Vauvan liikkeet!

Mulla ei ole vielä tullut kyllästymistä liikkeisiin, välillä vaan ottaa kipeää kun kaveri monottaa kylkiluihin. Tyyppi on ilmeisen aamu-uninen, muksauttelu ja kieppuminen alkaa vasta aamupäivällä ja jatkuu suhteellisen tasaisena iltayöhön saakka. Eilen lääkärin tunnustellessa vatsaa vauva alkoi potkia tosi napakasti tätä käteen tyyliin "kuka vieras mies kopeloi mun äitiä" :D Lääkäri merkkasikin sitten liikkeiksi ++.
Isänsä tullessa töistä kotiin vaavi havahtuu tämän ääneen ja alkaa potkia. Potkuttelu on rauhallisempaa, verkkaista kun laitetaan musiikkia soimaan tai mies laulaa (mä en laula, en halua ipanaparkaa traumatisoida vielä tässä vaiheessa :wink), eräänkin kerran joku soitti haitaria eräissä juhlissa niin vauva reagoi siihenkin samaan tyyliin. Jospa hän tosiaan pitää musiikista?
 
Voi hyvinkin tykätä musiikista :) Pitäisi itsekin kokeilla, miten vauva reagoi musiikkiin. Eilen kävin kylillä ja autossa kuuntelin radiota, niin kyllä ipana liikuskeli jonkin verran. Minäkään en viitsi laulaa ainakaan silloin kun joku on kuulemassa :D

Liikkeet muuttuvat päivä päivältä erilaisiksi, tila taitaa vähetä melkoista vauhtia. En tiedä, miten päin vauva nyt on, mutta jos veikata pitäisi, niin luulisin, että pää alaspäin o.O

Eilen illalla kun menin sänkyyn, makasin hetken selälläni, maha oli aivan toispuoleinen, vasemmalla tyhjän näköistä ja oikealla hyvinkin täyttä. Tuntuu, että enimmäkseen on just noin, harvemmin sellaista tasaisen pyöreää on. Liikkeetkin näkyy enemmän oikealla kuin vasemmalla, tuntuvat kyllä molemmin puolin.
 
Voi hyvinkin tykätä musiikista! :)
Ja tuttu musiikki jota kuullut esimerkiksi kohdussa ollessaan myös rauhoittaa vauvan masun ulkopuolella.
Meidän esikoinenkin pitää hirveästi musiikista kun isimies tekee paljon musiikkia. Sitä siis kuullut jo ihan masusta asti. Luulen että tämä toinen myös on jo tottunut. :)
 
En tiedä mitä tää kaveri oikein touhuaa tuolla masussa :D välillä liikkeet tuntuu tuossa navan alueella ja välillä potkii oikein kipeesti tuonne lantioon/ alapäähän. Luulis jo loppuvan tila tuolta mahasta ja pyöriminen rauhottuis/ loppuis, mutta tuntuu että täällä vaan vauhti kiihtyy :D
 
Mulla on vasta reilun viikon tuntunu liikkeet ihan kunnolla! Tyyppi pyörii ja potkii vähä joka suuntaan, neuvolan mukaan ois poikittain vielä.
 
Mulla ainakin vauvan liikkeet on olleet jo pitkään niin voimakkaita että välillä menee jopa epämielyttävän tuntuiseksi. Varsinkin jos istuu pöydän ääressä niin, että nojaa pöytään ja vauva alkaa "muljumaan" pöytää vasten. :woot:
Jalkapohjat näkyy ihan selkeästi kun vauva venyttelee tai potkii. Ja vauva on myös kalvoja alkanut paukuttelemaan, hurjan kuuloista kun maha poksuu kuin riisimurot kun vauva oikein innostuu... Yhtä aktiivinen poika masussa nyt kuin mitä esikoinenkin oli odotusaikana :D
 
Mulla sitä epämiellyttävää tunnetta aiheuttaa se että tää viihtyy pääosin vasemmalla ja punkee tuolta kyljestä läpi.
Meillä myös naksutellaan kalvoja! Esikoinen aloitti näillä viikoilla mutta tää on naksutellut jo hyvän tovin. On tosiaan melkoisen kuuloista ja välillä mietin että apua, josko sais kalvot rikki. :nailbiting:
 
Mä en oo koskaan kuullutkaan mistään kalvojen naksutuksesta, mielenkiintoista.

Mä sain ne kortisonipiikit, niin niiden sivuvaikutuksena on vauvan liikkeiden väheneminen. Heräsin viimeyönä ja mun tapana yöllä herätessä on alata nukkumaan vasta kun tunnen vauvan liikkuvan. Ei ole koskaan ennen tarvinnut odotella muutamaa minuuttia kauempaa, mutta nyt 40 min päästä piti hakea mehua lasillinen ja sitten alkoi hilluminen vasta.
Mä pääsin nyt osastolta kotiin ja sain toisen piikin kortisonia ennen lähtöä, niin nyt olen vetänyt jätskiä ja leipää ja muutaman karkin ja tulin pötköttämään sänkyyn odottelemaan josko jotain tuntuisi. Hirveä huoli, että onko jokin vialla ja pitääkö lähteä takasin samantien. Ehkä jotain pientä möyhintää tuntuu tai sitten kuvittelen vaan.
 
Kuulostaa tosi hermoja raastavalta HoosiAnna! Sanoivatko kauanko vauva normaalisti on vaisumpi?
 
