Vauvalle tarvikkeet

Kun on sellaset matkarattaat, missä selkänoja menee ihan vaakatasoon, voi hyvin nukuttaa niissä! Meillä isot emmaljungat kanssa esikoisella, ja ne oli harvoin missään mukana. Ja halpismatkarattaat sopii ihan hyvin päikkäripaikaks esim. kyläpaikan pihaan. Paremmat tarttee vaan jos paljon liikkuu niitten kanssa ja arvostaa työntö- ja ulkonäköominaisuuksia. :p

Joo mitään 200 € matkarattaita, saati kalliimpia, ei tosiaan ole tarkoitus ostaa. Ajatuksena niillä meille on ainakin se, että just voi ottaa mukaan silloin kun noi emmaljungat ei mahdu kyytiin, ja esim. laivalle jne. Me ollaan lupailtu elokuulle taas Viron reissua miehen lasten kanssa, sinne ei tosiaankaan oteta emmaljungia mukaan (eihän siellä hytissä mahtuisi muuta olemaan edes?). Kantoreppu ja matkarattaat saavat ajaa asiansa.

Lähinnä itsellä jotain tuollaisia vaatimuksia, kuten se ettei ole sitä tarjotinta siinä lapsen edessä ja toisena haluan, että työntöaisa on "yksittäinen", eli siis ns. normaali työntöaisa eikä sitä, missä on vain kummallekin kädellä työntöaisa.

Sanoja, ootko muita merkkejä vielä kattellu? Meillä odottaa auton takakontissa Baby Jogger City Minit. Kriteereinä oli nimenomaan helppo ja pieni kokoontaittuvuus, soveltuvuus kaukalon kanssa (Cabriofixin Maxicosi) ja helppokäyttöisyys matkan päällä (etelän reissu tiedossa). Muutama vaihtoehto tuli mutta nuo ehdottomasti monikäyttöisemmän oloiset. Olihan niillä vähän suurempi hinta mitä oltiin ajateltu (tarjouksessa n 300e kaukaloadaptereineen) mutta tulevat isovanhemmat oli innoissaan hinnan "pienuudesta" ;) noihin sit hankittava erikseen kaikki lisäosat - mm. tarjotin... voipi olla teille tutustumisen arvoiset? :)

Liljuska, oon vasta selaillut nettikauppoja. Merkillä ei ole mulle niinkään väliä, mutta toi hinta on hyvin ratkaiseva kyllä. Ehkä kiertelen kaupoissa sitten vauvan synnyttyä ja mietin...tai no täällä meilläpäin siis noita kauppoja on tasan 2 kpl :D

Äsken steriloin parit tuttipullot, en ollu tajunnut kuinka monta osaa niissä voi olla! Käsittämätöntä :) Samoin tutit oli keittelyssä, meidän vauvalle kyllä tuttia tullaan tarjoamaan ja toivottavasti sen myöskin huolii.

Meillä ei olla tarvittu matkarattaita ollenkaan kun vaunut on niin näppärät, mutta jos ostaisin, niin ostaisin kyllä jotkut hyvät. Tutulla on maailman hirveimmät alle satasen matkarattaat, eivät mielestäni mene mitenkään erityisen pieneen kasaan edes, ja lapsen jalat roikkuu niissä nukkuessa tosi epäergonomisesti... :S Puhumattakaan miten kamalat ovat työntää: hartiat kipeinä saa perus kadunkulmassakin kääntää vaikka on olevinaan kääntyvät etupyörät...

Kertokaas jotain tietävät kokemuksia kantoliinoista. Pitäis sellanen hommata ku neiti haluu olla vaan sylissä ja jotain tarveis tehdäkkin. Minkä merkkinen on hyvä?

Meillä on Manducan kantoreppu, tosi helppo käyttää, niks naks vaan päälle ja pois, ei tartte sitoa ja viritellä, ja käy sekä ihan pienelle että isommalle lapselle. Tiskaaminen ja kaikki hoituu kun vauva hengailee siinä.

Mulla on baby björnin rintareppu ja siin tulee selkä kipeeks enkä viitsis enää toista reppua hommata...

