Vauva ja kiinteät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Apua mikä yö viime yö oli!! Tyttö heräsi tunnin välein, ikinä ei oo ollu tällaista. Onko kellään ollu samanlaista kiinteiden aloittamisen jälkeen? Meillä viime yönä tyttö vaan itki ja pieri.

Elisinha80, meillä kans viime yönä herättiin 2h välein ja itkeskeltiin. Samoja ruokia olen syöttänyt kun ennenkin eli en tiedä mitä lie.. vai onko vika suussa taas. Tänään ollu kädet suussa ihan koko ajan ja kamala kuola ja vaahto suussa. Meillä muuttu yöt rauhattomiksi sen jälkeen kun alotettiin kiinteät. Ei tyttö piereskele tai mielestäni edes valita mahaa mut ilmeisesti mahalleen on parempi nukkua jos mahaa kivistää.. ? Mitäs te olette viime päivinä syöneet/ maistelleet? Mä huomasin et marjat aiheuttaa meillä ummetusta...

Te jotka teette ite riisi/mannapuurot, niin miten sen teette? Siis paljon nestettä ja ryynejä? o_O Pitääkö hienontaa ensin?

Ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen allergisoiva ruoka-aine bongattu.. kirjolohi! ensimmäisenä päivänä ei tullu mitään mutta seuraavana päivänä illalla nousi poskiin ja leuan alle punoitus..

Millier, mä teen riisipuuron veteen, 1 dl riisiä, 6 dl vettä. En oo hienontanu. Lautasella saatan vähän mössätä, jos on isompia klönttejä. Tarkotus olis mannapuuroa ruveta kanssa kohta tekeen. Kai sitä jo yli viiskuiselle voi antaa?

Meillä kaurapuuro aiheutti vauvalle niin hirveet ilmavaivat, etten enää viiti sitä lapselle antaa, vaikka se siitä kovasti pitikin. Pöksyissä pörisi vähän turhan usein :rolleyes:

Tervehdys syyskuisten puolelta!Tulin tänne kuokkimaan kun tyttömme syntyi 2.9. ja huomasin että täällä on samaa ikäluokkaa olevia vauvoja. :) En tätä ketjua kokonaan lukenut joten pahoittelut mahdollisesta toistosta mutta tietääkö joku missä vaiheessa lihat otetaan mukaan kuvioon jos on aloittanut viljoista?

Meillä neuvolassa korostettiin antamaan proteiinia ja ottamaan lihat kuvioihin. Meillä on nyt eletty sormiruokailun parissa, paitsi että nyt lihan kanssa muussasin jauhelihakeittoa. Vauva osaa syödä edelleen Itse lusikalla, äiti täyttää lusikkaa välillä. Tissimaito on vielä pääruokana, muuten menisi koko päivä syömiseen. Tai meneehän sitä aikaa tissilläkin. Lihat aloitettiin naudalla, mutta onneksi maha ei mennyt kovaksi. Sitä oli keitossa lopulta niin vähän. Hyvin maistui, olen ihmetellyt meidän neidin maisteluintoa, kaikki käy ja aina halutaan lisää! Ainut mikä ei maistsunut niin oli juuriselleri, en moiti löysin sen itse vasta äskettäin.

Sormiruokailu on sujunut hyvin, vauva osaa haukata ikenillään paloja esim. banaanista, liian isot palat valuvat suusta pois. Maissinaksut on herkkua. Kakomista ei ole tullut, mutta vauva istuu syödessään sylissäni ja mies seuraa silmä kovana vieressä. Ollaan välillä tehty hedelmistä mehua tehosekoittimessa.

Itu1 noi taitaa olla taas kovin yksilöllisiä suosituksia. Meille esim neuvola sanoi 5 kk neuvolassa että kaikkea saa syödä (ei oltu vielä maisteltu kuin muutama vihannes) ja illaksi ehdotti puuroa vielä erikseen jotta yöunet pitenesivät.
Kuulostaa hyvältä tuo sormiruokailu!! :)

Meillä th sanoi 5kk neuvolassa, että puurot ja lihat voi jo aloitella, ei toki kaikkia yhtäaikaa. Joten meillä syötiin ensin viikko puuroa ja sit aloteltiin maisteleen lihoja.. Kalaa ei olla vielä maistettu. Tähän mennessä ei oo kyllä mistään tullu minkäänlaisia vatsavaivoja :) Lisäksi tänään th suositteli maissinaksuja antamaan tytölle, täytyykin kokeilla mitä tyttö niistä tykkää :p

Millier, miks ihmeessä th suosittelee antamaan maissinaksuja? Nehän on vähän niinkun lasten "sipsejä" ja ihan turhaa. Meillä äitiysneuvolan puolella jo mun raskaana ollessa haikuttiin maissinaksut maan rakoon!? Ja en kyllä itse niitä ole ajatellut antaa... on varmaan terveellisempiäkin vaihtoehtoja jota ruoaksikin voi sanoa.

