Vauvan (ja äidin) unet

Nempsu, mä pärjään paljon paremmin tämän ei-huvita-nukkua-päivällä-vauvan kanssa kun olen hyväksynyt, että tällainen hän nyt vain on. Tulee kyllä myöhemmin nukkumaan kunnollisia päikkäreitä, aivan varmasti. Kaikki jotka meinaa, että pitäis nukkuu pitempiä päiväunia niin tervetuloa tänne vaan koittamaan.
 
Ei ne kaikki vauvat tosiaan nuku päivisin pitkiä päikkäreitä. Meillä vasta kolmannella kerralla tuli pitempiä päiväunia nukkuva lapsi, kaksi ekaa on olleet pätkänukkujia. Ja mä itse olin vauvana myös pätkänukkuja. Se auttaa kun hyväksyy tilanteen, että se lapsi ei vaan nuku päivällä. Väsyttää itseään ja saa itsensä ärsyyntyneeksi kun kuvittelee että kyllä ne kaikki vauvat nukkuu, ei ne vaan nuku. Mä sain meidän pojan tänään huutamaan kun yritin saada sitä vielä iltaunille mutta kun ei hän halua nukkua niin ei halua, kyllä tuo ilmeisesti pärjää sitten hereillä siiheksi että käy yöunille, tyytyväisenä on tuolla isänsä ja veljiensä kanssa.
 
Ei meilläkään nukuta päivällä, tänäänkin vaan vartin torkkuja. Illalla klo 20 otti puolentunnin unet ennen kylpyhetkeä. Ei olla nukuttu viimeyönäkäön kunnolla kun oli ähinää, puhinaa ja itkuun parahtamista - pierun perhana ei vaan tullut pihalle kun pystyasennossa.... viimeks kakkakin oli tullut tiistaina. Äsken sit rusautti vaipan aivan täyteen ja nyt luulis unen maistuvan.. hope so.
 
Ootteko kontrolloinu nukkumista jotenkin? Kun meillä on tänään ristiäiset just siihen aikaan kun hän nukkuis päikkärit.. Saako siis tytön herättää aamulla aikasemmin? Ite en hirveesti tykkää, että toista herätetään..
 
Mie annan nukkuu sillon kun nukuttaa, nää on vielä niin pieniä. 2v esikoisen päiväunia joskus tarvittaessa siirrellään, mut en mielellään kun sotkee lapsen rytmin. Joskus herätetään esikoinen aikasemmin jos meinaa nukkuu liian pitkään että menis illan rytmit pilalle. Varmaan 1,5v iässä vasta lähin toisen unirytmejä tarvittaessa "sotkemaan".

Esikoinen muuten nukku 2v sitten koko nimiäistensä ajan :grin Olipahan rauhallinen eikä itkeny ni kaikkien korvat säästy :hilarious: Ja saivat ihailla nukkuvaa vauvaa :) Tää tyttö taas oli koko nimiäistensä ajan hereillä ja kiukkunen kun ei saanu nukuttua...
 
Mä oon koskenut rytmiin. Esikoisen aikana en..

Tuloksena ollu se, että vauvan rytmi on 2 pv aikana aikaistunut 2 tunnilla. Eli meni nukkumaan eilen 22.30 (21.30 syömään makkariin) ja heräsi 09. Oon todella tyytyväinen. Tavoitteena olis saaha rytmit samanlaiseksi.. siis että menisivät samaan aikaan nukkumaan. Tai että menisin esikoisen nukuttamisen jälkeen nukuttamaan vauvaa.

Mutta joo, sen verran olen puuttunut, että olen nostanut sängystä pois aina samaan aikaan ku itse nousen (ku esikoinen herää) ja sitä kautta on rytmi nyt aikaistunut.
 
Meilläkin vauva ei ole ollut mikään päivällä-nukkuja. Nyt vasta on alkanut joskus nukkumaan päiväunia (max 1-1,5h) ja ei todellakaan joka päivä vetele tommosia. Nukkuu minkä nukkuu :)
 
Meidän neiti menee yöunille yleensä 22-23 ja saattaa nukkua 3h heti putkeen, mutta yleensä herää jo 2h jälkeen syömään. Siitä sitten syö vaihtelevasti 1-2h välein. Itse saan kyllä nukuttua syöntien välissä, mutta kyllä alkaa väsymys painaa. :sad001 Viime yönäkin heräsi seitsemän kertaa.. En yleensä mene samaan aikaan nukkumaan neidin kanssa ja päivälläkään en osaa nukkua, koska pitäisi kaikkea muuta tehdä sinä aikana, kun neiti nukkuu. :grin

Noustaan yleensä siinä 10-12 aikaan sängystä, kun en jaksa nousta aikaisemmin. :hilarious:

Päiväunia nukkuu vaihtelevasti, Muutaman kerran on nukkunut 3-4h putkeen. Usein nukkuu sen 10min-1h. Vaunulenkin ajan nukkuu ja pyrin ainakin kerran päivässä käymään n. 40min lenkin, niin saa itsekin vähän raitista ilmaa.

