Vauvalle tarvikkeet

Meillä on kanssa hoitopöytä ja siihen hoitoalusta. Sitten ostin lapsimessuilta rintsikoihin suojuksia ja rintakumin kanssa kun kaveri suositteli. Rintapumppua mietin kovasti. Sille voi tulla tarvetta mutta toivottavasti ei. Sitten pitää varmaan ostaa korvikemaitoa varalle kanssa jos sattuu ettei maitoa tulekaan niin ei tarvitse ensimmäiseksi lähteä kauppaan hakemaan. Kestovaippoja on hommattu kanssa.
Sittereita tuntuu olevan miljoonaa erilaista. Onko kokemuksia mikä olisi käytännöllisin? Jotenkin kaikenmaailman moottorit ja valot tuntuu vähän turhalta...
 
Meille on hankittuna jo:
- pinnasänky ja patja (pinnasänky minun vanha, mutta edelleen toimiva, siinä on viiteen tasoon säätyvä pohja ja laskettava laita, patja ostettiin uutena)
- soiva mobile (saatiin tutuilta)
- vaunut (käytetyt, Emmaljungan Duo Edge Combit UniqAlu-rungolla)
- turvakaukalo (käytetty, tuttuilta ostettu, Britax Römer Baby Safe)
- sitteri (käytetty, merkkiä en tiedä, mutta väri on ihana :))
- amme ja jalat (uutena, jalat siksi koska meillä ei ole pesuhuonneessa mitään tasoa enkä voi oikein olla kumarassa selän takia)
- hoitopöytä ja siihen alusta (hoitopöytä on uusi, irotettavalla hoitotasolla, myös alusta on uusi)
- puuhamatto (käytetty, saatiin tutuilta, samaa merkkiä kuin mobile)
- tuttipulloja 5 kpl (saatiin tutulta, ovat sellaisia koliikkivauvalle tarkoitettuja)
- kantoliina (saatiin tutuilta)
- vauvan petivaatteet (kaikki saatu tutuilta ja sukulaisilta)
- harsoja (osa äitityspakkauksesta ja osa saatiin tutuilta)
- korvakuumemittari (ostettiin)

Lisäksi suurin osa vaateista käytettyjä. Osan olen ostanut itse kirparilta ja osan olen saannut lahjoituksina tutuilta ja sukulaisilta. Uutena olen ostanut muistaakseni vain kaksi bodya ja kahdet puolipotkarit. Hankinassa on vielä ainakin rintapumppu, itkuhälytin ja rintareppu. Nämä kaikki saadaan ostaa sopuhintaan sukulaisilta. En olis varmaan tullut ajatelleeksi näistä mitään muuta kuin itkuhälytintä jos ei olis noita muita juttuja tarjottu. Lisäki olen hankinnut muutamia kestovaippoja kun ajattelin niitä kokeilla. Nekin hankin kaikki käytettyinä, osan kirpparilta ja osan huuto netistä. Lisäksi olen ostanut jo itselleni muutamia imetyspaitoja kun löysin halvalla kirpparilta.

Mitään muuta ei tule nyt mieleen, mutta jos jotain puuttuu niin enköhän ehdi sen vielä hankkiaemoticon  
 
Vaunut : Emmaljungan Cerox & Claccic deluxe
Turvakaukalo ja jalusta : Gracon
Matkarattaat : Gracon guattro
Sitteri : emma delux
amme & jalusta
Pinnasänky : Safari (pohjan saa 3korkeuteen ) 
Hoitopöytä, sekä hoitoalusta pyykkikoneen päälle.
Lipasto vauvan vaatteille.
Kantoliina.
Itkuhälytin : Philips 
Puuhamattoja on nyt 2kpl.
korvakuumemittari :Philips
Harsoja
rintakumeja
Mobile pinnasänkyyn.
koliikki tuttipulloja.
tutteja on mijoona xD 
Meillä tuli peittio,tyyny yms. sänkyyn kuuluvat, pinnasänky pehmustepaketin mukana. Peitto nyt oli siellä mammapakkauksessakin :) 

Mitäs muuta ,en nyt muista :) Mutta kaikki mahdollinen on :)
 
Vitsi miten reippaita te ootte ollu...mulle iski viikko sitten todellisuuden taju, että aika menee tosi äkkiä, joten pitäis ostaa vauvalle tarvikkeita pikkuhiljaa :)

Onhan meillä toki jo jotakin, käytiin helmikuussa ostamassa vaunut, koska tosiaan Emmaljunga nosti reippaasti hintojaan, samalla ostettiin jotain muutakin niin saatiin "paljousalennusta" ja itkuhälyttimet ostin jo joskus aikaa sitten yhden kaupan loppuunmyynnissä, kun sain 80e hälyttimet 25e.

