Vauvan liikkeet!

HoosiAnna, Jopas oli vähättelevää ja törkeää käytöstä kätilöltä. Mutta tosiaan kortisooni tiettävästi aiheuttaa myös tuota liikkeiden vähyyttä.
Uskon, koska minulle kaksi kertaa näin sanottu niiden yhteydessä ja toinen kerta oli Naistenklinikan erikoislääkäri Helsingissä.
Ja itse myös kysyin odottavien ryhmässä muilta että ovatko huomanneet saman ja olivat.
Mullakin viimeksi kätilö vähätteli mun oireita jotka aiheutui juuri noista piikeistä, mutta ovat yleisesti tiedossa olevia kortisoonin sivuvaikutuksia. Se siitä asiantuntevuudesta.

Samaa mieltä Niiinun kanssa että yleensä kynnys käyrille on matala!

Täällä taas bebe on hiljaisen puoleinen.. Ei edes makea auttanut. Kokeilen varminta keinoa eli kahvia :woot: Siis jos rytmeistä mitään kertoo niin tää on varmasti aamu-uninen. Yötä myöten melskataan mutta monesti aamuisin saa tunti tolkulla odotella liikkeitä. Joskus herään 5-6 aikaan potkutteluihin kyllä mutta ennen puolta päivää ei toivoakaan. Toivottavasti nyt saisin liikelaskennassa sen 10 liikettä..
Tosiaan esikoisesta kun ei tarvinnut juuri liikelaskentaa tehdä ja tästä tuntuu että jatkuvasti..
 
Vittumainen kätilö sattunut :/ mäkin kun kävin äpolilla ihan siis käskystä esikoisen aikaan niin johan siellä suhtauduttiin oikein just sillei että no nyt täällä vähän ensimmäistään odottava mamma panikoi ja hysterisoi :sad001 pänni vielä enemmän kun itse en edes ollut kovin huolestunut vaan käskivät mennä näytille niin minähän menin. Sitten hirvittikin synnyttämään mennessä että se sama haahka on taas siellä vastassa ja lähettää mut vielä kotiin että en ole tarpeeksi pitkällä synnytyksessä o_O ei onneksi ollut.

Mulla nuo liikkeet on kyllä just toisin päin kun esikoinen kyllä liikkui paljon mutta hienostuneemmin, niin tämä pieni myllertäjä punkee pyllyn toiselle puolelle ja jalat suoraksi toiselle ja kylläpä tuntuu kivalle :D ei ole tarvinnut laskeskella liikkeitä kun kyllä niitä on ihan tarpeeksi ollut. Mikä sikäli on tietty kiva juttu. Mutta jännää miten erilaisia nämä on :)
 
Mulla kävi jo mielessä ipanan möyrimisestä, että ei kai se ole kääntynyt, ja olis nyt perätilassa tuolla :O Kai se kääntyily vieläkin on mahdollista kuitenkin :confused: Mun puolesta ei kyllä enää tarttis kauheasti kääntyillä. Tänään on ollut kyllä aikamoista liikehdintää hyvin usein, mietin jo, että onko sillä joku hätä siellä, kun pitää niin kauheasti liikuskella. Vatsa alkaa kyllä jo painaa, ja välillä tuntuu tämä istuminenkin ikävältä. Mutta siedettävää tämä vielä on, toivottavasti nyt tämän ja ensi viikon pysyisikin siedettävänä, ettei tarvitsisi kotiin jäädä kesken töiden...
 
Nuppu, mullakin oli vähän samoja fiiliksiä kun viime viikolla jouduin käymään synnärillä kipeiden ja säännöllisten supistusten takia.

Täällä vaavi viihtyy pää alaspäin, potkuttelee ahkerasti kylkiluihin ja joskus öisin herään siihen että punkee pyllyään vasenta kylkeä vasten ja potkii napakasti oikealle niin että patja pölisee :D Toistaiseksi ei ole juuri liikelaskentaa tarvinnut tehdä, sen verran aktiivinen heppu tuntuu olevan kyseessä. Aamuisin on hiljaisempi, möyriminen ja potkuttelu alkaa vasta lähempänä puoltapäivää ja jatkuu siitä tasaisin väliajoin aamuyön tunneille saakka. Taitaa olla vähän yökukkujan vikaa, mikä ei toisaalta ole ihme koska me miehen kanssa ei kumpikaan olla oikein aamuihmisiä...
 
Täällä vaihdettiin raivotarjonnasta poikittain ylös kylkiluiden alle reilu viikko sitten ja tässä asennossa vauva on edelleen. Toivoisin et kääntyisi takaisin raivotarjontaan ja pysyisikin siellä :) Viikon päästä sitten lääkärille varailemaan aikaa siihen ultraan.
 
