Vauvan Neuvola

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis mie en ymmärrä tuota että noita vauvoja pitää alkaa 3 kk:n iässä "treenata", meillä ei tod nouse kyynärpäiden varaan, saati kääntyile mihinkään ja ei meille mitään sanottu ainakaan että sitä pitäis treenailla? Muutenkaan tuo mein poju ei viihdy yhtään vatsallaan, saati että tuommosta joutusi tekemään? Tosi paljon eroja neuvoloiden toiminnoissa :laughing002
 
Juu meitä oikein peloteltiin fysioterapiaan joutumisella ja saatiin oikein ohjeet että miten treenailla. Kokoajan oon tyttöä pitänyt masullaan lyhyitä pätkiä, koska ei viihdy masulla. Samalla tavalla aion jatkaakin vaikka neuvolassa sanoisivat mitä:grin
 
No, näin niinkun yhden mahallaan viihtymättömän äitinä voin kertoa, että se tosiaan voi johtaa pitkäänkin yhteistyösuhteeseen fysioterapeutin kanssa. Kun ei viihtynyt mahallaan, ei kokenut tarvetta kääntyä mahalleen. Kun ei viihtynyt mahallaan eikä kääntynyt, ei oppinut koskaan ryömimään. Kun ei oppinut ryömimään, oppi vasta 1v iässä konttaamaan. Liikkui peppukiitäen, joka on aiheuttanut niin jalkoihin kuin selkärankaankin virheasennon. Ja vaikka Elli nyt jo kävelee, niin edelleen noita virheasentoja korjataan ja seurataan, fysioterapiaa on saatu nyt reilu vuosi ja jatkuu elokuulle asti vielä, eli kaikkinensa vähintään 1v 4kk. Elokuussa selviää taas jatkot.

Mun ei ole tässä nyt tarkoitus sanoa, että kaikkia kohtaa sama kohtalo jos ei 3kk ikäisenä viihdy mahallaan tai ala kääntymään. Toisilla vauvoilla nämä tulevat hieman myöhemmin. Mutta ei ole ollenkaan liioiteltua että asiaan kiinnitetään huomiota, koska siitä todella saattaa aiheutua kovinkin pitkäkestoisia vaikutuksia.
 
Niin varmasti on syynsä miksi näitä tarkkaillaan, mutta lähinnä ihmetyttää, kun heti uhkaillaan fysioterapialla vaikka olisikin sellaisesta kyse, jota ei ole vielä kiire oppia. Ja se miten toisessa neuvolassa käsketään olla huolissaan ja treenata ja toisessa ei asiaan sanota mitään.
Tosiaan siksi pidän tyttöä vatsallaan iseita pienempiä pätkiä päivässä, jos pikkuhiljaa oppisi siinä olemaan ja ehkä jopa viihtymäänkin :)
 
Mä kysyin meijän neuvolasta milloin viimeistään pitäisi osata kääntyä nykysuositusten mukaan, ja mulle sanottiin että kunhan nyt puolivuotiaana ja sitten vasta voi huolestua. Eli ei tässä tosiaan mikään kiire ole. Ymmärrän hyvin puaprua kun on tuollainen kokemus esikoisen kanssa. Ja onhan se totta että seuraamukset voi olla pahaa laatua ja neuvolat haluavat ennaltaehkäistä ongelmat. Fysioterapia tuskin on ihan halvimmasta päästä kuitenkaan. Mutta meidän vauvat on vasta 3 kk, ja mun neuvolatäti sanoi että se on harvinaisempaa että vauvat jo kääntyisi. Kyllä jotain voi itse päätellä vauvan olemuksesta, esim meidän vauva on tosi jäntevä ja kovasti huitoo ja potkii, yrittää selkeästi liikkua johonkin suuntaan :joyful: sitten sylissä hän vääntää itseään istumaan ja pää pysyy jämäkästi ylhäällä myös kun käsistä nostaa. Olisin huolissani jos mun vauva olisi veltto ja laiska.
 
Tänään oli 4kk lääkärineuvola. Jouduttiin odottelemaan aika kauan lääkäriä ja Ilona rupes jo väsähtämään, mutta mun yllätykseksi koko reissu sujui todella hyvin. Ei ujostellut th:ta eikä lääkäriä ja lääkärikin sai tehdä kaikki tutkimukset ihan rauhassa ja Ilona vaan katseli mitä se touhuaa :) Ainoa mikä sai meikäläisen melkein sydärin partaalle, oli se lääkäri kun ei selvästi ajatellut, että Ilona saattaa kääntyä siinä hoitopöydällä ja niinhän se siitä teki ja jos en ois ollut vieressä siinä, niin ois voinut tippua lattialle!! :nailbiting: Lääkäri totesi, että Ilona on tosi jämäkkä tyttö eikä meinannut saada selälleen takaisin maate kun likka pisti vähän hanttiin ja ois halunnut vaan seistä :grin Pituus oli nyt 63,8cm (3kk 60cm) ja paino 5585g (3kk 4840g). Hyvin on siis kasvanut pelkällä maidolla, kiinteitähän ollaan vasta pari viikkoa maisteltu, ei vielä todellakaan mitenkään kovaan tahtiin, vaikka th suosistteli jo 3kk iässä aloitettavaksi.
 
