Ihme ja kumma tapahtui eilen! Neiti nukahti yöunille klo 24 tienoilla, heräsi n. Klo 4 ja ei nukahtanut tissittelyyn kun väänti mahaa ja sitten alkoi taas pulauttelu... No vaihdettiin vaippa ja yövaatteet, neitiä ei heti nukuttanut niin mentiin käymään alakerrassa, join vettä ja siinähän neiti tekikin oikein ison pulautuksen lattialle (ja päälleen), mutta sitten helpotti. Joko oli taas ylensyönyt tai oli mennyt liikaa ilmaa... No, vaihdettiin yöpuku ja tultii uudellee yrittämään nukkumista ja tissittelyyn nukkui sitten vähän viiden jälkeen. Nyt taas vähän kitisi ja annoin tissiä niin vielä nukahti, vaikka tästä varmaan kohta herää. :) uskomatonta mikä yö! Tuntuu ihmeelliseltä et sai hänet nukkumaan jo 2h ennen sitä normia :)
Ikävä vaan, että ei nukahtanut sillon klo 21 kun oli superväsynyt ja niin lähellä nukkumista, mutta sitten heräsikin 22.30 kiukkuamaan... Varmaan olis saattanut nukahtaa aiemmin, mutta hänelle tuli kamala harmitus kun minulla kesken syötön alkoi niin pahasti vääntää mahaa, että oli pakko juosta vessaan tai olisi menny lakanat vaihtoon. No sitten koiteltiin rauhoitella ilman tissiä, ettei alkaisi taas se pulautuskierre... No ei kelvannut ja sittenhän hän pulauttikin isosti mm. minun päälle ja yöpukunsa. Nämä meni vaihtoon, mutta pulauttelu jatkui myös miehen päälle... Sitten miehen kanssa mentiin suihkuun vauvan kanssa ja uusi yöpuku päälle. Sitten nukahti lopulta tissittelyyn. Ihmettelen kuitenkin miten pääsääntöisesti hyvin nukkui! Antaa toivoa! :)
Eilen sain neuvoa meidän unijuttuihin lastenpsykologiaan erikoistuneelta unikouluttajalta, joka neuvoi, että voi alkaa pikkuhiljaa erotella syömisen ja nukahtamisen, niin yritetään pikkuhiljaa saada neiti syömään ensin ja nukahtamaan sitten itsekseen syönnin jälkeen. Osaa nukahtaa itsekin, joten mahdotonta ei ole, on vain tottunut yöllä nukahtamaan tissi suussa. Mutta jos ei heräisi aina sitten ku tissi on hävinnyt, kun oppii erottamaan syönnin ja nukkumisen. :) Ja neuvoi myös antamaan vauvan itkeä jos on uni-itkua ts. ei paniikki- tai kipuitkua, että voi hyvin nukahtaa uudelleen ja lohduttelu ja rauhoittelu voi vain herättää vauvan turhaan. Melkein onnistui eilen uneen rauhoittelu ilman tissiä, mutta sitten näytti siltä, että vauva vaan päätti että ja hänhän ei nukkumaan ala ja alkoi karmean kiukkuamisen, josta oli vain lopulta pakko nostaa syliin, kun ylensyönnistä oksensi.. Mutta pikkuaskelin... :)
Ja se ostamani unipesä on toiminut nyt tosi hyvin, minä saan itse nukuttua paremmin, kun vauva pysyy "omassa karsinassaan" :)
Huippu yö takana, tästä on hyvä jatkaa. :)