Vauvakuume vaikka ei yritystä

Mä taas luulen että itsellä se on rauta mikä noissa mama vitamiineissa oksettaa kun tavallisissa monivitamiineissa ei sitä ole ainakaan niissä mitä aiemmin käyttänyt. Rautavalmisteista siis myös tulee itselle oksetus olo.
Otan kyllä nykyään iltaisin juuri ennen nukkumaanmenoa niin ei tule pahaa oloa.
Mulla tulee kanssa raudasta kyllä vatsaongelmia. Ja pitääpä kans kokeilla tuota iltaa! :)

Päädyin kuitenkin tilaamaan taas pregcheck ovisliuskoja, vaikka en tykkää niistä, mut oon kerran saanut niillä oviksen kiinni nii luulen tietäväni milloin on varma posi :D Otin kuitenkin digejä myös, että voin sit varmistaa. Ainakin kierto näyttäis palautuneen vanhaan 39 päivän malliinsa, mut ovista en kyllä tässä kierrossa havainnut. Piti ihan kaivella, et mikä kp viime tärpissä olikaan ovis, et jos yrittäis ens kierrossa suunnilleen samoihin aikoihin testailla.
 
Ah, unohdin raudan vaikutukset mainita tyystin vaikka itselläkin suurin osa sekoittaa vatsan 😅 hyvä että muut mainitsi.

Täällä eletään vähän jännässä ainakin viikko vielä. Kun tavoite olis vähän viivytellä ennen raskauden yrittämisen aloitusta laskemalla lakanoille. Mieheltä pääsi kuitenkin maanantaina uimarit karkaamaan sisälle, ja viikonloppuna-maanantaina oli mulla ollut aika liukkaat olot 😅 joten jännätä saa miten kävi 😅🙈 ei se nyt maailmanloppu olisi kun toista kuitenkin toivotaan, oma ajatus olisi vain viivytellä vielä puoli vuotta (= laskettu aika 2025 puolelle vaikka tärppäisi heti, puolessa vuodessa ehtisi myös tätä kehoa vähän vahvistaa kestämään raskauden paremmin). Että kuitenkin enemmän toivon et oltaisi oltu myöhässä, jos ovis on tapahtunut tuolloin.
 
Näinhän se on että luonto on järjestänyt asian että sisälle laskeminen vaan tuntuu niin hyvälle. Se on sukupolvitasolla voittajan valinta evoluutiossa. :rolling:

Minulla lenkkeilyn aloittaminen on ollut sellainen hedelmällisyysboosteri kropalle ettei mitään vastaavaa. Tosi monta kertaa on käynyt niin et olen just saanut lenkkeilyharrastuksen elvytettyä niin napsahtaa plussa oireineen. Ja siihen se sitten taas hiipuu vuodeksi... Hyvä ja huono juttu, tavallaan.
 
Näinhän se on että luonto on järjestänyt asian että sisälle laskeminen vaan tuntuu niin hyvälle. Se on sukupolvitasolla voittajan valinta evoluutiossa. :rolling:

Minulla lenkkeilyn aloittaminen on ollut sellainen hedelmällisyysboosteri kropalle ettei mitään vastaavaa. Tosi monta kertaa on käynyt niin et olen just saanut lenkkeilyharrastuksen elvytettyä niin napsahtaa plussa oireineen. Ja siihen se sitten taas hiipuu vuodeksi... Hyvä ja huono juttu, tavallaan.
Hei mullakin tää napsahti mukaan, kun oon nyt koiran kanssa lenkkeillyt säännöllisesti useamman kuukauden 😄
Vaikka on meillä hupsis kertoja ollut ennenkin, ei oo napannut kyytiin vaikka ois mitkä limat ollut päällä.
 
Näinhän se on että luonto on järjestänyt asian että sisälle laskeminen vaan tuntuu niin hyvälle. Se on sukupolvitasolla voittajan valinta evoluutiossa. :rolling:

Minulla lenkkeilyn aloittaminen on ollut sellainen hedelmällisyysboosteri kropalle ettei mitään vastaavaa. Tosi monta kertaa on käynyt niin et olen just saanut lenkkeilyharrastuksen elvytettyä niin napsahtaa plussa oireineen. Ja siihen se sitten taas hiipuu vuodeksi... Hyvä ja huono juttu, tavallaan.
Mulla napsuu aina kans, kun aloitan säännöllisen kuntoliikunnan 😄

Nyt just yritys alkaa taas sopivasti keväällä, kun hiihtokausi alkaa nii täytyy toivoa parasta 😄

Eilen järkytyin vähän, kun punnitsin vauvaa, että mulla on tullut niin paljon painoa raskauden jälkeen, että oon reilun ylipainon puolella 🫣 Mul ei oo koskaan ollut väliä mitä oma tai kenenkään muun vaaka näyttää, mut nyt yritys kun alkaa, nii haluan olla optimaalisessa kunnossa. Varsinkin, jos päädytään 6 kk jälkeen takas polille, nii pitää olla paino kohdillaan.

