Vauvalle tarvikkeet

Saigon

Vauhtiin päässyt keskustelija
Auttakaahan kokematonta kanssasisartanne! Minä en suoraan sanottuna tiedä vauvan tarvikkeista mitään. Sen nyt toki tiedän, mitä noin suurin piirtein pitää olla, mutta en tiedä mikä vaihtoehto olisi paras. Enkä haluaisi ostaa summamutikassa mitään. Onko esimerkiksi olemassa jotain sivustoa, jossa voi vertailla eri vaunumerkkejä ja -malleja toisiinsa? Ostamme uudet vaunut ja valikoima tuntuu hurjalta. Haluaisin mennä kauppaan vasta kun olen kartoittanut eri vaihtoehtoja, mutta onkohan mitään paikkaa, missä sen voi tehdä? Oletteko itse todenneet hyväksi jotain tiettyjä ominaisuuksia vaunuissa? Sellaiset yhdistelmävaunut ovat kiikarissa (eli mistä saa ne rattaat myös), mutta voi härregud noiden mallien määrää...

Entäpä sänky? Millaista itse suositte tai millaisen aiotte vauvalle hankkia? Patja, onko sen paksuudella ja pehmeydellä/kovuudella merkitystä? Peitto, millainen on hyvä? Mitä muuta? Ikeasta löysin kivan oloisen perussängyn, josta saa toisen reunan pois. Eli se menee lapsella pitkälle taaperoikään. Pohjan saa myös nostettua ja laskettua.

Noista muista tarvikkeista turvakaukalo ja sitteri saadaan käytettynä. Sitten myöhemmin keinuja, jne. Eli niitä ei onneksi tarvitse edes miettiä, tosin ehkä niissä sitä valinnanvaraa on vähän vähemmän..:D

Mitä muuta aiotte itse hankkia pikku-käärölle?
 
Me ollaan ostettu pikkuiselle Emmaljungan yhdistelmävaunut ja Graconin turvakaukako&jalusta sitten siihen kuuluvat "matkarattaat" saadaan ku vauva syntyy,eli saa laittaa vain istuimen siihen rattaan päälle ni on tukevasti siinä.

Hoitopöytä,pinnasänky ostetaan kun saamme pikkuisen huoneen laitettua(maalattua), kylpypunkka pitäisi ostaa ja sinne sitte ajattelin ostaa sen tukijutun ettei vauvaa tarvi jokakerta pitää kädellä vetessä. Sitteri ostetaan ainakin uutena. Pinnasänkyyn kun ostaa pehmusteen niin siinä paketissa minkä minä haluan niin on pehmuste,tyyny,peitto,verho jne. Perus pinnasänkypatjan ostan. Onhan niitä vaikka kuinka mitä pitää vielä ostaa jne :)
 
Me taas ajateltiin ostaa bugabuut, kun ei sitten tarvitsisi erikseen miettiä matkarattaita. Turvakaukalo taas ostetaan maxicosi-merkkisenä, kun siitä on kuultu turvallisuudesta ja toimivuudesta ainoastaan positiivista kaikua. Pinnasänky ajateltiin ostaa ikeasta, kun monella tutullakin on sieltä ja ihan ok:n näköisiä ja hintaisia ovat (etenkin verrattuna näihin lastentarvikeliikkeiden merkkisänkyihin). Muista tarvikkeista sitten ei olekaan mitään tietoa. 
 
Näin yhdenlapsen kokemuksella noista vaunuista kehoittaisin huomioimaan kuinka ne mahtuu autoon, jos sellaisella liikutte usein, kuinka suuri koppaosa on, millaiset renkaat vaunuissa on, varsinkin jos liikutte paljon ja eri maastoissa, ja millaista sen kanssa on liikkua (ketteryys ja onko painava työntää), aisan säätömahdollisuudet.
Synnäriltä tullessa huomasimme, että tämä meidän esikoinen oli niin pieni, kaikista arviosta huolimatta, että meillä ei ollut tarpeeksi pieniä lasten vaatteita siis 50cm, eiku mies vaan H&M ostelee vaatteita heti arkipäivänä samoin jouduimme hakea korviketta ABC:ltä, koska mulla ei tullut tarpeeksi/ei lähes ollenkaan maitoa...
Nämä mulle tuli mieleen ja näihin itse olen törmännyt tämän reilun vuoden kokemuksella.

