Vauvalle tarvikkeet

Oli pakko tarkistaa vertailuna meidän poikien kasvut ja pituudet ekoilta kuukausilta:

Esikko syntyi 49cm/3036g
-> 1kk 57,4cm/5500g -> 2kk 60,5cm/6345g ->3kk 63,6cm/7035g

Toinen syntyi 51cm/3400g
-> 1kk 58cm/5446g ->2kk 60,7cm/6240g -> 3kk 64,6cm/6865g

Eli vaikka syntyi aika pieninä niin molemmat 1kk iässä jo lähes 60 cm :grin Eli meillä ei alle 62cm vaatteita juuri käytetty ku synnärillä! Kyllä näitä ukkoja on imetettykin olan takaa! Hoikkia pitkiä jätkiä, puolen vuoden iässä yli 70cm, ja vuoden iässä meni molemmilla 86cm+vaatteet, toki merkeissä eroja.

Tosin nyt jos tulee tyttö niin varmasti kasvaa vähän eri käyrällä.
 
Niin ja pojille oon aina ostellu sukupuolineutraaleja kledjuja joten käy varmasti sitten tytöllekin: paljon retroa kuviota+ruskeaa, vihreää, keltaista, oranssia, jopa punaista löytyy kun se esikon lempiväri ;) punaiset Converset ollu ihan ykköset tolla 3veellä. Tykkäilen mm.me&i lastenvaatteista, niistä ostanu käytettynä paljon pojille. Sit serkut lähes kaikki tyttöjä niin tyttö kamaa on kyllä sit tulossa joka tuutista jos ei tule kolmas poika! Paljon myös olen antanut/vaihdellut ystävien kanssa lastenvaatteita.

Alkuun sitä oikeasti pärjää tosi vähällä, suurin osa vaatteista jää käyttämättä ja löytyy ne omat lempparit mitä käyttää eniten. Ja tuo 68-74cm kokohaarukka ainakin meillä meni pisimpään vauva aikana :)
 
Ajattelin sitten rv 20 jälkeen alkaa tekemään hankintoja :)
Mekin alamme varmaan samoihin aikoihin sitten tekemään enempi hankintoja. Jos saa sukupuolen tietää, niin pakkohan se on pari uutta ryysyä ihan ite ostaa :smiley-bounce015
Muutto on talvella edessä, että sitä ennen ei esim. pinnasänkyä hommata tilaa viemästä ja lisäämään muuttokuormaa.
 
Nyt himottais niin päästä jo vauvanvaateostoksille, että keskittyäkseni muuhun, listasin vähän tarvikkeita mitä on valmiiksi ja mitä pitää vielä hankkia.

Vaunut: on, Stokke Xplory. Tuplat tilattiin jo, mut haetaan vasta ens vuoden puolella, ettei ne turhaan seiso tätä aikaa odottelemassa. Päädyttiin kaupassa Baby Jogger City Selecteihin, olivat tupliksi niin näppärät mutta kuitenkin tukevat verrattuna ennakkoon suunnittelemiini keikkanampiin ja ahtaampiin Phil&Tedseihin. Mahtuu ainakin toppahaalareissaankin matkustelemaan molemmat, ja näkevät paremmin maisemia. Eikä pauku painorajatkaan heti, kun on 20+20 kg! Esikoinen on pitkä ja sopusuhtainen kyllä, mut painaa jo 15kg ettei ihan mitkä tahansa kävis jos seuraavakin kasvaa yhtä vauhdikkaasti. Lisävarusteiksi vauvakopan kankaiden lisäksi myös ainakin työntöaisan muhvi talveksi niin ei tartte hanskoja, sekä mukiteline, kun ne on ollu arjessa hyödyllisiä pikkujuttuja nykyistenkin vaunujen kanssa. Stokken Pram Pack onneks sopii noihin uusiin tupliinkin, niin reissuun lhtiessä voi sitten päättää kummat tarvitaan mukaan! Lämpöpussi pitää varmaan hankkia, vaikka on meillä kaiken maailman lampaantaljoja joilla viimeksikin vuorasin vaunut ja käytin vaan toppapukua ja kelan ohutta pussukkaa. Toisaalta se Stokken jalkamuhvi käy varmaan tarvittaessa, kun ei esikoinenkaan sitä oikein enää tänä talvena varmaankaan käytä, vaikka silloin kun oli pienempi, niin oli kätevä. Eli lämpöpussi ehkä-osastoon.