Sit mussa on sellanen pikku vika et oon sairaan nirso kaiken suhteen (en tod. pidä tästä omiinaisuudestani,mutten voi sille mitään). Pinnasänkykin piti tilata, koska sitä  ei Turussa mikään liike myy :(

Vaunut: Emmaljunga Mondial Duo Combi- yhdistelmät (nahkaiset, jotta saan ihanien koirieni kuolan helposti niistä irti :) ) + siihen hoitolaukku
Turvakaukalo: Britax SHR Baby Safe + (saaadapterilla kiinnitettyä vaunujen runkoon) + Isofix autoon
Pinnasänky: BRIO Three
Hoitopöytä: BRIO lipasto, jotta saan vauvan vaatteita samalla lipastoon
Itkuhälytin: Phillips

Ihania vaatteita olen saanut ystäviltä ja tietysti jotain tullut myös itse ostettua :)

Ens viikolla lähden kaupoille kattelemaan kaikkea muuta mukavaa. Vaatteitakin pitäis alkaa pesemään, kunhan vaan joskus saan sen lipaston, mihin niitä sitten laittaa!
 
mulla ei oo oikeestaan mitään... sitteri, turvaistuin ja pinnasänkyyn mobile, harsoja, vaatteita, rintareppu, hoitolaukku, yks tutti, yks tuttipullo ja siinä ne sitten tuntus olevanki.. ja sitten tietty kaikki mitä äitiyspakkauksessa tuli. Ei oo rattaita, ei sänkyy ei ammetta.. mulle tulee vielä kiire. ja nyt vasta harmittaakin kun mun piti saada kaverilta vaunut ja nyt ei sit saadakaa... Nekin maksaa ihan kamalasti ja ei mul oo varaa maksaa kaikkee tätä itekseni..
 
Täälä rupee kaikki muu olemaan reilassa; paitsi ensisänky on vielä mun serkullani. Haetaan se varmaan ensikuussa. 
Sitten  mies saa hakea vaipat, tuttelit ja kosteuspyyhkeet ennen kun kotiin pikkuisen kanssa tullaaan. Muuten on kaikki kunnossa. emoticon
 
Meillä isoin mikä puuttuu on sisarusrattaat. Mut nehän tässä vielä kerkiää ja vauva menee alkuun vaikka kantoliinassa. Sit pojan vanhaan koliikkituttipulloon pitäs hommata tutit ja korviketta haluun kans varalle valmiiks. Joku kiva fleecepeitto, kylpypyyhe, vaipparoskiksen kasetti, keittosuolatipat, kosteuspyyhkeet vielä puuttuu. Mut nää nyt ei oo muutenkaan niin akuutteja. Valmista siis täälläkin. :) Niin ja sit haluun valmiiks jonkun ihanan unilelun. <3
 
Pitääpä ajankulukseen tähänkin soppaan lusikkansa laittaa :)

"Isompia" tai yksittäisiä hankintoja
* Vaunut+tarvikkeet: ostamatta, valitsematta, edes vilkuilematta...
* Turvakaukalo: sukulaisilta
* Babysitteri: sukulaisilta
* Vanna: Ikeasta 4,95e, mahtuu just ala-lauteelle mukavalle työskentelytasolle (Orthexin perusmalli ei mahdu)
* Pinnasänky: kirpparilta vitosella jo vuosia sitten, pitää hioa ja maalata
* Hoitopöytä: ei erillistä, kodinhoitohuoneen tasolle hoitoalusta sukulaisilta
* Kannellinen roskis hoitopöydän tuntumaan: ostamatta
* Matkasänky ja matkarattaat: lainataan veljen perheeltä tarpeen mukaan
* "Sitten joskus aikanaan" tai "jos ilmenee tarvetta" -listalla: itkuhälytin, syöttötuoli, potta