 
Me käytiin ostamassa juuri ostamassa emmaljungan yhdistelmävaunut. Näitä on aika monella tutulla ja ovat kehuneet toimiviksi peleiksi. kokeiltiin kaupassa myös tuota autoon sopivuutta ja kyllähan ne mahtuu vaikka paljon tilaa vievätkin.
jos joku on meinannut emmaljungat ostaa niin suosittelen toimimaan nopeasti, hintoihin on tulossa korotuksia viimeistään tämän kuun lopulla. Hinnat nousee aika paljon.
Vauvan mummo on luvannut hankkia meille sängyn ja hoitopöydän =). Sängystä tiedän sen verran, että siinä pitää olla just noita säätömahdollisuuksia ja tietysti tuleva kannattaa myös olla.
Sitteri ja turvakaukalo saadaan kavereilta lainaan, samoin paljon vaatteita. Kovin paljon ei kamaa meinattu itse ostaa kun kaikkea sit saa kumminkin lahjaksi. Ja äitiyspakkauksessa on aika hyvin perusjutut.
Ihana kun saa pikkuhiljaa ruveta vauvan huonetta laittamaan =))))
 
Mä olen noista vaunuista ihan samaa mieltä kun annel! Meilläkin vaunuissa isot ja paksut pyörät ja mahtuu pieneenkin autoon hyvin ja mikä tärkein; ne on helppo laittaa kasaan !
Toki meidän pitää ostaa kaksosten yhdistelmävaunut nyt; kun meillä esikoinen niin pieni ja vuoden ikäerolla tulevat; ja kun esikoinen ei nuku kun ulkona vaunuissa ja onhan ne muutenkin kätevät; saa molemmat sinne. Samoin me saadaan kaksosten matkarattaat jotka menevät pieneen tilaan; helpompi ottaa kaupungille mukaan ym.
Jokainenhan sen määrittelee itse mitä haluaa vauvalleen ostaa; joskut ostaa vain välttämättömimmät ja toiset ostavat kaiken mahdollisen minkä vain löytävät. Me ehkä kuulutaan tuohon viimeiseen kategoriaan; esikoiselle ostin ihan kaiken mahdollisen mitä vauvalle voi ostaa ja puoliakaan ei oikeesti oo tarvinnutemoticon

 Että meillä kaikki on oikeestaan valmiina; ainut että pikkukakkoselle ostin koliikkikeinun  (taas joku ahaa-ostos) ja jos tyttö on niiin vaatteita pitää ostaa ja pinnasängyn päälle toisen värinen "laahus/koriste"
Me ostettiin esikoiselle kaikki uutena paitsi vaunut saatiin miehen veljeltä mutta uudet nekin on; vuoden vanhat !
Mulle oli ehdotonta, että turakaukalo piti ostaa uutena ! Että on varmasti turvallinen. [:
Niin joo pikkukakkoselle ostin viimeviikolla uuden leikkikaaren kun tuo mikä meillä oli esikoisella niin oli musta aika huono...

