Vauvalle tarvikkeet

miiima on todellakin parempi se imettävä nenänniisto-juttu! :D Meillä ei siitä puristettavasta ollut MITÄÄN hyötyä...
 
Meillä pitäisi kuun lopussa tulla vaunut ja turvakaukalo. Sitten alkaakin olemaan jo aika valmista. Mun tavoite on ollut, että kun työt loppuu niin saisin vaan olla loppu ajan. Siksi olen pyrkinyt laittamaan vauvan jutut valmiiksi etukäteen. Ja eihän sitä tiedä vaikka pikkuinen päättäisi tulla etuajassa. Ihana äitini lupasi ommella vielä vauvalle äitiyspakkaukseen jotkut kivat reunakoristeet niin ei tarvitse pikkuisen pahvia katsella. Taitaa olla enemmän esteettinen juttu mulle mutta ihanaa silti. Ja olen kuullut, että jossain vaiheessa vauveli voi myös alkaa rapistelemaan sitten kun vähän jo liikkuu nukkuessaan. Katsotaan sitten kuinka kauan pieni nukkuu laatikossa. Laatikko laitetaan pinnasänkyyn niin koirat oppii heti ettei nukkuvaa vauvaa häiritä. Meille tulee alakertaan myös se vaavi sänky vuokralle niin voidaan päivisin hengailla alakerrassa missä on keittiö ja olkkari ja sitten illalla vasta siirtyä yläkertaan makkariin nukkumaan.
 
nenä friidalla imetään 

Mutta ihan heti synnytyksen jälkeen kukaan tuskin omille menoilleen lähtee, joten pumpun ehtii hankkimaan myöhemminkin.  <---- osui silmään tuo lause ja voin kertoa; ettei  pidä paikkaansa. . .  Ainakaan mun kohdallani . .  .  Meinaan sitä, että mulla alussa oli nimenomaan välttämötän rintapumppu, koska maitoa tuli ku vesihanasta; mutta poika ei suostunut imemään rintaa; koska oli oppinut jo sairaalassa pullolle; josta maito tulee helpommin ja nopeampaa. . .  Mähän olisin tulvinut yli äyräiden jos en olisi pumppaillut maitoa pulloon.... Vaikka maitoa tulee, niin ei ole itsestään selvyys, että vauva osaa imeä rinnasta tai että vauvan kärsivällisyys siihen riittää.  Ja meilläkin vauva rupes huutamaan niin ei maitoa tullut sitten; koska ite stressaannuin . . .  imettäminen ja maidon tulo kun ei todellakaan on simppeli juttu eikä itsestään selvyys. . . 
Ja kyllä mä ainakin menin  melkein samantien kun kotiin pääsin niin yksin käymään kaupassa; ai ihana sitä autuutta !  Aina oli kiire kotiin; mutta ihana oli vähän irtaantuakin . . . 

Mutta muistakaamme, että kaikki on yksilöllistä. emoticon
 
pikku hiljaa alkaa olla kaikki tarvittavat hankittuina. Eilen sain ystävältä kassillisen kestovaippoja---mulle ihan uus juttu, mitä nyt olen kavereiden vauvoille laittanut, mutta käytännössä homma vielä aika vierasta meille. Toivottavasti homma luonnistuu, sillä koen, että se on äärimmäisen hyvä asia! :)

Vaatteita en ole vielä pessyt, vaikka niitä on matkan varrella saatu ja hankittu eri kokoisia. Ihan pieniä uupuu jonkun verran, mutta niitä ei kuulemma kovin paljoa edes tarvitse, kun vauva kasvaa niin nopeasti. Vaatteiden pesun kanssa olen viivytellyt tuon siitepölyn takia..onkohan vielä suuriakin määriä ilmassa.. Olisi nimittäin ihana kuivata pyykki raikkaassa ulkoilmassa mieluummin kuin kuivausrummussa tai telineessä sisällä.