Vuodevaatteet ja tekstiilit
* Patja: ostamatta
* Peitot: sukulaisilta 70x100 + äitiyspakkauksen peitto
* Litteä tyyny: ei akuutti, mutta ostoslistalla
* Liinavaatteet: äitiyspakkauksen pussilakana (tarkoituksena saada sukulaisilta toinen), yksi pussilakanasetti tuohon 70x100-peittoon (tarkoituksena ostaa toinen), äitiyspakkauksen aluslakana, lakanakangasta on ompelupinossa (aluslakanoita, päänalusia/tyynyliinoja)
* Vuoteensuojat: äitiyspakkauksen muovifrotee + yksi isompi muovifrotee ennestään (ostan varmaan vielä lisää ja saatan tehdä tyynynsuojuksen tuosta kankaasta)
* Pinnasuoja: Ikeasta perusvalkoinen, 12,95
* Makuupussi: äitiyspakkauksesta 1, sukulaisilta 1, enemmänkin olisi ollut tarjolla
* Fleeceviltti: Ikeasta 4,95e, ostettu vain söpöyden ei niinkään tarpeen vuoksi :)
* Kantoliina: sukulaisilta 2 kudottua, kirpparilta 1 trikoinen
* Pyllypyyhkeet: ostoslistalla
* Kylpypyyhkeet: äitiyspakkauksessa 1, ja kun se on pyykissä niin eiköhän nuo meidän muut pyyhkeet kuivaa

Vaatteet
* Äitiyspakkauksen vaatteet
* Muutamia lähinnä 56-kokoisia vaatteita sukulaisilta
* Pieni kassillinen 50-56-kokoisia vaatteita kirpparilta
* Yksi uutena ostettu body+myssy kokoa 56
* Kastemekko: suvussa kulkeva pitää etsiä tai menee ompeluhommiksi
* Kevytvanupuku kokoa 62 pitää ehkä hankkia, ÄP:n haalari näyttää valtavalta

Hoitopöytätarvikkeita
* Vanulappuja, vanupuikkoja, kosteuspyyhkeitä, perusvoide, sinkkivoide, talkki, kylpyöljy, harja, kynsisakset, kylpylämpömittari, kuumemittari, niistäjä, desinfiointiaine, keittosuola+ruiskut (ei mikään tarve, mutta satun omistamaan), hammasharja --> osa ÄP:sta, osa töistä tuotenäytteinä, osa ostamatta
* Vaippoja: ostin tänään paketin Liberon New Born -vaippoja (puhtaasti ajankuluksi ja turhauman ehkäisyksi, kun mitään "hyödyllistä" ei voinut tehdä, niin vaippojen ostaminen ei ollut liian raskasta :D) + ÄP:n kestovaipat, kestovaippoja ostetaan sitten lisää jos se tie tuntuu vauvan syntymän jälkeen mahdolliselta

Imetystarvikkeita
* Harsoliinat: ÄP:ssa muutama, lisää pitää ostaa
* Rintakumit ja maidonkerääjä, pusseja maidon pakastukseen: töistä tuote-esittelijältä, muuten olisi saattanut jäädä ostamatta?
* Tuttipulloja: 4-5kpl, tuote-esittelijältä
* Lanoliinivoide: näytteitä, riittää varmasti alkuun
* Liivinsuojukset: ÄP:sta 4 kertakäyttöistä, 4 kestoa, paketti Pirkkoja ostettuna
* Imetysliivit: ostamatta

Muuta krääsää
* Yösiteitä: ÄP:ssa paketti, lisäksi pari pakettia ostettuna
* Liukuvoide, kondomit: ÄP:ssa
* Hoitolaukku: Liberon violetti on, vihreä on minusta äklö, harkitsen siistimmän ostamista/tekemistä mutta en aio siihen juurikaan rahaa laittaa
* D-vitamiini: jälleen tuote-esittelijältä
* Tutteja: kaksi tuote-esittelijältä, itse en olisi ostanut
* Helistin, kumiankka, purulelu, lorukirja, pari pehmokirjaa: ÄP:sta/sukulaisilta

Olihan lista... ja vielä tuota ostettavaa/tehtävääkin on, lähinnä nuo vaunut ehkä olisi hyvä saada hankittua ja pinnis patjoineen toimintavalmiuteen.