Ensisänky meillä on sellainen jo ka kiertää suvussa; on alunperin ollut mun äidilläni kun on ollut vauva. Se oli esikoisellamme ja tulee nyt luonnollisestikin pikkukakkosellemme. Pinnasänky meillä on ihan perus; jossa kolme tasoa.  Ja patja tuli sängyn mukana!
Meillä Turo-Eemil on niin kuana pinnasangyssä kunnes se pikkukakkoselle menee ja sitten meillä on sellainen sänky johon saa laidat ja sen saa vedettyä pitkäksi.  :D en tiedä ymmärsittekö. 8D

Ja mä olin vähän tyhmä kun mä hamstarisin hirveesti kaikkia ihania vauvanvaatteita; pitkähihasia, pitkiä housuja  joita ei sitten tullu käytettyä kertaakaan ! Kesä oli NIIIN KUUMA! Ja meillei ollut yhtää lyhythihaista bodya, asua tms. Eli ne jouduttiin sitten hakea kaupasta. Ja liikaa olin ostanut 50cm vaatteita jotka ei mahtunutkaan; meillä esikoinen oli 52cm syntyessään....
Toinen syöttötuoli meidän pitää ostaa. Tuommoinen samanmoinen kun esikoisella; tripp trapp:n musta syöttis; ne on kalliita (uutena vajaat 300e) mutta ne menee TOSI kauan ! MEidänki tutuilla kolmoset joilla kaikilla sellaset tuolit ja ne on nyt niillä koulupöydän tuoleina ! JA mä oon muutenkin siitä tykännyt ! Suosittelen!emoticon Toki ei nyt ensimmäinen hankitan ole syöttötuoli :"D
 
hoitopöydästä: Meillä oli esikoisella  oikeen iso lipasto ja sen päällä iso hoitopöytä; joka kuuluikin siihen lipastoon; mutta myytin se yläosa pois; meillä kun ei hoitopöytää käytetty kun ensimmäiset 2kk ! Se lipasto oli kätevä, sinne sai kaikki vauvan pienet sukat ym vaatteita. Mutta nyt meillä on lipasto eteisessä ja lasten huoneeseen ostettiin vaatteille omat kaappinsa ja pikkukakkoselle ostin ihan IKEA:n normi pienen hoitopöydän parillakympillä. Koska tiedän, ettei taas tuu käytettyä kun juurikin ensimmäiset kuukaudet.
Hoitopöydän sen alustan jätin pesukoneen päällä; jossa edelleenkin vaihdan kätevästi kakkavaipat esikoiselle; mutta muuten vaipan vaihto  menee jo ohimennen jossain lattialla, sohvalle ym....
 
Joo, mä yhdyn kanssa siihen, että vaunuissa kunnon pyörät niin pystyy hyvin liikkumaan säällä kuin säällä. Ja mulle kans tärkeää, että turvakaukalo on uusi. Me aiotaan hankkia jonkinmoiset sisarusrattaat, niin pääsee molemmat lapset kyytiin. Onko kellään sellaisista kokemusta?
 
Onpas monet tehny jo paljon hankintoja. Meillä ei ole vielä just mitään. Vaatteita ollaan ostettu pikkasen ja niitä on äitini ostanut kirppareilta vaikka kuinka paljon :D

Meidän (ainakin pitäisi) saada kaverilta Brion vaunut (ollut hänen tytöllään vaan käytössä) ja hoitopöytä tulee samasta osoitteesta :) Sitteri saadaan hyvältä ystävältä ja sekin on oman kummityttöni vanha :) Autoa meillä ei ole joten turvaistuin lainataan, kun tarvitaan. Pinnasänkyä katsottiin ikeasta, siellä olis yks ihana mistä saa sitten toisenlaidan poiskin :)
Paljon pitäs kaikkea muutakin hankkia, mutta pää lyö tyhjää kun yritän miettiä mitä kaikkea :D

En ole vielä viitsinyt ostaa mitään isoa kun olen todennäköisesti muuttamassa ennen vauvan syntymää, sillä nykyinen asunto on kovin pieni... Olisi ihanaa jos olisi isompi asunto niin saisi nyt jo laitettua vauvanhuonetta kuntoon. Pelottaa että tulee vielä kauhea kiire kun toi aika tuppaa menemään niin hirmusta vauhtia eteenpäin.
 