Autokoppa: on, esikoisen jäljiltä Maxi-Cosi Cabriofix. Plus telakka, se on kätevä!

Pinnasänky: Ostoslistalla Avaroomin pinnis jota käytiin jo katsomassakin, kun se on niin simppeli, kätevän kokoinen, pohjan saa 3:lle eri korkeudelle, laidan myöhemmin pois ja siinä on pyörät. Sama kun rattaiden kanssa, että joulun jälkeen ostetaan, kun turha vielä ostaa rojua nurkkiin pyörimään, etenkään ennen joulua kun varastotilat täyttyy tilapäisesti muutenkin...

Kylpyamme: on, Stokken kokoontaittuva. On ollu kiva, kun se ei ole koko ajan tiellä vaan sen saa 'viikattua' kappiin.

Kantoreppu: on, Manduca on ollu vaihtelevasti välillä kovassakin käytössä, etenkin reissussa, ja on eggonomisesti hyvä sekä aikuiselle että vauvalle.

Vaatteita: tytölle on kaikkea, pojalle pääsis shoppailemaan paremmalla omallatunnolla...Argh kun ei vielä tiedä. Parit sukupuolineutraalit lampaankarvatossut ostin jo, tummanharmaat ja perusbeiget, samoin kuin luonnonvalkoisen villahaalarin.

Tuttipulloja: taisin laittaa eteenpäin kun jäivät täysin käyttämättä, eli muutama pitäis ostaa ihan siksi että voi itse käydä tunnin verran urheilemassa tai jotain ja mies jäisi lasten kanssa. Mutta pari riittää, koska aion taas täysimettää niin ei niillä mitään juuri tee.

Harsoja: tarvitaan lisää, koska annoin ainakin puolet pois tutuille jotka tarvitsívat pienokaisilleen. Niitä täytyy kuitenkin olla joku reilu 20kpl ja vähän eri väreissä niin ei joudu ihan joka päivä pesemään pelkästään niitä.

Leikkimatto: taisi lähteä jo eteenpäin sekin, eli joko uusi tai joltakulta vapautuva, sen käyttöaika on kuitenkin niin lyhyt eikä sellaisia jaksa varastoida missään, että hyvä jos ottaa vain lainaksi niin pääsee nopeasti taas eroon...

Hoitopöytä: tällä kertaa ei tarvita, vaikka tyrkyllä olis useammastakin osoitteesta vähän käytettyjä...Pesukoneen päälle vaan patja, kun sen on niin kätevästi vesipisteen vieressä! Siihen mahtuu kuitenkin hyvin viereen pieni kori rasvoille ja muille härpäkkeille, ja vauvan vaatteet on kätevää muutenkin pitää siinä vieressä laatikostossa ja vaihtaa aina vaippareissulla vaatteetkin tarvittaessa.

Hoitolaukku: viimeksi meinasin ostaa nahkaisen Storksakin, mutta se olis roikkunu ihan maassa asti niihin hoitolaukun koukkuihin ripustettuna, niin käytin ihan toisenmallista laukkua joka roikkui hyvin kahvassa. Se laukkku on varmaan edelleen paras vaihtoehto noihin Xploryihin, joita pääasiassa tulen käyttämään, niin ehkä jää tälläkin kertaa hankkimatta. En ainakaan nyt ennen toisten rattaiden saapumista harkitse.