Jälkitarkastuksessa sanottiin, et mun pitäis muutenkin käydä perhesuunnittelussa ennen yritystä, mutta just sain tietää et meidän kaupungissa/hyvinvointialueella ei oo ees perhesuunnittelua erikseen. Oo aina asunut paikoissa, joissa on perhesuunnitteluneuvola. Onko muilla kokemusta miten/missä perhesuunnittelu on julkisella järjestetty, jos ei oo perhesuunnitteluneuvolaa?
 
Ei ole @Miivaa kokemusta, mut meilläkään ei taida olla mitään ehkäisy-/perhesuunnitteluneuvolaa erikseen. Soittaisin varmaan aiheista keskustellakseni ajan joko ihan terveyskeskukseen tai sit äitiysneuvolaan 🤔

Muistaisinkohan mä aamulla uitella raskaustestin, jos kirjoitan tähän 😅 voisi ne toissa maanantain karkulaiset 🏊‍♂️ ehkä jo näkyä jos ovat saaneet jotain aikaiseksi. Mua on kyllä oikeasti alkanut kuumeiluttaa niin paljon, että tekis mieli tinkiä siitä "LA aikaisintaan tammikuulle -25" suunnitelmasta. Pitäisi kiskoa miehestä irti, mitä se tuumaa.
 
Siis mikä hemmetin tunne tää on? Eli en saa mielestäni sitä että haluisin kolmannen vielä ja se pyörii päässä. Tiedän että lapset ois sit siinä kun tunne siitä on todella vahva ja olen kokoajan ollut sitä mieltä että sit perhe on valmis.

Mutta sitten kääntöpuoli on, että vauvavuosi ois täyttä räpiköintiä ja en tiedä jaksanko enää pikkulapsiaikaa.

Jokatapauksessa haluisin nuorimmalle ja sit ehkä tulevalle vauvalle ainakin neljän vuoden ikäeron. Sit ehkä jaksaakin.

Mulla on ehkäisykapseli voimassa 3 vuotta, eli tässä on vielä onneksi vuosi aikaa miettiä. ❤️
 
Siis apua! Oon nyt lopettanut kokonaan imettämisen. Vauva on 8kk. Vauvakuume on kova! Liekö imettämisen lopettaminen vauvakuumetta vahvisti. Mun 8kk ei oo kyllä yhtään nyytti enää.😭😭 Ihania asioita on jäänyt taakse mutta onneksi ihania asioita on tullut myös tilalle. Haluaisin kuitenkin kokea niitä uudelleen. Vaikkapa nyt synnytyksen, saada vastasyntyneen rinnan päälle, imettää kun vauva haparoi nänniä, ensihymy jnejne. 😭😭😭 Raskautta en niin kaipaa.

Toisen lapsen yrittäminen on kuitenkin mahdollista vasta n. 3 vuoden päästä useistakin asioista johtuen. Mutta eihän sitä tiedä tärppääkö 😭😭 Tätä 8kk ikäistäkin yritettiin 9kk.
 
Siis apua! Oon nyt lopettanut kokonaan imettämisen. Vauva on 8kk. Vauvakuume on kova! Liekö imettämisen lopettaminen vauvakuumetta vahvisti. Mun 8kk ei oo kyllä yhtään nyytti enää.😭😭 Ihania asioita on jäänyt taakse mutta onneksi ihania asioita on tullut myös tilalle. Haluaisin kuitenkin kokea niitä uudelleen. Vaikkapa nyt synnytyksen, saada vastasyntyneen rinnan päälle, imettää kun vauva haparoi nänniä, ensihymy jnejne. 😭😭😭 Raskautta en niin kaipaa.