 
Meilläkään ei ole vielä läheskään kaikkea. Varmasti moni juttu on sellainen, että sen tajuaa hankkia vasta jälkikäteen vaikka kuinka toisten listoja lukee..No, mutta:

On jo:

- turvaistuin
- sitteri
- kantoliina
- pinnasänky
- puuhamatto x 2
- vanna
- paaaaljon vaatteita 50- 80 cm
- äippäpakkauksen kamat ja siellähän on vaikka ja mitä

Pitää hankkia:

- vaunut
- matkarattaat? ehkä myöhemmin...ei vaan mahdu sekä koira että vaunut autoon, joten ratkaisua etsitään..
- uusi patja pinnasänkyyn + reunapehmuste + lakanoita
- itkuhälytin
- kuumemittari
- hoitoalusta
- harsoja
- tutteja
- rasvat + talkit (sinkkivoide, bebanthen..)
- vanulaput, puikot, kosteuspyyhkeet, jne.
- leluja? (varmaan saadaan niitä käytettynä kylläkin..)
- D-vitamiini
- muutamia 52-56 cm vaatteita
- new born-vaippoja

Ja mammalle:

- rintakumeja ja tuttelia (varmuuden vuoksi)
- lanoliinivoide
- rintaliivinsuojukset
- isot imetysliivit..(mitenhän sen koon arvioisi..on vaan melkoisen ikävä lähteä näiden maitohinkkien kanssa ilman liivejä laitokselta kotiin!)
- puhallettava uimarengas kotimatkalle. :D

Kaikkea ei varmasti tarviikaan valmiina olla, vain ne välttämättömimmät ettei heti ekana päivänä tartte kauppaan lähteä. Muut ehtii hankkia sitten kun vauva niitä tarvitsee. :)
 
Tässä sen näkee, miten vaaleanpunaisissa (tai -sinisissä) pilvilinnoissa sitä ihminen elää, kun piti miettimällä miettiä mihin Saigon meinasit uimarengasta käyttää :D Karu totuus paljastunee heinäkuussa! ;)
 
toi uimarengas on varmaan huippu juttu jos eppari joudutaan tekemään !
Oli nimittäin niiin kauheeta istua autossa synnytyksen jälkeen ilamn tuota rengasta, kun eppari tehtiin. Vaikka matkaa olikin vain se muutama hassu kilometri....
En istunut missään muutamaan viikkoon;  mutta en vaan tiedä miksen jaksanut rengasta hankkia. . . . 
 
Ja vaikkei epparia tehtäiskään, niin repeämät (eikä vain välilihan repeämät, mä repesin tuolta sisältä ja silti istuminen oli KIVULIASTA) on kuitenkin aika yleisiä ja toi uimarengas kuulostaa kyllä ihan huipulta just kotimatkalle. :) Kiitti vinkistä Saigon! :)
 
Mä luin ton vinkin itse asiassa täältä, en vaan muista kuka siitä silloin puhui ja missä. Ja pystyin vaan niin kuvittelemaan miten kammottavaa on istua jos on tuolta revennyt ja tikattu...Onneksi nyt on kesä ja uimarenkaita saatavilla helposti. :D
 
Mä ajattelin tuon uimarenkaan hankkia varuiksi, jos ei sille (toivon mukaan ei!) ole nyt käyttöä niin voihan se muksu sillä leikkiä sitten vuoden, parin päästä. ;-)

En jotenkin osaa/viitsi listata nyt kamoja mitä on ja mitä ei, kun iso osa kamoista on joko äidillä tai tutuilla, joilta ne saadaan. Täällä vielä hommat kesken ja vaavin kaappi täynnä muuta roinaa, niin en edes vielä pese noita ä-pakkauksen vaatteita vaan teen ne kaikki sitten rauhassa kun kaaos hellittää.
Mutta ihan loistavia vinkkejä tullut muiden listoja lukiessa, semmosia minkä hankkimiset ei ole tullut mieleenikään. :) Yhdet imetysliivitkin ostin silloin Lapsimessuilta, otin aika isot  mutta jos nuo nyt vielä kasvaa niin ei ne ehkä mene...tai no, onhan ne joustavat kyllä.

