Vauvalle tarvikkeet

Mä oon syntynyt lonkkaluksaation kanssa ja ekat elinkuukaudet olin ns.sammakkoasennossa tukihousuissa. Vissiin sama käytäntö tänäkin päivänä jos lonkat ei kunnossa? Tuon tukihommelin ansiosta jalkani toimivat tänäkin päivänä normaalisti ja opin 13kk kävelemään niinkuin keskimäärin opitaan.
Siksi mietin, että mitä haittaa sammakkoasennosta on jos se on jopa lääkinnällinen vastasyntyneelle..?
 
Meidän vauvat muuten sylissä ei oo ykskään tykännyt olla sammakkoasennossa rinnanpäällä muutakuin ekat pari elinviikkoa(nukkuessaan).
Tääkin sylissä ollessa haluaa jo nähdä eteenpäin ja haluaa olla naama menosuuntaan jatkuvasti. Samalla on kyllä jalat suorina. Sama oli pojilla ja molemmat normi-lonkkaisia ja käveli ennen 1v juhlia. Kaippa tässäkin on vaan lapset erilaisia?

Meillä BabyBjörn reppu nyt lainassa ja siinä saa toukka hetkittäin hengailla kun tuosta vähän kasvaa...ainakin syksyllä kun lähdetään marjametälle maalle niin saa siinä roikkua(ellen jätä hirvikärpästen takia mummolle...niitä kun tuolla riittää ja syönyt mullekin reikiä päähän yök)
 
En ole lukenut tätä koko ketjua, joten en tiedä, onko tästä ollut puhetta aiemmin, mutta kysynpä nyt kuitenkin, että onko kokemuksia siitä, mikä itkuhälytin on paras. Ja miksi?
 
Meillä on Ikean hälärit. En mä tiedä onko ne parhaat, mutta hyvin kuuluu useampi sata metriä ja akku on kestänyt. Eikä ollu hinnalla pilatut.
 
Ei mullakaan tietoa mikä paras mut Aventin hälärit meillä eikä niissäkään vikaa...ostin edullisesti uutena alennusmyynnistä ja takuuthan elektronisissa laitteissa aina on.
 
Aventin hälytin meilläkin ja ainakin nyt lyhyellä käyttökokemuksella voin suositella :) Pienetkin äänet kuuluu tarkkaan ja meillä omakotitalossa on se etäisyys riittänyt hyvin. Hinta oli jotain 60 luokkaa muistaakseni.
 
Onko aventilla useampia malleja? Millaisia ominaisuuksia teidän hyvikši havaitsemissa on? Käytiin yksiä aventin hälyttimiä katsomassa kaupassa, mutta kävi ilmi, että eivät kestä pakkasta . Käyttölämpötila oli jotain nolla-plusasteita? En ollut aiemmin tullut edes ajatelleeksi moista. Luulin, että kaikki hälyttimet toimii ulkona kesät ja talvet...

Meillä on ollut aiemmin cobran radiopuhelimet, joissa mukana siis itkuhäly-toiminto. Niissä tuota kantavuutta on ainakin riittävästi (6km), joten mökilläkin pystyy luottamaan siihen, että kuuluu talosta viereisen mökin rantaan. Mutta sitten taas en ole ollut tyytyväinen esim. siihen, että hälyt eivät ilmoita, paljonko on akkua jäljellä, ja välillä toinen puhelin Sekoilee omiaan, eikä suostu toimimaan. Taskussa oleva yksikkö myös vaihtaa helposti itsekseen kanavaa. Hälyttimet eivät myöskään ota hiljaisimpia ääniä ja kun vauva alkaa itkemään ja häly avaa yhteyden vastaanottimeen, se hetken kuluttua myös katkaisee sen, vaikka itku jatkuukin. Sitten taas menee tovi ennenkiuin avaa yhteyden taas... Joten jos ei satu kuulemaan hälytintä heti, voi jäädä huomaamatta, että toisessa päässä itketään. Joskus esim. saunoessa ei kiukaan sihinältå hetkittäin kuule hälytintä. Pakkasta kyllä tuntuisi kestävän, enkä muista ohjeessakaan mitään mainintaa asiasta.