Toisen lapsen yrittäminen on kuitenkin mahdollista vasta n. 3 vuoden päästä useistakin asioista johtuen. Mutta eihän sitä tiedä tärppääkö 😭😭 Tätä 8kk ikäistäkin yritettiin 9kk.

Mä tiedän ettei tää paljon lohduta, mutta 9kk on melko lyhyt aika yrittää. Joten ei kannata lannistua jo valmiiksi 🙂
 
Meillä kävi niin ja aika monella muullakin, että ekaa yritettiin pitkään mutta toinen tärppääkin nopsaa ja joskus puolivahingossa. Voihan olla että kohdun olosuhteet ovatkin muuttuneet paremmiksi. :smiling-eyes:
 
Täällä sama kokemus: ensimmäistä sai yrittää pitkään (yli vuoden) ja toinen sai alkunsa jotain parissa kierrossa (en enää muista tarkkaan, mutta 2-3 kiertoa). Ikinä ei tiedä etukäteen, kuinka kauan menee.
 
Meillä on osa raskauksista saanut alkunsa tuosta noin vaan, osaa on sitten tekemällä tehty. Näistä ei tosiaan voi ennustaa, ja samalla tyypillä voi löytyä sekä helppoja että vaikeita raskautumisia.
Joten ei tosiaan kannata sitä kolmea vuotta murehtia 😊
 
Mulla on ollut vauvakuume jo aikalailla vuoden ajan, siitä asti kun esikoinen syntyi. Mies vaan tuntuu olevan sitä mieltä, ettei meille tule lisää lapsia. Etenkin vauvavuoden alussa oli tosi ehdoton sen suhteen, ja kovasti odottaa että meidän esikoinen kasvaisi. ”Onneksi” meillä on vielä useampi hedelmällinen vuosi edessä ettei sen puolesta kiire, ja en välttämättä haluaisi alle 2v ikäerolla lapsia muutenkaan. Joku 3-4v vois olla sopiva ikäero. Mua vaan pelottaa, ettei mies muuta mieltään. On mullakin hetkiä, kun oon sitä mieltä että yksi riittää, mutta haluaisin vielä kerran kokea sen pikkuvauva-ajan 🥺 Se eka vuosi menee niin nopeasti!
 
Siis apua! Oon nyt lopettanut kokonaan imettämisen. Vauva on 8kk. Vauvakuume on kova! Liekö imettämisen lopettaminen vauvakuumetta vahvisti. Mun 8kk ei oo kyllä yhtään nyytti enää.😭😭 Ihania asioita on jäänyt taakse mutta onneksi ihania asioita on tullut myös tilalle. Haluaisin kuitenkin kokea niitä uudelleen. Vaikkapa nyt synnytyksen, saada vastasyntyneen rinnan päälle, imettää kun vauva haparoi nänniä, ensihymy jnejne. 😭😭😭 Raskautta en niin kaipaa.

Toisen lapsen yrittäminen on kuitenkin mahdollista vasta n. 3 vuoden päästä useistakin asioista johtuen. Mutta eihän sitä tiedä tärppääkö 😭😭 Tätä 8kk ikäistäkin yritettiin 9kk.
Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty🙃. Sinulla on mahtava tilanne, kun tiedät uuden raskautumiseen yrittämisen olevan mahdollista... vaikkakin vasta x-ajan päästä.
Ennakkovalmisyeluja raskautumiseen voit/ kannattaa aloittaa ajoissa. Syöt, liikut ja nukut mahd.hyvin ja mahdollisuuksien mukaan mittautat sitten ferritiinin ym tärkeät veriarvot. Nyt kannattaa keskittyä nauttimaan siitä nykyisestä vauvasta, sillä ennenkuin huomaaatkaan hän on touhukas taapero joka testaa duplopalikalla raaputtamalla seinäpintojen tasaisuutta.🥴
 
