Sinka, mie kanssa haluan varautua kaikkeen mahdolliseen järjen rajoissa etukäteen. Tiedän kyllä, että monet lapsia jo saaneet ovat sanoneet on ne kaupat siellä vielä vauvan synnyttyäkin, ja tottahan se on :) Mut mie luulen, että mulle tämä ainakin on sellaista "hallintaa ja valmistautumista" mihin tässä vaiheessa on mahdollisuus... minä kun en voi tietää milloin vauva syntyy, onko hän terve vai ei, millainen hän on temperamentiltaan, miten imetys sujuu, miltä minusta tuntuu synnytyksen jälkeen, miten meillä nukutaan kesän jälkeen, miten vauvan syntymä vaikuttaa minun ja mieheni väleihin, miten hän kokee isyyden alkutaipaleen... mutta minä VOIN ostaa valmiiksi sinkkivoidetta, silittää pipoja (mikä järki?!), vertailla vaippamerkkejä keskustelupalstojen perusteella tai yrittää laskeskella riittääkö kaksi vai kannattaako olla neljä pussilakanaa. En tiedä, onko sillä käytännön merkitystä, mutta nyt haluan uskoa, että varautumalla etukäteen siihen mihin voin, minulla jää aikanaan enemmän energiaa siihen olennaiseen :) (Tai sitten kaikki energiani menee ylimääräisen tarpeettoman tavaran järjestelyyn ja hävittämiseen, ken tietää...)
Tyynystä... ei kai sitä litteän litteääkään tyynyä ensikuukausina tarvitse, monet tuntuu ottavan käyttöön lähempänä vuoden ikää? Ja esimerkiksi kaksivuotias veljentyttöni omistaa kyllä tyynyn mutta ei pidä sillä päätään kuin sen nukahtamisen ajan, loput yöstä menee poikittain tai ties millaisessa solmussa sängyssä :) Mutta mutta, sekä peittoja että tyynyjä tuntuu olevan miljoonaa eri kokoa, eli jos tyynyliina-pussilakanasettejä hankkii niin voi yrittää katsoa että ne tyynyliinat on keskenään edes vähän samaa kokoluokkaa, että tulevat sitten käytettyä.
Voi kun joku osais kertoa mulle etukäteen, minkä kokoinen murunen meille syntyy! Kokoa 50 ja 52 olevat vaatekappaleet voi laskea yhden käden sormilla (tosin noita äitiyspakkauksen viiskymppisiä en siihen laske, ovat valtavia :D), mutta jos minä saatan maailmaan 54-senttisen vauvelin niin eipä noita kannata sen enempää ollakaan. 56-kokoiset vaan näyttää aika isoilta, ja olishan se ihana pukea se oma ihana aarre ihan aluksi ihan oikean kokoisiin ja ihanan suloisiin vaatteisiin, vaikka muutaman viikon päästä voikin kriteeriksi riittää se että vaatteesta löytyy hihat ja lahkeet :D
Millaisia määriä vaatteita teillä tiettyä kokoa? Sitähän ei voi tietää miten ahkera sinappikone tai puklailija sieltä tulee, ja pyykinpesutottumuksiakin on erilaisia (ja tämän myötä varmaan kehittyy uusia :D), mutta miten monella vaatekerralla arvioitte voivanne pyörittää arkea?