Vauvan (ja äidin) unet

Huhhei, täälläkin taas nyt ollut pari yötä putkeen ihan hyvää! Pe-la yö oli se jokseenkin hieman levoton kun pikku herralla nenä oli tukkoinen, mutta nukuttiin me kuitenkin ihan hyvästi =) Viime yö meni niin että syötöt klo 1 ja klo 5, muuten nukkunut hyvin koko yön. Jes :happy:
 
Haha, pitikin mennä kehumaan :hilarious: viime yö meni taas vähän niin ja näin.. yöunille noin 4 maissa :wideyed: Onneksi Illalla maltoin ottaa hyvät torkut kun mies valvoi myöhään.
 
Sitähän se on, yhtenä päivänä tai yönä yhtä, toisena toista.
Mulla oli vaikeuksia käsittää, mitä viime yönä kävi: vauva sippasi 20:45, heräsi tankkaamaan klo 22. Nukkui klo 5:een (syöttö+vaippa) ja heräsi klo 8. Eli yhtäkkiä klo 1-3 väliin osunut syöttö tai kaksi olikin tarpeeton :) Tästä ei oo ku viikko, kun piti syödä 2-2,5 tunnin välein yön läpi.
Tyttö 7w3d
 
Meillä mennään edelleen kahdella syötöllä, mut tyttö on aikaistanut nukahtamistaan tunnilla. Nukahtanut siis 23.30, syömään 3-4 aikaan, toisen kerran 6-7 aikaan ja sit nukutaan lähemmäs ysiä.
No, tänä aamuna oli aamukakan paikka klo 7, joten pyllynpesu herätti ja tyttö jatkoi unia vasta 8.15, ja noustiin sit iskän kaa samaan aikaan, eli sillon ysiltä.. mut hyvin on saanut ekan pätkän nukkua kumpikin putkeen sen 3-4h ja se on jo itelle ollu hyvästä. Aamupäivällä otin tytön seurana myös nokoset.

Mileim + tyttö 10vk 4pv
 
Mua ei edes haittaa ne yölliset syötöt, mutta tänäänkin tyttö heräs jo ennen kuutta, eikä sit suostunut jatkamaan uniaan ennen kuin vasta kymmeneltä.. ei muuten, mutta kun ite en kuitenkaan malta mennä nukkumaan ennen puolta yötä ja kun nyt on menossa joku sellainen kausi ettei tyttö nuku päivisin kuin max. vartin tehotirsoja ja pelkästään sylissä, niin meinaa meikäläisen unet jäädä vähän vähänlaisiksi.

Nytkin vauva on ollut jo kolmatta tuntia yöunilla eli sen tietää taas, että ajoissa herätään huomenna.. en vaan raaski pitää toista väkisinkään hereillä, kun on väsyneenä niin itkuinen ja äkäinen, ettei täällä huushollissa ole kyllä silloin erkkikään, jos toinen äkkäilee väsymystään ja mä hajoan tytön itkuun. :arghh::happy:

Nooh, kyllä tää tästä, jos sitä lähtis vielä kaupassa käymään, kun isäntä tulee kohta kotiin ja ruokakin olis vielä vähän vaiheessa.. :shifty: Sen siitä saa, kun haluaa syödä yhdessä. Hyvä, että edes joku lapsiperhe ylläpitää näitä etelä-eurooppalaisia ruokailutottumuksia.. :hilarious:
 
Minä en aamulla aina edes tiedä ollaanko monta kertaa herätty. Toisinaan kuitenkin taitaa mennä seitsemänkin tuntia syömättä.
Tämä vauva on kyllä helpoista helpoin, nyt kun hulinatkin on jo historiaa. Päivällä hän on ihan tyytyväisenä leikkimatolla vaikka kuinka pitkään ja nukahtaa siihen. Hän kyllä nukkuu missä vain ja millaisessa metelissä vain ja edelleen paljon. Tämä on hereillä max. puolitoistatuntia kerrallaan.
 
Ihana viime yö! Vauva simahti 21:50, herätti syömään 3:30 ja 6:30 ja heräsi lopulta kahdeksan jälkeen. Näitä öitä lisää, kiitos! Olen itsekin näiden hyvien öiden jälkeen kuin eri ihminen. Niitä huonojakin kun on tässä ollut... Yhdessä vaiheessa en uskaltanut edes autoa ajaa kun takana oli 4h 5 minuutin pätkissä vauva sylissä istualteen torkuttua unta.

piipaa ja poika 14vk
 
Takana 3h ja jotaki päälle. Huhhei. Just sain vauvan rauhoiteltua siinä 06.50 takaisin uneen tunnin yrityksen jälkeen, ni esikoinen heräsi :(

Voi Huoh. No onneksi tuli kotiapua tänään. 9-12 olis mahdollisuus levähtää. Pitää koittaa saaha mieli ja kroppa rennoksi ja nukahtaa. Vauva nukkuu ja jos herää, nii pitää syöttää ja hoitaa kuntoon et on valmis menemään vaunuihin nukkumaan..
 