Haluaisin siis toimintavarman hälyttimen, joka kestää pakkasta ja jossa on reilusti kantamaa, eikä pienet mäennyppylät katkaise yhteyttä. Sen pitäisi myös ilmoittaa, paljonko akkua on jäljellä ja parasta olisi, jos ilmoittaisi myös, jos yhteys hälyttimien välillä katkeaa (jotkut merkit pystyy tähänkin, en vain muista, mitkä). JoissakinhN on myös se mahdollisuus, että voi sanoa hälyttimen kautta lapselle jotain.
 
Mun ymmärrykseni mukaan (tai siis ainakin olen siinä oletuksessa) tuo Ikean hälytin ilmoittaa kyllä, jos kuuluvuutta ei ole.
 
Toi meidän hälytin myös piipittää jos ei ole kuuluvuutta. Lisäksi mietin tota pakkashommaa että mä oon ainakin nyt laittanu sen hälyttimen vaunuihin sisälle vauvan viereen niin ei kai siellä voi olla pakkasta talvellakaan? Ja tossa ei mielestäni se yhteys katkea vaan säilyy koko ajan, tarkoitan että äänet kuuluu koko ajan läpi. Linnunliverrys ym. Philips Avent SCD505. Tuossa pystyy myös puhuun vauvalle päin siitä vanhemman yksikön kautta. Ja on yövaloo ja soittaa tuutilauluja. Tosin ne ei oo olleet meillä vielä käytössä.
 
BabyBlues oon siis lukenu jo muutamastakin paikasta (toinen oli joku terveydenhuollon sivu ja toinen kantoliinojen käytöstä ohjeistava sivusto) ton et vauvaa ei suositeltais pidettävän sammakko asennossa ennen kuin itse avaa jalkansa. En siis kommentoinut aiempia kirjoituksia :)
 
Mistä saa välikausihaalarin kokoa 56?
Joulun aikaan oli tossa meidän lähimarketissa alennusmyynnissä pitkään yksi haalari, en tietty ostanut kun en ajatellut tarvitsevani sellaista.

Nyt tarvis pojalle tuulipuvun, että päästäis kantoliinassa ulos. Mulla ei ole sellasta tuulenpitävää takkia johon sovittais molemmat sisään, enkä halua erikseen mitään liinailutakkia hankkia.
 
Onko sulla HoosiAnna millainen liina? Entäpä totuttelitko liinailua vauvan kanssa? Itse kun hommasin rengasliina n. (ja ystävältäni saan vielä kantoliinan )
 
No nyt se viesti jo karkasi. .
Niin vauva ei kyllä suoranaisesti tykkää siitä, toivon että se tottuu ajan myötä kun harjoittelemme sitä.
 
Mulla on monenlaisia liinoja.
Eniten, eli päivittäin on käytössä sellanen kuusi metrinen kudottu Didymoksen liina. Se on ihanan pehmeä ja suht viileä.
Sitten lähes päivittäin on käytössä rengasliina, jos tarvitsee jotain lyhytaikaista tarvetta varten. Mulla tulee nopeasti selkä kipeäksi siinä. Enkä oikein osaa sitä niin hyvin käyttää kuin pitää liinaa. Tuntuu, että se alareuna jää puristamaan jalkoja, joten en siksikään käytä sitä kun ihan vaan jos pesen hapaita, haukkan iltapalaa tai jotain pientä rauhoittelua ja hyssyttelyä tms. Ehkä sitten kun vauva kasvaa ja oppii sen lonkalle laittamaan, niin tulee käytettyä enemmän.
Sitten on hieman lyhyempi kudottu Girasolin pitkä liina, joka on vähän jäykempi ja karkeampi kuin tuo Didymos. Sitä ajattelin käyttää ulkona. Pitäis vaan se tuulipuku saada!
Sitten on kolme erilaista yliolan liinaa, jotka on kaikki jääneet käyttämättä koska niitä ei pysty säätämään ja ne on ehkä väärän kokoisia tai jotain.
Lisäksi vielä mandukan kantoreppu, jota en osaa virittää niin, että se tuntuisi mukavalta. Jää epävarma olo, että onko vauvan asento oikea jne. Ehkä sitten kun vauva kasvaa ja vauvatuen voi jättää pois käytöstä, niin se on helpompaa ja varmempaa. Se on hankittu siksi, että mies voisi vauvan kasvaessa ulkoilla kantorepun kanssa. Mies ei oikein halua kokeilla kantoliinaa, siksi tuo reppu.

