Pakko kommentoida kätkytkuolemasta sen verran, että mielestäni aika monessa paikassa ollaan yhtä mieltä siitä, että joillakin vauvoilla hengityskeskus ei ehkä ole kehittynyt riittävästi. Joissain tutkimuksissa epäiltiin, että perhepedissä vauva muistaa hengittää koska äiti hengittää vieressä, toisissa taas riski kätkytkuoleman olisi perhepedissä suurempi..
Kätkytkuolema ei siis ole kuolema jolle ei voisi tehdä mitään, mutta ongelma usein on se että se tulee hiljaa, jolloin elvytystä ei enää voi antaa kun se havaitaan. Ja sillä ajatuksella että kyse on nimenomaan siitä, että lapsi "unohtaa hengittää", siihen olisi äärettömän helppo puuttua, jos sen havaitsisi.
Riski sille on kuitenkin vähäinen. Niinpä olen samaa mieltä monen muun kanssa, että suurimmalle osalle patja on turha. Vaikka kätkytkuolema ei juuri omaa lasta kohtaisikaan, niin jos äiti saa tuon kanssa nukuttua, niin miksipä ei. Olen itse suunnitellut, että jos lapsi ei nuku kuin liikkeessä ollessaan, hankin hytkyttävän sitterin. Koska tarvitsen unta. Jos huomaan nousevani 5 min. välein tarkistamaan vauvan hengitystä, niin tuo patja on hintansa arvoinen jos sillä saan nukuttua.
Vauvatavaraan saa uppoamaan hirvittävästi rahaa, varsinkin jos ostaa uutena. Mutta todettakoon, että mieluummin maksan 135€ kätkythälyttimestä kuin näkemäni 80€ hinnan kantoliinasta, vaikka kantoliinan haluankin.