Vauvan Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun edellinen alkoi 4kuisena ensin pyörimään napansa ympäri kunnes joskus lähempänä puoltavuotta alkoi kunnolla ryömiä. 8 kk vanhana alkoi konttaamaan ja 9kk nousi seisomaan. Mutta jotkut lapset saattaa kyllä lähteä jo puolivuotiaina kävelemäänkin,varmasti harvinaista mutta tapahtuu kuitenkin. Lapset kehittyy hyvinkin eri tahtiin ja kaikki on kuitenkin normaalia. Itse toivon ettei tämä lähtisi kauheen aikaisin liikkeelle koska sit se on vahdittava kuin haukka,pienet kädet kun ehtii joka paikkaan koskea ja päästä puuttuu järki :wacky:
 
Meille tuli kehoitus pitää lasta enemmän vatsallaan, kun aamulla oltiin neuvolassa. Aika vähän ollaankin sitä niin päin pidetty, mut pidetään siis jatkossa enemmän. :) Mitat: 61cm / 5730g/ 40 cm (syntyessä 50cm / 3515 g / 35cm)

Paino on noussut hyvin mutta terkkari sanoi, että pituuskasvu sen verran kovaa, että jäi käyrällä jo vähän tuo paino jälkeen. Voisi antaa lisämaitoa, jos tahdotaan. Puhuttiin myös pojan öisistä heräilyistä, joita illalla annettava pullomaito saattaisi ehkäistä. Viime yönä herätti mut tunnin välein ja viime aikoina on nukkunut kahden tunnin pätkissä. :dead: Kai sitä voisi vähän lisämaitoa antaakin, jos sillä saisi yöt vähän rauhallisemmaksi. Pitääpä kaivaa pumppu taas esille... Herkenhän tuo imetys tuntui jo sujuvankin. :bored:

Rotarokote otettiin myös. Toistaiseksi kaikki pojalla ok sen suhteen...
 
Meillä ei poika tykkää olla vatsallaan yhtään. Joka päivä on pieni tovi oltu vatsallaan, mutta jo muutaman minuutin päästä alkaa huutamaan.
 
Minä ns. vahingosta viisastuneena pidän päivässä useamman kerran vatsallaan tuota vauvaa. Pieniä hetkiä kerrallaan vauvan jaksamisen mukaan. Esikoinen ei siis viihtynyt mahallaan, ja siitä seurasi sitten ongelmaa jos toistakin joita edelleen korjataan.
 
Miten nämä vauvat saa pysymään vatsallaan? Tämän meidän poitsun laittaa lattialle vatsalleen, ni menee pari sekunttia niin tämä on kääntynyt selälleen itse! Ja tämä toistuu joka kerta, ei tykkää olla vatsallaan ja nyt kun tietää miten siitä pääsee pois... Mitä se voi aiheuttaa, jos vauva ei ole vatsallaan puapru? :eek:
 
Winnie, vatsallaan olo ja siinä liikehtiminen on niitä ensimmäisiä harjoituksia kohti kävelyä.
Elli ei siis viihtynyt mahallaan, ei muutamaa hassua kertaa lukuunottamatta kääntynyt mahalleen, eikä sitä myöten sitten oppinut koskaan ryömimään eikä konttaamaan. Tai osaa se nyt kontata, mutta se tuli vasta vuoden iän jälkeen. Ja vasta nyt 1v 5kk iässä hän on ottanut ensimmäiset kävelyaskeleet ilman tukea. Eli myöhässä ollaan kehityksen kanssa... Peppukiitäen pääsee kovaa, ja joka paikkaan! =)
 
Enpäs tiennyt tuotakaan,kiitos puapru. Vaikka mun lapset on kehittynytkin "standardien" mukaan, niin eihän sitä koskaan tiedä jos tämä nelonen onkin erilainen. Kaikki informaatio on hyödyllistä.
 
Tosiaan niinkuin puapru sanoikin, niin selkäpuolen lihasten kehittyminen on edellytys kävelylle ja aiemmillekin motorisille kehitysvaiheille. Usein vanhemmat eivät tätä tiedä ja jos lapsi ei vatsallaan viihdy, niin häntä harvemmin siihen asentoon altistetaan. Siitä yleensä koituu hankaluuksia. Jos ei selän puolen lihaksisto kehity niin usein lapsi ei ryömi-> ei konttaa-> liikkuu peppukiitäen, eikä yritä/kykene liikkumaan pystyasennossa ilman eriytettyä harjoittelua. Lasta kannattaa pitää paljon lattialla ja aktivoida erilaisiin asentoihin ja pysymään niissä. Jos lapsi esim. Kääntyy aina oikealle kyljelleen, niin vanhempien kannattaa aktivoida häntä kääntymään myös vasemmalle ja näin harjoittamaan lihaksistoa tasapuolisemmin. :)
 