Päiväunien välissä sitten pyritään leikkimään ja seurustelemaan. :happy:
 
Ääh, me nukuttiin viime yö pieruähellyksen kanssa.. klo 1 - 6.45 ja kolmesti välissä herättiin.. yritettiin toki nukkuu vielä 7 - 8 pätkä, mut ehkä vartin kumpikin torkahti, kun tyssillä vaan mahassa ilma kiertää ja hän sit äheltää ja parkaisee välillä. Eiks tän mahavaivan pitäny loppua 3kk iässä eikä alkaa. Pari viikkoo nyt enemmän mahaa ihan itkenytkin..
 
Sain eilen illalla nukutettua vauvan ihan itse yöunille jo ennen puolta yötä. Monena iltana mies on nukuttanut, kun vauva vain puree tissiä ja hihkuu virkeänä... Ja minä olen unessa. Edellisenä yönä nukahti vasta puoli kahdelta.
 
Apua miten myöhään teijän vauvat menee nukkumaan. Mä olen itse totaalisen iltauninen. Me ollaan jonkin aikaa nukutettu äp-laatikkoon, ja nukahtaminen tapahtuu 10-30 minuutissa suunnilleen (klo 20:30-21:30). Mä luulin, että oltais päästy pidemmille syöttöväleille, vaan ei. Herätä tarttee noin klo 01, 3/4 ja 06 tai jotain sinne päin. Helpottaako ne aamuyön pieruvaivat joskus? Mä oon tutilla yrittänyt pidentää tuota syöttöväliä, vaan useimmiten ehkä vielä on tosi kyseessä eli ruoantarvetta on, kun syötettynä nukahtaa. Meidän tyttö on noin viisikiloinen, ei liene mahalaukku vielä kovin suuri. Pissaa tulee öisin ihan hervottomat määrät, eli vaihtelen kestovaippaa yölläkin. Määräänsä enempää täytettä ei vaippoihin oikein voi survoa.
Huomenna neuvola, niin nähdään mihin mittoihin tällä jatkuvalla syömisellä ollaan päästy :)
Nyt huomaa, miten hormonit ei auta äitiä enää nukahtamaan pätkän vertaa. Alkaa sitkeälläkin olla unihäiriöisen tuntua ilmassa...
 
Meillä tyttö menee yleensä nukkumaan myös välillä 20.30-21-30. Nyt on muutaman yön nukkunut jo niin että ensin 5h, tankkaus ja 4h unta, tankkaus ja sitten herääkin yleensä seuraavan kerran kun esikoinen herättää ja mun noustava sängystä. Yöunille tyttö nukahtaa aina vain tissille. Joskus siirrän sivuvaunuun mutta yleensä en jaksa. Päivällä nukkuu yleensä jossain kohtaa 2h-3h ja sen lisäksi kahdet päikkärit mitkä on puolesta tunnista tuntiin.
 
Meillä nukkumaan yleensä 22.30-23.30 ja syötöt klo 3-4, 6-7. Syö sen 10-20min ja uinahtaa takas. Kuuden/seiskan syötön jälkeen saatetaan nukkuu hyvin vielä ysiin, tai sit ähelletään ja öhelletään sitä pierua niinku tänäaamuna.
 
Huoh, mä luen näitä kateellisena... Meillä imetys on noin tunnin välein, eka pätkä sen hikiseen kaksi tuntia. Poika imee tunnin, jos kuolaa menee väärään kurkkuun tai pieru vaivaa niin jopa kaksi. Viime yönä olin hereillä 02-06, herättiin kasilta. Nukahti klo 23, sänkyyn mentiin jo 20.30.

Oon miettinyt, että onkohan pojalla refluksia, kun herää pian nukahtamisen jälkeen itkemään. Herääminen alkaa hirveällä nielemisellä ja kakomisella. Sitten tulee itku ja pitää aloittaa nukuttaminen alusta. Kokeillaan tänään, josko sängynpäädyn nostamisesta olisi apua. Röyhtäytän joka imetyksen jälkeen. Enää ei oikein puklaile ollenkaan, kuolaa tulee kyllä ihan tajuttoman paljon. Pitää kysellä perjantaina neuvolassa neuvoa.