Imetysliivejä: ostoslistalla todellakin. Yhdet on jäljellä, ja ne riittänevät ensimmäisille päiville. Sitten ostoksille kun hahmottaa taas minkä kokoista ostaa. Vaikka turhaan mä ehkä haaveilen ostavani taaskaan muuta kuin s-kokoa :D

Itkuhälytin: viimeksi ei tarvittu, mutta nyt saadaan sopivasti niin otetaan. Voihan siitä olla vaikka kesällä mökillä hyötyä tms.

Nyt ei kyllä muuta 'kiireellistä' tule mieleen, kun jotain markettikamaa, kuten peppupyyhkeitä, vaippoja ja liivinsuojia. Niin, ja SUOJIA, tosiaan. Kuinka sitä saattaakaan unohtaa...Hetken kun on vapautettu kuukausittaisista velvotteista, niin unohtaa täysin että parin viikon kestomenkathan ne odottaa sitten maaliskuussa urakan päätteeksi...
 
BabyBlues, olipa hyvä kun jaksoit kirjoitella moisen listan, osa selityksistä oli ainakin itselleni näin ensisynnyttäjänä tarpeen :)

Ja miten oon kuulematta tuon niinkin pienen seikan kun "parin viikon menkkoilun"... koskee vissiin kaikkia? Oon ollu kyllä täydellisen onnellinen kun ovat nyt tauolla :gen014
 
Liljuska, taitaa siis tarkoittaa tuo parin viikon menkkoilu jälkivuotoa. Sehän käsittääkseni saattaa olla hyvinkin runsasta ja kestää pidempäänkin kuin pari viikkoa, mutta hyvä pointti toki, että niitä megasuojiahan kannattaa vaikka tarjouksista jo ostaa tuonne valmiiksi!
 
Joo sitä jälkivuotoa se on, ei oikeat menkat. Mulla ei onneks imetysaikanakaan ollu menkkoja viimeks, mutta tutuilla on joillakin täysimettäessäkin alkanu.

Täydennelkää ihmeessä kaikki ja tehkää omia listoja, aina sitä jotain unohtuu...pientä ainakin:) ja kysellä saa tietty jos ensisynnyttäjiä joku asia mietityttää! Itse mietin niin paljon omineni kaikkia juttuja silloin, ja tuli ostettua vaika mitä turhaa...
 
Kertokaahan kokeneemmat, minkälaisia megasuojia tuohon jälkivuotoon pitäisi varata? Riittääkö siis esim yösiteet?
 
Yösiteet on alkuun hyviä. Kohtu supistelee vielä synnytyksen jälkeen kun palautuu normaalin kokoiseksi. Varsinkin imetyksen aikana. Silloin sitä verta myös tulee runsaasti. Mutta se tasoittuu pian ja sen jälkeen olen pärjännyt normaaleilla siteillä. Minulla jälkivuoto on kestänyt aina noin 1kk.
 
joo kyllä se taisi yli 2 viikkoa kestää...yösuojat melko pakollisia. Mut tollanenkin unohtuu, kun siinä rytäkässä on niin paljon muutakin mietittävää, uuteen tilanteeseen totuttelua ja oppimista, niin aika pikkuvikoja loppujen lopuksi noi vuodot...kun ei sillon ihan heti aikuisten aktiviteetit kiinnosta kumminkaan kun on vaikea vessassakin käydä yms :D

Ja kun elimistö muutenkin alkaa aika vauhdilla palautua, niin siinä on taas jättimahan jälkeen totuttelemista jälleen ihan uudenlaiseen kroppaan. Siks just imetysliiviostokset ja muut silloin enemmän pyörii mielessä.
 
Tarkoitus onkin tehdä tarkempaa listaa sitten rakenneultran jälkeen eli ihan pian :grin kartoittaa mm. mitä vaatteita on jo ja mitä tarvii vielä. Samoin sitten tarvikkeetkin listata ylös. Tarviiko tuommonen ihan pieni lapsonen edes mitään huisin erikoisia tarvikkeita?? :D Onneksi on olemassa toinen osapuoli auttamassa :Heartred Senhän voi miehen lähettää kaupoille jos huomaakin tarvitsevansa jotain erityistä.
 
