Vauvakuume vaikka ei yritystä

Mä oon just ollut enne ekaa lasta tuollain kun sun mies, että ei oo ollut vahvaa mielipidettä lapsilukuun. En varsinaisesti kaivannut lasta elämääni, mutta en ollut sitä vastaankaan. Puoliso ei halunnut aiemmin lapsia ja oon aina ollut tosi mukautuvainen luonteeltani, niin tätä ristiriitaa ei suhteessa ennen ollut… Toki mulla tuli jo raskausaikana se ajatus et ehkä toinenkin, ja vahvistui jo vauvavuonna. Et pakko tässä kai on olla jotain muutakin kun vain sen ajan ikävöintiä? Ja tuntuu just tuolta, että ne omat arvot ja elämäntavoitteet on muuttuneet nyt lapsen myötä perhekeskeisempään suuntaan.

Onhan meillä sinällään hyvä taloudellinen tilanne, mutta mies etenkin on tosi tarkka rahasta ja haluaa elää leveästi, jäädä aikaisin pois töistä ym. Ei ole varmaan valmis nipistämään tästä lapsen/lasten vuoksi, ja mielestäni se on vähän ristiriidassa parisuhteen ja perhe-elämän ideologian kanssa - esim äitiysvapaalla maksoin edelleen puolet yhteisistä kuluista vaikka tulot tippui. Asiasta keskusteltiin kyllä, mutta hän ei ollut valmis ottamaan isompaa taloudellista vastuuta hetkeksi -> tuntui että ajaa enemmän kuitenkin omaa etuaan. Ja se tunne jatkuu. Kuitenkin rakastaa lasta ja haluaa hänelle kaiken hyvän, sijoittaa lapselle myös omista rahoistaan joka kuukausi ym.

Itse voisin tyytyä vähempäänkin, vaikka onhan se kiva asua isossa omakotitalossa josta on tulossa remontoimalla tosi hieno. Mut sit kun miettii, että onko materia tärkeämpää kuin perhe ja lapset? Materia voi tuhoutua, sen arvo voi laskea, mitä ikinä. Ja kun se vaikein aika lasten kanssa on kuitenkin niin lyhyt…

Mut tässä just tulee esiin se mun ja miehen erilaisuus arvoissa, joka on noussut vahvasti esiin lapsen myötä. Nyt vaan alkaisi olla se hetki, että ne vaikeat keskustelut näistä käydään. En vain tiedä miten, kun tiedän että mies ”torppaa” mun lapsihaaveita tai muita unelmia sanomalla etten mä elä siten että voisin saavuttaa näitä asioita, tai sitten hän ei vaan suostu keskustelemaan koko lapsiasiasta koska on niin jyrkästi sitä mieltä, että yksi riittää. Eli jotenkin tuntuu vaikealta päästä edes keskustelemaan siitä, mitä me voitaisiin tehdä yhdessä sen eteen, että kummankin toiveet ja haaveet toteutuisi.

Tää nyt meni taas tällaiseksi suhdeavautumiseksi 😩 pahoittelut siitä.

@Olive Kävin uudestaan lueskelemassa tätä keskustelua ja ekana haluisin kans sanoa samaa kuin @AnniMaria, että anna tulla kaikki vaan tänne, jos kirjoittaminen yhtään auttaa jäsentelemään omaa tilannetta. Jäin miettimään tätä sun lausetta "Mut tässä just tulee esiin se mun ja miehen erilaisuus arvoissa, joka on noussut vahvasti esiin lapsen myötä.", että tässä varmaan nyt ollaan sen kaikista keskeisimmän äärellä. Aiemmin näitä eroja ei ehkä tullut esiin, mutta nyt tilanne on toinen. Näetkö mahdollisena tulevaisuuden miehen kanssa, jolla on erilaiset arvot kuin sinulla? Jos saatte asiat vaikka siellä terapiassa puhuttua läpi ja löydätte ne yhteiset arvot, tekemiset ja toiveet, niin tilannehan on aivan toinen ja varmasti löydätte toisenne uudelleen. :red-heart: Toisaalta, jos ero molempien arvomaailmassa kasvaa liian suureksi niin kysymys on laajempi kuin pelkästään kysymys toisesta lapsesta ja joutuu varmaan miettimään tarkasti millainen yhteinen tulevaisuus teillä voi olla vai voiko sitä edes olla. En siis tarkoita kannustaa eroon tms., mutta tuo lauseesi kyllä itselläni hieman hälytyskelloja alkoi soittaa, kun vertaan tilannettasi vaikka omaan parisuhteeseen. Oli niin tai näin, niin lähetän todella paljon tsemppejä sinulle.

