Vauvalle tarvikkeet

Varsinki vaatteiden hommaamista vaikeuttaa suomen talvi:wacky: mulla tuntuu olevan jo nyt ongelmia ku viime vkolla oli +25 ja nyt +15-18... luvattiin lämmintä syksyä, saapa nähä tuleeko lunta ees tälle vuodelle:laughing002
 
Meillä on bodeista jo koko 80 käytyössä, housuista 68 ja 74. Mutta välikausihaalari on 62 ja hyvin mahtuu. Kolitsipuvut ja yökkärihaalarit on 74.
Muistan lukeneeni jostain Reiman toppahaalareiden koko-oppaasta, että esim. koko 74 sopii 74-80 senttiselle lapselle ja koko 80 puolestaan 80-86 cm pitkille. Veikkaan että meidän piiperö on yksivuotiaana noin 75 cm pitkä, niin kuin sisaruksensakin, joten äp:n 74 koon toppapuku mahtuu koko talven.

Mä kävin keväällä kirppiksellä / otin vastaan tuttavilta vaatteita ja kuvittelin, että kesällä meidän vauva käyttää 62 kokoa ja syksyllä 68. Meillä oli ihan väärän kokoisia kesävaatteita ja syksyksi hamstratut fliisipuvut ja kolitsitakit jäi käyttämättä. Onneksi ei ostettu uutena mitään, niin ei harmita ihan hirveesti. Nyt vaan täytyy lähteä uudelle kirppiskierrokselle etsimään jotain kivaa ja söpöä vaatetta.

Vähän tosiaan jänskää millainen talvi on tulossa, että tarviiko niitä kaikkia villapukuja joita tuolla kaapissa odottaa. Haluisin käyttää kun ne on niin ihania, mummien ja mammojen itse tekemiä.
 
Onkos muut kattelleet jo turvaistuimia? Millaisen olette ajatelleet hommata tai millanen teillä on jo? :)

Me ollaan alustavasti kateltu ja käyty liikkeessä testailemassa niitä, tuntuu että niitäkin on niin monenmoista. Aiotaan kyllä panostaa siihen kun paljon autolla liikutaan.

Milloin olette ajatellut siirtyä istuimeen? Meillä on cybex aton 3s kaukalo ja siinä on nyt jo säädöt ihan tapissa, ei meidän pötkylä taida kauaa enää mahtua siihen. Oon kattellut että suuri osa istuimista on 9kg eteenpäin. Meidän tyttö painaa nyt 7,5kg niin tuskin ainakaan tuohon kaukaloon kovin hyvin mahtuu enää silloin kun on sen 9kg :)
 
Meillä siirryttiin likan isoveljen kanssa istuimeen myöskin kyllä aika aikaisin just mahtumisen vuoksi. Ja meidän likka mahtuu nyt, mutta jalat on jo koukussa :sad001. Tarkoitus on siirtyä istuimeen sitten, kun osaa itse istua eli oman arvion mukaan tämä tapahtuu tän vuoden puolella vielä. Meillä kanssa likan paino on 7,4 kg joten ei se painoraja ole täynnä.

Turvaistuinjututhan on vähän sama jotenkin kuin kertisvaipat - kestovaipat, imetys - pullo, jne. nämä mielipidekysymyksetkin :).

Meillä on pakko ostaa mahdollisimman kapea istuin, koska takapenkillä on istuimen lisäksi kaksi korokeistuinta ja homma on senttipeliä, jotta mahdutaan. Mä jo vähän aikaa sitten googletin omasta mielestä hyvät istuinvaihtoehdot, mutta arvatkaa vaan muistanko niitä enää...

Turvakaukalo ostettiin käytettynä, mutta turvaistuin ostetaan uutena.
 
Me aiotaan käyttää kaukaloa, niin kauan kun pää mahtuu reunojen sisään / painoraja tulee vastaan. Se, että jalat on koukussa ei mun mielestä haittaa, koska lapset ei siitä samoin haittaannu ja kärsi kuin aikuiset. Lisäksi turvaistuinta tulee kuitenkin käytettyä selkä menosuuntaan muutama vuosi ja pakosti silloinkin jalat tulee olemaan koukussa ainakin viimeisen vuoden, sille ei vaan mahda mitään.