Meillä pari yötä menny sillee et tyttö on käyny yöunille tuos klo 22 mut heränny viel puolen yön aikaa syömää ja sit ollaaki nukuttu sinne 6 asti ja sit seuraavan kerra 10-11 aikaa syöty ja noustu ylös. On kyl itellä välil pönttö iha sekasi ku kesken unien herää ku viimeki yönä heräsin paniikissa et hitto en oo muistanu siirtää vauvaa omaa sänkyy ja mies on miussa kii et nyt se vauva on tukehtunu mei välii, vähä aikaa meni enne ku tajusin et tyttöhä onki omas sängys. Enkä ees muistanu et hää oli vast syöny ku aattelin unissaa et jokoha se koht nousis syömää :D
 
Täällä tapahtui tänään kummia kun tytöt nukkui megapitkät päikkärit ja vielä yhtäaikaa! :eek: Siis yli 3h! Vauvahan on viimeksi jouluaattona nukkunut pitkät päikkärit (silloinkin joku 3h). Nukkui mun sylissä, heräsi kerran, mutta nukahti itekseen pian uudestaan. Voi että kun olisin tämän etukäteen tiennyt, niin olisin itekin nukkunut. Väsy oli kun flunssakin vaivaa, mutta ajattelin vain, että turha yrittää ite nukkua kun vauva ei ikinä nuku kuin sen 30 min. No, sainpahan ainakin tilattua Ifolorin puhelinsovelluksella 90 kpl valokuvia samalla kun vauva nukkui sylissä. :joyful:
 
Kuulostaa ihanalta, Belle :)
Kolmen tunnin päikkärit on kyllä parasta. Ainut huono puoli, ettei täälläkään arvaa, milloin näin käy. Henkisesti varaudun 1-3 tunnin päikkäreihin :) tänään meni 3,5 tuntia vaunuissa, sitte hain sisälle. Ja hyvä niin, oli viileät sormet ja varpaat, mutta niska lämmin (nollakelissä)...
Jotain uutta pitää aina kokeilla. Tissinukahtamisesta ollaan jo päästy eroon. Nyt pistin pienen äp-laatikkoon nukkumaan. Nukahti/hiljeni hiukan autettuna 20 minuutissa. Mies on jossain keikalla, niin oli rauhallinen ilta testata, voiko pieni nukkua itsekseen. Ens viikolla tulee ristiäisvieraita yöksi. Olohuone on siis yökyläilijöille, ei isille ;) Saapa nähdä, miten yö ja syötöt menee... muutama yö menny noin 2 syötön tekniikalla.
Tyttö 8 viikkoa
 
Meillä tyttö nukkuu nykyisin vaunuissa ulkona n. 4h päikkärit, mutta ei tunnu enää yöllä malttsvan nukkua. Koko ajan hinkuu tissiä suuhun, puoli unessa tissi suussa, mutta kun tissi putoaa niin 5-15min päästä herää. Ehkä 1,5-2h pätkillä mennään. Syö, syö, syö ja oksentaa. Ja sama alusta. Tosi rasittavaa. Nyt ostin Facebook-kirppikseltä unipesän ja opettelen imettämään tytön istualtaan unipesässä ja siirrän sängyssä sivuvaununa olevaan pinnasänkyyn tytön pesässä, jos siten sais hänet rauhoittumaan yöunille, kun ei ole tissi koko ajan nenään haisemassa ja kuitenkin pitäisi olla turvaisa olo pesässä (kun vaunuissakin nukkuu hyvin topattuna makuupussissa).
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä tyttö nukkuu nykyisin vaunuissa ulkona n. 4h päikkärit, mutta ei tunnu enää yöllä malttsvan nukkua. Koko ajan hinkuu tissiä suuhun, puoli unessa tissi suussa, mutta kun tissi putoaa niin 5-15min päästä herää. Ehkä 1,5-2h pätkillä mennään. Syö, syö, syö ja oksentaa. Ja sama alusta. Tosi rasittavaa. Nyt ostin Facebook-kirppikseltä unipesän ja opettelen imettämään tytön istualtaan unipesässä ja siirrän sängyssä sivuvaununa olevaan pinnasänkyyn tytön pesässä, jos siten sais hänet rauhoittumaan yöunille, kun ei ole tissi koko ajan nenään haisemassa ja kuitenkin pitäisi olla turvaisa olo pesässä (kun vaunuissakin nukkuu hyvin topattuna makuupussissa).