Meilläkin oli 4kk lääkärineuvola tällä viikolla. Mitat 65,5cm ja 7220g. Iso ja hyvän tuulinen miäs, oli yhtä hymyä koko käynnin ajan :)
 
Siitzu: Keneltä saitte lähetteen fysioterapiaan? Tai kuka tuon jäykkyyden huomasi? Musta kun tuntuu noi neuvolat ja synnärinki tarkastukset aikoinaan niin suurpiirteisiltä, etten tiedä huomattaisko niissä mitään oikeasti..
 
Meillä 4kk neuvola oli tuossa kuun vaihteessa ja mitat oli 7800g ja 66,5cm. Hyvin on potra poika :)
 
Tänään oli 4kk neuvola, 61,2cm ja 7170g. Melkeen 900g ja 1cm lisää siis kuukaudessa. :) ja vois sanoa että täysimetyksellä kun vasta 2 päivää ollaan teelusikallisen verran "syöty" bataattia. :) hän on jo niin iso tyttö ♡
 
Me käydään Elman kanssa edelleen(?) kerran viikossa punnituksissa, kun yritetään justeerata tuota lisämaidon määrää ja tarvetta. Edellisviikolla paino oli noussut 60g, ja viime viikolla 80g. Vähän pitäisi siis saada vielä nousujohteisemmaksi tuo painonkehitys. Pituutta tulee kyllä mukavasti, kuukaudessa se 3,5cm ja käyrä menee hienon tasaisesti. Paino vaan tosiaan on käyrällä laskusuuntainen.. Perjantaina taas mennään!
 
No ihan neuvolassa ei vielä käyty poitsun kanssa, se on ensi viikon maanantaina edessä. Mutta piti tulla tänne avautumaan, kun käytiin tuolla lapsipolilla tuon asfyksian takia. Kaikki oli hyvin, enää ei tarvita lääkärikäyntejä. :hug007

Mutta fysioterapia käynnit jatkuu ja niistä halusinkin nyt kysyä teiltä muilta. Mielestäni meidän poitsu kehittyy aivan normaalisti ja niin myös neuvolan mukaan...mutta tuo fyssari kyllä tuntuu asettavan nyt suuria vaatimuksia vauvan kehitykselle. Hänen mielestään tuossa iässä (ihan pian 4kk) pitäisi jo kääntyä vatsaltaltaan selälleen ja toisinpäin? Antoi kotiin treenausohjeita, että millä tätä oppimisprosessia saadaan nopeutettua. Katselin omaa neuvolakorttiani ja siinä oli merkintä, että kääntyminen 6 kk iässä. Onko ne vaatimukset muuttuneet sitten noinkin paljon 80-luvulta?:eek:

Pojan kehittymisessä ei ole mitään erikoista, niin en ymmärrä siksikään miksi käydään tuolla fysioterapiassa vielä..kun lausunnonkin mukaan kaikkia on normaalia. Toisaalta on ihan hyvä, että kehittymistä seurataan noin tarkkaan ja annetaan vinkkejä. Mutta mietin vain tässä, että kun eihän normaalisti käydä missään fysioterapiassa, niin miten ne muut vauvat sitten kehittyy noissa kääntymisissä yms, kun ei ole näin tarkkaa ohjausta? Vai eikö meille ole nyt kerrottu kaikkia faktoja?

Olisi varmaan kannattanut kysyä tätä itse siltä fyssarilta mutta huoneessa oli niin paljon porukkaa (iso kasa opiskelijoita) ja poika itki kovaa kyytiä väsymystään siinä loppuvaiheessa, että halusi vain äkkiä pois sieltä ja siitä tilanteesta.
 
Meillä poika ei käänny mihinkään suuntaan ja ikää 4,5kk. Tai no, kyljelleen kääntyy selältään, jos se lasketaan. Ihan normaalisti kehittyy neuvolan mukaan.
 
Eipä meilläkään vielä käännytä vatsalta mihinkään ja ikää on se 4kk 1vko. Selältä vatsalleen on kääntyny jo jonku aikaa. Eikä se varmaan kaukana ole se vatsalta kääntyminenkään mutta tää hermostuu niin nopeesti masullaan. :D Mulle on ainakin sanottu että kunhan 6kk ikäsenä kääntyy myös vatsalta selälleen niin pysyy "normeissa".
 
Meena kääntyi ekaa kertaa viime torstaina kun oli tasan 4kk selältä vatsalleen. Toisinpäin ei oo kääntynyt.
Neuvola oli samana päivänä eikä ollut neiti neuvolaan mennessä kääntynyt, eikä ollut kukaan huolissaan.
Turhaa hössötystä tuommoinen. Kunhan pidät vauvaa joka päivä tarpeeksi lattialla, niin on mahdollisuuksia oppia kehonhallintaa. Ja käännät sitä välillä, että on sekä selällään, että vatsallaan.
Jos ei viihdy vatsallaan niin kokeile laittaa vatsalleen esim. sängyn reunalle ja seurustele sen kanssa sieltä alhaalta (istut itse lattialla ja vauva kasvot sängyn reunalle). Kummasti viihtyy paremmin kun on kiva naama jota pällistellä!
 
Munkin mielestä turhaa hössötystä,meillä ens viikolla 4kk eikä käänny vielä ite mihinkään, viihtyy kuitenkin hyvin lattialla ja masulteenkin jo paremmin. Avustettuna lähtee hyvin kääntymään,eli vedän käsivarresta ja lähden viemään ensin kyljelleen ja siitä hän jo itse pullahtaa mahalle :)
Edellinen vauva kääntyi siinä 5kk vanhana ja ihan normaali rajoissa hän on kehittynyt kaikessa
 
Takaisin
Top