Ilpuri: Meillä oli vuodenvaihteesta lähtien kolme lempparinimeä (tytön nimiä siis) ja ihan siinä alkuvuodesta yksi niistä alkoo tuntua meistä molemmista ihanimmalta. Oikeastaan jostain helmikuusta asti kutsuimmekin jo vatsan asukasta tällä nimellä, vähän vahingossa. :) Yritimme välillä rajoittaa liiallista nimeen kiintymistä, jos tyttö ei näyttäisikään sen nimiseltä synnyttyään, tai jos tulokas tyttöveikkauksesta huolimatta olisikin poika! Mutta heti tytön synnyttyä huomasimme, että tuo päättämämme nimi sopi tytölle kuin nenä päähän!
Eli sinänsä oli helppo tuo nimenvalinta, koska me molemmat tykkäsimme nimestä alusta asti mielettömästi! Kummankaan ei tarvinnut siis tehdä kompromissia nimen suhteen. Nyt kuukauden jälkeen tuo nimi on jo täysin vakiintunut satoine variaatioineen ja lempinimineen
Ja joo, kävin verikokeessa siis kiertopäivänä 40 tai 41!!! Ja olin tehnyt liuskatestin muistaakseni edellisenä päivänä, tai sitä edellisenä iltana. Alle 2 vuorokautta aiemmin jokatapauksessa olin saanut puhtaan negan kotitestiin. En tiedä olinko siis ovuloinut myöhään vai nousiko hormonitasot vaan jotenkin hitaammin? Ovistesteihinhän en oikein koskaan saanut kuin epämääräisiä hailakoita viivoja, koskaan en siis tiennyt ovuloivani. Siksihän pelkäsin etten edes ovuloi! Ja kierto mulla oli ollut kyllä vähän sekaisin, se vahvisti fiilistäni siitä että kroppa on jotenkin sekaisin eikä varmaankaan kaikki toimi niinkuin pitäisi, ja tuskin ovuloinkaan. Tuo tekemäni testi oli mielestäni Apteekin oma, hitto kun en ole varma. Mutta joka tapauksessa samana päivänä kun sain verikokeesta plussan, tein Clearbluen digitestin pari tuntia myöhemmin. Ja tosiaan tulos oli "Raskaana 2-3 viikkoa", ei ollut vielä se "Raskaana 3+". En edelleen ymmärrä miten on mahdollista, että sellainen hormonimäärä joka on silloin kun saa "Raskaana 2-3 viikkoa" digitestistä, ei ole 1-2 päivää aikaisemmin näkynyt ollenkaan liuskatestissä. Siis ihan puhdas nega. Että kyllä tämän perusteella mä olen sitä mieltä, että vasta ne kuukautiset poissulkee raskauden mahdollisuuden, ei negatesti! Onhan niistäkin kuullut, kun kuukautiset tulee raskaudesta huolimatta, mutta se lienee oikeasti aika harvinaista.
Kiva pointti muuten tuo, että vastasyntyneen vanhempi kertoo omia kuulumisiaan, että miten vauva voi :D Eipä sitä ole tullut ajatelleeksikaan, heh. Aika lailla sitä on itsensä tässä hetkeksi unohtanutkin näinä ekoina viikkoina, kun koko maailma pyörii vain sen pienen tulokkaan ympärillä. Nyt ehkä alkaa sekin hellittää, koska eilen puhuimme mieheni kanssa ekaa kertaa siitä, että milloin uskaltaisimme lähteä kaksin vaikka ravintolaillalliselle pariksi tunniksi niin, että pienokainen olisi vaikka mummolassa sen hetken. Tuntuu ihan absurdilta ajatukselta olla erossa vauvasta, en olisi uskonut että näin voimakkaasti ahdistaisi ajatus jättää vauva jonkun muun hoidettavaksi! Mutta ahdistuksesta huolimatta pitää nyt vaan rohkeasti suunnitella ja toteuttaa, en halua kasvaa liian hysteeriseksi äidiksi joka ei uskalla jättää vauvaa hetkeksi silmistään :D Nyt taitaa vaan olla joku sellainen eläimellinen suojeluvaisto vielä päällä...
Omista fiiliksistäni sen verran, että kaikilta muilta osin on onnellista ja ihanaa, mutta hirveä huoli ja pelot vaivaavat jatkuvasti mieltä. Otin asian jo neuvolassakin puheeksi, koska huomaan sen varjostavan arjen iloja jo liiaksi...
Siis pelkään siaraalloisesti kätkytkuolemaa, ja muutenkin että vauvalle käy jotain kamalaa. Pelkään että kaadun kun hän on sylissäni, tai jonkun muun sylissä, tai että kun ollaan autossa niin kuolee auto-onnettomuudessa, tai tipahtaa jostain, taivas on rajana. Hävettää nyt kertoa, mutta seuraan hysteerisesti hänen hengitystäänkin kun nukkuu, ja välillä tulee "huono omatunto" jos olen nukkunut sikeästi koska en ole vahtinut vauvaa. En oikein pysty rentoutumaan kun vauva nukkuu, kun pelkään ettei enää herää. Ja vauvan nukkuessahan pitäisi juuri itse levätä ja tehdä muita asiota. Jotenkin näin kirjoitettuna kuulostaa pahemmalta kuin ajattelinkaan. Tai jotenkin älyttömämmältä. Sanoin neuvolassa, että koko raskausajan oli tietynlainen huoli siitä miten vauva mahassa voi, ja onko kaikki hyvin, ja odotin niin kovasti että vauva syntyisi jotta en enää joutuis arvuuttelemaan vauvan vointia. Kuvittelin siis että huoli vähenisi. Nyt kuitenkin huomaan, ettei se helpottanutkaan pelkoa että sain vauvan syliin ja voin todeta että hänellä on kaikki hyvin. Vaikka voin todeta että vauvalla on kaikki hyvin, niin saatan halata vauvaa ihan itkuisena ajatellen että mitä jos hänet minulta viedään pian pois. Nytkin aloin itkemään kun kirjotan tätä, ajatua tuntuu niin pahalta. No, neuvolassa nyt juteltu ja menen mahdolliaesti juttelemaan asiasta vähän lisää neuvolapsykologin kanssa, jos tämä olo ei ala tasoittumaan. Jospa menisi vielä tämän alun piikkiin, kun kaikki on vielä niin uutta ja tunteet sekaisin. Kyllähän tässä hormonitkin vielä varmasti hyrrää kiitettävästi. Huhhuh, kauhea tilitys! Olen kuitenkin saanut öisin nukuttua, vaikka nukahtaminen välillä hankalaa onkin, mitta vauva nukkuu öisin niin hyvin että saan silti nukuttua sikeänkin unipätkän lähes joka yö. Väsyneenä voisi mieliala olla vielä seköpäisempi!