makkariin ja sitten varoa kääntämästä kylkeä ettei vauva vaan herää. :-D

No mäkin haluan nukkua ukon kainalossa välillä ja väljemmin... mut mieluummin poika keskellä ku levottomasti pinniksessä.

No olishan se toisaalta kiva nukkua vähän väljemmin ja miehen vieressä :) mut toisaalta on kiva nukkua ja herätä pikkutuhisija vieressäkin ja äkkiä ne muutama vuosi varmasti menee ja sit ei enää nukuta millään äitin vieressä. Ja toki olisin nukuttanut pojan omassa sängyssä, jos se olisi näyttänyt yhtään onnistumisen merkkejä. Muistutukseks vaan vielä pojalla on aika hankala atooppinen ihottuma ja herkkäuninen sen takia. Vieressä nukkuminen on aina rauhoittanut. Nykyään me on sitten aika hyvin totuttu nukkumaan näin, kun minä ja mies ei olla niin herkkäunisia :)

Niin totta tuokin... kyl ne joskus nukkuu yksin ja sit kaipaa sitä, et se ihana pieni tuhisee siinä vieressä. Mä jään niin kaipaamaan kaikkea pojan lapsuudessa, tiedän sen ja koitan nauttia täysin siemauksin ja tallettaa muistoja.

Esikko siirty pinnikseen ku imetys loppu 5,5kk iässä. Ja niin äkkiä siihen omaa sänkyyn tottu et sit ku esikko oli kipeenä ni aattelin et nukkuisi paremmin mun kainalossa, ni eihän se osannu nukkua siinä ollenkaa. Mut esikko onki aina ollu jotenkin "itsenäisempi" tosin nykyään todella huomionkipeä tapaus. Tyyne taas on niin minussa kiinni et se pinnikses nukkuminen ei ihan täysin suju. Viimeyönäkin taas jouduin ottaa sen viereen ku alko volyymi kohoo siel omas sängys liian kovaks vaik just oli tissitetty. Meil vaa on se ongelma et jos Tyyne nukkuu meiän sängys ni mies joutuu sohvalle. Me ei vaa mitenkää mahuta kaikki samaa sänkyy ku Tyyne vie niin paljo tilaa pyöriessään ja kieriessään.

Meillä kyllä on ollut tosi pienestä asti toi omassa sängyssä nukkuminen helppoa. Ilmeisesti oppi sen sairaalassa, vaikka nukkukin meidän välissä sen yhden viikon, kun oltiin kotona ja muutaman viikon sen jälkeen, kun kokonaan päästiin kotiin. Sitten, kun imettämisen lopetin (2½ kk), niin jätkä on nukkunu omassa sängyssä, eikä osaa nukkua meidän välissä ollenkaan. :grin Jos yöllä herää, niin on ihan turha ottaa kainaloon, kun sitten se vasta herääkin ja kunnolla! Nukkumisesta ei sen jälkeen tuu mitään. Ite oon sitten vaan antanu maitoo tai tuttia, jos yöllä herää ja onneks hyväunisena lapsena nukahtaakin melko nopeasti uudestaan. :)

Mä oon kyllä enemmän, kun tyytyväinen siihen, että nukkuu omassa sängyssään. Oon tottunut siihen, että mulla on sängyssä paljon tilaa, kokonaan oma peitto ja kukaan ei potki mua. Kyllä me ehditään sitten päivälläkin halailla ja pusutella. :wink Jokainen menee omalla tyylillään ja eiks se oo tärkeintä, että sais ne hyvät yöunet. :thumright

Viime yö meni aamuneljään asti hyvin. Sitte Tyyne söi tissiä ja kuvitteli et nyt herätään jo aamutoimille. Pistin takas pinnikseen ja onneksi nukahti uudestaan ilman kitinöitä. Mut sit puol kuus heräs uudestaan ja alotti möykkäämisen omas sängyssään, lopulta oli pakko ottaa viereen ettei sisko herää ja toivoa et nukahtaa viel hetkeks. Mies oli nukahtanu sohvalle. Lopult herättii varttia vaille seittemän, mikä on meil aika perus heräämisaika.

