Mulla on monenlaisia liinoja.
Eniten, eli päivittäin on käytössä sellanen kuusi metrinen kudottu Didymoksen liina. Se on ihanan pehmeä ja suht viileä.
Sitten lähes päivittäin on käytössä rengasliina, jos tarvitsee jotain lyhytaikaista tarvetta varten. Mulla tulee nopeasti selkä kipeäksi siinä. Enkä oikein osaa sitä niin hyvin käyttää kuin pitää liinaa. Tuntuu, että se alareuna jää puristamaan jalkoja, joten en siksikään käytä sitä kun ihan vaan jos pesen hapaita, haukkan iltapalaa tai jotain pientä rauhoittelua ja hyssyttelyä tms. Ehkä sitten kun vauva kasvaa ja oppii sen lonkalle laittamaan, niin tulee käytettyä enemmän.
Sitten on hieman lyhyempi kudottu Girasolin pitkä liina, joka on vähän jäykempi ja karkeampi kuin tuo Didymos. Sitä ajattelin käyttää ulkona. Pitäis vaan se tuulipuku saada!
Sitten on kolme erilaista yliolan liinaa, jotka on kaikki jääneet käyttämättä koska niitä ei pysty säätämään ja ne on ehkä väärän kokoisia tai jotain.
Lisäksi vielä mandukan kantoreppu, jota en osaa virittää niin, että se tuntuisi mukavalta. Jää epävarma olo, että onko vauvan asento oikea jne. Ehkä sitten kun vauva kasvaa ja vauvatuen voi jättää pois käytöstä, niin se on helpompaa ja varmempaa. Se on hankittu siksi, että mies voisi vauvan kasvaessa ulkoilla kantorepun kanssa. Mies ei oikein halua kokeilla kantoliinaa, siksi tuo reppu.
Meillä vauva nukkuu lähes kaikki päikkärit liinassa. Se ei nuku päivällä sängyssä kun ihan tuurilla. Vaunuissa saa nukkumaan hurjalla veivaamisella ja rytkytyksellä tunnin. Jos lähtee vaunujen kanssa ulos, niin vain puolisen tuntia. Eli viihtyy liinassa. Silloin kun vauvaa sinne liinaan asettelee, niin se saattaa huutaa kurkku suorana ja niin paljon, että henki ei enää kulje. Heti kun lopettaa liinan virittelyn, niin rauhoittuu ja nukahtaa. Ei varsinaisesti olla totuteltu tai harjoiteltu liinailua, aloin vaan käyttämään niitä. Solmiminen ei ollut ihan tuoreessa muistissa ja rengasliina oli uusi tuttavuus, niin katselin juutuupivideoita sen verran, että homma rupes luistaa.
En ole mikään kantoliinafriikki, mutta olen tykästynyt niihin. Rengasliina on ainoa, joka on hankittu tälle vauvalle uutena. Sain sen mieheltä lahjaksi. Girasolin ostin kirpputorilta 7€, Manduka niin ikään kirppikseltä 30€, yliolanliinat olen saanut tuttavilta, Didymos on edellisten lasten jäljiltä. Maksoi 12 vuotta sitten lähemmäs 150€, mutta on paras asia mihin olen ikinä rahaa laittanut.