Vauvan (ja äidin) unet

Ootko kokeillu nukuttaa molemmat samaan aikaan? Meillä ainakin toimii - meillä siis esikoinenkin nukkuu samassa makkarissa. Oon kyllä älyttömän tyytyväinen tästä, meillä nukutaan päiväunet ja yöunet tosi hyvin yksiin
 
Meillä mies kyllä huolehtii, että saan syötyä iltapalaa päästäkseni nukkumaan vauvan kanssa samaan aikaan. Jos syöttämisessä menee kauan, hän tekee iltapalan valmiiksi ja tarjoilee sen sänkyyn tai missä sitten olenkin syöttämässä. Minulle nukkuminen on kyllä ehkä tärkeintä. Väsyneenä ei jaksa olla positiivinen.
 
Meillä mies kyllä huolehtii, että saan syötyä iltapalaa päästäkseni nukkumaan vauvan kanssa samaan aikaan. Jos syöttämisessä menee kauan, hän tekee iltapalan valmiiksi ja tarjoilee sen sänkyyn tai missä sitten olenkin syöttämässä. Minulle nukkuminen on kyllä ehkä tärkeintä. Väsyneenä ei jaksa olla positiivinen.

Aivan ihanaa huomioimista !
 
Meillä ei mitään toivoa nukuttaa lapsia samaan aikaa, on yritetty. 2v esikoinen alottaa ihan mahottoman riehumisen jos vauva päästää pienenkin inahduksen kesken nukutuksen, vauva taas ei nuku esikoisen meuhkaamisessa... Esikoinen nukkuu omassa huoneessa ja vauva meiän huoneessa sivuvaunussa. No kyllä se vielä joskus tulee aika kun lapset osaa käyä ite nukkumaan ilman nukutusta, joku vuosi sitä vielä odotettava :grin
 
Ihme ja kumma tapahtui eilen! Neiti nukahti yöunille klo 24 tienoilla, heräsi n. Klo 4 ja ei nukahtanut tissittelyyn kun väänti mahaa ja sitten alkoi taas pulauttelu... No vaihdettiin vaippa ja yövaatteet, neitiä ei heti nukuttanut niin mentiin käymään alakerrassa, join vettä ja siinähän neiti tekikin oikein ison pulautuksen lattialle (ja päälleen), mutta sitten helpotti. Joko oli taas ylensyönyt tai oli mennyt liikaa ilmaa... No, vaihdettiin yöpuku ja tultii uudellee yrittämään nukkumista ja tissittelyyn nukkui sitten vähän viiden jälkeen. Nyt taas vähän kitisi ja annoin tissiä niin vielä nukahti, vaikka tästä varmaan kohta herää. :) uskomatonta mikä yö! Tuntuu ihmeelliseltä et sai hänet nukkumaan jo 2h ennen sitä normia :)

Ikävä vaan, että ei nukahtanut sillon klo 21 kun oli superväsynyt ja niin lähellä nukkumista, mutta sitten heräsikin 22.30 kiukkuamaan... Varmaan olis saattanut nukahtaa aiemmin, mutta hänelle tuli kamala harmitus kun minulla kesken syötön alkoi niin pahasti vääntää mahaa, että oli pakko juosta vessaan tai olisi menny lakanat vaihtoon. No sitten koiteltiin rauhoitella ilman tissiä, ettei alkaisi taas se pulautuskierre... No ei kelvannut ja sittenhän hän pulauttikin isosti mm. minun päälle ja yöpukunsa. Nämä meni vaihtoon, mutta pulauttelu jatkui myös miehen päälle... Sitten miehen kanssa mentiin suihkuun vauvan kanssa ja uusi yöpuku päälle. Sitten nukahti lopulta tissittelyyn. Ihmettelen kuitenkin miten pääsääntöisesti hyvin nukkui! Antaa toivoa! :)