Meillä jo hankittuna yhdistelmävaunut, turvakaukalo, pinnasänky, hoitopöytä sekä vaatteita. Mihinkään matkarattaisiin emme aijo rahaa laittaa koska pärjäämme vallan mainiosti noilla yhdistelmävaunuilla. Syöttötuolikin on jo, saatiin se tuttavalta. Sitteri pitäisi hankkia mutta en osaa päättää millaisen minä haluan. Ainoastaan sen tiedän, että pitää olla joku beige tai muuten vaalea väritykseltään.
 
mirppa älä stressaa; kyllä ehdit hankinnnat hankkia vielä moneen kertaan emoticon Mutta myös sekin on totta, että kohtaa, huomaa, että lapsivedet meni :D
 
Me ei olla juurikaan edetty tässä tavara-asiassa. Sen verran, että ollaan testailtu muutamia vaunuja. Onneksi ei tarvitse itse ostaa niitä (vaan mummu ostaa), koska hinnat huimaa päätä. Varsinkin, jos haluaa oikein hyvät vaunut. Näemmä sellaisista joutuu pulittamaan 800-1000e. Tein virheen siinä, että testailin ensin innoissani kalliimpia malleja ja sitten vasta halvempia. Mikä ero! Toiset kulkivat kuin höyhen, toiset taas...no, hyväthän ne halvemmatkin olivat, mutta oli siinä kyllä niin selkeä ero liikutettavuudessa, painossa ja muotoilussa.

Löysin tällaisen sivun: http://www.vaunut.info/yhdistelmavaunut . Täytyy perehtyä tuohon heti kun löydän aikaa!

Vaatteita tulvii ovista ja ikkunoista. Mitään en ole itse ostanut. Senkin mitä halusin ostaa, osti tuleva mummo puolestani.
 
Saigon: ihan totta. Vaunuissa on huimat erot.  Katoin kun mulle tuli vauva lehti  niin siinä oli artikkeli "21 uudet vaunut" ja  voi luoja ! En ostaisi niistä yksiäkään. Melkeimpä jokaisessa pienet pyörät edess..... Ei sopisi meille... En sitä sano, että ne olis huonommat; mutta mutta.....

Viimeviikolla ostimme sitten kaksosten yhdistelmävaunut carena-merkkiset; niissäkin paksut isot pyörät ja tosi kevyet työntää.emoticon
LAmpaantalja meidän pitää myös vielä hankkia pikkukakkosella; on ollut esikoisen kanssa tosi kätevä ! Säällä kun säällä. emoticon
 
Me ollaan otettu tässä vauvan (ja itse asiassa pitkälti muutenkin) tavarahankinnassa semmonen periaate, että mahdollisimman paljon hankitaan käytettynä.

Vaunut meille jo tulla tupsahtikin vähän vahingossa, kun tutuntutulla oli myynnissä, ja käytiin niitä kattomassa ja todettiin hyväksi ja ostettiin pois. Eipä tarvi enää sitten sillä päätä vaivata, että mitkä vaunut olis hyvät. Sain kaveriltani semmosen hoitotason yläosan, jonka saa kiinnitettyä oikeestaan minkä tahansa lipaston päälle, ja meillä tulleekin juuri näin käyttöön, eli kiinnitetään se olemassaolevan lipaston päälle siksi aikaa kun sitä tarvitaan. Samoin sain rintapumpun ja pari pinnasängyn lakanaa ym. pientä sälää.

Nyt kun on vauvan sukupuoli tiedossa, niin mulle on tullut hirveä vauvanvaateshoppailuhimo. Mutta siis tämä shoppailu tapahtuu huuto.netissä. Voi kuinka ihania pienten poikien vaatepaketteja sieltä löytyykään! Ja muuten tosi halvalla, helposti on semmosia 20-30 vaatteen settejä, jotka maksaa parikymppiä, siis usein vaatteet alle euron kpl. Toki ne on käytettyjä, mutta paljon on joukossa myös tyyliin kerran käytettyjä pieneksi jääneitä, tai jopa ihan vain käyttöönostopestyjä, muttei koskaan edes käyttöön asti päätyneitä. Mies on alkanut jo toppuuttelemaan, kun oon jo ainakin kolmesta vaatepaketista huutanut, ja joka päivä tulee uusia ihania lisää emoticon .

