Vauvalle tarvikkeet

mitens te muut ootte lajitellu noita vauvan vaatteita pesua varten? Meinaan siis että onko teillä lajiteltu pyykki vaaleet, tummat, kirjavat vai jotenkin vielä tarkemmin? Vai onko joku änkenyt vaan kaikki samaan läjään? Mä tässä ajattelin vihdoin ruveta pesemään noita vaatteita ja lajittelin niitä tummat ja vaaleet menetelmällä kunnes tajusin että on niin paljon värikkäitä vaatteita mitä en luokittelis tummiks enkä vaaleiks.. Ja tummiakin on niin vähän että tuntuu turhauttavalta pestä vaan ne omana koneellisenaan.. Omia vaatteita en viittisi pestä samaan aikaan.. turhauttavaa tällänen vaatteiden pesu. Omat vaatteet lajittelen tasan tummiks ja vaaleiks vaikka mulla onkin tosi paljon värillisiä vaatteita..en vaan tahdo että uudet pikkiset vaatteet värjäytyy heti ekassa pesussa...

Aiemmin täällä valittelin ettei mulla oo just mitään kampetta vauvalle eikä ees paljoo vaatteitakaan jne jne.. Mutta huomasin tossa että kyllä noita vaatteita aikalailla kyllä on :D Mitään muuta romppeita ei oo vielkään sen enempää ku ennenkään.. Tarttee alkaa oikeesti ostella niitä tässä.
 
Mä erottelin tummat ja vaaleet vaatteet ,sitten ne jotka ei ollu valkoset (ei kumpiaakaan oikein,tummaa/vaaleeta) meni tummien kanssa samaan koneeseen. Pesin esim. vaaleet vaatteet yhtäaikaa vauvan lakanoiden&äippäpakkauksesta tulleiden vaaleitten tarvikkeiden kanssa ( vauvan pyyhe,lakana,peitto jne.)

Eilen justiin järjestin loput vaatteet laatikostoon ja huomasin että mulla on 68--> 2pahvilaatikollista vaatetta vauvalle,ei tarvi ostaa ekana vuotena ainakaa itse mitn :)
 
Mä tungin surutta kaikki käytettynä saadut vaatteet väristä riippumatta samaan aikaan koneeseen, totesin että niitä on pesty ennenkin, että jos värit ei kestä paikoillaan se on voi voi. Saman tein äitiyspakkauksen vaatteille, vaikka niistä osa olikin värillisiä ja osa valkoisia. Hyvin pysyivät kaikki vaatteet oikean värisinä! Lakanat ja harsot pesin vaateista erillään.
 

 Kirjotin pitkät pätkän kunnes ne katos  ! 
Argh. No ei muuta ku uudestaan:
 Eli joku puhui äitiyspakkauksen harsoista;
Mulla ei tulisi pieneen mieleenikää käyttää niitä vaippoina :D 
Meillä harsot on/oli joka paikan höyliä mm. 
- pukluliina
- peitto kun syliin nukahti vauvana
- vaunuissa näkö este, tuulen suoja ja suojasi auringolta
- alustana
- pyyhkeenä
- yksi harso on edelleen esikoisella sängyssä ollut aina se yksi ja sama.  Sitä T-E 
nuhnuttaa ja nukahtaa. . .  
jne.
Mä olen pärjännyt ihan kevyesti niillä harsoilla ä-pakkauksesta tuli. Mutta mä pesenkin ihan k-o-k-o ajan pyykkiä. Pesukone kun on mun paras kaveri :D

Mutta eihän se pahaa tee ostaa paketti jos toinenkin lisäksi.  LAsten tarvike liikkeistä kun saa kaikkia hienoja; sinisiä tai v.punaisia + kuvioita. 