Eilen sain neuvoa meidän unijuttuihin lastenpsykologiaan erikoistuneelta unikouluttajalta, joka neuvoi, että voi alkaa pikkuhiljaa erotella syömisen ja nukahtamisen, niin yritetään pikkuhiljaa saada neiti syömään ensin ja nukahtamaan sitten itsekseen syönnin jälkeen. Osaa nukahtaa itsekin, joten mahdotonta ei ole, on vain tottunut yöllä nukahtamaan tissi suussa. Mutta jos ei heräisi aina sitten ku tissi on hävinnyt, kun oppii erottamaan syönnin ja nukkumisen. :) Ja neuvoi myös antamaan vauvan itkeä jos on uni-itkua ts. ei paniikki- tai kipuitkua, että voi hyvin nukahtaa uudelleen ja lohduttelu ja rauhoittelu voi vain herättää vauvan turhaan. Melkein onnistui eilen uneen rauhoittelu ilman tissiä, mutta sitten näytti siltä, että vauva vaan päätti että ja hänhän ei nukkumaan ala ja alkoi karmean kiukkuamisen, josta oli vain lopulta pakko nostaa syliin, kun ylensyönnistä oksensi.. Mutta pikkuaskelin... :)

Ja se ostamani unipesä on toiminut nyt tosi hyvin, minä saan itse nukuttua paremmin, kun vauva pysyy "omassa karsinassaan" :)

Huippu yö takana, tästä on hyvä jatkaa. :)
 
Mikähän siinä onkin, että aamuyöstä pienellä alkaa aina vääntää mahasta. Nykyisin johtaa paukutteluun, eikä öisin tuu enää kakkavaippoja.
Kyllä siihen nukahtamiseen vaan menee aikamoinen aika illalla, ja syötönkin jälkeen saa ähinää kuunnella. Käsillä huitoo ja tutti on aina hukassa - en tiiä pitäskö sen antaa olla hukassa, vaikka selvästi se kuulostaa lasta harmittavan.
Meillä oli eilen ensimmäinen kakaton päivä, nyt parhaillaan turahti. Mielenkiinnolla katsomaan koostumusta ja väriä :) Meillä on kokeilussa erimalliset kesto-valmisvaipat. Painoo on lopultakin ilmeisesti se 5 maagista kiloa.
Edit: jep jep. S-koon fuzzybunz täynnä ja liejua polviin saakka. Ei haittais, jos välipäiviä ei olisi ;)
Tyttö 8w5d
 
Muokattu viimeksi:
Meillä eile ei nukuttu kunnon päikkäreitä, noin tunnin nukku ku oltii kaupassa mut sen jälkee valveutu eikä käyny enää nukkumaa. Illasta kiukuttii ku oltii väsyneitä ja otettii vaa pikku torkkuja. Sit ku ois yöunille pitäny käyä ni tyttö aatteliki et nyt on hyvä aika käyä tarinoimaa :D Huito ja möyhkäs sängyssää ja kitis. Otettii vieree missä sit rupes juttelemaa ja kiukutti ku äiti ja isi ei vastaillu. Lopulta tais nukahtaa siin 1 pintaa mut sit nukuttiiki 9 asti :O Oikee piti kelloo kattoo kahtee otteesee et onks se oikeest noi paljo.
 
Kun sanoo ääneen, että olipa hyvä yö, sitä seuraa aina huonompi :banghead:
Tai no, ähellystä ja pöhellystä enemmän ja vähemmän, 2h välein syötiin.. nukahti illalla kivasti jo 22.30 ja eihän sitä ite nukkuu sit siihen aikaan malttanut, heräs syömään ekan kerran 00.30 ja sillon itekin sit kävin yöunille.
On se tosiaan jännä miks aamuyöstä aina on sitä ähellystä ja pieru on tiukassa..
 
Meillä takana kahden tunnin yöunet. Mamma oli vähän väsy kasilta neuvolassa... Jostain syystä poika oli rinnalla tai itki 02-05. Mun oloa ei auttanut armoton pääkipu. Neuvolan jälkeen pari kipulääkettä naamaan ja uudelleen unille. Nyt mietitään pitäisikö alkaa nousemaan vai jatketaanko herran ruokailun jälkeen.
 
Tuntuu että on ijäisyys ku viimeksi luin foorumin juttuja (max pari päivää :hilarious:). Mutta unista juu... meillä oli eilen valvomispäivä. Neitk ei nukkunu kun max 1.5 h päikkyjä yhteensä kolmessa pätkässä. Illalla ihan kauhee kiukuttelu, huuto oli just kiukkuhuutoa, ei paniikkihuutoa. Sitte kun nukahti noin k 22 nii heräski vasta k 04 syömään. Sitte k 6-7 välillä syönti ja herätys k 9. Kyl sitä aina silti kiittää noista hyvistä öistä vaikka päivät ois kui vaikeita. Yösyötötki on sitä et tissi suuhun ja voi ite nukahtaa (jos ehtii, neiti on nii tehoimijä että menee noin 5 min nii masu täys). Meillä ei oo ollu sitä pulauttelua. Éi oo tarvinnu ees röyhtäyttää.

