Vauvahaaveita!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Momwoc
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On siihen syitä, voi johtua liiallisesta peseytymisestä, makeisten syönnistä, seksistä tai sitten bakteereja on päässyt wc-käynnin yhteydessä väärään paikkaan. Veikkaisin, että kolmen ensimmäisen yhdistelmä ja huonoa tuuria. :-( Mutta kyllä se siitä paranee nopeasti ja kai jotain toivonkipinää on tälläkin kierrolla. :-)

Hei, sellasta oon miettiny mut en oo muistanu kysyä teiltä. -Kuinka tarkkoja ootte ollu syömisen suhteen tänä yritysaikana? Mä oon pahoin huomannut itsessäni hiukan neuroottisia juttuja. Kuten tulee luettua kaikkia tuote selosteita et jos jossain vaikka majoneesia niin nounou. Eilen mun mies pyysi tuomaan kaupasta valkosipulikastiketta ja sit se mitä me yleensä ostetaan, jos ostetaan niin oli loppu. Sit oli tullu joku uutuus juttu ja katoin sitä että täähän on siistiä, siinä oli käytetty pastoroituja munankeltuaisia. Kun siis joo, ei saa syödä raakaa kananmunaa. Mut siis koskeeko se kaikkea missä on vaikka valkuais/ keltuaisjauhetta? vai oikeesti varsinaista kananmunaa? Ja onko se nyt oikeesti niin tarkaa? En siis todellaan syö eineksiä, mut joskus jos vaikka tehdään kotona hampurulaisia niin laitetaan jotain kastiketta. Noita jauheita on ihan kaikessa! Ja kuinka todennäköistä on että listerian saa just jostain valmiiksi tuotetusta tuotteesta?
Sit huomasin että kaikissa leviteissä on A-vitamiinia! Raskaana ollessahan sitä ei sais syödä, mutta oon lukenut myös että eläinperäinen A-vitamiini on huonosta mut kasviperäinen ei. Ja sit koskeeko tuo A vitamiini kielto vain A vitamiini lisää. Koska mä en jaksa uskoa että kukaan raskaana oleva olis niin ettei laita leivälle mitään levitettä. Tai sit kukaan ei ole ainakaan mulle sanonut että on jättänyt sen pois.
Mua ahdistaa tää mun neuroottisuus, mut jotenkin en haluu ottaa mitään riskejä että mahdolliselle vauvan alulle käy mitään van sen takia että mulla on oltava leivän päällä muutakin kun juustoa.
Onhan myös totta että ehkä nää syömisjutut on viime vuosina nostanut päätään enemmän kuin ennen ja ennekin on saatu ihan ihania ja terveitä vauvoja. Ja tää on niin hienoa että mä stressaan syömisestä jo ennen kuin on edes tietoa raskaudesta, vaikka sitten sitä varmaan stressaakin! Minä ainakin. Haluaisin kuitenkin ajatella että syömisen tulee tapahtua maalaisjärkeä apuna käyttäen, monipuolisesti. Mutta mielessä koko ajan kummittelee nuo syömissuositukset!

Junttura: Onko mitään selvinnyt?

Ilpuri: En ole stressannut sitä ollenkaan. Syön kyllä ihan kaikkea monipuolisesti, mutta en tupakoi ja olen vähentänyt alkoholin käyttöä. Ei sitä, että nyt muutenkaan hirveitä kännejä juo. Lisäksi syön fooliohappoa. Toisaalta, kun kesälomalla tulin raskaaksi, join melkein päivittäin jotain, söin järvikalaa jne. Toki kun sain tietää raskaudesta se loppui kuin seinään. En osaa tässä vaihessa ottaa siitä stressiä, kunhan syö monipuolisesti ja liikkuu. :-)