Meilläkin löytyy esikon jäljiltä lähes kaikki. Uuden (käytetyn) pinniksen haluan jossa saa laidan laskettua ja sitten ostetaan uudet (käytetyt) vaunut kun nuo meidän vanhat on peestä kunnon lenkeillä koirien kanssa. Ja sit tietty pitää vähän uusia (jos tyttö niin enemmän) vaatteita ettei tarvii pelkästään toisen vanhoihin pukea.

Tuosta jälkivuodosta, mulla riitti nuo libressen yösiteet siihen vuotoon. Ja ihan paras neuvo tuli synnäriltä alapää kipuihin. Kostuttaa hieman sidettä vedellä ja pakkaseen. Pakkasesta side siihen harso tai jokin pesulappu päälle ettei koske suoraan ihoon ja pikku housuihin. Tuntu niin hyvältä ku turrutti kivun kokonaan pois eikä tarvinnu särkylääkkeitä syödä
 
Jälkivuodon runsaus toki riippuu tyypistä ja on yksilöllistä..mulla aina ollu runsaat ja kivuliaat menkat niin itselle "runsasta" vuotoa oli vajaan viikon synnytyksestä jonka jälkeen enempikin tiputtelua semmoisen viikon perään. Kannattaa ottaa parit megalomaaniset vaippa-siteet sairaalasta kassiin mukaan ;) mulla ei siis n.2vkon kuluttua kummastakaan synnytyksestä ollu vuotoa, seksikin sujui jo tuolloin. En siis revennyt kummastakaan, palautuminen kävi nopsaan. Kondomia varmuuden vuoksi käytettiin ettei tulisi tulehdus vaaraa kun jälkitarkastusta ei vielä ollut ollut. Lantionpohjalle aloitin kegelin harjoitukset jo synnytyssairaalassa ;) kannattaa nopeasti vaan lähteä liikkeelle ja tunnustelemaan varovasti lantionpohjan lihaksiakin synnytyksen jälkeen, palautuminen tehostuu imetyksen ohella.

Sit suosittelen isoja mukavia Omia pikkareita mukaan synnytykseen ja sairaala oleiluun! Ne sairaalan järkyt verkkopikkarit on tosi epämiellyttävät ekan vuorokauden jälkeen synnytyksestä. Mä käytin omia seuraavana päivänä jo, vaikka likastuiskin niin nehän voi kotona pestä, ottaa useat mukaan. Ja mulla pysy siteetkin paljon paremmin paikallaan kunnon pikkareissa.
 
Mitä pikkuinen välttämättä mielesyäni tarvii:
-äidin+tissit(ja okei miksei isänkin ;)
-sängyn/korin/laatikon(äitiyspakkauksen)
-lämpimiä vaatteita
-vaippoja(niinku äitikin)+puhdistusliinoja
-vanulappuja+Septidiniä tmv navan puhdistukseen! menee helposti useampi viikko ennenkuin navan jäänne irtoaa ja se mätii ja haisee jos sitä ei puhdista!
-Suosittelen Nenä Friidan hankintaa Jokaiselle jo nyt! Siskoni vastasyntynyt joutui muutaman vrk ikäisenä ambulanssilla sairaalaan kun oli jäänyt synnytyksestä nenään jotain ainetta/mönjää, oli lähtö lähellä. Vauvathan Ei hengitä suun kautta alkuun ja aika pitkään aikaan joten jos minimaaliseen nenään jotain jää/menee niin se lähtee imemällä! Hyvä ja halpa hengenpelastaja tämä Nenä Friida(saa apteekeista) jos sattuisi käymään niin että vauva ei yhtäkkiä saa henkeä.
-Imetystyyny voi olla hyvä juttu myös, mulla se säästi vähän niskoja ja selkää jumiutumiselta.
-Rintapumppu+pulloja, tosin näitä ei alkuviikkoina yleensä tarvita joten voi hankkia myöhemminkin.
-Vanulappuja, usein vauvan silmät voi alkaa rähmii alkuviikkoina ja kestää parista päivästä jopa kuukauteen, siihen auttaa keitettyyn veteen kastetut vanulaput(puhdistus). Ei kannata heti neuvolasta ottaa silmätippoja, menee lähes aina itsestään ohi. Meillä oli tällaista molemmilla pojilla ja meni itsestään aikanaan ohi.
 
