Vauvalle tarvikkeet

Mä käytin pelkästään imettäessä kerääjää toisessa rinnassa, kun valui niin pirusti välillä. Kotona tietty vain, eihän niitä mukana jaksa kuljetella, eikä sitä maitoakaan sais sillon heti kylmään säilöön. Kertakäyttöiset liivinsuojat oli ihan pakolliset 24h, yöks laitoin usein tuplana ettei aina tarvinnu olla lakanoita vaihtamassa. Kokeilin useammanlaisia kestoliivinsuojia, mutta niiden imukyky oli ihan onneton joten lähtivät kiertoon...Etenkin toinen rinta oli kova valumaan. Helposti mun hukkamaidoilla olis toisenkin ruokkinu siinä sivussa :D
 
Rintatulehduksista lukiessani uskallan kehua Ruskovillan rinnanlämmittimiä. Kesälläkin voi viileä yllättää! Ovat vähän hassun isot mutta lämmittävät D/E/F-kuppilaistakin hyvin ja ovat miellyttävän ohuet. Suosittelen! Olivat mukavat myös herkkiä nännejä vasten etenkin alkuimetyksen ja tiheän imun aikaan.

Pitäkää rinnoista huolta :Heartred
 
Mä oon jotenkin kuvitellut että kestoliivinsuojat olis parempia kuin kertakäyttöiset mut ei taida taas luulo olla tiedon väärti. :rolleyes::)

Ehkäpä hankittava molempia, jotta voi kokeilla. Ainakin ne mitkä tuli äitiyspakkauksessa imse vimset niin ovat ihanan pehmeät, imukyvystä en sitten tiedä.

Mitä muuten kokeneemmat olette käyttäneet sängyssä suojana ettei tarvi joka yö lakanoita vaihtaa, jos vaikka tissit vuotaa? Ootteko käyttäneet sitä muovitettua lakanaa? Vai onko joku muu parempi tms.
 
Pyyhettä ajattelin ite kokeilla! Tai voisin jo ottaa käyttöön, valutan öisin ihan kiitettäviä lammikoita! Imetysteet toimii. :D

Mullaki on yks paketti kertakäyttösiä ja muutama kestopari.. Sithän sitä tietää, ku kokeilee. Mulle kans viimeks joku sano, että tykkäs kertseistä enempi.. Sopi tissille paremmin ja ku voi vaihtaa tiuhempaan tai jotain! En muista
 
Meillä oli esikoiselle Liberot parempia ku Pampersit. Imivät jotenkin paremmin. Pampersit oli pikkulirun jälleen jo läpimärkiä, vaikkakin ohuempia ja pehmeämpiä. Liberoa ostettiin nyt pikkuinen paketti. OYSsissa oli esikoisen syntyessä myös liberot käytössä :)
 
siis mun mielestä noi kestoliivin suojat on ehdottomasti mukavampia kuin kertikset mut niitä kestoja pitäis mulla ainakin olla joku 100kpl et pärjäisin ku koko ajan saa olla vaihtamassa kuiviin ja pestä niitä ni oon todennu et kertikset on "helpompia"
 
Mä käytin vain kestoja, kaverilta saatuja kertiksiä pari päivää alkuun, mutta kun nännit meni alkuun rikki imetyksestä ja kun maito kuivui, niin oli aivan tuskaa ottaa/repiä irti sitä suojaa nännistä, niin siirryin ihan kokonaan kestoihin.
Mulla ei tosin ihan jäätäviä määriä valunut rinnat, reilu kymmenen paria taitaa olla ja lähes päivittäin tuo kone pyörii niin en ongelmaksi kokenut. :)
 
Minä käytin myös kertakäyttöisiä liivinsuojia, koska maitoa valui tosi paljon imetysten välillä ja varsinkin syöttäessä toisesta rinnasta. Niistä Ainut oli muistaakseni pehmeempiä eikä niin jääny helliin nänneihin kiinni, Natusanin oli vähän kovempia ja uus saattoi tuntua turhan karhealta. Sitten kun ne on maidosta märkiä niin lähtee kyllä irti rinnoista. :wink