Hankalan esikoisraskauden myötä oon vastahakoinen kokemaan uudestaan raskausaikaa. Ei oo kolmessa vuodessa muistot kultautuneet 😒 Ajatuksissa on ollut aina että lapsia olisi useampi tai ei yhtään ja jatkuvasti ärsyttää itseäni kun tiedän että toinen tulisi yrittää mikäli useampi lapsi halutaan mutta kroppa ja järki sanoo ettei todellakaan 🫣
Vaaavi ois kyllä niin ihana vielä saada kerran jos voisi hypätä suoraan ensi hetkiin ♥️😇🤣 voihan vauvakuume 😊😇
Työelämä on nyt tosi hektistä ja taapero jo kasvanut hienosti niin äippä lomakaan ei haittaisi 😇🤣
Mies ei välitä muiden lapsista eli ajatuskin adoptoimisesta, tukiperheenä olosta tms on tuhoon tuomittu ja ei varmaan omaa pääkoppaanikaan rauhottaisi kun stressaan sisaruksen puuttumisen vaikutuksista ja siitäkin että iso ikä ero vaikuttaisi että eivät olisi kovin läheisiä 😒 miehen perhe ei ole kovin sukuloivaa sorttia joten jos muksumme sukuunsa tulee niin tuskin kärsii ainoana lapsena olosta 😅😇😂
 
Olive, Ihanaa että teillä on kuitenkin tuo yksikin! 🤍 Vaikka ymmärrettävästi toivokaamme että miehesi mieli vielä kääntyy ja ehkä lupa mahdolliselle sisarukselle sitä myöten heltyisi. 😊 Sisarukset on niin arvokkaita! 🤍 Meillä mies oli alkuun sitä mieltä että vain yksi lapsi! Sitten oli kompromissina kaksi, kunnes mies alkoikin kuumeilla mun kanssa kolmannesta. Ja nyt kuumeillaan jo neljättä. Joten ajatukset voi myös aina muuttua! Onko miehelläsi sisaruksia? Meillä mies on ainut lapsi ja ehkä siksi ajatteli myös erilailla alkuun.

Myrsky, Jokainen raskaus on myös erilainen! Joten se mitä olet kokenut voi ollakin aivan päin vastainen kokemus toisella kerralla. Mutta ymmärrettävää että hankalan raskauden/synnytyksen jälkeen kynnys lähteä uudestaan takki auki kaikkeen on hyvin suuri.
 
Joo ja kun todennäköisyys on ettei helpommalla pääse seuraavallakaan kertaa niin saa pohtimaan kannattaako uudestaan lähteä ja varsinkin kun tietää että jos on yhtä hankala raskaus niin se ei helpota ennen kuin kuukaudet on lusittu 🤔🥹😞😒 Tai palkinto toki on mahtavin mutta järjellä on mietittävä miten kestäisi saman uudestaan kun on lapsikin huollettavana ja kroppakaan ei kestä loputtomiin rasituksia kuten ei pääkään 🫣😔 ehkä täytyy haaveilla uudesta lemmikistä nyt ens alkuun 😅😂
 
Missähän vaiheessa sitä pitää luovuttaa? Tuleeko koskaan oikeaa hetkeä? Paraneeko jaksaminen ikinä? Entä jos on liian myöhäistä kun joskus tuntuu jo että pärjättäisiin?
Vaikeita kysymyksiä! Oikea hetki on silloin kun se vaan tuntuu enemmän oikealta kuin väärältä minun mielestäni… 🙈 täydellistä hetkeä taas ei varmaan ikinä ole, jos alkaa oikein miettiä. Aina löytyy miinuspuolia. Jaksamisen suhteen riippuu paljon olosuhteista, mutta sanoisin että tietty väsymyksen määrä tuntuu olevan vaan vakio ja ehkä siihen vaan tottuukin 😅 ja myös se että osaa laskea rimaa tarvittaessa. Aika on se vaikein tekijä, kun sitä ei vain rajattomasti ole näissä hommissa käytettävissä. Mieluummin siis ennemmin kuin myöhemmin…
 
Me eilen miehen kanssa puhuttiin, että vaikka useamman lapsen kanssa on rankkaa, niin tietyllä tapaa se helpottaa kun lapsia on enemmän.
En mä varmaan edes jaksaisi olla yhden lapsen äiti. Tietyllä tapaa se vaatii enemmän.
Sisaruksista on seuraa toisilleen. Vaikka joinain päivinä eivät voikaan sietää toisiaan 🤭
Auttavat toisiaan, ja ottavat toisistaan mallia. Meidän 2v:kin on tosi omatoiminen, ihan omasta halustaan ja isommista mallia ottaessaan. Isompia joskus ihan harmittaa, kun eivät saa lelliä meidän isoa pientä. Kun tää tättärä haluaa tehdä kaiken itse.

Meille isompi perhe sopii. Vaikka välillä toivookin että lapsissa olisi virtakytkin, että saisi olla rauhassa 😅
Onneksi siis ollaan saatu enemmän 😊
 
Takaisin
Top