Meil on nuo päikyt ollu vähä hukassa tosiaan jo vaikka viikon verran. Neitk ei vaan ala päikyille, ei ulonakaan jos vaunut pysähtyy. Jos ne on liikkeellä nii nukkuu joo mut ei kun pysähtyy. Nooh, tänään sit alko päikyille (oli ehkä vähä sellaista pientä paottamista et näin et väsytti mut jos ei ois vieny makkariin nii ei ois nukahtanut). Pari kertaa tuttia itki ku se tippu mut sitte nukahti ja tursotti 3 h :wideyed: pitkään aikaan taas ennen kuulumatonta. Käytii välillä mun äitin kans vuorotellen kattomassa et onhan neiti hengissä :eek: mistä ihmeestä tuo päikkäreille menon vaikeuskin voi johtua?!

No joka tapauksessa nyt on hyvää se et yöt menee putkeen. Meillä iltapesu ja yökkärin vaihto sekä mkkariin siirtyminen ja vikat syönnit perään on noin k 19.30-20.30 välillä. Sitte toisinaan nukhdetaan k 22 aikaan (niin ku nyt) tai viime k 23.30 aikaan. Ne päikyt meillä on hä taistelua välillä :p
 
Pakko hehkuttaa jälleen, unipesän ansiosta neiti nukkui ensimmäistä kertaa ikinä sisällä vaunuissa 3h!!! Tähän mennessä maksimissaan tunnin nukkunut jos ei ole päässyt ulos nukkumaan tai ei ole ollut turvakaukalossa menossa mukana :) unipesä on kyllä mullistanut meidän nukkumisen, harmittaa vietävästi, etten hankkinut sitä heti ensitöikseni! :)
 
Mä yritin tänään nukkua pitkästä aikaa päikkärit tytön kanssa, mutta en vaan saanut kunnolla rentouduttua ja nukuin koiran unta - koko ajan piti kuunnella, että tytöllä on kaikki ok. Ärsyttää, kun kerrankin olis saanut nukkua oikeesti ihan huoletta, kun mies oli kotona ja vieläpä hereillä, niin olisi ollut toinenkin ihminen vastaamassa vauvan tarpeisiin, mutta ei niin ei.

Joskus tuntuu, että vauvan kanssa kun ollaan kahdestaan, kaikki nukkuminenkin sujuu helpommin - mies kun on kotona, niin on aina itkua ja kiukuttelua ja vauvan nukahtaminen kestää hirveän kauan, niin kuin nyt on mennyt ki parikymmentä minuuttia ja silti vieläkin tuo pieni taistelee unta vastaan.
 
Meillä vauva on jo kauan nukkunut yöt 1-2 heräämisellä. Viime yönä nukahti klo 24 jälkeen, heräsi syömään klo 5 ja seuraavan kerran heräsi äsken klo 9. Edellisyönäkin hän heräsi vain kerran syömään. 2-vuotias siskonsa heräsi silloin 2 kertaa, meneekö tämä nyt vähän väärinpäin!? :eek:

Vauvahan ei päivisin nuku kauaa kerrallaan, niin mä kyllä luulen, että sen takia meillä on niin hyvät yöt. On kuitenkin tyytyväinen päivisin, ei onneksi itkeskele. Poikani nukkui vauvana parin tunnin päikkäreitä ja hän heräsi myös öisin parin tunnin välein. Kesti pitkään, että nukkui esim. 4h putkeen yöllä. Keskimmäiselläni on ollut ihan oma rytminsä nukkumisen kanssa: hänen yönsä alkoi klo 4-6 aamulla ja loppui klo 11-13 päivällä, taisi herätä 1-2 kertaa syömään tuona aikana, ja muulloin oli samanlainen nukkuja kuin tämä kuopukseni, eli n. 30 min tai vähemmän kerralla. Hän alkoi nukkumaan yli tunnin päikkäreitä 5 kk:n iässä. Ehkä sama odotettavissa tämänkin vauvan kanssa... :)
 