Hyvä Hulina, kun tulit vielä tarkentamaan tätä asiaa! Vaikka mä olenkin fysioterapeuttien kanssa nyt 11kuukautta asioista keskutellut viikottain niin en vaan osaa tuoda sitä saamaani tietoa kirjotetuksi niin, että siitä selviäisi muuta kuin ihan perusjutut. =)

Ja toisaalta on hyvä muistaa myös se, että pakottamallahan näitä vauvoja ja lapsia ei saa tekemään mitään. Elliäkin on vaan tuettu ja ohjattu, valmiuksia kasvatettu koko tämän ajan kun fysioterapiaa on saanut, ja hän on sitten ryhtynyt toimiin, kun on kokenut ajan kypsäksi. Mitään neurologista tai muutakaan vikaa tytössä ei ole todettu - hän vain kulkee omaa polkuaan.
 
Kiitos Puapru kokemuksesi jakamisesta ja Hulinalle lisäyksest. Ihan uutta infoa mulle eikä terkkarikaan mitään selittänyt. Nyt todellakin saa poika olla enemmän vatsallaan! Pieniä hetkiä useamman kerran päivässä, ettei turhia hermostu.
 
Hyvä vinkki vähän vanhemmalle pikkuselle on touhuta jumppapallon / sellasen rullatyynyn kanssa ja vanhemman kanss yhdessä koitta pysyä niiden päällä vatsallaan tai rullata edes takas.
 
Niin, ja tuohon pienten vatsalla oloon voi apu olla rullattu pikkupyyhe kainaloiden alla! Nostaa ja tukee vähän rintakehää ja asentoa.
 
Me ollaan nyt puaprun innoittamana laitettu poika vatsalleen useamman kerran päivässä. Sessiot on kovin lyhyitä, koska poika alkaa huutamaan jo parin minuutin jälkeen. Aion sinnikkäästi jatkaa treenejä kuitenkin, josko aika pitenisi ajan kanssa. Päätään poika kannattelee mielestäni kovin huonosti vatsallaan, vaikka ikää on jo 3kk. Pystyssä kantaa päätään hyvin. Toki näissä on yksilökohtaisia eroja, mutta josko päivittäisillä treeneillä saatais niskaa vahvistettua. :)
 
Meillä sama kuin I-P:llä, että lyhyissä pätkissä treenataan, koska huuto alkaa aikas nopsaan.
 
Pidän vauvaa usein jalkojeni päällä vatsallaan. Esim jos itsellä on ruokailu kesken ja muksu alkaa huutaa, niin nostan reisieni päälle vatsalleen. Siinä saa toisella kädellä kannateltua hieman kainaloiden alta jolloin vauva viihtyy pidemmän aikaa plus vauvan ei tarvitse olla alhaalla lattialla josta saattaa olla tylsä maan matosena katsella jättiläisten touhuja. Meillä ei poika ainakaan viihdy kauaa lattialla, tulee selvästi välillä paniikki-itkua kun joutuu siellä joskus hetken olemaan jumppamatolla.
 
Meillä viihtyy Hilma mahallaan varsinki aamusin ko on virkeä ja tyytyväinen. Otetaan monesti samalla pepulle ilmakylpyjä ko köllötellään mahallaan :) oon laittanu (niinkö joku muuki mainitsi täällä siitä) pikku pyyhkeen rullattuna kainaloiden alle niin Hilma viihtyy vielä paremmin. :)
 
Tänään oli Ilonan 3kk neuvola. Pituus nyt 60cm, paino 4830g. Käyriä tuo uusi th aika paljon tuijotteli ja oli sitä mieltä, että rota-rokotteoireiden jälkeen olis hyvä aloittaa perunan maistelu, jotta massaa saadaan enempi. Pituutta tullut nyt 3kk aikana 13 senttiä ja painoa melkein 3kg. Kaikki ok tutkimuksissa. Sai molempiin reisiin rokotteet ja toisen osan sitä rotaa. Th sanoi, että kannattaa varautua siihen, että tämä toinenkin rota aiheuttaa ummetusta, siksi ei kiinteiden maistelua kannata vielä aloittaa kun nekin saattaa aiheuttaa ummetusta.

Ilona on alkanut myös vierastamaan. Mun sylissä hymyili hoitajalle, mutta annas olla kun th otti syliin, vähän aikaan katteli sitä kummissaan ja kun äiti ei ollut ihan vieressä niin huusi niin kauan kun pääsi taas äitin syliin :Heartpink. Aikaisin tuo vierastaminen mun mielestä alkaa vai enkö nyt vaan muka muista milloin ed. lapsukaiset on vierastaneet. 4kk ikäisenä on sitten lääkäritarkastus taasen.
 
Tuohon vierastamiseen, kannattaa vaan vaihdella syliä eri ihmisten kanssa. Kyllä se lapsi oppii, että turvalliset ne on muutkin sylit. Vaikka onhan se oman äitin tai isän syli se paras paikka
 
Takaisin
Top