rasvoista mmmm. . . no, mä en ole esikoiselle ostanut mitään rasvoja koskaan !
Ensin ajattelin, että varuuksi ihan turhaa ostaa; jos jääkin käyttämättä. On sata muutakin juttua jotka pitää ostaa ja joita oikeesti tarvii. . . 
No esikoinen syntyi ja iho oli todella kuiva, 10 päivää yliaikaa lillua lisää
lapsivedessä. No kysyin neuvola tädiltä kun tuli kotikäynnille, että pitäskö ruveta rasvaamaan ihoa ja mitä rasvaa kannattaa ostaa; sain vastauksen ; älä vain rupea rasvaamaan ! Saat olla tekemässä sitä sitten aina !
Vaan hän antoi kultaaki kalliimman vinkin. Käski laittaa  kylpyveteen tipan kylpy / vauvaöljyä. Se rasvoittaa vauva ihon  mutta niin ettei iho vaadi sitä koko aikaan.
Turo-Eemilin iho parani silmissä! Ihan pelkästään sillä öljyllä. Ja en punkattanut poikaa kun 1-2 kertaa viikossa.  . .  Ja poika pian vuoden eikä vielä ikinä tarvinnut rasvata mitään !
Ei kannata heti ruveta rasvailemaan; koska sitä saa tehdä oikeesti sitten seuraavat 
70 vuotta ainakin :D

Muta jokainenhan saa tehdä niin kun haluaa [:

Täälä kans järjestetty vaatteet koon mukaan;  mutta silti saa olla tarkkana ettei
käy niin kun T-E:n kanssa, että laitan vain kooon mukaan ja sitte en ookkaan
tajunnu kattoa mitä kokoa ne vastaao oikeesti ! Sen takia monet ihanat vaatteet 
jääny käyttämättä. Koska joissakin 62cm vastaa oikeeesti 50cm ja taas päin vastoin . . . 
 
Mua alkoi oikein kauhistuttaan mitä kaikkea ootte jo hommanneet ja saaneet. Mulla on pojan vanha sitteri ja laatikollinen vaatteita, mut niitäkään en oo saanut viellä edes pestyä. Vaunut löytyy onneksi myös jo ennestään. Muuta en oo sitten viellä hankkinut tai saan tutuilta mutta empä ole viellä kotiin asti kerinnyt niitä tuomaan. Tuleekohan mulle viellä kiire? No on sitä ennenkin pärjätty pienellä määrällä tavaraa, eikä niitä sit loppujen lopuksi kauan edes tarvi...emoticon
 
Joo, oon ehdottomasti samaa mieltä Jennin kanssa tuosta perusrasvailusta, normaali terve lapsen iho ei sitä tarvitse!! Atoopikot ja paikalliset väliaikaiset karhentumat (esim. herkemmille pakkasilla poskiin tulevat kuivat laikut), ja vaippa-alueen väliaikaiset paikalliset iho-oireet (joihin esim. talkki/sinkkivoide/bepanthen) on asia erikseen. Vastasyntyneellä on monesti sellainen hilseilevä kuivan oloinen iho joka kuorii, ja siinä vaiheessa jos lähtee ahkeraan rasvailuun niin voi olla liemessä. Mutta, toki sit jos lapsella on oikeasti on atooppistyyppinen iho, niin runsas ja ahkera rasvailu riittävän ajoissa on paikallaan koska jos iho on jatkuvasti kuiva niin siihen tulee pysyviä muutoksia eikä tulevaisuuden rasvailu enää auta... mut se on harvan pulma eikä edellytä valmiiksi ostettuja rasvoja :)
 
Minttuliina juurikin näin ! 
Ja meilläkin esikoisella iho hilseili ja nahkaa lähti. Mutta ei mennyt  kun reilut 3 viikkoa ja 
ihanan pehmoinen ja sileä. 

Mammuli onhan tässä onneksi vielä aikaa ! :)
 
Minä sitä kyselin, eikä ole kyllä mieleenikään tullut koko tenavaa ruveta rasvailemaan :D Vaan juuri siksi, kun monilla ostettuna/ostolistalla erilaisia rasvoja.
 Perusvoidetta kyllä löytyy ja tommosia bepanthen-tyylisiä, kun mies on niitä tatskojensa hoitoon ostellut. Katotaan sitten mitä vielä tarvii vai tarviiko.
Ceridal-öljyä mulla onkin jo, sitähän voi sitten just sinne vauvan kylpyveteen laittaa pikkasen. (varoitus ohjeissa: varo liukasta vauvaa! nauratti, vaikka ihan aiheellinen varoitus se onkin!)