Tässä on britaxin sivuilta: http://www.britax.fi/asiakaspalvelu/faq/

Turvallisuussyistä lapsen tulisi pysyä kussakin istuinvaiheessa niin kauan kuin mahdollista, kunnes hän joko saavuttaa painorajan tai hänen päänsä ulottuu istuimen yläpuolelle. Tämä on erityisen tärkeää vauvoille, sillä selkä menosuuntaan asennettavat istuimet tarjoavat turvallisimman mahdollisen matkustustavan. Perussääntö lapsen siirtämisestä seuraavaan istuinryhmään on:

  • Siirrä lapsi ryhmän 0 + turvakaukalosta, kun lapsi ylittää painorajan ja osaa istua ilman apua, tai silloin, kun hänen päänsä ylittää turvakaukalon yläreunan.
Monesti varsinkin selkämenosuuntaan turvaistuimissa ja turvakaukaloissa kysytään tästä ja pohditaan sitä jalkojen asentoa. Myös aikuisen ajoasennossa on tärkeää, että nivelet auttavat matkustajan turvallisuutta mahdollisissa vaaratilanteissa. Esimerkiksi käsivarsissa ja jaloissa pitää olla vähän kulmaa, että raajat eivät pakotu ottamaan mahdollisia törmäyksiä suorana vastaan. Tähän viitaten on vaan hyvä, että jaloissa on pieni kulma. Monesti se lapsen jalkojen asento on ennemmin vanhempien silmissä epämukava, kuin miten lapsi sen käytännössä kokee. Mutta tässä asiassa kuten monessa muussa, se on niin lapsesta kiinni. Turvaistuimen tärkein tehtävä on kuitenkin suojella lapsen päätä ja kaularankaa.

Mä kyllä himpun verran ajattelin olla eri mieltä, että turvaistuinasiat olis mielipidekysymyksiä. Niitä kuitenkin määrittelee laki ja asetukset ja niissä on vähän toisella lailla kyseessä henki ja elämä kuin vaipoissa. Mutta eiköhän noissa asioissa ole järjen käyttö kuitenkin sallittua :happy119

Mua kauhistuttaa ajatus, että sitä istuinta täytyy lähteä ostamaan. Ne on tosi kalliita ja valinnanvaraa on liikaa. Mutta onneksi se on pitkäikäinen.
 
Meillä enää 2kg matkaa siihen, että turvakaukalo jää pieneksi. Nyt jo siinä ei enää oikeen pysty kiristämään lisää vöitä. Yhtään ei voi lapselle pukea mitään paksua päälle vaan tyttö pitää laittaa eka istuimeen, vyöt kiinni ja sitten vilttiä päälle kunnes päästään autolle. Selvästi ahdistaa lasta jo ahtaus, mutta kyllä me nyt tota viimeiseen asti käytetään kun se ei kumminkaan enää pitkään mene. Ja meillä ei ole ongelma ne jalat vaan leveys, lapsen leveys...:rolleyes:

Saatiin tutulta turvaistuin, jonka saa selkä menosuuntaan. Se on meillä ehdoton vaatimus. Joo, on ikävän monimutkaisia laittaa, mutta kyllä mulla mieli vaan niin paljon paremmin lepää kun tiiän ettei se pää pääse retkahtamaan mahdollisessa kolarissa. Varmaan sitten ostetaan vasta joku kätevä istuin, kun on pakko kääntää lapsi naama menosuuntaan päin ja pitää tämä esikko siirtää seuraavan lapsen ''tieltä'' pois :) Aika vähän kumminkaan kuljetaan autolla ja nekin matkat mitä nykyään mennään autolla voi vielä vähentää minimiin, jos sen turvaistuimen kanssa on tosiaan niin vaikeaa. Ja vaikeaksi asian tekee se, että sitä istuinta on pakko välilä irrotella ja laitella takas, kun mies käyttää autoa välillä töissään ja silloin se istuin vie liikaa tilaa ja täten pitää ottaa pois.
 
HoosiAnna, mielipideasioilla tarkoitin sitä, että joku haluaa ostaa kaikkien testien voittajan, toinen halvimman, kolmas käytetyn, neljäs palkki-istuimen jne. Jokainen valitkoon itse miten haluaa toimia.

Kyllä meilläkin sitä istuinkoroketta käytetään, kunnes tulee se 140cm täyteen lapsilla.

Jos haluaa, niin voi tosiaan lukea ne kaikki testit ja valita niiden perusteella. Aina ei se hinta ole tae hyvästä istuimesta. Ja sitten voi myös miettiä, että jos moottoritiellä kolariin joutuu, paljonko siinä jää kenestäkään jäljelle. Anteeksi kyynisyyteni, oon vaan kovasti sitä mieltä, että vanhempia rahastetaan näissä jutuissa tosi surutta.
 