Kantoreppu on täysin eriasia kuin rintareppu. Se kantoreppu on paljo ergonomisempi niin vauvalle kuin kantajallekkin. :)

Merkejä en osaa sulle verrata, mut jos kysyn näin päin et minkä ikäinen/painoinen vauva jo on?
Trikoinen liina (niitä saa suht edullisesti) on hyvä alkuun kun vauva kevyt, kun kerää painoa niin hyvä siirtyä kudottuun ei jousta niin saa kannettua ihan niin isoa lasta kuin itse jaksaa. :)
Rengasliina on näppärä jos haluaa lyhyitä aikoja pitää kerralla eikä jaksa sitoa tai sit sen kantoreppu.
Sidonnan tosin kun opettelee niin ei siinä menee kauaan, nopeammin saan sen laitettua kuin säädettyä mandukan hyvään asentoon, varskin jos se on miehellä ollut aikasemmin.

Mulla itselläni on trikoinen ja kudottuliina sekä manduca. :)
Esikoisella käytin alkuun trikoista ja sit siirryttiin manducaan, nyt raskausaikan ostin kudotun kun en saatu häntä enään vatsan takia kannettua repussa. :)

Tiedän noi reppujen erot, mut en halua siltikään toista reppua...

Likka on nyt 4620g ja trikoinen oli suunnitelmissa mut niitäkin tuntuu olevan aika montaa erilaista. Samoin hinta heittelee kiitettävästi. Ni lähinnä sitä et onko hug a bug todella niin hyvä kuin hintansa vai olisiko suomalainen kimperi parempi? Vai joku muu?

Missä Ninnuli asut? Muistaakseni ainakin Helsingissä on liikkeitä, joissa pääsee testaamaan ja jossa myös opastetaan.

Meillä on ostettuna se baby björn one, eli kantoreppu. Siinä on tuohon ergonomiaan käsitykseni mukaan kiinnitetty erilailla huomiota kuin vanhemmissa malleissa. En vaan ole raaskinut vielä siihen likkaa laittaa, kun ikää vasta kaksi viikkoa. Ja toistaiseksi tuo vauveli ei tunnu tarvitsevan läheisyyttä niin paljoa, että olisi rasite (viihtyy siis erinomaisesti myös itsekseen).

Kantorepuista ja liinoista ja niiden ergonomioistahan on tullut nyt isojakin keskusteluja. Kaikilla on omaan mielipiteeseensä oikeus, mutta musta joskus tuntuu, että ne on vaan yksi trendijuttu, joka on nyt otettu pinnalle. Verraten siis erinäköisiin suosituksiin muissakin asioissa; aina tulee uutta tietoa ja keksitään jotain uutta. Se mikä oli suositus 80-luvulla, ei ole enää millään tavoin soveliasta yms :)

Asutaan Nousiaisissa. Täällä nyt ei mitään liikkeitä ole mut eiköhän Turusta löydy.

Oon tyttöä pitäny rintarepussa lyhyitä aikoja kerrallaan ja viihtyy siinä ihan kivasti. Mut repun ongelma on yleisestikki siinä et sen kans on hankala kumarrella ja ton kolmevuotiaan takia joudun aika paljon sitä tekemään... Plus et toi meidän rintareppu painaa ikävästi selkään kun sitä on hetken pitäny. Sen takia ajattelin et jos hommais liinan ni sen kanssa vois olla helpompaa...

Ninnuli, osta suoraa joku kudottu liina (ja käytetty ehdottomasti, ne on kesytetty pehmeiksi jo valmiiksi). Trikoinen on kiva pienen vauvan kanssa mutta noin 6-8kg kohdalla monet haluaa enemmän tukea kun trikoinen joustaa paljon vauvan painon kasvaessa. Kudotulla saa kannettua ihan pieniäkin hyvin ja itseasiassa ne on viileämpiäkin kesällä varsinkin jos kiinnittää materiaaliin huomiota. Rengasliina on kiva pikaliina mutta toispuolinen kantoasento saattaa aiheuttaa jumeja kantajalle. Kannattaa katsoa myös netistä kantoliinatukihenkilöiden tiedot, varmasti teidän seudulla on joku joka osaa auttaa. :)

Ps. Fb:ssä on hyvä kantoliinakirppis ja kysy ja keskustele -palsta joista on varmasti iso apu!

Tuohon yllä olevaan kuvaan olen törmännyt monesti, lähinnä facebookissa. Mua kiinnostaisi itseäni muutama asia, jos jollakin on faktatietoja vastailla:
- Millaista oletettua haittaa tuosta vasemman puoleisesta rintarepusta todellisuudessa voi lapselle aiheutua? Itse kun ajattelen asian niin, että noita on ollut olemassa aika monen monta vuotta ja monelleko lapselle sitten on todellisuudessa tullut tuosta nimenomaisesta repusta aiheutuvia vaivoja?
- Jos lapsi on tuossa vasemmanpuoleisessa n. tunnin kerrallaan, mitä siitä aiheutuu? Vai pitääkö olla 6 h kerrallaan, että jotain olisi havaittavissa? Vaikuttaako siis kantoaika jotenkin?