Jaa-a, enpä tiedä.. Jotain se puhui, että vauva saa niitä imeskellä ja niistä lähtee vähän makuakin.. En sitten tiedä, kaverin oon nähny niitä lapsilleen antavan silloin tällöin ja kovasti tykkäsivät. Enkä kyllä oo ennen kuullu, että niissä ois jotain pahaa :oops:o_O

Siis eikö ne maissinaksut oo ihan lisäaineettomia ja sisällä pelkkää maissia? Olisko jollakulla tuoteseloste käsillä?

No ei maissinaksuja kyllä millään tavalla sipseihin voi verrata, ei edes lainausmerkkien avulla. :D Niissä ei oo mitään muuta ko maissia mun mielestä. Ja niissäki on viel valittavissa se luomu-vaihtoehto, et en mä kyl tajua et miks niitä kukaan haukkuukaan? Mun isompi muksu ainaki tykkäs niistä (muu ruoka maistui hyvin myös!), ja naksut pelasti monta, monta pitkää automatkaa.

Muoks. Jep, niissä on vaan maissia. Tai ainaki nuissa Laatupaakarin naksuissa.

ei mullakaan oo pahaa sanottavana maissinaksuista, vaikkei ne ehkä varsinaisesti olekaan ravitsemuksen kannalta merkittäviä. meillä tyttö tykkää edelleen naksuista ja ollaan käytetty niitä mm. jälkiruokana ja aikaisemmin karkkipäivänä "sipsinä" (kun ei vielä annettu tytölle sipsiä eikä sokerillisia karkkeja, mitä taas kouluikäinen isoveli sai). viimeksi naksut osoittautui käytännöllisiksi, kun tytöllä on kova kuume ja tietty ruokahalu kateissa, ja naksut oli ainoat, mitä hän pystyi syömään. meillä naksuja ostetaan jatkossakin ja poikakin tulee niitä saamaan.

Meneeköhän kananmuna samaan kategoriaan kuin lihat?

Meillä siis aloitettiin 4kk iässä jo kiinteät kun painoa oli tytölle tullut niin niukasti,ja oli onneksi myös itse kovasti kiinnostunut syömisestä. :) Tosin nyt 5kk punnituksen perusteella eivät nuo soseet kauheasti ole kasvua vauhdittaneet.

Onko kenelläkään vielä näin aikaisin näkynyt sellaista että vauva alkaisi menettää mielenkiintoaan rintaa kohtaan?Mä hieman pelkäsin sitä kiinteitä aloitellessa koska mielellään jatkan imetystä nyt kun se sujuu,onneksi on vauvalle edelleen kelvannutkin.Mut nyt kun on sosekertoja lisätty,meinaan välillä unohtaa imettää kun tuntuu et koko ajan saa olla jotain sosetta tai puuroa väsäämässä tai sulattamassa!

Korjatakseni siis vielä että onhan ne ihan "terveellistä" syötävää mutta turhaa. Miks niitä pitäis vauvasta pitäen antaa kun on olemassa hyödyllisempääkin ravintoa? Sitä se meidän th varmaan tarkoitti ja eihän se lapsi siitä mitään hyödy kait jos se niitä naksuja syö siis samalla tavalla kait voisi antaa tilalle "parempaa" sormiruokaa. :) Niinkun vaikka banaania tms.. Kylhän niitä varmaan melkein kaikkien lapset syö, mut onko se tarpeellista opettaa jo vauvalle. Asista ollaan niin montaa mieltä kun on äitejäkin. Ei kellekään pahalla! :)

Mua noissa maissinaksuissa tökkii se, että monet mun kaverit ainakin syöttää niitä lapsilleen aina kun niillä on tylsää: autossa, kaupungilla, kaupan jonossa jne. Mun mielestä ei jotenkin oo hyvä, opettaa että tylsyyttä on kiva torjua syömällä. Muutenkin napostelu ruoka-aikojen välissä ei oo hyväski ainakaan hampaille. Nimimerkillä, itsellänihän on tapana aina kotonakin napostella, jos ei oo muuta tekemistä. Enkä yhtään tykkää tästä tavastani tai haluis siirtää sitä eteenpäin...

Mutta voi olla että tää kuuluu niihin periaatteisiin, jotka lentää tosipaikan tulleen aika sukkelaan roskikseen :D

Minä myös kuulun heihin jotka aikoo boikotoida niitä hemmetin naksuja viimeiseen asti. En ole tavannut vielä yhtään paikkaa jossa on lapsia ILMAN maissinaksuja.
En ole mikään terveysintoilija todellakaan, mutta miksi syöttäisin mokomaa hiilarihöttöä? Mielummin sitten leipää. Ja ihan kuten Pipridae mainitsi. Tuntuu, että ne on sellaista harhautusruokaa. Kun pitäisi istua ja odottaa, annetaan naksu käteen jotta kaikilla olisi mukavempaa.
Herkkupäivät yms. on erikseen. Niillä jos saan harhautettua poikaa niin hyvä on. Tarjoan. Ehkä. En tiedä. Mielellään kuitenkaan en...:grin

Takaisin