Meillä vauva nukkuu lähes kaikki päikkärit liinassa. Se ei nuku päivällä sängyssä kun ihan tuurilla. Vaunuissa saa nukkumaan hurjalla veivaamisella ja rytkytyksellä tunnin. Jos lähtee vaunujen kanssa ulos, niin vain puolisen tuntia. Eli viihtyy liinassa. Silloin kun vauvaa sinne liinaan asettelee, niin se saattaa huutaa kurkku suorana ja niin paljon, että henki ei enää kulje. Heti kun lopettaa liinan virittelyn, niin rauhoittuu ja nukahtaa. Ei varsinaisesti olla totuteltu tai harjoiteltu liinailua, aloin vaan käyttämään niitä. Solmiminen ei ollut ihan tuoreessa muistissa ja rengasliina oli uusi tuttavuus, niin katselin juutuupivideoita sen verran, että homma rupes luistaa.

En ole mikään kantoliinafriikki, mutta olen tykästynyt niihin. Rengasliina on ainoa, joka on hankittu tälle vauvalle uutena. Sain sen mieheltä lahjaksi. Girasolin ostin kirpputorilta 7€, Manduka niin ikään kirppikseltä 30€, yliolanliinat olen saanut tuttavilta, Didymos on edellisten lasten jäljiltä. Maksoi 12 vuotta sitten lähemmäs 150€, mutta on paras asia mihin olen ikinä rahaa laittanut.
 
Kohtahan pitää syöttötuolia ruveta hankkimaan. Millasia suunnitelmia / valmiita ratkaisuja teillä on.

Meidän pitäis jotain fiksua keksiä ja meinasin, että olisko järkeä hankkia joku halpa rotisko alkuun. Muistin mukaan vauvat levittää soseita ja kaataa juomia ihan urakalla, niin ei sitten joku kallis stokke ole pilalla kun mössöt jämähtää tuoliin kiinni. Mua kiinnostais jopa semmonen pöytään kiinnitettävä tuoli, niin ei olis niitä jalkoja pöydän alla niin paljoa ja siivoaminen helpompaa.

Mitäs mieltä olette niistä jossa tuolissa on lapselle oma pöytä. Mä vähän vierastan ajatusta, mutta kun ei ole kokemusta, niin voisko sellanen olla hyvä.
 
Meillä oli tytön isoveljelle käytössä Ikeasta 15 € maksanut syöttötuoli ja se oli ihan mahtava. Sellainen muovinen istumaosa ja metalliset jalat. Muovisen istumaosan puhdistus siitä sotkusta oli tosi helppoa vrt puinen, johon mömmöt imeytyy. Sit ne jalat sai irti ja tuolin siis kasaan ja vaikka reissuun mukaan helposti. Lisäksi tuolissa oli vyö, joka oli kanssa todella tarpeellinen vilkkaan lapsen kanssa.

Samaan pöytään saa myös sen lapsen tarjotinosan ja semmonen setti meinataan ostaa nyt (vanha tuoli oli sininen, nyt haluun valkosen). Se sotku ja kaikki ruokapöydällä oli aikamoista, haluan kokeilla oisko se tarjotin toimivampi.

Todellakaan en suostu maksamaan 200€ jostakin stokkesta, kun muutaman kahvipaketin hinnalla saa yhtä toimivan ratkaisun. Meillä lapset siirtyy sen jälkeen samaan pöytään aikuisten kanssa samoille tuoleille. Voin siis lämpimästi suositella tota ikean tuolia.
 
Me saatiin ristiäislahjaksi se ihana stokken triptrap :) se on ihana! Mutta en olis sitä varmasti raskinut itse hommata. Ostetaan pöydälle se paikallaanpysyvä ruokailualustakin kun saatiin lahjakortti stockalle..tai siis poika sai :) kuulemma todella kätevä!

Senon kuitenki monivuotinen ja aikunenki pystyy istumaan!
 
Me ostettiin ikeasta sellanen muovinen, makso varmaa 40e. Harmi ku sitä ei saa kasaan,joutuu myyä pois ku ei enää tartte.
siinä saa pöydän irti ja vyötki oli valmiina.
 
Meillä on kans stokken triptrap ja siihen sellanen vauvapienennysosa. Oon miettinyt sitä pöytääkin siihen just sotkun takia mutta en tiedä että mahtuuko koko hökötys sit meidän keittiöön.
 
Takaisin
Top