Lastentarvikkeessa on sunnuntaina istuimet alessa(Vantaalla). Mietin, menisinkö jo katsomaan. Voisi varmaan muutama ropo säästyä... meillä mies on sitä mieltä, että lapselle vaan parasta ja kalleinta tyyliin Stockalta. Päätti nyt kuitenkin opiskella tämän vuoden ja mä olen jo ilmoittanut, että olen kevään hoitovapaalla. On se hyvä tässä tilanteessa ostaa sitä kalleinta... no, mielipide-eroja nämäkin. Itse tyytyväinen jopa Lidlin verskoissa ja mies vetää Calvin Kleineissa. :meh: no... myönnettäköön, että itsellä hirveä hinku ostaa neidille söpöjä Mayoralin yms. vaatteita. Onneksi suht hyvin hillitsen itseni.
 
Me ollaan nyt käyty 4 eri liikkeessä kattomassa istuimia eikä oikein vieläkään tiiä mikä olis hyvä. Mitä mieltä ootte, sellanen istuin missä on vyöt vai se turvapalkki? Mä en kyl tiiä kumman kannalla olisin, tällä hetkellä vahvimmat vaihtoehdot on kiddyn 9-36kg turvapalkki istuin ja recaron 9-36kg istuin missä vyöt, onneksi tässä on vielä aikaa :)
 
Mä kannatan vöitä, en ees oikeastaan tiedä miksi :). Ehkä sen takia, kun ne on kaukalossakin ja muutenkin.

Me ollaan päätymässä Maxi-Cosin Tobiin, lähinnä sen kapeuden takia ja on saanut myös autoliiton testeissä hyvät arvosanat. Nyt sitten kyttäilen niitä käytettyjä, uuden hinta on aika suolainen ja käytettyinäkin voi löytää tosi hyviä.
 
Mä oon myös vöiden puolella. Jos on kapeempi lapsi, niin palkki ei toimi kunnolla. Siitä on ollut juttua, ettei se palkki ole kovin turvallinen. 5 pistevyö on kumminkin sellainen, että siitä ei lapsi pääse millään ''luiskahtamaan'' irti.
 
Me ollaan nyt vähän katseltu Britax dualfix-istuinta. Se olis isofixkiinnityksellä ja sitä voi käyttää selkä tai kasvot menosuuntaan.


Muoks. Jostain repäsin tohon istuimen nimeen flex. Se on tietenkin fix.
 
Muokattu viimeksi:
Vaikuttaa oikein kivalta, HoosiAnna :) Autoliiton testin mukaan olis vaan välttävä, mutta ainakaan ei ollut noissa turvallisuus asioissa kauheesti mitään. Vähän tolla on hinta....
 
Joo luin testin ja googlasin vähän lisätietoja ja törmäsin tälläseen.
Autoliiton testissä lukee näin: "Koska istuimen valjaat on liian pitkät, jotta vastasyntyneen lapsen pystyisi kiinnittämään kunnolla, annettiin istuimelle huono kokonaisarvosana."
Tosiasiassa ne ei testissä ollu käyttäny edes vastasyntynyttä testinukkea. 9,6 kilonen nukke oli pienin käytetty.
Noihin arvosanoihin vaikuttaa myös puhtaat mielipidekysymykset ja muut "istuin vie paljon tilaa" tyyppiset asiat, joilla ei ole kaikille mitään merkitystä.
Toinen saman tyyppinen vaihtoehto olis se Cybex sirona, mutta se taisi olla kasvot menosuuntaan käännettynä semmonen palkki-istuin, eli tuolin omat vyöt pujotetaan istuimen selkänojaan ja käyttöön otetaan palkki auton kolmipistevöillä. Mä en oikein osaa mieltää niitä palkkeja käteviksi tai mukaviksi.
Hintaahan noilla on :sad001 Meillä ei nyt onneksi kaikkia hankintoja raha tai sen vähyys ohjaa, että sen puoleen toi olis mahdollinen.
Mä haluaisin hyödyntää sitä isofixiä kun se kerran autossa on ja istuimen irrotus/kiinnitys on nopeampaa ja helpompaa ja menee aina oikein isofixillä.
 
Ei kun se palkki kiinnitetäänkin tossa mainitsemassani cybexissä semmosilla pikkuremmeillä istuimen sivuille. Ei tarvi auton turavyötä.
 