@AstarteDream Ihanaa, onnea yritykseen!

@litranmitta Ymmärrän hyvin pohdinnat, kun häät tulossa! Onko sulla iän puolesta vielä aikaa odotella, jos vaikka yrittäisi lasta sitten häiden jälkeen?

Sitten omasta tilanteesta: Mulla on nyt kuukauden ollut alaselkä kipeänä. Meni kai kuntopiirissä maastavedossa, vaikkei painoa ollutkaan kuin joku 15-20kg. Äitiysfyssari-ohjaaja vielä katsoi, että menee oikein, mutta jälkeenpäin tajusin miettineeni, että voikohan tämä tosiaan olla oikea asento keskivartalolle/selälle. No eipä vissiin ollut. Toki selälle tulee paljon muutakin kuormitusta kun vauvan ja taaperon kanssa on kotona ja pyörittää kodin arkea. Aluksi tuntui vaan, että selän lihakset on vaan jumissa, mutta muuttui sittemmin kivuksi (välillä ihan lamaavaksi sellaiseksi) ja oon ollut mm. terkkarin akuuttiajalla fyssarilla viikko sitten ja sain jonkun toisen tulehduskipulääkkeen Buranan sijaan. Joutunut siis nyt jo yli pari viikkoa syödä Buranaa ja Panadolia maksimimäärät. Lisäksi loka-joulukuussa mulla oli jotain alavatsakipua, joka paheni kävellessä eli jouduin jättämään pitkät kävelyt pois ja ajoittain ihan jo kotona oleminenkin teki kipeää. Eli ei kai tästä voi päätellä kuin että ei ole kroppa palautunut toisesta synnytyksestä niinkuin olisi pitänyt. :crying-face:

Eilen onnistuin siivotessa jotenkin entisestään venäyttämään alaselkääni, jonka jälkeen aloin kyllä vakavasti miettimään onko mun kroppa valmis uuteen raskauteen vielä 3 kuukauden päästä (joo toki voi olla ettei onnistu pitkään aikaan, mutta uskaltaako jättää vielä ehkäisyä silloin pois). Jos tää selkä oireilee vielä vaikka pari kuukautta niin pitäisi varmaan antaa sille aikaa palautua ennen sitä uutta suurta kuormitustilaa selälle, minkä raskaus toisi.

Oon niin kuumeillu jo viime alkusyksystä et milloin sais alkaa yrittämään, ja nyt sit pitääkin miettiä pitäisikö yrityksen aloitus siirtää vaikkapa vähintään tämän vuoden syksyyn. En tiiä. Höh.

@Olive Kävin uudestaan lueskelemassa tätä keskustelua ja ekana haluisin kans sanoa samaa kuin @AnniMaria, että anna tulla kaikki vaan tänne, jos kirjoittaminen yhtään auttaa jäsentelemään omaa tilannetta. Jäin miettimään tätä sun lausetta "Mut tässä just tulee esiin se mun ja miehen erilaisuus arvoissa, joka on noussut vahvasti esiin lapsen myötä.", että tässä varmaan nyt ollaan sen kaikista keskeisimmän äärellä. Aiemmin näitä eroja ei ehkä tullut esiin, mutta nyt tilanne on toinen. Näetkö mahdollisena tulevaisuuden miehen kanssa, jolla on erilaiset arvot kuin sinulla? Jos saatte asiat vaikka siellä terapiassa puhuttua läpi ja löydätte ne yhteiset arvot, tekemiset ja toiveet, niin tilannehan on aivan toinen ja varmasti löydätte toisenne uudelleen. :red-heart: Toisaalta, jos ero molempien arvomaailmassa kasvaa liian suureksi niin kysymys on laajempi kuin pelkästään kysymys toisesta lapsesta ja joutuu varmaan miettimään tarkasti millainen yhteinen tulevaisuus teillä voi olla vai voiko sitä edes olla. En siis tarkoita kannustaa eroon tms., mutta tuo lauseesi kyllä itselläni hieman hälytyskelloja alkoi soittaa, kun vertaan tilannettasi vaikka omaan parisuhteeseen. Oli niin tai näin, niin lähetän todella paljon tsemppejä sinulle.