Öisin minulla oli aina t-paita tai imetystoppi päällä, ja imetyksen ajaks piti aina laittaa liivinsuoja toiseen rintaan ettei suihkua minne sattuu. Sain niin paljon vauvanlakanoita ja -pussilakanoita käytettynä, että minulla oli aina sellainen alla (siis ettei patjalle ja yhteisille lakanoille valunut) Ne oli just sopivan kokosia, pyyhkeet tuntu karheilta lakanoihin tottuneelle (nyt meillä on tietty kuivausrumpu niin on pehmeempiä ku ennen!!) ja jos aikuisten lakanan taitteli 4 tai 8 kertaseks alle niin alko olla aika kova alusta. Löysällä T-paidalla oli kivempi nukkua, ja kun oppi tekniikan, miten helman sai nostettua imetettävän rinnan päältä pois ja tiukalle toisen yli (että suoja pysyy päikallaan) kainaloon kiinni, niin ei ollut mitään ongelmia. Kuulostaa noin selitettynä hankalalta.. Mut kyllä sekin toimii. :)

Saapi nähhä kuinka kaksi saa syötettyä öisin... huomaan, että nyt kun enää viikko kun vauvat syntyy niin alan olla paljon optimistisempi ja ajatella enemmän vauvoja enkä vain ryve itsesäälissä ja vaivoissa koko aikaa.. :happy:
 
Mä käytin myös pelkkiä kertakäyttöisiä. Maitoa tuli alkuun ihan tolkuttomasti, vauva kun alkoi itkeä tai edes ajatteli imetystä niin maitoa suihkusi molemmista. Noita kertakäyttöisiä meni varmaan 10-15 paria päivässä. Mun tuttu kätilö sanoi, että vähänkin märkä suoja pitää heti vaihtaa, ettei tuu tulehduksia ja iho mee rikki. Mä luulen että noi kestot toimii silloin paremmin jos sitä maitoa ei vuoda jatkuvasti!
 
Mä ostin kirppikseltä 6e käsikäyttöisen aventin pumpun. Pesin osat eilen koneessa ja tänään keitän. En ajattelis että on mitenkään epähygieenistä :P

Jos sitä maitoa pumppaa varastoon, niin kauanko se säilyy jääkaapissa tuttipullossa? Vai kannattaako laittaa suoraan aina pakkaseen?

Se maidonkerääjä on aika iso möhkäle :D mietin vaan että miltä näyttää paidan alta..ei varmaan voi ihan kaupungille lähteä sen kans shoppaileen..

Kuinka usein niitä tuttipulloja ja tutteja sitten pitäisi keittää? Mietin vaan että onko siinä joku suositus?
 
Kannatta laittaa pumpattu maito pakkaseen, ei säilynyt jääkaapissa vissiin muutamaa tuntia enempää. :)

mullaki on kirppikseltä ostettu aventin käsikäyttöinen pumppu. Siinä tuli mukana tosi monta lisäpulloa ja varaosaa, ilmeisesti alkuperäiseltä omistajalta oli tullut paljon maitoo! :) ajattelin kyllä hommata kaupasta ihan uuden, jos alkaa näyttään siltä, että pumpulle tulee runsas tarve, mutta vain, koska siitä se yksi kumiosa oli niin löystynyt kovassa käytössä, enkä oo juuri sitä osaa kyllä mistää tarvikeliikeestä enkä verkkokaupata löytänyt. :) ainakin kun vähä kokeilin sen pumppausytyä niin tuntu mielestäni hiukan löysältä. Saa nähä kuinka käytännössä sitten toimii. Makso kans vaan 5 euroa, ni sain ainaki halvalla vara- ja lisäosia! :wink enkä yhtään epäile epähygieenisyyttä, niin hyvin on tullut pestyä ja keiteltyä. :)
 
Siis sitä maidon kerääjä kuppia pidetään silloin kun imetetään. Ei koko aikaa.
Mulla myös kertakäyttöisiä ja kestoliivin suojia. Mä joskus kovilla pakkasilla pidin kumpaakin päällä estääkseni tulehduksen. Jos ei kaulaliina ollu tarpeeks pitkä peittämään rinnat.

Kannattaa hyödyntää kirppiksen löydöt. Mä hankin kans kirpparilta. Oli pakko ostaa kun niin halvalla möi. Tosin kokeillu en ole vielä et toimiiko.
Mun pitäis käydä metsästää toinen sitteri viel kirppikseltä. Oon ollu vaan niin kuitti nyt et ei oo inspannu menee.
 
