Tervetuloa uusille kuumeilijoille! En tiedä luitteko viestíketjua taaksepäin alkuun asti, mutta kun oli puhetta noista testauspäivistä, niin saanen mainita että minulla tosiaan plussa näkyi vasta muistaakseni kiertopäivänä 40! Ja olin siis testaillut juuri pari päivää aikaisemmin, ja silloin ihan puhdasta negaa näytti. En tiedä kuinka yleistä tuo on, että nousiko raskaushormonimäärä vain hitaammin vai oliko ovulaatio niin paljon myöhässä siinä kierrossa, että näkyi ns. "normaaliin aikaan" ovulaatioon nähden, mutta todella myöhään kierron pituuteen nähden. Ihan vain muistutukseksi ja ehkä "lohdutukseksikin" negatiivisten raskaustestien jälkeisiin tunnelmiin että näinkin voi käydä! Itse kun olin testannut kiistatonta negaa, niin olin todellakin lyönyt hanskat tiskiin sen kierron osalta enkä todellakaan kuvitellut että plussa olisi enää mahdollinen. Enhän siis itse asiassa edes testannut enää silloin kun raskaus ilmeni, vaan se kävi ilmi lääkärikäynnillä muun asian yhteydessä
Sydäntäsärkevää lukea fiiliksistä, kun se into yrityksestä alkaa hiipua ja toivo projektin onnistumisesta alkaa kärsiä ihan kunnolla. Itsellä nuo tunteet olivat ailahtelevia, ja muutaman kerran pahimmissa fiiliksissä sitä muistaa miettineensä, että "Ihan sama, antaa sitten olla jos raskautta ei kerta meille ole tarkoitettu!!" Itse olen ehkä sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun tulokseton yritys alkaa todella tuntua henkisesti liian raskaalta, olisi ehkä hyvä aika hakeutua sinne lääkäriin juttelemaan tutkimuksista, vaikkei välttämättä tuo "määräaika" vuoden kestänyt yritys olisikaan täynnä. Sitä helposti alkaa maalailemaan epärealistisia kuvia siitä, kuinka itsessä "varmaankin on jotain vikaa!" ja ammattilaisella voisi olla paljonkin oikaistavaa omiin ajatuksiin ja mielikuviin liittyen. Ja uskon, että tuo epäluottamus omaan hedelmällisyyteen varmaankin luo epäsuotuisaa stressitilaa kehoon, ja pahimmassa tapauksessa vaikuttaa raskauden mahdollisuuteen! Puhun nyt siis vain omien ajatusteni ja kokemuksien pohjalta, enkä missään tapauksessa halua yleistää että kaikki varmaan ajattelevat samalla tavalla kuin minä. Itse vaan huomasin ehkä hieman huolestuttavia ajatuksia päässäni, mitä enemmän aikaa kului, esimerkiksi jonkinlaista inhoa omaa kehoa kohtaan, olin jotenkin "vihainen kropalleni" ja fysiikalleni siitä, että se jatkuvasti tuottaa minulle pettymyksen. En tiedä, vähän vaikea selittää noita ajatuksia, ehkäpä joku niihin osaa samaistua jos on kokenut samantyyppisiä ajatuksia, ja lopuille teistä kuulostaa ehkä oudolta
Noiden ajatusten jälkeen on kyllä tehnyt omalle naiseudelle hyvää tämä raskausaika, huomsin oikeastaan vasta jälkikäteen kuinka aloin taas kokea vartaloni jotenkin positiivisemmin ja aloin "rakastaa itseäni uudelleen", noin niinkun dramaattisesti sanottuna. Ja mietin, että olisi pitänyt rakastaa itseään myös yrityksen aikana, eikä vajota sellaiseen jonkinlaiseen itseinhoon, joka aiheutti pahaa mieltä.
Ilpuri: nyt siis 15. viikolla ja vointi on ollut tosi hyvä, kiitos kysymästä!
Vointi on siis fyysisesti ollut hyvä
, henkisesti huomaan kyllä olevani aika herkillä. Kun on muutenkin taipumusta olla vähän herkkä ja aika ajoin hermoheikko, niin nyt nuo piirteet korostuavt vähän liiankin kansas! Että osaltani nuo turhanpäiväiset itkukohtaukset ovat kyllä toteutuneet, miestäni käy vähän sääliksi kun joutuu jatkuvasti lohduttelemaan mitä naurettavimmista syistä tulleita hermoromahduksiani. Mutta kaipa tämä on ohimenevää, ja helpompi sietää kun tietää todennöisen syyn mielen ailahteluihin