Vauvalle tarvikkeet

Ihan pienen vauvan vaatteisiin en minäkään paljoa sijoita, koska tytöllä meni ehkä pari viikkoa ne 50-56cm vaatteet ja sit pitikin siirtyä isompiin, että täysin turhaan olin ostanu kasan bodyja yms sitä kokoa, kun muutenki saatiin jokunen käytetty. 62cm eteenpäin sitten voikin jo shoppailla kun tietää kumpi tulee...
 
Jos eka on tulossa niin äitiyspakkauksella menee lähes eka vuosi. Mitään muuta en ole kaivannut vaunujen ja sitterin lisäksi. Lahjaksi tuli kuitenkin vaatteita ja käyttöikä niin minimaalinen. Vauva ei liiku joten vaatteiden väljyys ei haittaa.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo tarpeeseen ei olis varmaan yhtään vaatetta tarvinnu ostaa, mut tietty tytöille löytyy kasapäin kaikkee söpöä..että jokaisella ikkunanohikävelyllä jotain...lisäks vielä isovanhemmat osti läjäpäin mekkoja, että yhtään kertaa en oo vielä joutunu tytöllä pitää vaatteita jotka ei omaa silmää miellyttäis, vaikka vähemmälläkin todellakin selviäis :)
 
Mä aion ottaa äippäpakkauksen ja vaikka tulis seittemän lasta vuoden välein ni silti otan jokaselle. Koska haluun vaan jokaselle sen oman pakkauksen. Jokasella olis oma makuupussi jne. Ja sitte tosiaan sinne laatikkoon vois kerätä jokasella lapselle muistoja. Niin mun äitikin on tehnyt.. mulle ja mun siskolle! Veli ja toinen sisko on jäänyt ilman koska niillä sitä pakkausta ei ole. Minä ja mun sisko ollaan saatu omat makuupussit itellemme. Veli ja toinen sisko ei saanut, vaikka varmasti meidän pussit oli niillä käytössä.

Vaikka joo.. jos se talvihaalari on 70cm ni on liian iso sillo ku syntyy ja sitte voi olla siinä ja siinä että meneekö vielä seuraavana talvena. Mut se on sitte sen ajan murhe. Ja mä aattelin ostaa semmosen kaukalomakuupussin vauvalle. Eli en mitään toppahaalaria sitte välttämättä erikseen. Katsotaan nyt et miltä näyttää. Vaatteita mulla on ostettuna jo ihan pilvin pimein. Yhtään en lisää tarvi, mut varmasti tulee osteltua ja saatua lahjaksi. Tiedän jo nyt, että sen saa kaikkia käytettyä, ellen vaihda niitä tunnin välein. Mut onpahan sitten varaa valita :P

Vaunuja ollaan isukin kanssa katteltu ja ehkä se hankinta jää tonne joulukuulle. Mies oli sitä mieltä, että tilataan jostain ulkomailta jotkut halvat, mut mä haluun nyt ehkä kuitenki emmaljungat :P Aattelin omat palautukset tuhlata niihin. Ja maxi cosi kaukalo varmaan tulee ku sen saa ainaki adapterilla emman vaunuihin.

Sängyksi haaveilen semmosta vanhaa sairaalasänkyä (muovinen) ja serkkujen äitillä olis semmone ku on hoitaja ja täällä synnytysosasto on lopetettu ni niitä oli sieltä saanu :D Sitte sen jälkeen haluun meidän vanhan rottinkisängyn ja sitte ku se tulee pieneksi ni joku retro ihana vanha pinnasänky =)

Manduca ja liina on molemmat ostoslistalla. Käytettynä varmaan tulee hankittua. Sitteristä en vielä osaa sanoa. Meillä on tallessa semmone meijä vanha sitteri. Jos se täyttää nykyaikaiset turvallisuusvaatimukset ni ehkä mennään sillä :P Ja sitte tietty syöttötuoli jossain vaiheessa. Senki haluaisin semmosen vanhan retron. Hokkus pokkus olis ihana jos löytyis siisti ja jostain läheltä. Tripp Trapp olis kans, mut kattoo nyt.. Sitä nyt ei heti onneksi tarvi..
 
Sorruin. Ostin jo nyt 62cm ihanan sukupuolineutraalin pikku setin, johon kuuluu body, trikoopöksyt ja trikoopipo. Nyt en kyllä osta mitään ennen kun tiedän kumpi tulee! Tyttökamaa on niin sairaasti jo ennestään...
 
Meilläkin on tyttökamaa sukulaisilta saatu paljon. Ihan pieniä bodyja ei ole kuin 3, mutta niitä kerkeää ostaa myöhemminkin. 70 senttisiä onkin sitten suurin osa ja enemmän kuin laki sallii. Mitään ei olla vielä itse hankittu, kun ei olla uskallettu :P onhan tässä aikaa! Tuntuu ihan höpöltä alkaa jo näillä viikoilla hamstraamaan tavaroita...
 
Mä löysin kirppikseltä sähkökäyttöisen rintapumpun ja babybjörn original rintarepun. Fleese toppahaalari 50/56, muutaman bodyn ja vauva töppöset. Ja ruskovilla unipussi huutonetistä. Mä olisin halunnut ikeasta uuden vauvan sängyn missä on laatikot alla, mut mulla on jo 79 hankittu retro pinnis oikein retro sininen. Sen saa venytettyä mikä olis hyvä. Se on kiva mutta meidän lapset ei ole viihtynyt siinä sängyssä ja on ollut vain pehmolelu varastona. Meinasin maalata sen neutraalisemman väriseksi mut se jäi. voipi olla et tuleva pikkuinen nukkuu kanssa vieressä.
 