Me ostettiin Baby Björnin One-kantoreppu, jonka saa sekä selkään että rinnalle. Tuossa repussa lapsen asento on vähän erilaisempi kuin ns. vanhemman mallisissa, näin olen itse käsittänyt ainakin. Mä silti pidän niistä säädöistä ja ominaisuuksista mitä tuossa on ja koen, että se on varmasti vallan mainio meille. Mua mietityttää myös, kuinka paljon näissä on valmistajien promoja, eli voisin kuvitella että tuon kuvan oikeanpuoleisen kantorepun valmistaja saa tästä itselleen varsin hyvin myyntiä?

Tämähän on vähän arka aihe (mielipiteiden vuoksi), siksi toivoisin faktavastauksia ja asiallisia sellaisia. Pitää muistaa, että jokaisella on omat mielipiteensä ja oikeus toimia niiden mukaisesti. Eihän se muilta ole pois, miten toinen asiat tekee :)

Mitään faktaa ei mulla ole heittää enkä jaksa alkaa linkkejä kaivamaan.
Mutta perustunee siihen, että tuo rintareppu (mikä kuvassa on) ei ole luonnollinen asento (roikkua jalat suorana), voi aiheuttaa (huom! voi) ongelmia lonkille ja selälle. Varmasti sillä on väliä kuinka kauan vauva joutuu siinä olemaan. :)

Mutta sullakin taitaa olla kantoreppu, ei rintareppu(?)

Jos laitat vauvasi selälleen makaamaan, hän nostaa jalat ylös ja avaa niitä hiukan niin sanottuun "sammakko asentoon" joka siis totetuu noissa kantorepuissa ja liinassa, lasta voi "roikottaa" jalat suorana kun hän osaa kävellä/hakeutua seisomaan, silloin selkäranka tarpeeksi vahva/kehittynyt. :)

Hmm joo. Meillä on kantoreppu, ja siinä tulee jalat tohon sammakkoasentoon. Lonkkien vaivoista olenkin ymmärtänyt olevan kyseessä, mutta en muista koskaan lukeneeni sitten "oikeista" vammatapauksista. Siksi mua mietityttää, onko tuossa oikeata todenperäisyyttä.

Kuulen muuten nyt vasta ensi kertaa tuosta et vauvaa ei olis hyvä laittaa sammakko asentoon ennen kuin itse avaa jalat sileen... Esikoisesta neuvottiin synnärillä jo pitämään vauvaa sammakko asennossa rinnan päällä. Samoin nyt kun oltiin neuvolassa ni ku sanoin et tyttö viihtyy sammakko asennossa rinnan päällä ni kehus vaan et on hyvä asento ku vauva saa läheisyyttä ja voi edistääkkin maidon tuotantoa kun on tissien lähellä. Ja mulla on nyt trikoinen liina ku sain kaveilta ni siihen kun laittaa sillä kietaisuristi 2 sidonnalla ni jalat aukee kyl sammakko asentoon. Ja niin on menny kaikis ohjeissakin mitä oon kattonu...

Ninnuli, siis nimenomaan sammakkoasento on hyvä alusta asti, mutta ns.roikkuvat jalat ei...lukaisit ehkä edelliset kommentit vähän nopeasti läpi: tuttu juttu mulle, kun yrittää tehdä monta asiaa yhtaikaa, niin menee osa jutuista ihan ohi tai ymmärrän väärin :)

Mä siis luin jostain kantoliinailu sivuilta että se sammakkoasento on sitten sallittu kun vauva itse avaa jalat eli kun lonkat ovat avautuneet. Ilmeisesti noin 3kk iässä? ? Meillä on tällä viikolla natiaisen eka lääkärikäynti neuvolassa niin täytyypä kysäistä tätäkin asiaa..

Itselläni ei ole vielä kantoliina taikka reppua mutta aion sellaisen kyllä nyt piakkoin hankkia kun käy niin selkään tuo vauvan kanniskelu ja ennen kaikkea ärsyttää kun mitään ei pysty kunnolla tekemään kun on vauva sylissä, ei edes voi leipää saa kunnolla voideltua. :-|

Takaisin