Mun piti alkuun käyttää vaippaa liivinsuojien sijasta öisin kun ei ne liivinsuojatkaan riittäneet... Sit ku maidon tulo hieman tasaantus ni suojilla pärjäs yön ku vaihtoi yösyötön jälkeen märkien tilalle kuivat. Synnärillä jo nauroivat sillon mulle ku maito nousi ni mun lakanoita sai olla koko ajan vaihtamassa kun mun sänky kirjaimellisesti uis maidossa... Täytyy vaan toivoa et maitoa tulis tälläkin kertaa hyvin (ehkei nyt ihan noin runsaasti tarvis mut kuitenkin)
 
Mä kans koin et ne kertikset jäi nänneihin kiinni, mut olis vissiin pitäny vaihtaa useammin. Ulkomaailmassa lähinnä käytin noita kestolappuja, kotona tungin imettäessä harsoliinaa toiseen rintaan kupin/liivin sisään kun imetin toisella. Yks harso riittää ainakin päiväksi kotona suojaamaan maitotahroilta, eikä tarvii erikseen puklurättiä tms.kanniskella :)
 
Kotona ollessa imettäessä pidin aina toisessa maidonkerääjää. Multa tuli maitoa aina aivan suihkuten että joka imetyskerta oli pakko vaihtaa suoja, kestoja ei tarvinnut aivan niin tiheesti vaihtaa. Niitä mulla olikin joku 30pari niin pärjäs tosi hyvin. Mutta mähän ehdin me jo antaa eteen päin, enkä nyt oo ehtinyt vielä haalia uusia :)
Maito säily jääkaapis sen 2-3päivää ja pakastimessa 3kk.
 
Kertissuojissa on hirveesti eroja, mut enää en muista mitkä oli parhaita :D Mulla ei kyllä koskaan 'kuivahtanu kiinni', kun niin paljon tuli, että eipä ollu sitä ongelmaa. Kestosuojat ei imeny puoliakaan siitä mitä HYVÄT kertikset, ja niitä olis pitäny olla varmaan neljät päällekkäin että ei olis liivit kastunu joka käyttökerralla. Helpompaa siis heittää aina litimärät kertikset menemään, ja uudet tilalle. Öisin piti kertiksiäkin olla useammat päällekkäin ettei tarvinnu viritellä sängylle mitään kosteussuojia :D Ihan maidonnousun alussa kyllä hikoilin niin pirusti, että oli pakko vuorata sänky pyyhkeillä ja vaihtaa valuvan märkä yöpaita monta kertaa yössä...mut onneks se nyt ei useita viikkoja kestäny.
 
Sopiikos muuten kaikki gracon turvakaukalot kaikkiin gracon matkarattaisiin? Tarkotus hommata lähiaikoina gracon matkarattaat ja kaukalo löytyy jo ennestään.
 
Kyllä mun tietääkseni, kun kaikissa niissä on samanmalliset tarjottimet mihin se kaukalo lukittuu kiinni.
 
Mä ajattelin tänään laittaa lakanat vauvan sänkyyn, en vaan osaa millään päättää, minkälaiset laittaisin ekoiksi :). Ja noi parit tuttipullot ja tutit pitäisi keitellä valmiiksi.

Me tuotiin viikko sitten vaunut mökiltä säilytyksestä kotio, sormet syyhyäisi edelleen päästä niitä jo työntelemään... Oon kyllä toistaiseksi vielä oikein tyytyväinen valittuun malliin (Emmaljunga Super Nitro), vaikkakin etenkin vaunukopan kanssa vie todella paljon tilaa auton takakontista. Noi matkarattaa pitäisi hankkia, mutta eihän se vauva vielä voi niissä nukkua kuitenkaan?

Olisko teillä kokemuksia, hyviä ja huonoja, matkarattaista? Gracollahan on se todella yleinen malli, mutta mä en yhtään tykkää siitä lapsen edessä olevasta tarjottimesta, se jostain syystä ärsyttää mun esteettistä silmää todella paljon.
 
Meillä on gracot sen takia et niihin saa ton gracon turvakaukalon kiinni ni ei tarvii kauppaan niitä vaunuja ottaa mukaan kun matkarattaat vie puolet vähemmän tilaa ja on muutenkin kätevämmät työntää sisätiloissa. Eihän ne ulkonäöllisesti kyllä kauneimmat oo..
 
Takaisin
Top