Mammuli, nou hätä, täälläkin kaikki niiiin kesken vielä... :) Kyl me keritään!
 
aivan aivan . . . 
 Mun piti noista öljyistä vielä kirjottaa; että täälä päin saa synnättäneet
sellasen libero kassin jossa tulee noita öljyjä ja ne on ainakin ollut hyviä :)
En edes muita kokeillutkaan. :)
 
Oli pakko tulla kuulumisia lukemaan, itse synnytin 2010 heinäkuussa emoticon
Noista perusrasvoista. Meilläkään ei neitiä olla koskaan rasvailtu, mutta kosteuttavaa erisanin perusrasvaa menee. On nimittäin ihanaa kylpyvaahtoa. Kun sitä laittaa hiukan ammeeseen jo täyttövaiheessa, se rasva muuttuu ihanan pehmäksi vaahdoksi.. kannattaa kokeilla. Eikä silti vauvan iho muutu liukkaaksi.
Ja itse huomasimme, ettei nuhan tullessa kaupan pikku niistäjällä tee mitään. Suosittelen apteekin nenä fridaa, on ihan huippu tehokas keksintö..emoticon
Mukavaa odotusaikaa <3
 
olen aivan samaa mieltä tuosta nenä friidasta ! Se on inhottavaa
mutta paremmin saa nenästä tavaran pois kun  kaupan niistäjällä. :D
 
Hih, sitä Erisanin kamaa taitaakin olla tossa ä-pakkauksessa, täytyypä kokeilla. :) ja kiitos vain taiga!

Jenni, aika kiva tommonen Liberon kassi :))
 
Hei!
Meillä on kohta 12-viikkoinen tyttövauva, joten ekojen viikkojen kokemuksella voin sanoa, että oikeasti EI kannata kaikkea ostaa tai hankkia etukäteen. Oman perheen tarpeet muovautuvat pikkuhiljaa ja moni tavara jää käyttämättä. Toisaalta taas jotain muuta puuttuu ja pitääkin hankkia, kun huomaa, että se helpottaisi arkea.

Meille kävi niin, että vauva tulikin 6vk etuajassa, koska sairastuin raskausmyrkytykseen. Keskoslapsen syntymä oli tietysti yllätys, ja keskolan fysioterapeutin hoito-ohjeet poikkeavat jonkin verran täysiaikaisen vauvan hoidosta.

Olimme esim. hankkineet innoisamme rintarepun, jota nyt ei saakaan käyttää, sillä se ei tue keskosen hyvää fyysistä kehitystä, päinvastoin. Piti siis hankkia kantoliina sen sijaan, mutta vauva ei viihdy siinä lainkaan. Molemmat ovat siis kaapissa turhina. Toisaalta neuvolassa oltiin painotettu, että ei saa antaa tuttipulloa eikä tuttia, koska vauva voi mieltyä niihin liikaa ja alkaa hylkiä rintaa. No kuinkas kävikään, keskolassa ruokittiin täysin tuttipullolla ja rintaa harjoiteltiin vain kerran päivässä, koska pienet vauvat eivät jaksa imeä kovin paljon ja rintaruokinta väsyttää heitä paljon enemmän kuin pullo. Kun tulimme sairaalasta kotiin, meillä ei siis ollut yhtään ainoaa tuttipulloa hankittuna! Kun saatiin ostettua anatomisesti oikeanlaisia, alkoi tuttipullojen keittorumba kattilassa (!!), joten hankittiin lisäksi mikrosterilisaatori, joka on ollut arjen pelastus!!
Tutteja meidän piti ostaa kaikenlaisia hauskoja, mutta onneksi emme ostaneet yhtään, sillä neiti ei huoli keskolasta mukaan saatua tuttiakaan ollenkaan. Taas olisi ollut ihan turha ostos.

Kylpyamme on kiva, mutta meille se tulee käyttöön vasta kun vauva osaa istua. Nyt ainakin riittää täysin pari suihkua lavuaarissa per viikko ja lisäksi kostealla vanulapulla pesu hoitopäydän päällä. Sairaalassa ei nykyään edes opeteta vauvan kylvettämistä, koska kylpyamme on kuulemma niin vanhanaikainen juttu (näin on ainakin TYKSissä).
Pinnasängyn patjasta ja petauspatjasta ei tarvitse huolehtia pitkään aikaan, sillä vauva (tietenkin koosta riippuen) mahtuu pitkään äitiyspakkauksesta tehtyyn sänkyyn. Meillä se menee vielä aivan mainiosti vaikka kohta tulee jo 3kk ikää täyteen. Iso pinnasänky on vauvalle vieras ja pelottava paikka, joten pienempi laatikko on paljon turvallisempi. Meillä on vielä lisäksi lakanasta kääritty u:n mallinen pötkö, joka antaa turvan ja "kohdun" tunnetta vauvan vatsa- ja selkäpuolelle, saatiin mallia keskolasta. Pötkön voi jättää pois jossain vaiheessa kun siltä tuntuu.