Tehtiin kyllä ihan hankintalistaa, mitä kaikkea vielä pitäis hommata, ja onhan siellä vielä vaikka mitä ja kuinka paljon. Mut toisaalta tässä on aikaakin.

Miehen kaveripariskunta juuri lupaili, että heiltä olis kesällä vapautumassa pinnasänky ja turvakaukalo. Tosin tuon turvakaukalon suhteen mä oon aika tiukka, pitää olla hyvä ja turvallinen, että ihan mitä tahansa 10 vuotta vanhaa ei oteta kyllä vastaan vaikka saatais ilmaiseksi, vaan syynätään Autoliiton testit kyllä huolella läpi. Mutta silti, noita testivoittajiakin saa kyllä käytettynä, niitä(kin) on huuto.net täynnä... Ja epäilenpä, että jos vaikka Facebookiin laittaa kaipailevansa vaikkapa syöttötuolia, niin niitä on yhtäkkiä ovella enemmän kuin tarpeeksi emoticon . Mekin kun ollaan jo tämmösiä yli kolmekymppisiä, niin noita lapsiperheitä on tuttavapiirissä vaikka kuinka paljon.
 
Myö ei olla viel hankittu juuri mitään vauvaa varten. Viikon loppuna käytiin ekaa kertaa kiertämässä kirppareita ja sieltä löydettiin kassillinen vaatteita. Ne onkin sit ainoot hankinnat mitä ollaan tehty.. Mut onhan tässä vielä aikaa. Musta vaan tuntuu siltä, et kaikki menee taas viime tippaan. Jos nyt vaikka tulevana viikon loppuna kävis noissa lasten tarvike liikkeissä katselemassa mitä sieltä löytyy ja missä hinnoissa mennään.. Meillä mun iskä ja anoppi on luvannu sponsoroida rattaiden ostossa. Mä kun haluan yhdistelmävaunut ja vielä ihan uudet. Kestää sit ainakin kauan ja jos siunaantuu vielä lisää lapsia niin menis sit niilläkin samat vaunut. Sit mun serkulta ollaan ostamassa turvakaukaloa, kun niillä jää just kesällä käyttämättömäks ja sitten ostetaan työkaverilta pinnasänky. Et periaatteessa ollaanhan myö jo aika paljon kaikkea jo laitettu varaukseen.

Ootteko muuten ajatellu, et otatteko äitiyspakkauksen? Mä ajattelin, et otan mut en haluais tuota 2010 mallia.. Ehtiiköhän sitä uutta saamaan..? Kun mun pitäis hakee sitä jo viimistää 7.5.
 
Meilläkin on periaate, että mahdollisimman paljon hankitaan käytettynä. Mutta vaunut haluaa tuleva mummo ehdottomasti ostaa uutena meille. Mikäs sitten siinä. Karmea vaan toi tarjonnan määrä! Kaikki muu tuleekin käytettynä, suurin osa ihan ilmaiseksi sukulaisilta ja ystäviltä, haluavat vaan pois nurkista pyörimästä.

Siitä uudesta äitiyspakkauksesta ei ole ilmeisesti vielä kuvia? Ihan kivalta toi 2010 mallikin näyttää. Mä luulen, että mulle on ihan sama kumman otan. Mahtavaa, että sellaisen saa!
 