Kertokaa esikoistaan odottavalle että jos vauva syntyy tosiaan maaliskuussa niin minkäkokoisia esim kesävaatteita voi ruveta kattomaan? Oon nyt siis kiertäny muutamaa kirpparia ja on voinu osua täysin väärin. Ymmärrän kyllä että vauvat kasvavat eri tahdissa ja lähtökohdatkin on erilaiset..
Tulikohan turhan hankinta kun ostin 64-76 (?) toppahaalarin? Heikko sortuu hyvännäköisen tavaran edessä varsinkin kun hinta on matala...
 
Meillä aloitettiin ensikon kanssa varmaan jostain 56 kokoisista ja noin 3kk iässä oli varmaan ehkä 68? Vaikee muistaa tarkasti ja eri vaatemerkeillä on tosi isoja eroja. Toisessa saattaa 62 olla hyvä ja toisessa auttamatta liian pieni. Mä olen ajatellut hommata ehkä 56 tai 62 kokoisen talvihaalarin. Äippäpakkauksen haalari meillä on olemassa mut se on tosi iso kun on muistaakseni 74 ja meni meillä koko viime talven kun poika syntyi heinäkuussa. Nuo koot riippuu tietty ihan hirveesti vauvan syntymäkoosta ja kasvuvauhdista, jos siis etukäteen haluaa kesäksi vaatteita katella kirpparilta niin kannattaa varmaan vähän erikokoisia ja mallisia hankkia. Mä en ainakaan etukäteen arvannut mitkä vaatteet tulee olemaan lempparia ja sellaisia joita mielellään pukee vauvalle päälle.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Nyt kun paremmin muistelen, niin tais meillä olla aluksi käytössä 52 kokoisia vaatteita mut noi pienet kasvaa niin kauheeta vauhtia et ei noita ihan pikkusia vaatteita tarvii ihan kauheen paljoa:)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mun poika oli3,4kiloinen ja 50-56 kokoisia vaatteeita käytettiin se parikuukautta max. Ja 60-68 meni kesällä tosin kesällä ei tarvinnu niin montaa vaatett käyttää niin osa jäi käyttämättä. Jos shotseja haluaa käyttää niin ne kannattaa olla pienemmän kokoiset koska suurin osa mitä menin hankittiin oli ihan sika isot.ja meni seuraava kesäkin.
talvelle voi mennä 68-78 ja vuoden ikäiselle se 80 . Mut joo noi koko merkinnät on vain viitteellisiä ja lapset kasvaa eri tahtiin et joskus ei kannata hirveesti aikaisemmin ostaa vaatteita. Vaikka sorrun siihen itse vieläkin.
 
Mun tyttö on vuoden ja käyttää kokoa 80. 7kk serkkupoika käyttää kokoa 80-86. :D Tyttö oli 10kk neuvolassa 73cm ja 8,9kg, en tiiä mitä on nyt. Serkkupoika on melkein 10kg tällä hetkellä ja suunnilleen samanpituisia. En tiiä mittaa ja vaikea arvioida, kun toinen kävelee ja toinen on viel lötköpötkö. :D Lapsissa tosiaan on eroja. :)
 
Meillä ei taidettu juuri lainkaan käyttää kokoa 50 cm. Esikoisen neuvolakortista tsekatut mitat: syntymäpituus 51 cm, 1 kk = 54,5, 2 kk =56,1 ja 3 kk 59,7. Eli tosi nopeasti kyllä siirryttiin jo kokoon 62 cm. Tyttö oli syntyessään 3,820 kg, mutta tietty paino putosi alussa vähän. Sitten onkin ollut koko ajan hoikka tyttö, joten sen puolesta vaatteet menisivät pidempään, kuin pituus muuten antaisi osoittaa. Jos taas on tuhdimpi vauva, niin sitten on myös aiemmin siirryttävä isompiin kokoihin, vaikkei pituutta niin olisikaan.
 
joo aika sattumanvaraista on että millaisia vaatteita tarttee, mutta varmasti ei eka toppahaalari tartte yli 62cm olla, kun sitten tulee, toivon mukaan, jo kevät ja lämmin. Eka kesä tais puntsukkatyttösen kanssa mennä 62-68cm vaatteilla, ja sit ne 68-74 vaatteet meni aika pitkään, kun neiti lähti liikkeelle ja 'muodot' vähän tasaantuivat siinä pituuskasvun lomassa... :D
 
Itse en ole vielä hankkinut mitään, pitäisi varmaan pikku hiljaa herätä :sleep002 Sen verran olen saanut aikaan, että lainasin tänään kirjastosta vauvan vaatteiden neulomisesta kertovan kirjan.. sillä ei vielä pitkälle pötkitä :smiley-bounce022
 
En ole vielä ostannut mtn, anoppi kyl ostanu jo vauvavaatteita ja doplerin ❤
Ajattelin sitten rv 20 jälkeen alkaa tekemään hankintoja :)
 
Takaisin
Top