Niin ja vaunut on kyllä kätsyt olla :grin jos haluaa ulos lähteä.
Me ostettiin jo useampi viikko sitten uudet Brion Smilet, ja oon kyllä tykännyt! Kevyet ja liikkuu kuin unelma, menee pieneen tilaan. On mun mielestä tyylikkäätkin. Nyt siinä on irroitettava istuinosa+Rascal Buggy Board seisomalauta, kun bebe syntyy niin Brion turvakaukalo istuinosan tilalle tai sit kaadan istuinosan ja kantokopan saa siihen kätsysti! Niin huippua ku tohon saa turvakaukalon kiinni: ei tarvi herättää vauvaa kun autolla liikkuu! Ja isommat voi väsyessään seistä seisomalaudalla. Tosin tuo 3v varmasti haluaa vaan pyöräillä keväällä...
 
Niin joo pikkareita...varmaan sama kun viimeks, että käytän alkuun jotain vähän elämää nähneempiä menkkapikkareita, jotka voi sitten hyvillä mielin heittää jo muutenkin pois eikä alkaa pesemään.
AadaEveliinan kanssa olen samaa mieltä, että oikeestihan vauva ei paljoa tarvitse, kaikki tavarathan on pääasiassa vanhempia varten! Esim just vaunut että pääsee liikkumaan, mutta ei se itse vauva niitä kaipaa. Autokoppa nyt on oltava, (ja lämpimät kotiinlähtövaatteet)että pääsee synnäriltä kotiin, kun en mä ainakaan julkisilla viitsis lähtee raahautuu.. ja sitten vauvalle helposti saatavilla oleva äiti+tissit -yhdistelmä...ja synnäriltä saa pari eri merkkistä näytepakkausta joissa on myös vaippoja, että kotiinlähtiessä ei tartte vielä edes niitä:voi vaikka kokeilla päivän-pari kumman merkkiset olis kivempia ja ostaa sitten. Navanputsauksen olin ihan unohtanu! Vanupuikoilla putsasin vissiin... eli jos kotona on juokseva vesi ja joku nukkumapaikka niin en keksi muuta välttämätöntä. Jos on vaunut ostettu mut ei sänkyä, niin kova vaunukoppa kelpaa varsin mainiosti sängyksikin aluksi. Me käytettiin pienellä vauvalla matkasänkynä, kun oikee matkasänky olis ollu vastasyntyneelle aika julman kokoinen, ja sieltä lattianrajasta nosteleminen olis ollu rasittavaa.
 
Niimpäs olikin, vanupuikot navan putsaukseen eikä laput. Sairaalassa ne kyllä neuvoo sen homman ja sieltä tais saada sellasen putsaus-pussukan jossa vähän vanupuikkoja ja lappuja.
 
Jee noudettiin eilen uus pinnasänky vauvalle matkahuollon pisteestä :D ai mitenniin ajoissa..?!
Tosin kasaaminen menee helmikuulle aikasintaan ;) löyty nettikaupasta niin nätti uus valkoinen, alessa alle 100€...sen saa 3-eri korkeuteen, ja sit ku lapsi isompi niin laidan saa myös kokonaan irti! Eipä tarvi ainakaan 3-4vuoteen sitten hankkia uutta sänkyä
 
Muokattu viimeksi:
Mietin vielä tuota että kumpi vaihtoehto pinnasängyssä sitten parempi, reuna irti vaiko ei.. Hmmm....
 
Takaisin
Top