Me taidetaan päätyä sellaseen palkki-istuimeen. Ollaan kateltu netistä testejä ja testivideoita, liikkeissäkin käyty katselemassa. Kiddy guardianfix pro 2 olisi näillä näkymin tulossa. Meillä on 2 autoa, toisessa isofix, toisessa ei, tuon saa kiinni kumpaan vaan. Musta jotenkin tuntuu että toi palkki-istuin olis mukava ja toi istuin oli hyvin pärjänny testeissäkin. Muuten olis kiinnostanut se cybexin pallas mfix mutta vaatii kuulemma pitkät turvavyöt ja meidän autossa ei kyllä riitä mitta vöissä. :)
 
Mitäs veikkaatte missä on vika. Sovitettiin eilen äp:n toppahaalaria ja siinähän kävi niin, että vetoketjua ei voi laittaa ylös asti kiinni kun kaula-aukko on liian tiukka. Makuulleen se menee ja silloin kun katsoo ylöspäin taivaalle, mutta muuten täytyy vetskari jättää auki. Tässä on sitten ongelmana se, että se puvun etumus nousee naamalle.

Onko vika puvussa vai miehessä? Auttaako toisenlaisen haalarin hankinta, semmonen jossa olis vain yksi vetskari vai pitääkö ukko laittaa laihikselle? Meidän pallerolla ei ole nääs kaulaa ollenkaan. Onko teidän vauvoilla?

Millähän ne pakkaset ja tuulen pitäis haalarin ulkopuolella?
Mietin kaulurin ostoa, mutta ratkaiseeko sekään asiaa kun ei sitä kaulaa edelleenkään ole. Kypärämyssy olis yksi vaihtis, mutta kun leukakin puuttuu (jää poskien sisään), niin se myssyn alareuna nousee naamalle. Äh, kun on hankalaa.

Toivottavasti tulee lämmin syksy ja talvi alkaa vasta tammikuussa.

Oletko pookkana sun töpöjalkaselle lihapullalle kokeillu toppapukuja? Millasin tuloksin?
 
HoosiAnna, just sitä mäkin meinasin, että vaikka on saanut välttävän arvosanan, niin on varmasti ihan turvallinen. Noissa välillä joku ''lapsi ei näe ulos'' ja ''painava istuin'' on sellaisia arvosanaa alentavia kohtia. Niillä ei ole kauheesti turvallisuuden kanssa tekemistä.

Olen kokeillut sitä sinistä pukua ja siinä on samaa vikaa, että vetskari ei oikeen mene kiinni asti. Toi kaksoisleuka on liian mahtava niihin. Sopis paremmin sellaiselle ''pitkä'' kaulaiselle hoikkeliinille varmaan. Testaan huvikseen huomenna sitä äp:n toppapukua ja meidän Lassien 74 koon kaksiosaista toppista, että auttaako uuden ostaminen vai onko vauva vaan ''väärän mallinen'' :p Tänään just naureskelin, että vaatteista menee enää vain parit 68 koon vaatteet. Valtaosa on 74 tai 80 koon ja silti 60 koon äp sukkikset on vielä ihan sopivat. Hieman töpöjalkainen neito :cat:
Olen tota kaulan paljaaksi jäämistä miettinyt ratkaistavaksi sellaisen kaulurin avulla. Aattelin ite neuloa sellaisen kaulurin ja huivin sekoituksen. Sitten ei niin kauheesti haittaa jos haalari ei mene ihan kiinni asti. Kyllä se kaula tässä lähi aikoina varmaan alkaa löytymään kun läskit saa kyytiä liikkumisen myötä :)
 
Mä hankin kans 62 kokoisen toppahaalarin kirppikseltä. Ja voi vitsi. Se on liian iso. Tosin vaunuissa menee mut tyttö hukkuu siihe haalariin.
Pitää mennä ettimään jos tykö istuvampi löytyis.

Meillä tais olla niin et siirryttiin seuraavaan istuimeen ehkä 10 kk ikäisenä. Meidän lapset ei tykänny istua jalat koukussa.
Meillä taitaa olla 6 vuotta vanha britax merkkinen. Mikä on ihan hyvässä kunnossa vielä. Se kiinnitettiin selkänojaan semmoisilla remmeillä. Ite pidin vielä normi vyötä lisäksi muistaakseni.

Kauluri on hyvä. Ainaki jos kutoosen kaula osan lyhyeks. Suojaa ees vähän.
 
Takaisin
Top