Cocoa aika tukala asemointi :D

Miten teillä on ohjattu liikelaskentaa, joilla ohjattu? Mulle annettiin esikoista odottaessa ohjeeks että ei tarvi tosiaankaan vrk jokaisena tuntina tulla 10 liikettä (vaan vauvalla saa olla vaikka selkeitä unijaksoja jo jne) mut niinä aikoina vuorokaudesta kun normaalisti on aktiivisimmillaan, tekis sen laskennan. Myöhemmin en oo saanu mitään ohjetta. Vauva ei kyl todellakaan joka tunti liiku 10 selkeää liikettä (enkä mä muista laskea) mutta pari kolme kertaa on semmonen aktiivisempi mylläysjakso mitkä ei mee ohi vaikka tekis jotain muuta, niistä oon yleensä lähinnä laskenu. Muuten tuntuu yksittäisiä liikkeitä siellä täällä ja niitä en oo yrittänytkään laskea.
 
Meillä ollaan aktiviisimmillaan myöhään illalla, joskus 23-01 aikoihin (päiväsaikaan saattaa olla hyvinkin liikkeetön). Eikä ole joka ilta kovin aktiivinen, rauhallinen tapaus masussa siis. Tuohon aikaan liikelaskenta ohjattiin mulle kun vauva yleensä aktiivisin, eli sitä tosi makeaa juomista/syömistä/molempia ja kun syöty, niin vasemmalle kyljelle makaamaan paikalleen ja tunnin sisällä pitäisi saada 10 liikettä. Mukaan lasketaan kaikki tuntemukset, ihan pienimmätkin. Yleensä itsellä alkanut liikkua n.30-40min syömisen/juomisen jälkeen. Mutta jos ei saa tunnissa liikkeitä täyteen, tehdään sama testi uudelleen. Sitten jos ei vieläkään reaktiota, niin sit soittoa äippäpolille :)
 
Aikalailla samanlaiset ohjeet sain kuin Cocoakin on saanut tuohon liikelaskentaan. En tosiaan ole sitä niin kauhean aktiivisesti tehnyt, kun tuo ipana tuolla kuitenkin liikuskelee pitkin päivää 1-2 tunnin välein enemmän tai vähemmän, yleensä nyt tällä hetkellä enemmän. Just nytkin jotain mylläilee tuolla. En tosin nyt oikein tiedä, miten päin se siellä on. Sykkeet löysin eilen vasemmalta navan alapuolelta eilen, joten ehkä pää alaspäin olisi? Joku kuitenkin painaa aika ikävästi tuonne alas, varsinkin kun nousen pystyyn ja lähden kävelemään.
 
Mulle taas ei sanottu mitään aktiivisuudesta? Sanottiin vain että ota mehua ja pistä pitkällesi vasemmalle kyljelle. Tunnustele liikkeitä ja aivan niitä pieniäkin. 10 täytyisi saada tuntiin.
Jos ei täyty niin seuraa tunti ja sen jälkeen soittoa.

Tuo on hyvä pointti kun teille on sanottu että silloin kun on aktiivisemmillaan. Munkin järjen mukaan vauva saattaa nukkua pidempiä jaksoja. Ainenkin tää meiän ilmeisen hyvä uninen kaveri! Ja mä oon ajatellut että sen mehun täytyisi aina toimia ja vauvan liikkua. Sitten on ollut paniikki kun ei mitenkään päin näin oo käynyt..

Eilen oli juuri tuollainen tilanne että jo toinen tunti meneillään! Siinä miehelle huolestuin että kuuntele nyt ees sen sydäntä että onko siellä ketään elossa. Mies painaa korvan vasten mun masuun ja valtava potku TUMPS tulee sieltä, sillail että älkää herätelkö p*rkl! :hilarious:
 
Kävin neuvolassa ja sain nyt kirjalliset ohjeet ja niissä tosiaan sanottiin et liikelaskenta tehdään kerran päivässä sellaiseen aikaan kun vauva yleensä on aktiivinen ja jos on hyvin aktiivinen pitkin päivää niin ei tarvi tehdä ollenkaan.
 
Mulle joo neuvolasta sanoi, että nyt on jo vauvalla masussa sitä omaa rytmiä sen verran, että huolestuu hyvässä lykyssä ihan turhaan kun yrittää saada liikkeitä tuntumaan silloin kun vauvalla omassa rytmissään olisi vaikka uniaika. Niitä 10 liikettä ei meinaa sillon saada välttämättä millään kasaan tunnissa, kun vauva on uninen ja vähäliikkeinen, vaikka makeaa saisikin :) Sitten tulee vain turhan paljon vedettyä päivän aikana makeaa, kun yrittää niitä liikkeitä saada kasaan :D
Oon tosiaan siis myöhään illalla tehnyt omat laskennat, vain yhden kerran joutunut menemään toiselle kierrokselle, kunnes sai kasaan sen 10 liikettä :)
 
Kiva että oon täällä turhaan ollut aina aivan paniikissa! Mut oishan tuo pitäny tajuta itsekin ihan jo maalaisjärjellä. Kiitos raskausaivot. :p

No kun tosiaan esikoisesta ei tarvinnut tehä juuri lainkaan liikelaskentaa ja aina kun herkuttelin vähänkin oli bailut taattu!
Niin nyt kun tää toinen on aivan erilainen, eimerkiksi sokerirasituksessa esikoinen heilui kuin mikäkin väkkyrä, niin että meinasin pinkoovan ulos :hilarious: Tää toinen vaan tömpsäytteli muutamaan otteeseen ja that's it.