Joo siis syön mäkin raskausajan monivitamiinia missä on foolihapoa ja muita tärkeitä, ja lisäksi kalaöljykapseleita, missä ei ole sitä A vitamiinia. Kalaa syön n. kerran viikossa, yleensä Norjan lohta. En tupakoi ja syön kasviksia päivittäin. Mäkään en oo sellanen kännääjä todellakaan, en käy baareissa. miehen kanssa ollaan kuitenkin tykätty maistella erilaisia viinejä ja sit niitä juodaan silloin tällöin. Tyyliin ehkä 1-2 pulloa viikossa maksimissaan yhteensä. riipuu vähän. Kierron aikana kun on aika ennen ovulaatiota maistelen viiniä, mut sit kun ovis on ohi nin sit en oo ottanu enää yhtään. Olutta, siideriä tai kirkkaita en juo ikinä. Mieskään ei polta, onneksi! Paitsi joskus tosi harvoin se polttaa yhden sikarin :grin. Mä en anna sen pussailla mua sen jälkeen kun ällöttää :p. Muutenkin tupakan savusta saan ihan hirveen päänsäryn. Ja siis meillä on koira, jotenka liikuntaa tulee ihan automaattisesti. Mutta silti sitä pitäs saada enemmän, yritän saada itsestäni irti että menis pyörällä töihin, mut nytkin on satanu monta päivää niin en oo viitiny. Talvella ajattelin kävellä, kun matkaa on joku 2,6 km niin se on ihan hyvä matka. Tyhmää lämmittää autoa noin lyhyen matkan takia. Mut siis kaiken kaikkiaan mulla on mun mielestä ihan ok terveelliset elämäntavat mut ehkä se mun kuoppa on kuitenkin ajoittainen herkuttelu :grin

Herkuttelu on minullakin ongelma ja vielä päivittäinen sellainen! Minun pitäisi ehdottomasti vähentää sokerin syöntiä, se altistaa hiivatulehduksille ym. :eek: Paino on minulla ihan normaalia ja liikuntaa tulee 5-6 tuntia viikossa. Pyöräilen monesti töihin 7,5 km ja käyn kuntosalilla. Kohta se pyöräily toki loppuu kun alkaa pimenemään. Yksi juttu mitä olen yrittänyt välttää on buranaa. Ajattelen kuitenkin, että on turha stressata liikaa syömisistä, sekin vaan lisää stressiä. :-)

Varasin tänään lääkäriajan, mut meni ens perjantaille. Ens viikolla on työmatka jonka aikana illallinen viineineen, mitäköhän tässä tekis... Ehkä testaan vielä maanantaina ennen reissua.

Oon kans miettiny kuinka tarkka noiden syömisien ja juomisien kans pitää olla. Oon yleensä ollu viimisen viikon ennen oletettua menkkojen alkamispäivää ilman alkoholia ja kattonu tarkemmin mitä syön, ei esim mitään raakaa kalaa tai lihaa tai tiettyjä maitotuotteita.

herkuttelu on kyllä mullekki ongelma, herkuttelen jollain makealla lähes päivittäin, onneks liikun paljo niin pysyy paino jotenki kuosissa. Pyöräilen aina, siis ihan säällä ko säällä, töihin. Matkaa kertyy yhteensä 17km. Lisäks käyn kuntosalilla ja pelaan salibandyä.

Junttura: Voi että, vieläkään ei menkkoja eikä plussaa!? Harmittavaa, kun joudut noinkin kauan odottaa sitä lääkärinaikaa. Testaa vielä varmuuden vuoksi ennen työmatkaa,tuollaiset illalliset pistää aina vähän miettimään. Toivottavasti saat pian vastauksen. Mulla on tytsyjen ilta la 18.10, täytyy varmasti tehdä testi ennen sitä vaikka onkin aikainen testaus.
Mukavaa perjantaita kaikille, kohta on viikonloppu!

Momvoc: itsekin lapsettomana aina ajattelin että kunhan on edes yksi.. :) mutta nyt kun kotona on kaikenkaikkiaan hurmaava yksi vuotias, kuume on aivan valtava!! Joten ymmärrän sun näkökulman! :) ja siis toki mä olen ihan yli onnellinen tuosta lutusesta pallerosta! Mut jotenkin synnytys ja ne ekat herkät viikot oli niin ihania, et haluun kokea sen vielä ees kerran ja nauttia täysin rinnoin! Mulle ei todella kärsiny synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, vaan silloin musta kaikki oli ihanaa! :D Menkat ei siis vieläkään alkaneet ja nyt jo kp 40!