Lapsimessuilta muuten lykkäsivät mulle Vau:n osastolta uuden 2011-2012 vauvan odotus-kirjan käteen,  tuli semmoinen olo että tjaa-a...nyt ois kirjakin valmiina seuraavaa varten..hmm, vaikka eihän tän ekankaan pitänyt koskaan voida tulla. :D No, ehkä nyt keskitymme saamaan kunnialla tän yhden maailmaan!
 
Semmoiset vielä mietityttäneet, että noi harsot esim. ä-pakkauksessa, muutama puhuu käyttävänsä ihan harsoina semmoisinaan (pukluliinoina?) ja toiset vaippoina. Vaippoina ne kai on siinä tarkoitus? Siis eihän sillä mitään väliä miten ne käyttää, kukin itse päättää. Mietin vaan kandeisko niitä ostaa lisää, veikkaan juu...niitä kai aika paljon meneekin ja saa pestä jatkuvasti.
Entäs sinkkivoide, miten tarpeellinen se on?  Sama homma lanoliinivoiteen kanssa, korvaako Bepanthen?
Teen juuri listaa niistä kamoista mitä pitää vielä ostaa, enkä haluis mitään ns. turhaa ostaa, koska mies pääsee milloin tahansa kauppaan hakemaan jos siltä näyttää.

T. Kyselyikäinen emoticon
 
Yona, mie luulen että nuo kaikki on sellaisia "mennessä näkee" -asioita... jos käyttää harsoliinoja vain puklu-/imetysrätteinä ja ei ole kovin pukliva vauva, niin kai sitä viidelläkin voi pärjätä, mutta itse mieluummin ostan toiset viisi kuin stressaan siitä jos yksi puhdas on jäljellä ja pyykkiä ei nyt just ehtis pestä (hahaa, onkohan mulla enää mahdollisuutta sellaisiin hetkiin että ei ehtisi pestä pyykkiä?!). Toiset vannoo Bepathenin ja toiset lanoliinivoiteen nimiin, Bepathenista en ole löytänyt aukotonta tietoa onko se pestävä pois ennen imetystä, lanoliinivoidetta ei tarvitse pestä. Ja sinkkivoidettakaan kaikki vauvat ei tarvitse, mutta mutu-tuntuman perusteella selvästi useimmat jossain vaiheessa, joten itse ostan sitäkin tuubin valmiiksi... sen sijaan mitään isompaa, esim. rintapumppua tai kunnon pulloarsenaalia en hankkisi vain varmuuden vuoksi. Makuasioita!

Hoooohh, taas sarjassamme hyödyllisiä vastauksia.
 
Oli se ihan hyödyllinen vastaus Minttuliina, täällä forumilla tää on just tämmöstä kimpassa pohtimista tietyistä asioista, itsellä on jo joku mielikuva päässä ja sitten toisten vastauksista/mielipiteistä saa tukea omille pohdinnoille suuntaan tai toiseen. :)
Aika samoilla linjoilla oon sun kanssa noista kyllä. Rintapumppukin saattaa olla tuikitarpeellinen, sitä kun ei tiedä. Sen suhteen tsekkasin juuri, että lähi-Cittarista niitä näytti saavan eli sieltä sitten jos hätä iskee. (:
 
Harsoliinoista. Mä käytin todella paljon harsoliinoja esikoisen kanssa. Niin aluastana vaipan vaihdossa, pukliliinana, pyyhkeinä kans tosi käteviä, kuivuu nopsaa ja kuivaa hyvin. Eli tosi monipuolista tavaraa.

Vaippaihottumaan toi sinkki-voide on mun mielestä todella tehokasta ja hyvää koska tekee iholle sellaisen suojaavan kerroksen. Ite esim. huomasin  ekan kanssa et liberon vaipat teki ihottumaa mut pampers ei, eli näin vinkkinä et jos kovasti pylly punottaa ni kokeilee vaippamerkinkin vaihtoa, jos ei noita kestovaippoja käytä. ( niissäkin tieytysti tosipaljon eri materiaaleja ). Sinkki-voiteen sijaan tietysti toimii ihan hyvin joku tosi ohut perusrasva, liian paksu ei oo hyvästä / öljynen.