Ostettiin viime pe IHANAT Emmaljungarattaat (yhdistelmä)....Miehelle tuntui koko vauvan tulo konkretisoituvan paremmin, kun oltiin yhdessä vaunuostoksilla..ja nyt ollaankin fiilistelty niiden kanssa :) välillä hytkytelty ja työnnetty sisällä --- mielikuvitusleikkiä- hassuttelua :) <3

Hankittavia olisi vielä:

-sitteri
-amme
- patja kehtoon
-patja pinnasänkyyn
- matkahoitoalustoja?
-vauvan lakanoita
-litteä tyyny (onko välttämätön alussa?) eikai?
-itselle imetysliivit
- imetyspaitoja
- mobile
-soittorasia tms.
- vaunulelu/ lelu sitteriin

kaikkea noistahan ei välttämättä heti tarvitse..mutta halaun kuitenkin saada kaiken valmiiksi, niin ei sitten tarvitse lähteä shoppailemaan pikkuisen kanssa.
 
Sinka, mie kanssa haluan varautua kaikkeen mahdolliseen järjen rajoissa etukäteen. Tiedän kyllä, että monet lapsia jo saaneet ovat sanoneet on ne kaupat siellä vielä vauvan synnyttyäkin, ja tottahan se on :) Mut mie luulen, että mulle tämä ainakin on sellaista "hallintaa ja valmistautumista" mihin tässä vaiheessa on mahdollisuus... minä kun en voi tietää milloin vauva syntyy, onko hän terve vai ei, millainen hän on temperamentiltaan, miten imetys sujuu, miltä minusta tuntuu synnytyksen jälkeen, miten meillä nukutaan kesän jälkeen, miten vauvan syntymä vaikuttaa minun ja mieheni väleihin, miten hän kokee isyyden alkutaipaleen... mutta minä VOIN ostaa valmiiksi sinkkivoidetta, silittää pipoja (mikä järki?!), vertailla vaippamerkkejä keskustelupalstojen perusteella tai yrittää laskeskella riittääkö kaksi vai kannattaako olla neljä pussilakanaa. En tiedä, onko sillä käytännön merkitystä, mutta nyt haluan uskoa, että varautumalla etukäteen siihen mihin voin, minulla jää aikanaan enemmän energiaa siihen olennaiseen :) (Tai sitten kaikki energiani menee ylimääräisen tarpeettoman tavaran järjestelyyn ja hävittämiseen, ken tietää...)

Tyynystä... ei kai sitä litteän litteääkään tyynyä ensikuukausina tarvitse, monet tuntuu ottavan käyttöön lähempänä vuoden ikää? Ja esimerkiksi kaksivuotias veljentyttöni omistaa kyllä tyynyn mutta ei pidä sillä päätään kuin sen nukahtamisen ajan, loput yöstä menee poikittain tai ties millaisessa solmussa sängyssä :) Mutta mutta, sekä peittoja että tyynyjä tuntuu olevan miljoonaa eri kokoa, eli jos tyynyliina-pussilakanasettejä hankkii niin voi yrittää katsoa että ne tyynyliinat on keskenään edes vähän samaa kokoluokkaa, että tulevat sitten käytettyä.


Voi kun joku osais kertoa mulle etukäteen, minkä kokoinen murunen meille syntyy! Kokoa 50 ja 52 olevat vaatekappaleet voi laskea yhden käden sormilla (tosin noita äitiyspakkauksen viiskymppisiä en siihen laske, ovat valtavia :D), mutta jos minä saatan maailmaan 54-senttisen vauvelin niin eipä noita kannata sen enempää ollakaan. 56-kokoiset vaan näyttää aika isoilta, ja olishan se ihana pukea se oma ihana aarre ihan aluksi ihan oikean kokoisiin ja ihanan suloisiin vaatteisiin, vaikka muutaman viikon päästä voikin kriteeriksi riittää se että vaatteesta löytyy hihat ja lahkeet :D

Millaisia määriä vaatteita teillä tiettyä kokoa? Sitähän ei voi tietää miten ahkera sinappikone tai puklailija sieltä tulee, ja pyykinpesutottumuksiakin on erilaisia (ja tämän myötä varmaan kehittyy uusia :D), mutta miten monella vaatekerralla arvioitte voivanne pyörittää arkea?
 