Kiitos tsempeistä ❤️

Koen että meillö on osin samoja arvoja, mutta toki myös näitä eroja. Toki mun on välillä vaikea erottaa mitä asiaa haluan oikeasti itse, ja minkä olen ns. omaksunut toiselta. Olen aina ollut tosi mukautuvainen kumppanin toiveisiin ja kumppaniin yleensä, jo siis ennen nykyistä puolisoa.

Mutta vaikka samoja arvoja on, niin tuntuu että miehellä esim rahaan/vaurauteen liittyvät arvot menee tosi äärimmilleen ja hänellä tuntuu olevan vähän sellainen ”leveily”näkökulma. En usko että mikään tässä maailmassa riittäisi hänelle… Aina pitää olla enemmän, isompaa tai parempaa. Joo, kyllä mä itsekin haluaisin asua omakotitalossa suht lähellä pk-seutua tai pk-seudulla, mutta en mä koe että se vaatii mitään lottovoittoa? Mulla on itselläkin ihan hyvät tulot, mutta nyt toki paljon velkoja, asuntolaina, opintolaina ja remonttilaina. Mutta silti.

Tykätään myös matkustella, mutta itselle riittäisi harvempikin reissaus, mies haluaisi koko ajan jonnekin. Saa matkustaa onneksi työnsä puolesta hieman, ja olen ”sallinut” hänelle matkustelun myös kavereiden kanssa. Toki joku raja, ei voi viikkotolkulla mielestäni reissata kun on perhettä.

Summasummarum, musta tuntuu että mies ei ole valmis luopumaan mistään lapsen takia, mutta minä olisin, koska pidän lapsia arvokkaampana kuin mitään omaisuutta => arvoristiriita. Lapset on pieniä vain hetken, ja suurimman osan mun elämästä se lapsi on jo aikuinen. Mä en koe, että mun tarvisi edes luopua paljosta lasten vuoksi, jos mietin mitä oikeasti haluan elämässä. Vaikka mies rakastaakin meidän tyttöä enemmän kuin mitään, välillä mietin olisiko hän onnellisempi ilman perhe-elämää. Ainakin ehkä näennäisesti, vanhuuden iskiessä voi olla sitten eri mieltä.

Ja mitä tulevaisuuteen tulee: kyllä mä tavallaan näen mahdollisena sen, että voisin elää miehen kanssa ”hänen unelmaelämää” eli elää leveästi jossain ulkomailla 20v päästä ja matkustella. Voishan se tavallaan olla kivaakin. Mutta tuskin realistista, esim mä en voi jäädä pois työelämästä niin aikaisin kuin hän, ja mä en myöskään halua elää ympärivuotisesti niin kaukana mun lapsista (toki ne lapsetkin voi muuttaa omilleen ulkomaille…). Ja sit just se, että katkeroidunko, jos menen vaan miehen mukana enkä saa toista lasta?

Tänään on pariterapiakäynti, jossa ajattelin juurikin alkaa pohtimaan tätä asiaa.

@Qkkuu joo ei mulla vielä onneksi oo ikä tulossa vastaan 😅 oon vasta 27 ni kyllä sitä kolmatta kerkeää 😁 vanhempainrahojen puolesta tulee ainut hoputus, kun alle 3-vee ikäerolla edelliseen lapseen saisi samat rahat kuin aiemmin. Tai sit täytyis löytää tältä nykyiseltä paikkakunnalta yhtä hyväpalkkainen työ kuin missä olin ennen esikoista ja tehdä vuosi sitä ennen seuraavaa vauvaa (kävin viikot töissä toisella paikkakunnalla, mikä ei lapsiperheenä enää olisi mahdollinen kuvio olla toisen vanhemman aina 5 vrk putkeen reissussa. Tai no onhan niitä kaikenmaailman rekkakuski tai laivatöissä olevia vanhempiakin, mutta meidän perheen arkeen saatika omiin arvoihin ei sovi olla viikoittain poissa lasten luota)

Mulla on kyllä niin sekavat fiilikset, kun eka epäilin että saatan olla raskaana taas, mutta en ole ja aluksi tuli harmitus siitä… ei mennyt kauaa, kun olin helpottunut, koska haluan nyt vielä hetken nauttia esikoisen vauva-ajasta ja opiskelemaanki meinasin hakea. MUTTA nyt taas iski aivan järkyttävä vauvakuume ja kova halu olla taas raskaana😭

Mulla on kyllä niin sekavat fiilikset, kun eka epäilin että saatan olla raskaana taas, mutta en ole ja aluksi tuli harmitus siitä… ei mennyt kauaa, kun olin helpottunut, koska haluan nyt vielä hetken nauttia esikoisen vauva-ajasta ja opiskelemaanki meinasin hakea. MUTTA nyt taas iski aivan järkyttävä vauvakuume ja kova halu olla taas raskaana😭
Mulle kävi itseasiassa samalla tavalla että luulin noin 3kk synnytyksestä olevani raskaana mut en sit ollukaan. Se oli just jännä et vaik tiesi et parempi ettei ois niin aikaisin onnistunu ni olihan siinä semmosta haikeeta pettymyksen tunnetta.