En tiedä sitten onko mulla jokin valeraskaus, koska oireet on ihan ku olis raskaana.. Ja vielä aika pitkällä! :P oon tosi herkillä, kaikki itkettää, aamuisin kuvottaa, menkat puuttuu, turvottaa ja niinkin outo vaiva kun liitoskivut, häpyluuta suorastaan vihloo! O_o mitä ihmettä??? Kellään kokemusta valeraskaudesta? Vai voisko tää olla, että plussa tulee vasta myöhemmin..?? Kauheeta!!

Esikoisestahan mä plussasin vasta viikolla 10, koska uskoin että en kuitenkaan oo raskaana.. Rupesin vaan ihmettelee ku norovirus jatku toista viikkoa! :D aika pöntöksi itseni tunsin..

Mä en ennen raskauden alkua muuttanut ruokailu-, enkä oikeastaan juomistottumuksiani mitenkään, koko ajan ajattelin että sitten raskautumisen jälkeen vasta ns. "tiukka linja". Ihan perusterveellisestihän sitä tuli syötyä ennenkin, mutta alkoholia join ja muutaman tupakankin poltin silloin tällöin jos viiniä olin juonut :wink Tietysti eri asia jos kovin epäterveelliset elämäntavat, niin olisi varmasti tehnyt muutoksia jo yritysvaiheessa, mutta aika vähän muutoksia tässä raskauden alettua on oikeastaan tarvinnut edes tehdä! Vähän olen kiinnittänyt huomiota esim. kahvin määrään, ennen tuli juotua aika paljon enemmän. Nyt pyrin pysymään siinä yhdessä kupissa per päivä. Ja luonnollisesti alkoholi ja ne satunnaiset tupakat on nyt jäänyt kokonaan :) Noiden raskausajanravitsemussuositusten mukaan oon mennyt niin hyvin kun oon vaan muistanut, mutta niinkuin lääkärinkin kanssa puhuttiin,että suurin osa noista rajoitettavistakin ruoka-aineista on haitallisia vasta kun niitä syö jatkuvasti ja paljon. Eli itse ainakin ajattelen, että kunhan pääsääntöisesti yrittää välttää "kiellettyjä" ruokia, se riittää!

Täällä on taas jänniä hetkiä tulossa ihan pian... :) Muutamalla on raskausepäily, ja kohta ehkä useammallakin kun kuukautisten alkamisajankohta lähestyy. Jännäääääää!!!!!:smiley-bounce013

Aivan pakko nyt kirjoitella tännekki,plussaus olisi enemmän kuin tervetullut ja nyt sitten mielikin saattaa jo tehdä kepposia.. viikko sitten pari viiltävää repäisyä kipua oikealla puolella,istuma asennosta seisomaan ja eikun suosiolla pyllyä alas tuolille..kipu oli valtaisa! Nyt sitten kp 27/28 menossa ja aamulla 4h aivan järkyttävän paha olo ja eilen maha aivan sekaisin..mietin jo että niinkö tulee oksennustauti mutta hmm.. alamahaan säännöllisesti molemmin puolin vuorollaan koskenut ja alaselkäkin todella kipeä. Malttamaton kun olen toissa päivänä eka testi ja tnä toinen (ylempi toisen pvä alempi tän pvä) nyt sitten pää on ihan sekaisin ajatuksista.. ylemmässä näkyy haalea viiva ja alemmassa selkeä plussa MUTTA kumpikaan näistä viivoista ei ilmestynyt testi ajan puitteissa vaan n.reilu 10min. Testi kaupoista saatava pregnant check tai jotain sinne päin :) mielipiteet olisi enemmän kuin tervetulleita!

maanantaita!

tuutikki90: just eilen luin että noita ns. roskistestejä ei oikei olis luottaminen. Eli se et jos se tulee näkyviin vasta sen virallisen ajan jälkeen. Mutta toisaalta tuo toinen on vahvempi kuin toinen. Repäisyjä mulla ainakin on ollut osissa kiertoa ja osissa ei, en tiiä mistä johtui, raskaana en ainakaan ollut. mutta tuokin on niin yksilöllistä Paha olo taas puhuu puolesta :) Jos sulla tänään on kp 27/28 niin huomenna uutta testiä kehiin ja sit vaan testailet ja katot sen "oikean" ajan. Kyllä se varmasti tulee oikein jos on tullakseen. Mutta kyllähän sulla oireet varmasti puhuu tosiaan puolesta :)