Mulle kans iski kauhea vauvanvaate buumi päälle! Kerrankin saan ostaa itselleni vaaleanpunaista !  Ennenkaikkea HELLO KITTYÄ!  :D Haluan endottomasti pienelle prinsessalle kotiutumis vaatteiksi hello kittyä; kliseistä, mutta haluan siltikin. emoticon

Meilläkin olisi  jo tähän mennessä 5 pahvilaatikkolista poikien vauvan vaatteita, monet käyttämättömät vauvan farkut ja hupparit... Pitäis varatakkin kirpparilta pöytä; en vain vielä uskalla niitä myydä, ainakaan kaikkia.  Kuitenkin varauksella pitää suhtautua tuohon sukupuoleen. 
 
Mekään ei olla hankittu vielä mitään. Toki aika paljon vauvantavaraa löytyykin, mutta paljon täytyy kyllä hankkiakin. Onhan tässä onneks kuitenkin vielä aikaa. :)
 
Meillä ei ole vielä mitään hankittuna, tiedossa kyllä useampi tavara mikä on mahdollista saada/ostaa. Huomenna taitaa tulla eka tavara meille, veljen kaveri haluaa päästä eroon kantorinkasta. Veli lupas sen huomenissa tuoda meille katsottavaks (veljen vaimo haluaa ylimääräisistä roinista heti eroon, kun on pieni asunto) ja eiköhän se samalla jo jää tänne :)
Rinkkaa tosin ei voi ottaa käyttöön kun vasta lähempänä 5kk ikää, mutta eiköhän sille tarvetta ole koirien kanssa liikkuessa, etenkin jos metsään lähtee. Kaverilla ollut vastaava ja reilun 2v. ikään pystynyt sitä käyttämään. Näytti tosi kätevältä kapistukselta, mitä ollaan metsässä yhdessä koirien kanssa liikuttu.

Yhdistelmävaunut kävin kaverin kaverilta katsastamassa, todennäköisesti ne ostan siltä läehmpänä kevättä. En raaski uusia melkeen 1000€ vaunuja ostaa, kun käytettyjäkin löytyy hyvä kuntoisina ja yli puolet halvenpina.

Miehen sisko lupasi vaatteita niin paljon kun huolin, niitten nuorimmainen 2kk eikä kuulemma enää 4 lasta tule. Ainut ongelma se, että niillä kissa ja itse allerginen. Joten pitää testata muutama äitiysvaate, pystykö niitä käyttämään pesun ja tuuletuksen jälkeen. Jos äippävaatteista en saa oireita, niin eiköhän ne vauvan vaatteetkin huolellisen pesun/tuuletuksen jälkeen ole ok.

Kummitytöltä joutaa kesällä kaukalo ja matkarattaat. Matkarattaille en usko kyttöä kovinkaan paljoa olevan, kun asustellaan hiekkatien varressa. Mutta kun kaukalo käy rattaisiin kiinni, niin pakkohan ne on samalla ottaa/ostaa, jos tulee tarvetta lähteä johonkin kaukalon kanssa liikenteeseen niin ei tartte kannella pitkiä matkoja.

Tällä hetkellä ei oikeestaan tule mieleen mitä pitäs vielä hankkia pinnasängyn lisäksi. Hoitopöytää en ajatellut hankkia, kun khh tasolla on tyhjää tilaa, siihen vaan alunen, niin lavuaarikin on sopivasti vieressä.
 
Jee, nyt on ekat vauvanvaatehankinnat tehty. :)  Kävin shoppailemassa ja voi että kun on ihania pikkuvaatteita tarjolla. <3

Ja sit sain aikaseks käytyä kaikki esikoisen pikkuvaatteet läpi, että mitä säilytän ihan itseäni/esikoista varten muistona, mitä säilytän masuasukille ja mitä myyntiin. Joka läjään tuli kyllä aikamoinen kasa vaatteita... Miten niitä onkin niin hirveästi kertynyt?!? Ihan hirveesti ei tartte vaatehankintoja tehdä, tietty se on kiva jotain ostaa ihan tätä vauvaa varten, mut paljon vaatteita on jo valmiina.

 
Takaisin
Top