Sinkkivoidetta tai talkkia tarvitsee vain jos vauvan peppu punoittaa, meillä ei ole käytetty oikeastaan ollenkaan, koska iho on pysynyt tosi hyvänä.
Kestovaippoja voi käyttää ehkä hieman myöhemmin, alussa on niin poikki kaikesta, että mentiin ihan vaan helpoimman kautta. Maitokakkajättilörövaippaa me ainakin jouduttiin vaihtamaan jopa 8 kertaa päivässä ensimmäisen kuukauden ajan. Nyt on vähän tasaantunut isot hädät, mutta menee vaippoja vieläkin monta päivässä.

Kätevää on pitää kylppärissä vauvan omaa käsipyyhettä pyllynpesua (siis kuivaamista pesun jälkeen) varten. Meillä on vauvalle 3 omaa Finlaysonin Muumi-pyyhettä, jotka saatiin jouluna mummilta. Ei mene sekaisin meidän aikuisten pyyhkeiden kanssa. Jos pyllypyyhkeet on kaikki pesussa, voi hyvin käyttää sideharsoja kuivaamiseen. Sideharsot on myös hyviä "tyynyliinoja" eli päänalusia vauvan sänkyyn. Meillä niitä ei ole käytetty pukluliinoina ollenkaan, mutta ostetaan kaupasta keltaisia halpoja käsipaperipakkauksia, joita on nätissä laatikossa imetyspaikalla sohvan vieressä ja toinen pakkaus hoitoalustan vieressä. Niitä on tosi kätevä käyttää vaipan vaihdon yhteydessä, kun tulee puklu, pissa tms. hoitoalustalle (ja niitä tulee ja usein!!).
Samassa pikku laatikossa imetyspaikalla pidän Bepanthen-voidetta rintojen suojaamiseen. Toimii hyvin.

Hoitopöytää meille ei mahtunut minnekään, joten ostettiin kovapohjainen hoitoalusta, joka on mitoitettu pinnasängyn päällä pidettäväksi. Se on todella kätevä! Pinnasängyssä on siis äitiyspakkauksen pikkusänky, joka on päällystetty nätillä tapetilla, ja toisessa päässä pinnasänkyä on iso kori, jonka sisällä on Ikean pienissä laatikoissa bodyt, potkarit, sukat, pipot jne omissa laatikoissaan järjestyksessä, ja toisessa osassa isoa koria on vaippoja, kosteuspyyhkeitä, niitä keltaisia papereita ja pieni rulla roskispusseja vaipoille. Pidän hoitoalustalla pikku pussia niin ei tarvitse olla isoa roskista missään haisemassa, vie vaan pikkupussin keittiön roskikseen kun se täyttyy, siitä ne menee ulos säännöllisesti. Pieni kori on myös hiusharjalle, hoitoöljylle, kynsisaksille, vanulapuille ja topspuikoille.
Ja kaiken tämän päällä on siis sängyn kaiteiden päällä pidettävä hoitoalusta, jota voi liu'uttaa tarpeen mukaan joko vauvan pikkusängyn päälle, kun tarvitsee vaatteita tai hoitotarvikkeita, ja kun vauva menee nukkumaan, niin hoitoalusta on muiden kamojen päällä. Säästää kotona tilaa tosi paljon. Tietty kun vauva kasvaa, en tiedä mihin kaikki mahtuu. Mutta sen näkee sitten, ensimmäiset kuukaudet ainakin toimii erittäin hyvin.

Kosteusvoidetta en ole tarvinut ollenkaan, koska vauvan iho on pysynyt oikein hyvänä. Hoitoöljyä käytän usein, mutta vain päänahkaan ja vauvan kasvoille, koska iho kesii ja tulee kevyttä karstaa. Hiuksia ja päänahkaa kannattaa harjata kevyesti päivittäin ja hieroa öljyä säännöllisesti, jotta hilseilevä iho irtoaa.