Mä en oikein osaa sanoa, että minkä verran meillä on mitäkin kokoa, koska meillä on niin hirveesti vaatteita vauvalle. Meillä on parhaimmillaan kokoon 90 asti vaatteita. Tänään järjestelin yhden korillisen taas vaatteita ja hermo meinas mennä kun yritän järjestää ne kaappiin niin, että olisivat edes suunnilleen kokojärjestyksessä ja sitten tietenkään puolissakaan vaatteissa ei ole kokoa! Enkä mä niitä vielä osaa silmämääräsesti sanoa, että minkä kokosia ne ovat. Inhottaa vaan sitten jos joitain hyviä ja ihania vaatteita jää käyttämättä sen takia, että ne on ollut jossain kaapin pohjalla. emoticon  Mä en ole vielä edes saanut äitiyspakkausta, koska jätin hakemusten laittamisen viime tippaan, jotta saisin tän vuoden pakkauksen, se oli musta niin nätti! Ainakaan vielä päätöstä ei ole tehty, joten voi olla mahdollista, että saan uuden pakkauksen! Toivossa on hyvä elää..
 
Jiiihaaaaaaaaaaaaaa! Saa onnitella! Sain tänään selviteltyä vauvan vaatteet!!! Mulla on ollut jo monta viikkoa digiboxi -olo (asia joka vaan jää ja jää tekemättä) noista vaatteista. Hermo meinas mennä alussa kun kävin niitä läpi ja kun suurin piirtein toinen puoli oli vaaleanpunaisia... Ja kun kukaan ei ole meille kertonut pyynnöistä huolimatta kumpi tuolta oikeen tulee! Noh, on ainakin ne viisi nuttua sellaisia neutraaleja ja pieniä, että sairaalasta päästään kotiin ilman, että kukaan pääsee onnittelemaan tytöstä jos poika tulee emoticon .

Meidän tämä esikoinen oli syntyessään sellainen kirppu (ja on edelleen), että mun piti lähettää seuraavana arkipäivänä mies H&M hakemaan pienempia vaatteita.

Niin ja neutraaleja 50cm vaatteita meillä on joku 5 kpl ja vaaleanpunaisia samanverran. Silloin aikanaan pärjättiin ihan hyvin, tosin likka ei paljon puklautellu ja kakkasikin aivan siivosti.
Mun tarttee lukasta nuo teidän listat läpi mitä ootte hankkinu ja miettiä jos meillä ei sattuis olemaan jotain olennaista...
 
Meillä on 50cm aika vähän; koska ei kauaa mene; jos ollenkaan.
56cm on TOSI paljon ja suomeksi sanottuna liikaakin. . . 
62cm ja 68cm on paljon; mutta ei liikaa; koska niitä menee paljon !
yleensä siihen aikoihin opettaan ne kiinteätkin niin sotkua tulee :D

ME mennäään nyt 10. päivä ostamaan kaikki loput puuttuvat asiat. Eli 
ne vaioat, kosteuspyyhkeet, muutama tutti jne.  SItten me olemma valmiina. :) Ainakin fyysisesti :D
 
Meillä on nyt kaikki mitä aiotaan hankkia. <3 Paitsi ne hiton sisarusrattaat... :( Luulempa, että ne jää hankittavaks vasta sitten kun vauva on syntynyt. Kun en osaa päättää, että mitkä ois hyvät ja vielä mageen näköisetkin. ;) Ja että tarvitaanko me ihan oikeasti niitä. Todennäköisesti tarvitaan, mut hankintaan sitten joskus... Jokatapauksessa vauva saa mennä alkuun kantoliinassa ja auton turvakaukalossa ja sitten mietitään asiaa uudestaan.
 