Toisaalta mies sano sillon et parempi että ois se parin vuoden ikäero kyllä hyvä mikä ekalla ja tokalla on (1v10kk) koska sillon jokainen ehtii olla rauhassa pieni ja saa huomiota tarpeeksi. ❤️

Eli kuten sanoitkin niin kannattaa nyt nauttia esikoisen vauva-ajasta! Ja toki kouluunkin voi hyvin hakea, saahan sieltä vapaata jos saakin lapsen.

Tiedän tunteen myös.
Meillä kävi vahingossa niin, että ovulaatio tulikin aiemmin ja osuttiin siihen ja sit ajattelin että entä jos olisi raskaana. Ajatus ahdisti jotenkin tosi paljon ja sitten kun en ollutkaan, niin ahdistus vaihtui osittain pettymykseksi.

Tällä hetkellä kohta 4 vuotias kuopus vaatii niin paljon läsnäoloa ja syliä, että tähän ei varmaankaan mahdu enää ketään. Ikää on 27 vuotta, niin vielä pitäisi olla aikaa onneksi, mutta meillä ei lapset ole tulleet ikinä helpolla, niin toki sekin painaa vaakakupissa.

Mä tiedän että jos tilanne kuopuksen kanssa helpottaa, niin sitten oltaisiin heti valmiina, mutta tällä hetkellä lähes kaikki resurssit menevät häneen…

Mistä muuten epäilit olevasi raskaana ja teitkö sit testin 🤔

Mistä muuten epäilit olevasi raskaana ja teitkö sit testin 🤔
Mulla alko olee samanlaisia oireita ku esikoisen odotuksessa eli kaikki haisi oudolta ja kuvotti jos ei heti syönyt ja muutenki oli mahassa selkasii tuntemuksia. Tein kuitenkin ovis- ja raskaustestin ja molemmat negatiivisii😊 tein vielä eile r-testin mut seki negatiivinen, eli vissiin oliskohan pian kuukautiskierto taas starttaamas vaikka täysimetän🤔

Täälläkin haaveillaan. Jopa painajaisiin asti. Mutta tilanne on sellainen, ettei paukkuja ole. Silti, haluan.
Sama! Kuopus vie kaiken ajan ja joudun jo esikoisellekin sanoa nykyään, etten voi nyt leikkiä kun kuopus voi tehdä jotain vaarallista. 😞 Silti haaveilen. On toki välillä näitä rauhallisiakin hetkiä, mutta silmät tarkkana pitää olla kun kuopuksen vaaran taju on täysi nolla…

Sama! Kuopus vie kaiken ajan ja joudun jo esikoisellekin sanoa nykyään, etten voi nyt leikkiä kun kuopus voi tehdä jotain vaarallista. 😞 Silti haaveilen. On toki välillä näitä rauhallisiakin hetkiä, mutta silmät tarkkana pitää olla kun kuopuksen vaaran taju on täysi nolla…
Erityislapsiperheessä voi olla niin rankkaa, ettei kyllä yhtään lisäkuormitusta haluaisi. Tämän takia me ei olla kolmatta aloitettu yrittää. Miksei vaan sit voi olla tyytyväinen elämään kaksilapsisena perheenä? Mies ottaa rennosti ja sanoo et ajan kanssa. Itse en pysty, vauvakuume on kamala. Jokainen kuukausi tuntuu hukkaan menetetyltä ajalta.

Täällä sama juttu, että jotenkin sitä pienesti haaveilee vaikka tiedostaa ettei voimavarat tällä hetkellä riitä, eikä resurssit. (Tai kyllä niitä varmaan tarvittaessa jostain löytyisi sitten..)
Meillä tosiaan kolme lasta 🩵🩵🩵 joista vanhimmalla tutkitaan nyt diabetestä, keskimmäisellä adhd:ta ja kuopus taitaa olla jonkun sortin nepsy myös 🙈
Kuitenkin ajatus neljännestä on jatkuvasti meillä molemmilla läsnä, eikä se tunnu lähtevän pois. Vaikka näinkin on ihan hyvä. Hankalia juttuja!