Tässä pieniä arjen vinkkejä odottaville perheille, toivottavasti niistä on hyötyä. Jokainen löytää kyllä sitten omalle perheelleen sopivat rutiinit ja tavarat, mutta kuten sanottu, kaikkea ei todellakaan tarvi olla heti alussa eikä välttämättä myöhemminkään.
Toisaalta on kuitenkin hauskaa ja jännää ostella kaikkea uutena tai käytettynä, ja on mukavaa, kun saa kavereilta ja tutuilta sitteriä, sänkyä ja muuta. Ja tietenkin on innoissaan tulevaa ajatellen, varsinkin kun on ensimmäinen lapsi tulossa! Ehkä se kuuluu asiaan, että turhia hankintoja vaan tulee tehtyä, eikä sille voi mitään.
Onnea ja iloa kaikille odotukseen ja tulevalle vauva-ajalle!

ps. täysin turha ostos oli myös minikokoiset leukalaput, joissa lukee I love Dad, sillä vauva ei tarvi niitä mihinkään kun syödään tissiä tai tuttipulloa, ja sitten kun siirrytään soseisiin yms, ne ovat auttamattomasti liian pieniä :)

 
Hei meinaako moni hankkia rintapumpun etukäteen? Kun sitähän ei voi tietää tarviiko sitä välttämättä. Jossain vaiheessa jos haluu pumpata maitoa talteen niin sitten mutta meille tuskin tulee tilannetta ihan äkkiä. Mietin että uskallanko jättää pumpun hankinnan siihen  hetkeen kun sille oikeesti tulee käyttöä. :S

Meillä rupee aikalailla olemaan kaikki hankinnat tehtynä. Hoitoalustan ja ammeen aion vielä etukäteen ostaa mutta paljon muuta en keksi. En osaa oikeen stressata noista hankinnoista kun kyllähän kaupat on auki vauvan syntymänki jälkeen.
 
Tuuli90: Mä saan siskolta rintapumpun minkä se osti tokaa odottessa ja se jäi ihan käyttämättömäksi kun maitoa ei tullutkaan.. Muuten sitä en välttämättä ostais. Ajattelin ostaa kaappiin valmiiks muutaman purnukan tuttelii/nan:ia ihan siltävaralta että jos sitä maitoa ei sitten tuukaan niin ei tartte heti ekana juosta kauppaan.. Ja voihan se olla että tollanen korvike kaapissa rauhottaa omaa mieltä niin paljon että sitä maitoa sitten tuleekin :) Kun ei ainakaan oo sitten missään takaraivossa sitä ääntä että mitäs jos vauva ei saa ruokaa.

Ikeaan pitäs matkata niin sais ostettuu ammeen ja kaikkee muuta sälää :) Kaikenlaista muutakin pitäs hankkia vielä ja alkaa epätoivo iskeä kun tajuaa kuinka vähän aikaa jäljellä.. Mullakin enään vaan 7viikkoa laskettuunaikaan.. jos vauva tulee sen 2viikkoa etuajassa niin tässä on vaan 5viikkoa (APUA!!!) eihän mulla oo ees pinnasänkyä!! Taitaapi vauva nukkua ekat viikkonsa äitiyspakkauksessa.
Rattaat meidän piti saada keverilta mutta siinä kävikin vähän huonosti ja ei niitä saadakaan.. En ollu yhtään varautunu rahallisesti tähän koska hän ilmoitti jos viime vuoden lopussa että häneltä vaunut saataisiin ja sen takia en vaunuja varten ruvennut säästämään tai mitään.. Nyt tarttis sit repii rahaa sellaseenki ja en todella tiiä mistä ne rahat repisin.. Nyt kelpais se loton miljoonavoitto..
 
Pikkupapu, kiitos isosta infopläjäyksestä! Tuossahan oli hyviä vinkkejä paljonkin. Amme-hommaakaan en tuolleen osannut edes ajatella, ettei ehkä suositellakaan. Tosin silti se meillä kyllä hankintalistalla, saa sitten nähdä miten käytännössä tulee hommat hoidettua. Tuttavalta sain kylvettäjän, joka vaikuttaa aika näpsältä kun siinä jää kädet paremmin vapaaksi; tuommoinen ikäänkuin muovinen minisitteri joka laitetaan ammeen pohjalle ja vaavi siihen nojailemaan.
Ä-pakkauksen laatikko mekin ajateltiin ottaa käyttöön ja laittaa se pinnarin sisään, tommonen liu'utettava hoitoalusta ois varmaan hyvä, siihen vielä sitten toiselle puolelle kissaverkoksi jotain...pitää varmaan itse kehittää ettei kissat änkee sinne.

