Vauvan (ja äidin) unet

Kaisu, onneksi sen kuulee äänestä, milloin äidin turvaa oikeasti tarvitsee. Mun mies "mokasi" viimeisen vaipanvaihdon leikeillä tän iltaisen nopean nukahtamisen. Mutta vauva siis ääntelehtii ja uni-itkeskelee, tänään jopa jokelteli sängystä... muutaman kerran kävimme toteamassa, että nyt nukutaan - hyvää yötä, ei tullut paniikki-itkua tänäänkään :)
 
Onks teillä Kaisukkene muita päiväunia kun nuo yhet erittäin pitkät unet?
 
Illalla on vielä yksi lyhyempi. Eli, kun herää pitkiltä, syö ja seurustelee hiukan, sitten yleensä nukahtaa. Tämä siinä kuuden seiskan aikoihin. Heräilee kasin ysin aikoihin, syö ja puoli kymmenen pintaan aletaan valmistautua yöpuulle.

Eli on yhdet pitkät ja yhdet lyhyet. Mutta jos ei ulkoilla niin tuollaisia pitkiä ei tule. Silloin ne jakautuvat moneen lyhyempään. Sisällä ei siis nuku todellakaan noin pitkään.
 
Se on niin pienestä kiinni miten kaikki sitten lopulta sujuu. Tämän päivän aikataulu on sitten ihan omanlaisensa, koska 09:40 tuossa pieni vielä nukkuu. Yöllä ei meinannut se uni pysyä silmässä millään, ja aamuneljältä pieru vaivasi perusteellisesti. Samalla syötin, että jaksais aamuun. Ja sitten taas seiskalta ähinää puhinaa ja syöttö. No, tällaista tää on. Elämää ei voi vakioida täydellisesti, päivät tulevat eroamaan toisistaan tapahtumien yms suhteen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä alkaa olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että yöunille vauva nukahtaa 22-23 jonka jälkeen herää syömään kerran tai kaksi ennen kuin herää kymmenen aikaan - viime yönä herätykset oli joskus puol viis ja aamulla kasilta. Edelleen tyttö tuossa nukkuu, kun syötiin puol ykstoista ja hetken hereillä olon jälkeen jatkoi suoraan päikkäreille. :happy:

Päivisin unet tosiaan vaan nopeita vartin torkkuja ellei olla vaunuillemassa - silloin saattaa nukkua kolmekin tuntia eli nukahtaa ennen kuin poistutaan edes kotiovesta ja herää vasta kun tullaan takas sisälle.

Viime yönä tuli joku itkukohtaus, johon vauva ei edes herännyt, mutta syliinhän se piti ottaa ja heijailla ennen kuin rauhottui. Muuten ei kyllä itkeskele öisin, ähisee ja "komentaa" äitiä - tää on joku uus juttu: huulet tötteröllä päästelee hassuja kiljahduksia ja hamuilee samalla tissiä. Toinen on niin söpö, että mua vaan naurattaa. :Heartred

Ja me ollaan alettu nukkumaan himmeä yövalo päällä, kun selkeästi vauva on paljon rauhallisempi herätessään, kun näkee ympärilleen ja huomaa ettei ole yksin. On myös itelle helpompi tähdätä tissillä, kun näkee vauvan naaman ja siinä sijaitsevan suun. :rolleyes:
 
Täälläkin näkyy vakiintuvan nukahtaminen 22.30-23.00 väliin, mikä ei haittaa ollenkaan. Ensimmäinen herääminenkin on kyllä hieman aikaistunut nukahtamisen aikaistuttua, herää 2-3 aikaan. Siitä sit aina kahden tunnin välein herää huikalle ja nukahtaa takas. Ihanaa, et on kumminkin nyt hokassut sen, et yöllä nukutaan ja päivällä kukutaan.
Eilen nukkui melkein koko päivän, ni viime yö oli vähän poikkeus. Herättiin koko yön ajan kahden tunnin välein ja meinas viiden aikaan jopa valveutua kunnolla..
 
Voi kun meilläkin saataisiin nukahtamista aikaistettua. Pistän toivoni siihen unipesään, että josko siihen siirtämällä neito nukkuisi. Eilenkin oli ihan silmät ristissä siinä 22 aikaan, mutta niin vaan pitkällään imetyksen jälkeen heräytyi kukkumaan... Sitten vasta yhden jälkeen taas nukahti. Nyt on kuitenkin taas nukkunut, vaikkakin klo 05 eteenpäin ähisi 1-2h pätkien jälkeen. Itsellähän siinä unet meni kun vähän väliä piti tissille päästä ja muutenkin oli levoton, vaikkakin melkein unessa koko ajan.