Juu meillä ei ole minkäänlaisia vaunuja/rattaita laisinkaan, vaikka sietäis vaikka kohta jo ollakin... kantoliinailuakin suunnittelen, mut jotenkin luotan varmemmin vaunuilun kuin kantoliinailun onnistumiseen ja käytännöllisyyteen (esim. kauppareissuilla), niin en uskalla jättää vaunuja ostamatta. Mut se o niin vaikeeta, kun minusta tuntuu etten yhtään tiedä millaiseksi meidän elämä muodostuu... alanko asioida ahkerasti kävellen lähimarketissa vai hurautetaanko yleensä tuonne isoon markettiin, eli kumpi on tärkeämpää, hyvä tavaratila vai kätevä autoon pakkaaminen? Mua inhottaa maksaa "merkistä" eli tähtäimessä on keskihintaiset yhdistelmärattaat, mut toisaalta hirmu vaikea arvailla missä alkaa selkänojasäädöt, jarrut tai työntöaisa tuntua rempuloilta puolen vuoden käytön jälkeen. Plöh :)

Pinnasänkykin on osissa varastossa ja puoliksi hiottuna ennen maalausta. Eli kaikki "oleellisimmat" leikkimatosta kumiankkaan löytyy (lahjoituksena saatuja), mutta sänky, vaunut ja vaatteita lapselta vielä puuttuuemoticon Hyvin hoidettu!
 
Jenni90, mulla kun on la vasta heinäkuun lopussa niin aikaa on todennäköisesti vielä vaikka kuinka :) Ja vaikka tykkäänkin valmistella, niin olen ajatellut näin: mulla on pirskatin hyvä puolisko, kaksi tissiä (ja lähikaupassa korviketta ;D) ja katto pääni päällä, joten vaikka vauva tulisi tänään niin pärjätään! Huvitti vaan huomata, mitä kaikkea "tarpeellista" sitä onkaan kaappiin kertynyt ennen kuin on mitään kunnon ajatustakaan vaikkapa niistä vaunuista/rattaista.

Tänään tuli hankittua lisää harsoliinoja, pussilakana+tyynyliinasetti ja... jotain muutakin, en muista, mutta useamman viivan sain listalleni vetää.
 
Onko kukaan hankkinut hoitolaukkua, jos niin millaisen? Mieli tekis hankkia, netistä oon vähän surffaillu malleja, mut niitä tuntuu olevan ihan liikaa ja hinta haitarikin ihan valtava! Onko sille oikeasti tarvetta vaiko ei? kulkeehan ne vaipat ja vaihtovaatteet ihan tavallisessakin kassissa.
 
Vauvakamaa from 1970!
 Pengottiin eilen häkkikomeroamme pitkästä aikaa, kun anoppi haki sieltä pois omia huonekalujaan ja vastaan tuli pussi, missä on mun miehen vauva-aikaisia kamoja. emoticon  Harsoja, aivan ihania kirjailtuja lakanoita ja peittoja, ja kanariankeltainen tikkihaalari/pussi missä valkoinen sisäpuku, siis vähän samantyylinen vaunuhaalari kuin ä-pakkauksessa - aika retroa hei! :D  Ja kaikki ihan ehjiä, minäpä pesen ne ja otan käyttöön! Mieskin nauroi, että suoraan isältä pojalle...emoticon

Eipä tartte niitä harsojakaan sitten ostaa, ja onneksi en kerinnyt ostaa! samaten lakanat saa nyt jäädä kauppaan.
 
hoitolaukku on pakollinen; ainakin meillä :D ! 
Ihan huippu juttu ! 
Kannattaa ostaa! Meillä tuli vaunujen mukana esikoisen aikana. . .  frikon merkkinen.



Kävin tommoset ostamassa tiistaina [:
Ja on tosi kätevät, menee pieneen tilaan ja mielettömän köykäiset työntää ! 
Ja halvatkin vielä :) 
 
Joo meillä kans on ihan pakollinen hoitolaukku, vaikkakin nykyään sitä tavaraa tarttee aina vaan vähempi ja vähempi mukaan kun poju kasvaa. Mutta sit kahden kanssa on taas aivan EHDOTON.

Jenni90 minkä merkkiset noi on? Ja paljon makso?
 
carena double swing ja nimenomaan sisarus rattaat ! ei kaksosten
Erilliset selkätuet, erilliset kuomut, erilliset jalkatuet jne. 

349 euroa mä niistä maksoin [: mutta mustat tommoset on 299e. 
 
Takaisin
Top