Mä oon just ollut enne ekaa lasta tuollain kun sun mies, että ei oo ollut vahvaa mielipidettä lapsilukuun. En varsinaisesti kaivannut lasta elämääni, mutta en ollut sitä vastaankaan. Puoliso ei halunnut aiemmin lapsia ja oon aina ollut tosi mukautuvainen luonteeltani, niin tätä ristiriitaa ei suhteessa ennen ollut… Toki mulla tuli jo raskausaikana se ajatus et ehkä toinenkin, ja vahvistui jo vauvavuonna. Et pakko tässä kai on olla jotain muutakin kun vain sen ajan ikävöintiä? Ja tuntuu just tuolta, että ne omat arvot ja elämäntavoitteet on muuttuneet nyt lapsen myötä perhekeskeisempään suuntaan.
Onhan meillä sinällään hyvä taloudellinen tilanne, mutta mies etenkin on tosi tarkka rahasta ja haluaa elää leveästi, jäädä aikaisin pois töistä ym. Ei ole varmaan valmis nipistämään tästä lapsen/lasten vuoksi, ja mielestäni se on vähän ristiriidassa parisuhteen ja perhe-elämän ideologian kanssa - esim äitiysvapaalla maksoin edelleen puolet yhteisistä kuluista vaikka tulot tippui. Asiasta keskusteltiin kyllä, mutta hän ei ollut valmis ottamaan isompaa taloudellista vastuuta hetkeksi -> tuntui että ajaa enemmän kuitenkin omaa etuaan. Ja se tunne jatkuu. Kuitenkin rakastaa lasta ja haluaa hänelle kaiken hyvän, sijoittaa lapselle myös omista rahoistaan joka kuukausi ym.
Itse voisin tyytyä vähempäänkin, vaikka onhan se kiva asua isossa omakotitalossa josta on tulossa remontoimalla tosi hieno. Mut sit kun miettii, että onko materia tärkeämpää kuin perhe ja lapset? Materia voi tuhoutua, sen arvo voi laskea, mitä ikinä. Ja kun se vaikein aika lasten kanssa on kuitenkin niin lyhyt…
Mut tässä just tulee esiin se mun ja miehen erilaisuus arvoissa, joka on noussut vahvasti esiin lapsen myötä. Nyt vaan alkaisi olla se hetki, että ne vaikeat keskustelut näistä käydään. En vain tiedä miten, kun tiedän että mies ”torppaa” mun lapsihaaveita tai muita unelmia sanomalla etten mä elä siten että voisin saavuttaa näitä asioita, tai sitten hän ei vaan suostu keskustelemaan koko lapsiasiasta koska on niin jyrkästi sitä mieltä, että yksi riittää. Eli jotenkin tuntuu vaikealta päästä edes keskustelemaan siitä, mitä me voitaisiin tehdä yhdessä sen eteen, että kummankin toiveet ja haaveet toteutuisi.
Tää nyt meni taas tällaiseksi suhdeavautumiseksi

pahoittelut siitä.