Tuuli, rintapumpusta hieman tuossa ylempänä paljonkin pohdintaa. :)  Vai oisko ollut edellisellä sivulla sittenkin.
 
Minä hommasin sähkökäyttöisen rintapumpun käytettynä, kun halvalla sain. Muuten tuskin olisin nyt "varmuuden varalta" hankkinut. Mutta sillain se kuulema helpottaa elämää, että voi pumppailla vauvalle varastoon maitoa ja jos pullosta juo tissin lisäksi, saa itse lähteä vaikkapa harrastamaan miehen/puolison jäädessä kotiin vauvan kanssa. Mutta ihan heti synnytyksen jälkeen kukaan tuskin omille menoilleen lähtee, joten pumpun ehtii hankkimaan myöhemminkin.

miima: älä niistä vaunuista stressaa! Nyt kesällä menee vauva vaikka kantoliinassa ekat viikot, pohdit rahoitusta ihan rauhassa. Ikävää tommonen viime hetken peruminen kyllä. :( Mutta siis, vaunut eivät ole mikään välttämättömyys, niitäkin ilman pärjää varsinkin ihan pienen kanssa. Nyt vaan ihan rauhassa odottelet vaavia, käytettyjä edullisia vaunuja saa aina, kunhan tosiaan rahat jostain. Ei se vaavelin isä sitten osallistu näihin hankintakuluihin?
 
Vauvantarvike valikoima on niin valtava ettei oikein itsekkään tiedä mitä kaikkea tarvitsee/ haluaa hankkia. On niin paljon vauvastakin kiinni mikä on tarpeellista. Ja pakostakin ostaa jotain vain koska se on niin ihana...

Esikoiselle hankin ison kasan harsoja pukluliinoiksi mutta eipä se juuri puklaillut. Ikeassa on edullisia pun. ja sin. harsopakkauksia. Ikeasta ostin myös pieniä pyllypyyhkeitä. Oli sopivia pikkupyllylle. Maksaa vaan 3,95e/10kpl. Meillä ei myöskään ole ollut hoitopöytää. Meillä oli pehmustettu hoitoalusta pyykkikoneen päällä. Me koettiin se käteväksi. Hana oli vieressä ja seinälle laitettiin tarvikelokerikko vaipoille yms. 

Itsellä jäi rintapumppu vähälle käytöllä kun minulla ei tullut maitoa. Toivoin että nyt toiselle tulisi maitoa mutta sekään asia ei ole itse päätettävissä. Meillä oli siis tarpeen tuttipullot ja korvikemaito. Pullojen mikrosteriloija oli myös kätevä. 

Meillä vauva viihtyi paljon sitterissä ja leikkimatolla. Toiset vauvat vaativat paljon sylihoitoa joten jonkinlainen kantoliina voi sillon olla kätevä. Hommasin rintarepunkin esikoiselle mutta se jäi tosi vähälle käytölle. 

Minä myös koin apteekin räkä imun paremmaksi kuin nenäfriidan. Meilläkään ei ole esikoisella käytetty mitään rasvoja. Natusan talkkia on käytetty tarvittaessa kun pylly vähän punoittaa.

Käytössä sen vasta huomaa mikä oli tarpeellista ja mikä vähemmän tarpeellista. 
 
saigon: vaunu"ongelma" on onneksi ratkennut :) Saan siskon varavaunut käyttöön niin pitkäks aikaa kun tartten. Niis on jotain vikaa ettei mee kasaan, mutta ihan sama kun ei meillä autoakaan oo :D Eihän ne muutenkaan mitkään huippu vaunut ole mutta niillä pärjää hyvin siihen saakka että saa uudet ostettua.. kyllähän siis käytetytkin kelpaa :) Ollaan ton tulevan isukin kanssa sovittu että kaikki hankinnat menee puoliks. Ja ajateltiin kysyä hänen vanhemmiltaan että jos he haluaisi ostaa vaunut vaikka lahjaksi :)

Onko toi nenäfriida nyt sitten se missä imetään letkulla se räkä pois sieltä nenusta vai se mitä puristetaan ja sitten nenussa päästetään ja se imasee sitten ne räät? Itse ajattelin ostaa sen imettävän jutun, on kuulemma parempi..(?)

 
Takaisin
Top