Tänään on aika harmaa päivä, ulkona ja mun mielessä. Mutta kyllä tämä tästä, huomenna on päivä uusi :)

T Kaisukkene
 
Kaisukkene, meillä on refluksivaivoja ja sängyn pääty nostettu ja silti pukluja tulee.
 
Täältä löytyy kans neiti joka vetelee n. 5-30 min päikkyjä 2-3 krt päivässä. Yöllä heräilee 1,5-2h välein syömään. Aloittelen nukutustouhut siinä klo 20 tienoilla ja uni tulee n. 22-00 välillä, joskus myöhemminkin. Siitä huolimatta että enimmät valot sammutellaan ja kämppää hiljennetään niin unta vastaan taistellaan. Nukutus ja yösyötöt on täysin minun harteillani nykyään, oli arki tai pyhä tai mikä tahansa. Viikoilla herään aamulla siinä seiskan pintaan potkimaan vanhempaa poikaa kouluun ja sit varttia vaille ysi vauva pakettiin ja autoon ja lähen viemään nuorempaa poikaa eskariin. Neiti niin mieluusti nukahtaa kahentoista jälkeen, ehtii nukkua reilut 20 min kunnes kiskon taas istuimeen jolloin herää ja taas poika hakemaan eskarista. Sit uni tulee uusiksi siinä kolmen, neljän aikaan ku alkaa ruuantekotouhut ja monesti heijaan vaunua toises kädes ja toisella väsään ruokaa. Nukahtaakin sitten hetkeksi. Ruuan syötyäni vauva herää ja touhuilen sit vauvan kaa jolloin nukahtaa seuraavaksi vaihtelevalla menestyksellä puoli kuuden jälkeen minipäikyille ja hosun tiskit ja pyykit sun muut siinä ajassa. Meillä siis villakarhut juoksee ovella vastaan koska imuroinnille yms. ei aikaa löydy. Sit alkaakin se iltaralli. :D
Että hyvin levännyt olo kaikkiaan kun yöt ramppaa pullon kanssa ja päivät on sula mahdottomuus päiväunille. Kyllä välillä riepoo huolella, mutta elän toivossa että jossain kohtaa alkaa helpottamaan.
Sitteri on ollut ihan ehdoton aamupäivien pelastaja että olen saanut aamupalan syödä. Manducassa neiti ei oikein nyt viihdy.
 
Muokattu viimeksi:
Jopas oli yöunet!! Käytiin vähä vaille 11 nukkumaa ja neiti heräs vast puol 9 syömää ku oli pakko jo käyä hakemas hänet ku rinnat oli jo niin pinkeinä ja kipeenä et teki kipeetä. Toisen rinnan kävin pumppaamas tyhjäks ku hää söi vaa toisesta. Välil mietityttää et kuivuuks hää tms jos hää nukkuu läpi yön syömättä mut ihan hyvinvoivalt hää kuiteki vaikuttaa ja hää yleensä tankkailee illasta ni jaksaa nukkuu pidempiä pätkiä.
 
Meillä poika nukkunut tänään tosi paljon !! :o siis nyt päivällä.. heräillyt vaan syömään ja hetkeksi seurustelemaan. Mut kai tääki ihan normaalia? Et välillä väsyttää enemmän. Nyt lähti mies pojan kanssa kylpyyn kun heräili ja sai syötyä , jotain ohjelmaa päivään :)
 
Täälläkin yks uninen vauva! Nukkunut tänään melkein koko päivän ja kun herää syömään, on aivan jäätävä nälkä. Pakko oli sen verran pitää toista hereillä, että käytettiin suihkussa, kun onnistui oksentamaan niin lahjakkaasti just syödyt maidot, että sitä lillua oli myös korvassa.. :facepalm:
 
Meillä tyttö nukku ensimmäisen yöunipätkän 7h.. Ja ikää on vähän reilu 2kk. En kehtaa tätä maikkarin ohjelmaan lähettää, ni kysyn teiltä että pitääkö olla huolissaan? :D mies kun on sitä mieltä, että oon liian mukauudenhaluinen kun iloitsen tuosta 7 tunnista. Itse oon sitä mieltä, että lapsi herää kun on nälkä?
 
Takaisin
Top