Minkälaista rytmiä teillä eletään?

Mä tässä aloin miettii että pitäis varmaa alkaa vähän rukailee noita unia päiväsaikaan. Tuntuu että ne menee vähän miten sattuu, ehkä pitäis alkaa oikeesti rakentaa vähän jotain rytmin poikasta.. Ainoo mikä meil on niin 18 jälkeen ei käydä nukkumaan ennen yöunia. mutta jos on nukahtanut esim 17 eikä herää ni herättelemme viimesitään 18.30 jota 21 päästäis nukkumaan..

Meillä ei oo minkään näköstä rytmiä missään, ei edes syömisissä. Oon aatellut sillain et sitku menee hoitoon ja mä toihin niin siinä sit rakentuu pikkuhiljaa se oma rytmi päivälle :)

Meil mennää näin... päikyt 11-12.30, toiset päikyt 15.30-17.30 (tai 14.30-16.30) ja yö unille klo 21 ja herää 08.30 :)

Ootteko sitten tuohon uniaikaan aina kotona? tai mites jos illalla lähette käymää kaupassa ja nukkuukin sillä matkalla?
Tää on se vaikeus mun mielestä. Nukahtaa jos jossain ollaa mutta ei kuitenkaan nuku silloin tarpeeksi eli tarvitsee kotona lisää unta ja sitte tuntuu että kaikki menee pörinäks ku ei osaa ennakoida miten toinen nukkuu.. vai pidättekö väkisin hereillä jos jossain käytte?

No jos ollaan vaik kauppaa menos nii poika nukkuu päikkynsä eka alta pois ja sitte mennää.. eikä nukahda matkalla kun on juuri nukkunut ja tykkää katella maisemia...
Aikalailla ollaan oltu kotona päikky ajat kun mies on ollut töissä tähän asti.. nyt tosin jäi nyt 10 viikon lomalle niin saas nähdä kuinka käy...
Ja anoppilaankin mennään vasta sitten kun hän pääsee töistä niin on poika kerinnyt jo nukkuun päiväunensa...

Toisaalta harvoin enää nukahtaa autoon kun nyt näkee uudesta istuimesta pihalle niin ei malteta nukkua.. Jos matka kestää yli tunnin niin silloin saatetaan horvahtaa hetkeksi aikaa... eikä vaikuta mitenkään päivän rytmiin vaikka nukkuu pieniä aikoja autossa :)

Saattekohan mitään selvää... minä ja minun suomen kieli :DDDD

Meillä on ollut hankaluutena tässä jonkun aikaa se, että esikoisella on kaikki aamupäiväharrastukset juuri siihen aikaan ( perhekerhot, puistoon viemiset ym.) kun pienemmän pitäisi nukkua ekat päikkärit. Valitettavasti pienempi on joutunut elämään päikkyjen suhteen välillä vähän rikkonaisempaa elämää, mutta onneksi nyt rupeaa helpottamaan! Meillä on nyt sellainen tilanne että pienempi on ruvennut pidentämään aamu-uniaan n. klo 8-9 ja nukkuu useimpina päivinä vain yhdet päikkärit. Päikkäreille menee n. yhden maissa ja saattaa vetää 3 tuntiakin unta palloon :)

Meillä tyttö nauttii selvästi kun saa nukkua vieressä ja nukahtaa viereen. Hän ei ole vielä kertaakaan nukkunut omassa sängyssään, mutta pian se taitaa tulla ajankohtaiseksi. Meinaan myös pian lopettaa imetyksen, joten neidillä on "kovat ajat" edessä :confused: Voi olla että aloitan niin että tyttö saa ensin nukahtaa mun viereeni ja siitä varovaisesti siirrän tytön omaan sänkyyn.

Takaisin