Voi vitsi Sannis, sieltä se pikkumies sitten syntyi ihan yllättäen!
Lämpimät onnittelut koko perheelle, ihanaa kuulla että voitte kaikki hyvin vaikkei raskaus ollutkaan täysiaikainen! Aika sinnikkäitä nuo pikkuiset kuitenkin loppujen lopuksi on, vaikka toisaalta niin kovin hauraita syntyessään
Todella vauhdikas synnytys, huhhuh! Jos itse vertaa 16h kipuihin, niin olisin mäkin ehkä ton voinut valita?
Ehkä toisaalta myös stressaava tilanne, jos on ollut epävarmaa että ehtiikö edes sairaalaan ajoissa. No mutta pääasia että kaikki meni hyvin! Toivottavasti imetys lähtee teilläkin siellä sujumaan, ihan varmasti kotiutuminenkin tekee oman tehtävänsä kun pääsee oman kodin rauhaan, omaan sänkyyn nukkumaan. MInulla lähti tosiaan tuo maidontuotanto vähän turhankin vauhdikkaasti käyntiin, jonka seurauksena sainkin rintatulehduksen, että maidontuotannon lisäämiseen liittyvien vinkkien osalta ei minulla ole kokemusta. Ehkä huomasitkin tuolla keskustelussa aikaisemmin, Imetyksen tuki ry:llä on Facebook -ryhmä, jossa saa loistavia neuvoja ja vinkkejä koulutetuilta tukihenkilöiltä pyytämällä, ja ryhmään voi myös kirjoittaa avoimen kommentin, johon voi saada vertaistuki-neuvoja muilta samassa tilanteessa olleilta. Olen itse kokenut tuon ryhmän TODELLA hyödylliseksi, suosittelen lämpimästi. Imetyksen tuki ry:llä on myös hyvät nettisivut, josta löytyy paljon tietoa, jos tuo Facebook-ryhmä ei tunnu omalta jutulta. Onneksi kuitenkin tänä päivänä korvikkeetkin ovat tosi laadukkaita ja voi olla hyvillään että pienet saavat niistä tarvitsemansa lisäravinnon, jos syystä tai toisesta ei rintamaitoa ole saatavilla!! Oletteko päässeet jo kotiin?
Tervetuloa keskusteluun mukaan moony, kuulostaa kyllä kirjoittamasi ajatukset tosi tutuilta :) Teillä on nyt jännät ja kutkuttavat ajat edessä, kun ehkäisyn suunnittelee lopettavansa ja yritys voi alkaa! Muistan tuon tilanteen, se oli ihanaa aikaa! Toivotaan, että teidän tapauksessa raskaus alkaakin siinä kutkuttavassa vaiheessa, eikä missään vaiheessa tarvitse tässäkin keskustelussa paljon ruodittuja epätoivon tunteita edes kokea! Itse olin aika yllättynyt, kuinka lyhyen yritysajan jälkeen alkoi jo tuntumaan jotenkin todella malttamattomalta. Siinä vaiheessa kun raskaus on tervetullut, tuntuu aika kuukautisten alkamisesta seuraavien odotteluun IKUISUUDELTA! Nyt kun miettii taaksepäin, niin sitä alkoi melkeinpä elämään elämääkin "kuukautisista seuraaviin", koko ajan oli mielessä missä kohtaa mennään, montako päivää on jäljellä mihinkin
Kirjoitit myös elämänmuutoksesta, kuinka se jännittää ja pelottaakin. Minuakin nuo samat asiat askarrutti, ja niin paljon kun vauvaa toivoikin, myös pelotti millä lailla se ihana kahdenkeskinen arki, jota olemme kauan rakentaneet ja onnellisesti elelleet, tulisi muuttumaan. Tässä vaiheessa, raskausajan ja kahden kuukauden perhe-elämän jälkeen voin ainakin omasta puolestani sanoa, että älä huoli! Jos parisuhteenne on läheinen ja hyvä, tulee siitä vaan todennäköisesti vielä voimakkaampi ja ihanampi! Meillä ainakin näin. Jotenkin rakkaus puolisoa kohtaan on vauvan syntymän myötä mennyt ihan uudelle tasolle, hän ei ole "enää" vain minun elämänkumppanini, vaan myös lapseni isä. Isyys on myös tuonut hänessä esiin uusia ihania puolia, joiden olemassaolosta en edes tiennyt. Ja nyt on vielä useampia asioita, joita puolisossa rakastaa! Minusta on tavallaan hassua, kun puhutaan kuinka omaa vapaa-aikaa on vähemmän vauvan kanssa, itsekin siis noita asioita pohdin ennen tyttömme syntymää. Toki on hyvä päästä tuulettumaan harrastusten tai ystävien pariin välillä, mutta mitä se "oma vapaa-aika" todellisuudessa on? Joku perheestä ja rakkaimmista ihmisistä erillään olo aika, jota kaikki tarvitsevat?
Jotenkin nyt tuntuu siltä, että en ole mitään omaa vapaa-aikaa menettänyt tai kaivannut, oma vapaa-aikani on vain muuttunut ja on monella tapaa sitä samaa kuin ennenkin - perheen ja rakkaiden ihmisten kanssa oloa ja eloa. En sano, etteikö jokainen vanhempi tarvitsisi "taukoa" kokopäiväisestä vauvahoidosta aikuiseen seuraan ja tekemään omia juttuja, ihan varmasti tarvitsee. Mutta itse näen nykyisen tilanteen ihanana vaiheena elämässämme ja parisuhteessamme, enkä palaisi entiseen ihanaan elämäämme mistään hinnasta. En sitä poiskaan vaihtaisi, mutta nyt on tämän aika!
Mitenkäs muilla menee?
Missä vaiheessa Ilpuri te menette, kierron ja hoitohommien osalta?
Meille kuuluu hyvää, joka viikko tuntuu että tytöstä kuoriutuu uusia ihania tapoja, taitoja ja ominaisuuksia, tässä ei kyllä aika käy pitkäksi! Hän jo naureskelee valloittavasti hampaattomat ikenet vilkkuen ja päästelee innonkiljahduksia jos on oikein kivaa, vähän innostuu jo värikkäistä leluista ja hassuista äänistä ja ilmeistä. Jonkinlaista rytmiäkin on jo havaittavissa unien ja syöttöjen osalta, joka tuo itselle tosi paljon helpotusta päiviin, kun voi vähän suunnitella. Nyt esimerkiksi illalla olemme saaneet tietyn iltarutiinirumban hyvin pyörimään, jonka seurauksen tyttö menee melkeinpä aina samaan aikaan nukkumaan ja nukkuukin tosi hyvät pitkät yöunet. Nyt tuntuu vakiintuneen 8-9 tunnin unet, joka taitaa kyllä olla parikuiselle harvinaisen pitkä pätkä! Mutta neuvolassa kehottivat vaan nauttimaan hyväunisesta vauvasta, ja myös varoittelivat että siihen voi hyvinkin tulla muutos jossain vaiheessa. Nukutaan siis nyt kun vielä voidaan!
Meillä oli juuri ristiäisetkin viime viikolla, ja tyttö on nyt kastettu ja nimetty ihanissa kesäisissä tunnelmissa rakkaiden läsnäollessa!