Tällasta tää sitten joskus on, ettei nuku sitten laisinkaan. Joko ei itseä nukuta tuntikausiin tai jos itseä nukuttais niin vauva huitoo ja ähisee, ettei mitään toivoa. Tästä tuli vielä joku "tiheän imun yö", kahden tunnin välein. Viideltä totesin että kaikki paikat on pissassa. Sitten hämärissä etsimään kuivaa vaippaa ja unipussia. Voi kun pystyis suhtautumaan tulevaan päivään edes jotenkin. Täällä on äiti ja siskontyttö kylässä. Ristiäiset huomenna. Olen maailman huonoin teeskentelemään reipasta emäntää näin väsyneenä :(
 
Tällasta tää sitten joskus on, ettei nuku sitten laisinkaan. Joko ei itseä nukuta tuntikausiin tai jos itseä nukuttais niin vauva huitoo ja ähisee, ettei mitään toivoa. Tästä tuli vielä joku "tiheän imun yö", kahden tunnin välein. Viideltä totesin että kaikki paikat on pissassa. Sitten hämärissä etsimään kuivaa vaippaa ja unipussia. Voi kun pystyis suhtautumaan tulevaan päivään edes jotenkin. Täällä on äiti ja siskontyttö kylässä. Ristiäiset huomenna. Olen maailman huonoin teeskentelemään reipasta emäntää näin väsyneenä :(
Jospa äitisi ja siskontyttösi ymmärtävät ja auttaisivat sinua? Ettei sinun tarvitsisi yrittää olla reipas...? :/
 
Belle näin täytyy toivoa. Kummasti tämä aurinkoinen lapsi ilahduttaa äitiä ja kaikkia!
Meillä meni kaksi yöpukua ja peitto pissapyykkiin...!
 
Meillä oli myös heräämiset viime yönä kahden tunnin välein. Syöminen kesti noin puoli tuntia, joten unta tuli puolentoista tunnin pätkissä. Hyvä osuus oli se, että mies nukutti illalla vauvan sänkyyn, kun olin jo taistellut tunnin ja nukahdin täysin tietämättä, että työ oli vielä kesken.
 
Paljon tsemppiä teille kaikille, jotka kamppailette vähillä unilla!

Meillä nukuttiin 23-7:30 heräämättä. :wideyed: Tää vauva on kyllä uskomaton nukkuja, ihan toista maata kuin esikoinen joka heräsi monta kertaa yössä syömään. :rolleyes:
 
Me siirryttiin tänä yönä tunnin välein heräämisiin. Imetykset kestää sen tunnin puolitoista enkä saa unta välissä, joten yöunet ovat mulla olleet sellaiset neljä tuntia. Yllättävän pirteä sitä kuitenkin on. Mulla oli jännäkakkapäivä eilen, kun mies oli yön poissa ekaa kertaa. Kaikki meni hyvin, olen hieman ylpeä itsestäni. Sain kissat syötettyä aamulla viideltä ilman, että pikkuherra heräsi itkemään, samalla ehdin käydä vessassakin. Suurin stressin aihe oli kuitenkin oma ruokailu, lapsi sylissä kun on vaikeeta syödä. Mutta, kas kummaa, nyt sitteri oliki jo ihan jees juttu. Ostettiin sellainen erillinen lelukaaritsysteemi siihen, se oli SE juttu. Ei se nyt kauaa jaksanut kiinnostaa, mutta just sen verran että ehdin hotkaista jotain jääkaapista.

Tsemppiä Katjusha, mä niin tiedän tuon tunteen! Mulla oli tosi huonosti nukutut yöt takana ennen ristiäisiä ja oma jaksaminen stressasi kovin. Tajusin mainita siitä siskoille, joka mulle tosi vaikeaa kun en tykkää pyytää oikein apua, ja he kyllä auttoivat extra-paljon, jotta mä sain levähtää. Kaikki menee huomenna hyvin, yritä levätä ja olla stressaamatta sekä pyytää apua sukulaisilta! Mä lähetän täältä mentaalivoimia (joo ei ole sana :D )!!! <3
 
Mua ÄRSYTTÄÄ ku tuo lapsi ei nuku päivällä!! Hirveen kiukkunen se on,nukahtaa unille ja nukkuu ehkä 10min.. kaikki toitottaa et kyllä ton ikäsen pitää nukkuu.. no pitää pitää mut en mä voi pakottaakaa..
Typy huomen 2kk..
 
Takaisin
Top