Meillä ihan samanlaista tällä hetkellä! Aiemmin yöt menneet tosi hyvin, mutta nyt ei vain malteta nukahtaa pitkien ulkopäikkäreiden jälkeen (tänään ei kyllä vedetty niitäkään ja kuitenkin oli vaikeaa...). Lisäksi poika on alkanut kuolaamaan ihan tajuttomasti ja kun nukahtaa, ei muista niellä, kuola alkaa yskittää ja ollaan taas hereillä. Kuus tuntia sitten annoin pojan miehelle, joka katsoi telkkaria, josko olisi hään sylissä rauhoittunut. No joo auttoi vähän, mutta ei sielläkään malttanut nukahtaa. Väsytystaistelun jälkeen sitten nukahti. Vitsi mä oon väsy. Ja tänään vielä ristiäisetkin, joissa varmaan pitäisi olla skarppi... Toivottavasti ensi yö olisi helpompi.
 
Muokattu viimeksi:
Toivottavasti Kaisukkenen perheen ristiäiset sujuu hyvin!
Mä aloin jo epäillä, että joko hampaita tekee, kun käsiä työntää suuhun ja kuola valuu. Tuossa alaleuassa näkyy tietenkin ikenen muodossa kaksi nystyä, mutta kai ne siinä vielä muutaman viikon pysyy :)
Meidän itsekseen nukkumisen kokeilu meni oikein hyvin. Vauva heräs vasta 04:08 jotain pyöriskelemään, ja syömään eli nukkui megapitkät unet! Tein "virheen", että otin viereen loppuyöksi: ähinää ja ääntelyä niin, ettei siinä kyllä nukahtamaan pystynyt. Mutta kyllä, kannatti lähteä kokeilemaan
Tyttö 8w1d
 
Hitsi oon kyllä Katjusha kade tuosta sun kokeilusta! Viime yön jälkeen oon niin valmis aloittamaan omaan sänkyyn nukuttamiskokeilut. Mutta oon niin nössö, etten vielä uskalla/jaksa, kun huudoksi se kuitenkin menee...

Meidän ristiäiset menivät toooosi hyvin. Porukkaa oli paljon, mutta ruokaa oli onneksi riittävästi. Ny aletaan avaamaan lahjoja :D
 
Meillä tyttö ei nuku päivällä kunnolla ollenkaan. Vaunulenkillä hyvällä tuurilla tunnin, mutta herää saman tien kun vaunut pysähtyy. Illalla nukkuu joskus tunnin , mutta useinmiten vain 20 min. Tissillä sitten torkkuu katkonaisia pätkiä pitkin päivää. Yöllä toisaalta nukkuu hyvin (kait). Vasta n. 12 aikaan on väsynyt ja valmis nukkumaan, mutta saadaaan omaan sänkyyn unipesään nukutettua. Aiemmin nukahti vain viereen tissille, josta sitten siirsin unipesän patjan avulla sänkyyn, eikä yleensä herännyt, kun lämmpökin pysyi samana. Taitetulla lakanallakin toimii siirto, kun nukuttaa lakanan päälle. Tyttö herää neljän aikaan ja siitä vielä saadaan hyvin nukkumaan omaan sänkyyn, mutta sitten aamuherätyksen jälkeen kahdeksalta nukahtaa melkein vain viereen ja tissille, mutta torkkuu siinä vielä muutaman tunnin (= niin kauan kuin jaksan maata).
Täytyy tunnustaa, että nukkun korvatulpat päässä. Mulla ei tullut omista unista mitään, kun heräsin pienimpäänkin äännähdykseen koko ajan. Tulpilla vain isompiin ja itkuun tietty.
 
Ja nämä iltatorkut kestivät tuon viestin kirjoittamisen ajan jona aikana ehdin syömään kaksi leipää, 10 min :sad001
 
Onko jollakii jo päiväunirytmi muodostunu? Miten pitkiä pätkiä vauva on hereillä ja miten pitkään nukkuu päiväunia? Mie en yhtää muista minkä ikäsenä esikoisella tuli joku rytmi että nukku kolmet unet päivän aikana tiettyihin aikoihin, ei kuitenkaa näin aikasin.

IQ & tyttö 2kk
 
IQ, riippuu vähän, mitä on päivän ohjelmassa ja moneltako herättiin (klo 07:30-08:30). Mutta esim. aamupäiväunet klo 10-11:30 ja pidemmät päiväunet 13-15..17. Aika tarkalleen jaksaa valvoa 1,5 tuntia ja ja sitten nukkuu 45 min - 2/3,5 h. Asioinnit, kerhot ja automatkat vähän hämmentää tätä, mutta jos oltais päivittäin vain kotona uskoisin että olis jo melko hyvä päiväunirytmi.
 
Meillä päivä alkaa klo 9-10 aikoihin, siitä vaipanvaihdon kautta syömään/seurustelemaan. Ulkoilemaan klo 12, jolloin nukahtaa ja herää 16-17. Nukkuu pihalla yksinään sen 2-3 h. Tuosta alkaa sitten iltahommat. Päivät menee nopsaan...

Pitääpä kokeilla tuota unipesä/lakana-taktiikkaa joskus! Mä jännitän kokeilua ihan kauheasti, pelkään että saa jotkut hirveät traumat :D
 
Takaisin
Top