Pitkään oon seuraillut tätä ketjua, hyviä pohdintoja ja tosi iso/vaikea asiahan tää on päätettäväksi!
Meidän nykyiset lapset on nyt 4- ja 2-vuotiaat. Alun perin en edes halunnut lapsia, mutta lopulta kelkka kääntyi lähinnä vuosien mammablogiselailulla. Esikoisen syntymästä alkoi ekaa kertaa ikinä hirveä vauvakuume ja tuli vahva ajatus siitä, että kolme lasta olisi sopiva. Sitten syntyi kuopus ja siitä taas seurasi hetkeksi tosi vahva ajatus siitä, että nää kaksi riittää ja aivan ihanaan synnytyskokemukseen olisi hyvä lopettaa.
Nyt 2v onkin tunteet ja ajatukset seilanneet ihan laidasta laitaan ja jotenkin tätä asiaa tulee jatkuvasti pohdittua, vaikka toisaalta oon yrittänyt ajatella, että täähän on ihan täydellinen tilanne: ollaan varmasti onnellisia, tuli vielä yksi lapsi tai ei (vs aiemman elämän pelot vahinkoraskaudesta tai voimakkaat vauvakuumeilut).
Nyt olen kuitenkin hetkeksi koittanut vaihtaa vauvakuumeen matkakuumeeseen, kun varattiin ensi kesän kynnykselle lomamatka, jonka aikana en halua olla raskaana (enkä vasta synnyttänyt, vaikka vielä vois just ehtiä
). Katsotaan sitten sen jälkeen, annetaanko vielä kolmannelle lupa tulla (kun synnytysten ja imetysten jälkeiset hormonihuurut ovat oikeasti kunnolla tasoittuneet; nehän ilmeisesti lietsoo vauvakuumetta ja voi jatkua pitkäänkin).
Meillä on nämä ensimmäiset 2v 4kk ikäerolla, joka on muuten tuntunut hyvältä, mutta esikoisen korvakierre oli kyllä aika iso kuormitus vauvavuoden rinnalla. Silti silloinkin ajoittain tuntui, että olisi voinut tehdä kolmannen vaikka heti perään
Sittemmin on kyllä kans tullut ajatus, että vähän isompi ikäero kolmanteen olisi parempi. Esikoisen ikätoveri sai pikkusisaruksen 3,5-vuotiaana, ja mietin silloin, että se olis kyllä ollut täydellinen ikäero. Ainakin meillä oli tosi lepposa vaihe esikoisen kanssa silloin ja silti ikäero olisi kohtuullisen pieni. Nyt meillä on tosiaan tuo matka tulossa, niin ikäeroa kakkoseen tulisi juurikin 3v 7kk, jos kolmonen tarttuisi heti matkan jälkeen kyytiin
Mutta todennäköisesti siis tulee vähän enemmänkin ikäeroa, ja lopulta voi olla, että nämä kaksi meille riittävät