MÄ OON NIIN TULISILLA HIILILLÄ!! Niin kuin oon aiemmin puhunutkin, mulla on ollu tästä kierrosta tosi varma ja rauhallinen fiilis ja sit viime torstaina tunsin sit öissä melkoisen vihlaisua muistuttavan tunteen vatsassa jka ei varsinaisesti koskenut mutta tuntui kuitenkin. Sitä kesti ehkä 10 minuuttia, siitä eteenpäin pari vuorokautta tuntui kiristäåvää tunnetta ala vatsassa ja silloin ja sen jälkeen ajoittaista juilimista, välillä kovaakin. Muutama ruoka on aiheuttanut puistatuksia ja etomista. Lisäksi nännit on ollu viime viikon torstaista ihan superkipeät, erityisesti kun ottaa rintaliivit pois. Yleenä ne on kipeät just ennen menkkoja. ainiin ja paleltaa sikana. Ja just äsken mun mies sanoi että näytätpä sä väsyneeltä, oon kyllä ollu sitä jo pitempäänkin, et en tiiä lasketaanko sitä. mun piti lähteä sen kanssa äsken puuhommiin mut en jaksanu :sad001

No en minä nyt tiiä sitten!! Ihan on täysin mahdollista että nää on jotain psyykkisiä raskausoireita. Ja tuleeko muka noin nopeesti mitään muutenkaan? Toisaalta mä yleensä oon tuntenu sen munasolun irtoamisen, miksi en tuntisi kiinnittymistä? Ja tällä kertaa nuo tuntemukset ovat siis olleet varmasti siinä "oikeassa" kohdassa. Mua ärsyttää että mun on odotettava vähintäin torstaihin, todennäköisemmin siis lauantaihin tai sunnuntaihin ennen kuin testaan. En halua testata aiemmin ettei tule mitään feikkiviivoja. Meidän koira seuraa mua kuin hai laivaa, mutta se tekee sitä muutenkin kun tykkää musta niin paljon, joten ei siitäkään nyt mitään hyötyä ole. :smiley-angry016
Sanonpahan vaan että ei ole muuten yksikään kierto näin hitaasti mennyt vielä tähän mennessä vaikka nyt on jo 9. kierto kun yritetään. Mutta vilpittömästi uskon nyt enemmän kuin kertaakaan aiemmin että olen raskaana. En tiiä kannattaako tälläinen rehellisyys vai ei. valivalivali. Kiitos tästä :oops:

Minäpäs pääsin eilen hipelöimään mun kaverin äitiyspakkausta! Siistiä! :p

Mitä muiden kiertoihin tällä viikolla kuuluu? :)

Tervetuloa mukaan Tuutikki! Onhan erityisesti se alempi haalea plussa. Ystäväni kaksi viimeistä raskautta on selvinnyt roskisplussan avulla, toivotaan että näin on sinunkin kohdallasi. :) Sinuna ostaisin digitaalisen testin, sillä se selviää ja toki muutenkin varmaan parin päivän sisällä.
Ilpuri: Kuulostaa lupaavalta tuo etova oli, palelu, vihlasu ja nännien kipeytyminen. Kyllä se torstai sieltä vielä tulee ja kohta pääset testaamaan. Milloin oli ovulaatio? Lauantainako pitäisi alkaa? Minulla pitäisi alkaa sunnuntaina, lugejen takia varmaan vasta keskiviikkona. Lauantaina on pakko testata ennen illanistujaisia. Minulla on vihlonnut alavatsa kohdun kohdalta viikonloppuna ja viime to ja pe palelin järkyttävän paljon ja oli flunssanen olo. Rinnoissa ei tunnu mitään. :-( Silloin kun olin oikeesti raskaana, myös nännit ja rinnat kipeytyivät mutta ehkä vasta kp 23 tienoilla. Lämpö myös nousi 37:aan, nyt 36,5. Jännää, mutta en uskalla odottaa mitään kun on se alakautta otettava lääkekuuri päällä. Toivottavasti viikko sujuu nopeasti!!!:smiley-bounce005