Ilyana, meillä myös neiti aiemmin ainakin usein teki niin, että kun tissi putosi syystä tai toisesta niin hirveä hamuaminen ja aina juuri sellainen pieni huudahdus, että "täällä!", jotta osaa viedä ääntä kohti sitä tissiä. :D usein kävi aina naurattamaan tuollainen touhuaminen :)

Nyt on neidillä vähentynyt taas se yöllinen syömis-pulautus-kierre, toivottavasti pysyykin poissa. Ja toivotaan, että kun neiti kuun lopussa tulee sen 3 kk, niin saataisiin istutettua sitten hänelle kunnollinen rytmi. Ja tosiaan ne nukkumistavat saataisiin rutinoitua kunnollisiksi. Aamu on jo hyvin rutiininomainen, yöunilta herättyään käy päiväunille varsin pian n. 1h sisään heräämisestä ja nukkuu sen 4h jos vaan saa ulos nukutettua. Sisällä vähemmän aikaa. Toki jos laittaisi hatun päähän ja muka olisi ulos viemässä niin ties vaikka nukkuisikin vaunussa taas :D yleensä kun nukahtaa tissille, eikä herää enää ulkopuvun pukemiseen eikä vaunuihin laittamiseen :D meillä se ilta/yö on ollut aina haastavampaa aikaa. Joskus jos olen oikein väsynyt, niin nukutan aamupäivästä vielä sänkyyn viereeni siihen pariksi tunniksi (kun pitempään ei sisällä nuku) ja sitten myöhemmin iltapäivästä ulos. Ulkona nukkuu aina sen 4h pätkän.

Meilläkin yritettiin yöunille pimeämmässä nukuttamista, niin neitipä ei nukkunut ollenkaan. Paremmin nukkuu, kun näkee tosiaan vieressä olevan jonkun. :)
 
Meillä palaa yövalo jatkuvasti. Se on auttanut esikoisenkin yöllisiin itkuihin tutin perään, kun nyt itse löytää sen. Ja onhan se kätevää, kun näkee itsekin mihin tissin tyrkkää ilman että täytyy valoja taiteilla päälle sitä ennen. :grin

Vauva nukahti eilisiltana n. 23:30 ja heräsi syömään "yöllä". Vilkaisinpa siinä sitten kelloa ja se olikin 7:30.. Vetäistiin siis 8 h tuntia yhteen pötköön. :wideyed: Kyllä nyt on levännyt olo :)
 
Voi että, ehkä mekin jossain vaiheessa jo saadaan pidempi uniputki. Viime yö oli lupaava, laitoin tytön ekaa kertaa sivuvaunuun ja hän nukkui siinä viisi tuntia. Sitten otin viereen syömään, nukkui siinä kolme tuntia ja heräsi syömään, jonka jälkeen vielä nukkui kolme tuntia. Tuo viisi tuntia on tähän mennessä pisin pätkä minkä on ollut syömättä. En tiedä oliko sattumaa vai oliko hänen parempi nukkua vähän kauempana maidon hajusta. Ja mähän tietenkin heräsin jo neljän tunnin päästä ihmettelemään kun ei ollut tullut herätystä :grin
 
Meillä oli eilen ihan älytön itkukohtaus ennen nukkumaanmenoa. Ihan sellainen "täyttä huutoa kurkku suorana" -kohtaus. Piiiiiiitkän kävely/olkapäällä hömpyttely -tuokion jälkeen tuli samaan aikaan röyhtäys sekä paukku. Huuto loppui kuin seinään. Niin pienestä se on kiinni... Uni tuli nopsaan vauvalle, äitille ei. Heräilyjä oli kahden tunnin välein, mutta ne olivat aika helppoja. Heräsin siis heti ekoihin öhinöihin, tissi suuhun ja itse uneen. Mamma on aika levännyt vaikka heräilyä tulikin ihan kohtuullisesti yön aikana.

Nyt poika nukkuu neljättä tuntia ulkona, mä oon siivonnut, tiskannut, järjestellyt ja nyt katon sohvalla telkkaria (kun en tiennyt enää mitä olisin touhunnut :D ). Mietin, että milloinkohan tuo pitäisi herättää, vai annanko vaan nukkua siihen asti kun haluaa...
 
Kaisu, onnen Pekka! Täällä ei päikkärit käyny laatuun missään kohti...
Sain onneksi väsättyä kaurakeksejä lauantaisiin ristiäisiin. Mutta onhan nämä päivät kovin ennalta arvaamattomia. Toivotaan, ettei tuu känkkäränkkäilta.
Meillä on iltarutiineissa opettelua, kun pieni herkästi saa isin hoivissa itkukohtauksen. Olen päätellyt, että iltatoimia pitää aloitella ennenku ensimmäistäkään väsymyksen merkkiä on ilmassa.
 