HoosiAnna, Mulla on kokemusta sekä esikoisesta, että nyt tässä raskaudessa kortisonipiikeistä ja tosiaan vauva on vaisumpi. Mulla siinä taisi mennä jopa pari päivää piikkien jälkeen kunnes alkoi mellastaa tuttuun tapaan. Kuuluu siis asiaan vaikka ymmärrän kyllä huolen. Todellakin hermoja raastavaa. :sad001

Meidän bebe kääntyi tänään ihme asentoon ja potkutteli ylös päin masusta! En ole ennen moista nähnyt ja tuntuikin melkoiselta. Ihan hirveät voimat hällä! :joyful:
 
Meinaa kyllä itku tulla kun liikkeet on niin heiveröisiä ja tuntuu harvakseltaan. Kukaan ei tosiaan sanonut mitään kuin paljon liikkeet voi hidastua tai kuin kauan kestää.
Oon yrittänyt syödä makeita ruokia, mutta sehän nostaa vaan mun sokerit pilviin ja vauva nuukahtaa varmaan sen vuoksi.
Täytyy varmasn soittaa sinne päivystysnumeroon.
 
Soita ihmeessä HoosiAnna niin saat ehkä mielenrauhan, mutta minulle on sanottu kummallakin kerralla että asiaan kuuluvaa.
 
Nyt on viime päivinä ollut enemmän liikettä mahassa, ihan hyvä sekin. Erilaisia mylläyksiä tuntuu olevan vaan, ei oikeastaan enää mitenkään teräviä potkuja tms., vaan enimmäkseen taidan tuntea vauvan vaihtavan asentoa jotenkin. Hikka tuntuu vähintään kerran päivässä.

En ole varsinaista liikelaskentaa tehnyt kuin satunnaisesti, tuntuu kyllä siltä, etten saa välttämättä sitä kymmentä liikettä per tunti, mutta reilussa tunnissa sekin tulee täyteen kyllä. Ja on aktiivinen useamman kerran päivässä kuitenkin.

Pari viikkoa on vielä töitä, ja heti äitiysvapaan aluksi on sitten neuvolalääkäri. Saa nähdä, mitä siellä sitten tutkaillaan ja miten paljon.
 
Tänään muksu potkasi koiraa kylkeen :joyful: Koira makoili kiinni mun mahassa, kun vauva päätti tähdätä suoraan koiravanhukseen, joka äkkiä nosti päätä ja tuijotti mua hämillään. Pappa ei yhtään tajunnut mitä tapahtui :Heartpink
 
Kaari, Ohjehan on että tunti kuulostellaan. Jos ei täyty niin sitten toinen tunti. Ja aivan pienimmätkin liikkeet lasketaan. :)
Välillä itselläkin tekee tiukkaa mutta sitten ahmin vielä enemmän jtn sokeripitoista niin yleensä alkaa viimein potkutella.
 
Mä soitin päivystykseen ja eukko siellä ei ollut kuullutkaan, että kortisoni voisi aiheuttaa mitään liikkeiden vähenemistä "miksi sitä muka annettaisiin jos se aiheuttaisi tuollaista?"
Eukko oli jotenkin vähättelevä ja sanoi, että jos liikkeitä kerran tuntuu edes jonkin verran, niin ei mitään hätää ja jos olen tänään jossain vaiheessa tuntenut jotain niin kaikki on hyvin.
Mua vähän häiritsee se muutos mitä on tapahtunut. Kun mä olen tuntenut liikkeet aiemmin kävellessä ja heti kun olen pysähtynyt, niin vauva on voinut riehua hyvinkin puoli tuntia putkeen. Nyt joudun käymään mekuulleen, syömään sokeria, tuuppimaan mahaa, ottamaan uuden kierroksen kun ekan tunnin aikana ei tunnu välttämättä yhtään liikettä.
"Ei me voida tänne ottaa kaikkia makaamaan käyrille koko ajaksi. Kaikki on ihan hyvin!" Sanoi tää kätilö ennen ku pisti linjan poikki.
Onneksi pääsen huomenna äpolille lääkäriin, niin täytyy siltä kysyä vielä.
 
No johan oli kummallista käytöstä tädillä HoosiAnna :O Onhan se nyt helppo sanoa puhelimessa, että kaikki on kunnossa :shifty: Mutta tosiaan, onneksi pääset huomenna jo lääkärille, eiköhän asia siellä selviä! Onnea matkaan!
 
Muokattu viimeksi:
HoosiAnna, olipas työntekijällä otsaa sanoa noin! On se kumma, kun (maksavaa) potilasta ei oteta vastaan, vaikka huoli vauvasta on aito. Yleensähän nimenomaan painotetaan matalalla kynnyksellä tulemaan käyrille liikkeiden vähentyessä! Onneksi pääset huomenna lääkärille, varmasti suhtautuu asiaan paremmin.
 
Ajattelin tuossa tunti sitten sänkyyn tultua, että nyt keskityn siihen liikelaskentaan ja hoidan homman kunnolla loppuun. Viidessä minuutissa sain sen 10 täyteen, ja ipana teutaroi vieläkin tuolla :D Ihmeen aktiivinen on nyt ollutkin. Liekö reagoi mun pieneen stressiin, kun aamulla pitäisi taas töihin lähteä, ja iltaiset parin tunnin torkut näyttää nyt sitten lyhentävän yöunia, kun vielä ei nukuta yhtään :/
 
Takaisin
Top