Vauvan liikkeet!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Susqi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On tää mahdotonta taas kuin paljon nää alkaa möyrimään. Tänään heräsin siihen ku toinen potkii ja möyryää niin et koko maha heiluu. Luulen et tää on nyt poikittain masussa.

Mulla on kävely jo tosi vaikeeta. En tiedä johtuuko siitä, että toinen vauva on pää alaspäin ja pää ihan kohdunkaulassa kiinni. Tämän vauvan liikkeet tuntuu inhottavasti alapäähän, kun taas toinen potkii ja heiluu navan yläpuolella, ja sen liikkeet ei tunnu yhtään kivuliailta tai hankalilta.

Luulen että voi johtua juuri siitä että on pää alaspäin ja alhaalla, koska mullakin alkoi sattua/vihloa ja tuntua liikkeet kerta kaikkiaan kauheilta sen jälkeen kun vauva laskeutui. :sad001

Täällä vauva on nyt ollut eilen ja tänään niin rauhallinen että ihan ihmetyttää... :sour: kääntyillyt on aina silloin tällöin mutta ei oo potkinut niin paljon kuin normaalisti.. Onneks huomenna on neuvola niin tarkistus varmasti tilanne.

Tää muksu taitaa mennä sykleissä niin, että ensin on pari-kolme päivää hiljaista (makoilee vissiin jossain perällä, kun mahakin melkein katoaa) ja sitten taas pari päivää jumppaillaan enemmän tuossa etualalla.

Mulla 2 ekaa ollu tommosia syklijumppailijoita että välillä tosi rauhallista ja välillä hirvee jumppa. Tää myllää paljon tasaisemmin koko ajan.

Meilläkin varmaan tuollainen syklijumppailija sitten! :p Muutama päivä hiljaisempaa ja sitten taas mesoaa. En ole osannut enää sillä lailla huolestua.
Minulla myös tuota mahan katoilua.
Esikoinen taas liikehti tasaisesti joka päivä.

Esikoinen oli kova hikkaaja ja on edelleen. Oli myös kova puklaamaan, näillä lienee joku yhteys... Itse olen myös hikkailija ja pienenä puklailija. Saa nähdä jos kuopus säästyisi näiltä hauskuuksilta. Mutta sitämahahikkaa kyllä vähän kaipailen :)

Meillä esikoinen oli myös aivan mahdoton hikkaaja masussa mutta ei puklaillut lainkaan.

Tämä kakkonen hikkailee maltillisemmin. :)

Hmm... Olisikohan mullakin tuntunut hikkaa tänään. Oli just sellainen säännöllinen liike ja tuntui vain yhdessä kohdassa. Ehkä se oli :)

Nyt on ruvennut tietynlaiset vauvan liikkeet tuntumaan välillä ikäviltä, tuntuu kuin se punkeis itseensä suoraksi jotenkin, tai työntäisi päätään tai jotain tuonne alas. Välillä tulee iso muljahdus, joka melkein sattuu tuonne alas. Liekö se sitten kääntymistä, hankala sanoa kun ei ole aiempaa kokemusta :)

Mä olen tässä töissä istuskellut jo kohta 10 tuntia ja vauva on myllännyt lähes taukoamatta. Välillä maha pomppii niin että sen näkee sivusilmällä varsinaisesti edes vatsaa katsomatta.
Muistelen, että edellisillä kolmella kertaa on liikkeitä tarvinnut erikseen laskea ja tunnustella, varsinkin nuorimman kohdalla. Nyt tää heiluu ja jumppaa koko ajan. Voikohan siitä ennustaa jotain lapsen luonteesta tai tietääkö se levotonta menoa sitten syntymän jälkeenkin. Tuleeko naperosta sellainen joka ryömii jo kolmikuisena ja juoksee 9 kk iässä.
Tää meidän nuorin oli masussa aika rauhallinen liikkeissään ja sitä oli sitten tosi elämässäkin, ryömi vasta 10 kk ja käveli 1v 3kk ikäsenä. (Laiskan äidin unelmatapaus kieltämättä, heh)

Meidän esikoinen oli masussa aivan mahdoton rymyyjä! Ja hän kannatteli päätä jo synnäriltä kotiutuessa, otti ensi askeleet jo 9kk iässä ja on muutenkin melkoinen touhupakkaus.
Lisäksi masussa huomattiin jo temperamentti kun hermostui esimerkiksi hikotellessaan tai tutkittaessa ja tälläinen on myös masun ulkopuolella ollut.

Eilen juuri miehelle sanoin että tää toinen on kyllä paljon veljeänsä rauhallisempi tapaus. Liikkeetkin ovat todella rauhallisia ja tosiaan saan pohtia jatkuvasti että olenko niitä tuntenut ja liikelaskentaakin on jokusen kerran joutunut tekemään.