Tiisu: Mulla oli ovulaatio viikko sit viikonloppujna, tai siis lauantaina sain testiviivan vahvempana kuin kontroliviiva, ja sunnuntana se oli sit jo hävinny. Eli onkos se että se munasolu on irronnu silloin sunnuntaina, kun siis ainakin sen ohjeen mukaan on et "munasolku irtoaa 16-36 h sisällä siitä kun viiva on vahvimmillaan". Mun kierto on normaalisti sen 29 pv, joten sen mukaan menkat pitäs alkaa torstaina mut sit jos tosta oviksesta katotaan se 14 vrk niin sit lauantaina tai sunnuntaina. Toisaalta tunsin sen vihalaisu-hässäkän torstaina, mistä sitten nämä mun " oireet" alkoivat niin viikko siitä olis menny sit torstaina. Kun siis se mitä oon lukenu on että se hedelmöittynyt munasolu ensin seikkailee vuorokauden, kunnes päätyy kohtuun ja viikko hedelmöittymisestä se kiinnittyy ja siitä viikon päästä EHKÄ näkyy testissä. Eli kun nyt oikein mietin ja järkeilen, niin jos se on hedelmöittynyt sunnuntaina ja kiinnittynyt viime torstaina, niin onko mahdollista. Kaipa tuo on yksilöllistä ja kyllä tämä tästä selviää aikanaan ja tyhmää tätä tällein yrittää vatvoa ja vääntää ja spekuloida mutta en pysty hillitsemään itseni :sad010

Ärsyttävää, tämä malttamatomuus on nyt jotenkin noussut ihan tappiinsa! Tänään on ollu vapaa päivä, niin jotenkoin aikakin menee hurjan hitaasti.

Ilpuri: Odottavan aika on tooosi pitkä, I know. Sun pitää keksiä jotain kivaa tekemistä, niin se menee vähän nopeammin. Mulla on kiire töissä, se auttaaa kunhan pääsee keskittymään. Olen malttamaton näissä asioissa. Ensimmäinen raskauteni näkyi jo 11 päivää LH- huipun jälkeen. Tämä on toki tosi yksilöllistä. Kiinnittymisestä gyne sanoi viime viikolla, että se on yleensä n. viikko ovulaatiosta. Olen lukenut jostain, että hedelmöittyminen vie päivän + että munasolulla kestää 3-5 pv matkata kohtuun. Silloin jotain tuntemuksia varmaan voi tulla (aikaisintaan) 4-5 pv ovulaation jälkeen.
Jännittäviä aikoja! :-)

Tiisu: No tohon 3-5 pv:n haarukkaan ne mun tuntemukset meniskin. -Kun just sitä harmitelin että jos se on se 7 vrk, niin sit tää on mun omasta päästä luotua vaan. Jos nyt lasken oikein niin vissiin on siis 9 pv ovuloaatiosta. Tämä helpotti hiukan, thanks :rolleyes:
Mutta joo, nyt yritän rauhottua ja antaa ajan mennä. Onneks huomenna alkaa taas työt ja päivät on kiireisiä ja täysia niin aika menee hurjaa vauhtia :)

Ilpuri: Onko sulla ollut mitään mahdollista kiinnittymisvuotoa? Silloin kun tulin raskaaksi, minulla oli ihan pienenpieni vuoto viisi päivää LH-huipun jälkeen. Gyne kyllä arveli, että se oli jotain muuta. En tiedä, se oli kuitenkin se plussakierto...:grin Nyt semmoista ei ole ollut. Mutta joo, kyllä voi kuvitella itselleen melkein mitä vaan kun kovasti odottaa. Aika monena kiertona minulla on ollut nippailuja alavatsassa, muutamina kiertoina rinnat kipeinä (ei aina) ja lämpö on ollut 36,8, silti ne menkat ovat siitä alkaneet. :confused:

Tiisu: ei mulla kyllä oo ollu mitään vuotoa. Ehkä vähän tavallista kosteammat paikat.. Tai sit kuvittelen senkin :)
Tää mun työviikko nyt alkoi jo heti aamusta tosi stressillä ja mua ahdistaa. Katotaan saanko hillittyä itseni illalla et en tee testiä.
tietääkö joku, et mitä tarkottaa "kemiallinen raskaus"? Kun vissiin Se voi "tulla", tai siis näkyä "raskautena" jos viiva ilmestyy testiin ennen kuin oikeesti pitäisi. Mut olihan sullakin, Tiisu, Se ihan oikea raskaus. Pelkään jotenkin et jos teen testin nyt ja tulee viiva, niin Se ei ole "oikea" ja sit jos ei Tuu, niin sit meen niin syviin vesiin. Ei tämä odottaminen nyt oikeasti näin vaikeaa ollut aiemmin. :(