Nyt sitten iski toinen pelko, onkohan se ihan terve kun on aina niin hiljainen eikä reagoi tommosiin.. :nailbiting: :facepalm:
 
Oot vaan onnekas ku piltti ei sitte synnyttyäänkään riehu sokerihumalassa synttäreillä jne :D
Mulla ei kukaan lapsista oo mahassa reagoinu makeaan mitenkään enkä synnyttyäänkään oo koskaan nähny sitä ilmiöö että vetäisivät ihan ykikierroksilla herkuteltuaan kylässä tms. Aika rauhallisia olleet mahassa mutta ei noi mitään fleguja oo :)
 
Täällä tää toinen on ihan yhtä rauhallinen ja liikkeet myös rauhallisia, kuten esikoisellakin oli. Eli välillä tulee enemmän monoa, mutta useimmiten on vain jonkin sortin pientä liikettä tai muljuntaa :) Ja rauhallinen tuo neiti on ollut masun ulkopuolellakin, joten saas nähdä tuleeko seuraavasta samantyyppinen sitten :)
 
Aaria, Oi voisikohan olla niin. :D Esikoinen on hirmuinen herkkupeppu ja jo pienestä määrästä sokeria aivan övereissä. (Syy miksei meillä sokeripitoista tarjoilla :shifty:) Jospa tuo kertoisi että tää toinen ei ois niin herkkä. :)

Cocoa, Eli ainenkin teillä rauhallisuus masussa on sitä enteillyt myös masun ulkopuolella? :) Ois kyllä ihan kiva jos ei kahta täyttä huliviliä ois tässä taloudessa. :p
 
Juu meillä kyllä meni niin yks yhteen masueläminen ja masun ulkopuolella eläminen. Neiti on sellainen myötäeläytyjä toisten tunteisiin ja näkee hyvin läpi; auttaa ja leikkii aina pienempien kanssa, jos näkee että joku on yksin, rauhallinen, suhtautuu varauksella vieraisiin aikuisiin ja oli "ison tytön" oloinen jo muutaman vuoden ikäisestä lähtien. Meillä kyllä keskustellaan lastenohjelmista ja lauletaan lastenlauluja kotosalla yhdessä, mutta lasta kiinnostaa myös paljon ns. aikuisten asioista keskusteleminen, kuten kyselee välillä ruokapöydässä mistä kohtaa vaikka lehmää meidän liha on josta tehdään ruokaa, tai missä maassa meidän banaanit kasvaa. Muistuttelee, että huuhtele äiti omena hyvin kun siinä on paljon säilöntäainetta, että kestää lentomatkan Suomeen sekä miettii minkä merkkisen auton hän haluaa isona ja minkävärisellä sisustalla :D Joskus kysyy toisista lapsista ketkä on uhman vallassa kaupassa, että miksi on niin vaikea käyttäytyä :D Nämä alkoi jo heti kun oppi puhumaan. On siis pieni lapsi isoilla jutuilla :D

Innolla siis odotellen minkälainen tyyppi tämä toinen on :)
 
Voi mikä ihana minityyppi :Heartred :rolleyes:
Sellainen "pieni aikuinen" :grin

Meidän esikoinen on juuri yhtä menevä ja temperamenttinen kuin masussakin. :hilarious:
 
Selvästi siis jonkinlaista yhteyttä masuelolla ja masun ulkopuolella olemisella :)
Nyt vain odotellaan sitten millaisia tyyppejä nämä uudet tulokkaat on :D
 
Siis aloitetaanko toisella tunnilla se laskeminen alusta vai jatketaan siitä mihin ekalla tunnilla jäätiin? Ei taas mene mun päähän tää :D ei mulle oo kyl kertaakaan sanottu et pitäis liikelaskentaa tehdä (nyt rv 34+5) vai olettavatko et muistan edellisistä sen asian.
 
Alusta aloitetaan :) Eli taas makean hamstrausta ja vasemmalle kyljelle makoilemaan paikoilleen :)
Liikelaskentaa ei tarvitsekaan tehdä jos vauva liikkuu tasaiseen oman rytminsä mukaan ja tuntee hyvin liikkeitä :)
 
Takaisin
Top