Ihmeellistä miten erilaiselta potkuttelut tuntuu eri raskauksissa. Esikoisesta tunsin vasta 22 viikolla mitään ja hän oli aina hyvin rauhallinen ja potkut kevyitä. Potki kyllä usein ja säännöllisesti mutta ei mulla ulospäin näkynyt silloin juuri mitään liikettä. Ikinä yöaikaan ei potkutellut häiritsevästi eikä koskaan niin että olisi tuntunut ikävältä saati sattunut. Istukka oli etuseinässä ja lapsivettä kuulemma paljon.

Nyt sitten liikkeet liikket alkoi tuntua 19 viikolla ja potkii kyllä paljon ja välillä tuntuu epämukavalle. Vielä ei ihan sattunut ole, mutta esim autoa ajaessa saattaa tulla tukala olo kun niin monottaa. Potkiskelee myös usein nukkumaanmennessä tai jos satun yöllä heräämään (niinkuin teen joka yö) ja silloin tuntuu välillä kuin yrittäisi ryömiä sen kyljen alle millä olen. Maha myös muljuaa välillä ja liikkeet tuntuu samaan aikaan alamahalla ja navan yläpuolella, venyttelee ehkä... Istukka on takaseinässä, veden määrästä ei tietoa.

Esikoisen jälkeen ikävöin potkuja ihan kamalasti. Nyt olen välillä jo kyllästynyt. Välillä tuntuu ihanalle kun potkuttelut on nyt selkeämpiä ja näkyy oikein uloskin. Ristiriitaiset tunnelmat. Jotenkin tosi jännää seurata tätä erilaisuutta kun esikoisen ajat muistaa vielä suht hyvin kun ei siitä niin kovin kauaa ole. Jos suunnitelmassa pysytään niin tämä on nyt viimeinen raskaus meille, joten täytyy yrittää nauttia näistä kokemuksista ja tunteista. Ikävä varmaan tulee taas raskauden jälkeen vaikka miltä tuntuisi nyt :)

Mulla on nyt rv 29 lopuillaan ja tytöt on just tuommoisia melko aktiivisia potkijoita/möyryyjiä, mutta kertaakaan ei ole sattunut tai tuntunut ilkeältä. Hieman myllerrys näkyy mahan päälle, mutta aika vähän kuitenkin.

Minulla on myös kunnon myllerrys päällä sitten kun vauva päättää liikkua. Näkynyt usean viikon ajan päällepäin esim. jalkojen liikuttelu. Epämiellyttävältäkin tuntuu välillä ja muutama "au" on päässyt viikkojen lisääntyessä ja liikkeiden voimistuessa. Ihanaa kun pieni kasvaa ja voi hyvin ja voimistuu mutta hieman armoa potkujen kanssa toivoisin minä :dead: Esikoisen kanssa oli sama juttu, viimeisillä viikoilla taisi päästä itkukin jos kovin voimakkaasti liikahteli.

Meillä esikoinen oli todella aktiivinen potkuttelija! Muistan että ensimmäisiä kuplahteluja ym hentoisia liikkeitä tunsin rv 16. Sitten rv 18 eteenpäin alkoi tuntua jo selkeämmin. Ja tosiaan en tainnut kun kerran joutua tekemään liikelaskentaa. Muutenkin oli täsmällinen ja bileet laittoi pystyyn aina illalla/yöllä. Kuitenkin esikoinen viihtyi koko raskauden perätilassa joten liikkeet tuntui todella erilaisilta kun ne tuntuivat aikalailla bikinirajalla.

Nyt tästä toisesta aloin liikkeitä tuntea jo rv 14 ensimmäisiä kertoja. Liikelaskentaa oon joutunut kuitenkin tekemään useammin koska ei oo veljensä tapaan yhtä aktiivinen. Välillä ilmoittelee et hei täällä mä oon! Ja tää tuntuu nyt viihtyvän joko poikittain tai raivotarjonnassa niin mulle uus juttu on se että liikkeet näkyy hyvin ulos päin ja koko masu heiluu mukana! :)
Silloin kun on poikittain niin tuntuu todella inhalta kun tuntuu että tulee kyljistä ulos.

Tänään on kyllä muljunnut sitten eilisen edestäkin! Taisi pojalla olla lepopäivä eilen :D Ilmeisesti tila on nyt ruvennut vähenemään, ettei ipana enää mahdu ihan niin hyvin pyörimään kohdussa miten sattuu? Tasaisesti tuntuu jumpsaukset sekä alhaalla että hieman navan yläpuolella, jotkut liikkeet taas keskellä mahaa. Välillä kyllä tuntuu aikamoiselta nuo muljuamiset :( Onneksi ei ihan koko aikaa liikuskele.

Kaari, Hän varmasti vain keräili voimia. :wink
Ihana ettei tarvitse niitä liikkeitä stressata! Kyllähän se tila alkaa jo ihan toisella tapaa olla ahtaalla.

Takaisin