Miellä esikoisen jäljiltä paljon tavaraa niin rattaista vainuihin, nyt vaan meinasin nuo emmaljungan sisarusvaunut hommata, vaikka tyttö onkin jo 3v. mut pienihän se silti ja matkat sujuu helpommin.
Hoitotasoa miettiny paljon. Ekan kanssa käytössä oli sellai pinnasängyn päälle laitettava, mutta käytännössä ihan susi, oli loppujen lopuks työpöydän päällä jo lopussa ne vaipat vaiteli jo sylis tai sängyn päällä, nyt en ajatellut uutta ostaa.

Noista turvakaukaloista suosittelen ehdottomasti noita missä on sellai " telakointialusta" meillä gracon ollut käytössä ja aivan mainio. Sama juttu matkarattaiden kanss, ei oo mitään helpompaa ku naksauttaa koppa niihin kiinni vaan.

Sittereissä suosittelen sellaisia missä on kovike selän alla. Käsitykseni mukaan ei ole hyvä jos lapsi viettää pitkiä aikoja sitterissä missä selkää ei tueta ja on tuolloin ns. liian kaarella helposti.

Yks hankinta pitää viel mainita on sellai turvakaukaloon laitettava lämpöpussi. Todella kätevä syksymällä ja talvella autoillessa. Ei tarvi ku pipo päähän ja menoks, kauppaankaan mennessä ei tarvi ku avata pussi ni ei toinen tukehu kuumuuteen, monta kauppareissua vähemmän huutoa kun ei tuu toiselle kuuma.

Tällaisia ajatuksia täällä päin.
 
niin vielä yks asia tuli mieleen. Rintapumppu on mun mielestä aivan paras keksintö.

Mulla tuli alkuun niin paljon maitoa et oli pakko pumpata kun rinnat olis haljennu siihen paikkaan. Osan jätin jääkaapiin, joten sain käydä ihan rauhassa kahvilla tms kun ukko oli muksun kanssa kotona ja pysty ruokkiin sit pullolla, osan pakastin josta oli sit helppo sulattaa myöhemmin käyttöön.

Toinen asia kans minkä takia pumppu on hyvä, koska jouduin käyttämään rintakumeja sisäänpäin kääntyneiden nännien takia eikä imetys stimuloinu tarpeeks maidon tuotantoa alun jälkeen ni saatoin silti tarjota lapselle sitä " parasta ravintoa ".

Näillä keinoin saatoin myös nukkua joskus kokonaisen yön et ukko hoiti ruokinnan kun olin pumpannu valmiiks maitoa sitä varten.

Jokainen tietysti hoitaa asiat tyylillään, mut itteensä helpotti et ei kokoajan joutunu oleen niin kiinni lapses, varsinkin kun todella väsytti.
 
Juuh, arvelinkin että harsoja mun tarttee ostaa vielä lisää niin ei heti lopu.
Vaipoista, mun kaveri kans kertoili eri merkeistä että mistä heille tuli muksuille enempi ihottumia  ja mistä ei. Hän ei suosinut noita mitään, mihin esmes lisätty rasvoja sun muita. Vaikka niiden pitäiskin olla "hoitavampia".

Rintapumppua en kyl ajatellut etukäteen ostaa, tosiaan kun sitä ei koskaan tiedä miten lähtee se imetyshomma vai lähteekö...jätän sen ihan siihen että katsotaan kuin menee, eiköhän siitä osviittaa jo laitoksella saa. :)  kerkiää sitten ostamaan jos tarve tulee.

Oispa jo kiva saada romuja tänne himaan...sitteri (soiva, täristävä...hih) saatiin tutulta asiakkaalta lahjoituksena ja se, kuten monet muutkin kamat, odottelee meiän äidin luona toistaiseksi. Sänky ois taas kaverillani josta se saadaan. Kamat pitkin poikin tutuilla, toivottavasti ei kovin etuaikaan keksi tämä pieni tulla tai iskee panic. :D
 
Takaisin
Top