Hyviä unipätkiä teillä Muruliini, Kaisukkene ja Voikukka :) melkein itku pääsee itteltä, kun miettii miltä tuntuis nukkua niin pitkään! Ihan hyvin on nukuttu muuten, mutta nyt neiti on niin tukkoinen ja ollut pahempia ilmavaivojakin, että yöllä on ähelletty enemmän. Ostin tänään imuriin laitettavan niistovälineen, niin katotaan jos sais kunnolla tyhjättyä nenän ennen yötä. Kauhea huuto vaan pääsi pieneltä, kun tuossa aiemmin sitä jo kokeilin :(
 
Meillä viime yönä tyttö 2kk söi vaan kaks kertaa!! :woot: Mie olin ihan ihmeissäni. Eka herätys oli 6 tuntia iltasyötön jälkeen, sit nukku 3,5 tuntia ja seuraava syöttö, sillä jakso vielä jonkun 2-3 tuntia nukkua (en enää muista tarkkaa :hilarious:) Olis vaan äiti malttanu ajoissa käydä nukkumaan ni ois saanu hyvät unet, valvoin vielä kolme tuntia sen jälkeen kun tyttö nukahti (1,5 tuntia esikoisen nukahtamisen jälkeen). En vaan oo kohta pariin viikkoon osannu käyä illalla nukkumaan. Päivällä ihan mahoton väsy mut illalla se katoaa, tarviin sen pienen hetken omaa aikaa päivän aikana ni kai miun pää haluaa ottaa sen sit illalla kun lapset nukkuu. Sit on taas ihan mahoton herätä aamulla kun väsyttää :meh:
 
IQ, täällä sama homma, että illalla tulee valvottua, kun saa vähän hengähtää itsekseen. Jos nukkuisi aina kun lapsetkin, ei todellakaan olisi väsymyksestä tietoakaan. Esikoinen ja vauva nukkuivat pitkien yöunien jälkeen vielä 3 h:n päikkärit. :grin Vauva kyllä nukkui lisäksi monet muutkin unoset.
 
Miulle kun ei riitä ees se uni jos nukkuisin aina samaan aikaan kun lapset :hilarious: Tässä parin vuoden katkonaisilla unilla mennään, väsymys tuntuu päivisin mutta nyt ei aina illalla. Oon pitkään menny nukkumaan samaan aikaan kun esikoinen ja samaan aikaan heränny, se uni ei ainakaa riitä.
 
Mitä, onko sellaistakin kuin oma aika iltaisin? :joyful: Täällä ei ole sellaista näkynyt mulla vauvan syntymän jälkeen. Vauvalla kestää aina nukahtaa ja hän haluaa rintaa niin itsekin väsyn siinä pimeässä makkarissa makoillessani ja nukahdan vauvan kanssa joka kerta. :grin Ihan hyvä tietysti että nukahdan minäkin, onhan silloin jo keskiyö kun vauva nukahtaa. Viime yönä hän heräsi syömään ekan kerran klo 6 aamulla ja nyt hän söi taas (klo 8) ja jatkaa vielä unia. Itse olen (taas kerran) herännyt jossakin välissä yöllä 2veen heräämiseen ja noussut klo 7, jotta ehdin aamupalaa syömään esikoisen kanssa ennen hänen kouluunlähtöään. :)
 
Vauva on alkanu nukahtamaa yöunille siin 22-23 mut viel syö siin puolen yön aikaa. Ite en vaa osaa käyä nukkumaa enne puolta yötä ku tietää et tyttö syö kuiteki viel sillo ja sit nukkuu sen pitkän pätkän. Joteki se aika menee illal nii nopeesti etten ees huomaa kellon kulkua.Monena yönä tyttö on nukkunu ekan sellasen 5-6 tunnin pätkän ja sit 3-4 tunnin :) Et saa kyl onneks iteki joteki nukuttua. Tänä aamun pitiki nousta normaalia aiemmi ku neiti puklas syönnin yhteydes nii paljo et oli äitiki iha puklussa et piti suihkuu mennä
 
Meillä oli huippu viimeyö, 23.30 - 7.30 vaan yhdellä syötöllä klo 4.30!!
Ja syötön jälkeen en meinannu ite saada enää unta kunnolla.. mut eka pätkä nukuttiin ku pikku apinat :joyful:

Mietin, et nukkukohan tyttö noinkin pitkään siks, koska nukuin tietoisesti pikkuisen kauempana, ettei maito ois kokoajan nenässä haisemassa..
 
Hitsi kun tuo meidän dude ei suostu nukkumaan ilman, että joku osa osuu muhun. Minen tiedä miten mä sen tuosta tavasta opettaisin pois... Maidon haju nenässä herää parin tunnin välein, vaikkei varmaan vielä nälkä olisikaan.
 
Belle on omaa aikaa iltasin jos haluu sellasta ottaa ja tinkii unista :grin Miun on pakko kestää hereillä tytön nukutus kun on vielä esikoisen nukutus sen jälkeen... Ja sit vielä usein oma iltapala syömättä kun ei oo kerenny paljoa syödä siinä esikoista syöttäessä. Oishan se kiva käyä nukkumaan samaan aikaan lasten kaa ni sais melkein tarpeeks unta.
 
Takaisin
Top