Ilpuri: Voi että, koeta vielä jaksaa. Kemiallinen raskaus tarkoittaa sitä, että hedelmöittynyt munasolu hipaisee kohdun seinämää tai ei kunnolla kiinnity tai irtoaa nopeasti ja tämä aiheuttaa sen, että raskaushormoonia alkaa muodostumaan ja saadaan se haalea plussa. Eli hetken ollaan raskaana, mutta se ei jatku.
Testaa vaan jos kovasti painaa mieltä, toki pettymys on suuri jos tulee nega tai jos se menee varhain kesken. Se hyvä puoli siinä on, että tietää ainakin että se on onnistunut jos se plussa tulee.

Ilpuri: Voi että, mäkään en jaksa odottaa että pääset testailemaan! Kovin ainakin oot oireillut, mutta ymmärrän kyllä miten paljon sitä pettymystä pelkää siitä huolimatta. Mullakin niin monena kuukautena oli jos jonkinmoista oiretta, jotka pettymykseksi paljastuivat ihan kuvitelmaksi. Mutta siinä kuussa kun plussasin, ei ollut oireet kuvitelmaa, eli sinua siteraaten: raskaana kunnes toisin todistetaan!:wink

Mulla on ollut muuten hyvä fiilis, mutta tosiaan silloin pari viikkoa sitten ostettiin se uus koti, ja nyt on nykyinenkin koti myyty. On jotenkin ahdistanut ihan hirveästi muutto (muutetaan uudelle alueelle) ja yhtenä iltana ihan itkin kun suuri muutos tuntui tosi ikävältä. Aika herkästin reagoin asuinalueen vaihtoon, nykyiseenkin kotiin kesti sellanen puolisen vuotta tottua, koko sen ajan olin erittäin ahdistunut ja koin turvatonta oloa vieraassa paikassa. En tosiaan tiedä mistä nämä tuntemukset juontavat juurensa, mutta kärsin ihan hirveästi! Yritän nyt ajatella, että kaikki on hyvin, ja uusi koti on ihana, mutta silti olen pari päivää ollut ihan itku kurkussa tulevasta muutosta...Nyt mietin, että olisiko sittenkin pitänyt vaan jäädä pienempään tuttuun kotiin nauttimaan elämästä, ettei koko raskausaika menisi ihan hermorauniona. Ei varmaan tee tulokkaallekkaan hyvää tämä kokovartalokramppi joka jatkuu aamusta iltaan. Eniten pelkään, että nämä olotilat vaikuttavat vauvaan!

Ilpuri: Joko testasit? Mäkin jännitän puolestasi.

Momvoc: Teillähän on edennyt asiat tosi nopeasti, hienoa että saitte kodin myytyä vaikka se hakealta tuntuukin. Onhan se aina haikeaa muuttaa tutusta, ihanasta kodista - siihen liittyy paljon muistoja. Muuttokin on ihan itsessään stressaava tapahtuma, pakkaaminen, purkaminen jne. Ehkä raskauskin vaikuttaa mielialoihin? Joudutteko tekemään siinä remonttia? Kaikki varmasti menee hyvin, nyt otat vaan rauhallisemmin ja asia kerrallaan. Ei tilapäisestä stressistä varmasti ole haittaa, kunhan siitä ei tule jatkuva kokovartalokramppi. Oletko muuten voinut hyvin?

Junttura ja Tuutikki90: Joko kuuluu mitään uutta?

Mietin kovasti sitä lauantain tyttöjeniltaa, että testaanko vaiko en. Jos (ja kun) se on negatiivinen tulen vaan huonolle tuulelle. Sitäpaitsi silloin on vasta kp 25 aluillaan, ei välttämättä näy mitään kuitenkaan. Viimeksi toisaalta näkyi just sinä päivänä... Ehkä teen niin, että testaan vaan jos aamulämpö on 36,8 tai enemmän. Tyhmää pohdiskeluja meikäläisellä...:eek:

Takaisin