Meille rantautui influenssa A apteekin testin mukaan. Kuopus on tosi kipeänä ja katotaan tarviiko päivystykseen mennä. Mä yskin keuhkot pihalle…

Voi ei! Pikaista paranemista ❤ Nyt on niin ärhäkkää influa liikkeellä. 🙁

Meillä on ollut miehen kanssa nyt aika rankat puoli vuotta takana.

Aloitettiin pariterapia, mutta terapeutti ei oikein ollut meille sopiva. Hetken meni paremmin, sitten taas eskaloitui. Eilen saatiin puhuttua asiat halki, ja otin esille myös tän lapsiasian ja sen, miten mä olen miettinyt, et katkeroidunko jos en saa toista. Sitten mies hetken tuumailtuaan totesi, että hän ei ole täysin toista lasta vastaan, mutta että se vaatii tiettyjä asioita, minkä pitää olla kunnossa ennen toista lasta: parisuhteen pitää voida paremmin, remontin olla valmis ja raha-asioiden kunnossa.

Pieni toivonpilkahdus siis itselle, ja kannustaa kyllä entistä paremmin minua parantamaan kaikkea kolmea. Remontin kanssa meinaa tulla kisaväsymystä molemmille, toivon saavani tällä viikolla palkankorotuksen ja parisuhteen eteen pitää nyt todella tehdä töitä. Ehkä vielä sittenkin kaikki muuttuu hyväksi 🥺❤️

Meillä on ollut miehen kanssa nyt aika rankat puoli vuotta takana.

Aloitettiin pariterapia, mutta terapeutti ei oikein ollut meille sopiva. Hetken meni paremmin, sitten taas eskaloitui. Eilen saatiin puhuttua asiat halki, ja otin esille myös tän lapsiasian ja sen, miten mä olen miettinyt, et katkeroidunko jos en saa toista. Sitten mies hetken tuumailtuaan totesi, että hän ei ole täysin toista lasta vastaan, mutta että se vaatii tiettyjä asioita, minkä pitää olla kunnossa ennen toista lasta: parisuhteen pitää voida paremmin, remontin olla valmis ja raha-asioiden kunnossa.

Pieni toivonpilkahdus siis itselle, ja kannustaa kyllä entistä paremmin minua parantamaan kaikkea kolmea. Remontin kanssa meinaa tulla kisaväsymystä molemmille, toivon saavani tällä viikolla palkankorotuksen ja parisuhteen eteen pitää nyt todella tehdä töitä. Ehkä vielä sittenkin kaikki muuttuu hyväksi 🥺❤️
Mä olen niin onnellinen, että saitte vihdoinkin puhuttua asioita auki! 😍 Tuntui niin pahalta sun puolesta. Toivon todella että nyt alkaa asiat järjestyä pikkuhiljaa…

Mä nyt toivon todella, että te muut säilytte influenssalta! Meidän lenssu on rokotteen kiertävää tyyppiä, joten rokotetutkin lähipiirissä sairastuneet pahasti ja oireet voimakkaita. 😞

Meillä siis on enää nenät tukossa, mutta olo on tosi voimaton. Kuopus kävi lääkärissä ja kaikki näyttäisi olevan hyvin, mutta nukkuu paljon kun on niin voimat vieläkin loppu. Viedään uudestaan kyllä jos näyttää ettei edelleenkin jaksa tehdä mitään parin päivän päästä.

Mä pysäköin itseni tähän keskusteluun.

Meillä esikoinen täyttää piakkoin vuoden ja niinvain on hirveä vauvakuume iskenyt niin minulle kuin miehellekin, vaikka aina on puhuttu vain yhdestä lapsesta 🫣 Olen aloittamassa uudessa työssä ja siitä syystä ei ihan vielä viitsisi toista alkaa yrittää. Ollaan molemmat vielä suht nuoria, joten iän puolesta ei ole syytä kiirehtiä. Tämä ensimmäinen lapsi sai alkunsa nopeasti heti, kun ehkäisystä luovuttiin. Toivon mukaan syksyn saapuessa päästäisiin toista yrittämään. Voi kuinka pitkä aika sinne vielä onkaan! 😂

Takaisin