Vauva ja kiinteät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle taas neuvolassa sanottiin, että pulauttamisen jälkeen olis hyvä antaa vauvalle vähän vettä lusikalla, ettei ne puklut jää sinne suuhun. Vähän erilaisia neuvoja tarjolla jälleen kerran...

Ja meille taas sanottiin, että kannattaa alottaa viljoilla ja jos niistä ei tule mitään massu vaivoja niin voi jo viikon päästä alottaa sitte lihat.

Meillä on nyt alotettu kaurapuuro. Annetaan sitä aamuin-illoin. Pelkkä puuro ei oikein maistu kun yökkäilyttää, mutta kun laittaa sekaan korviketta ja hedelmäsilmän niin johan maistuu. :)

Vettä ollaan kans ruuan päälle hörppäytetty, mutta kaikki tulee melkeempä samoten ulos, ku ei vissiin maistu kovin hyvältä, mutta massu on alkanu nyt toimimaan ihan normaalisti ilman luumusosetta. :)

meillä on syöty riisipuuroa jo jokunen viikko. Illalla iltapuuro hedelmäsoseen kanssa. Ei neuvolassa sanonut terkkari siitä mitään. Puuro täyttää poikaa sen verran, ettei koko yötä heräillä 2h välein. Sit ei kukaan jaksais...

Lihat ajattelin suosiolla jättää myöhemmäksi ja ensiksi maistellaan noita kasviksia. Ollaan edetty hitaasti, niin aika suppea valikoima on kasviksia ja hedelmiä ruokalistalla. Mut hitaasti hyvä tulee. Kaurapuuroa sit viljoista ensimmäisenä.

Kesäbebe, ostin sellaista Nutricia Muksu, ensipuuroa, eli jauhetta joka sekoitetaan veteen. On siis sileämpää kuin tavallinen puuro. Jossain vaiheessa aion kokeilla myös saman merkin kaurapuuroa. Ainakin vielä poika kakoo heti kun ruuassa on yhtään möykkyjä, joten vielä ei voi tavallisista hiutaleista tehdä kaurapuuroakaan. Ja ihan tavallisen s-marketin vauvanruokahyllyssä oli tuota puurojauhetta.

Määki oon tullu siihen tulokseen, että neiti nukkuu jotenkin paremmin yönsä, kun iltapuuro on tullut kuvioihin. Eikä ole niin kiukkuinen ja nälkäinen heti herättyä. :)

Me ollaan käytetty kaurapuurossa ihan tavallisia hiutaleita, mutta ollaan ne muusattu sauvasekottimella sileeksi jauheeksi. Nyt eilen sitten ostin kokeiluun Muksun mannapuuro ja riisipuurojauhetta, johon tarvii lisätä vaan keitetty vesi. Tosi kätevä, kun ei tarvi montaa tuntia keitellä. :D Mannapuuroakin ollaan nyt maisteltu ja näkyy olevan neitin herkkua tai ainakin maistuu paremmin, kun kaurapuuro. :)

Joo, mä kans hienonnan ensin ne hiutaleet jauhoksi. Nyt menee puuro tosi hyvin alas kun laittaa sosetta sekaan. Viikko ollaan syöty kaurapuuroa, josko alkais kokeilemaan jotain toista puuroa seuraavaksi :) vai pitäiskö kokeilla niitä lihasoseita välillä? Miten te teette näiden uusien ruokien kanssa?

Mä alotin 5kk kohdalla kaurapuurolla, sen jälkeen ohrapuuro ja sit on mennyt jo 4viljan puurokin. Seuraavaks otan käyttöön riisipuuron ja mannapuuron. Puurot uppoo hienosti kun oon antanut pienen määrän jotain hedelmä-/marjasosetta seassa. Ne tulee purkista, paitsi luumu mitä en oo pelkiltään löytänyt kaupasta. Kaikki puurot teen itse, mutta en jauha ennen keittämistä vaan soseutan vasta jälkikäteen. Toi ohrapuuro tulee suurimoista meillä niin sen soseutan sauvasekottimella mutta kaurapuuron teen hiutaleista ja sillon meidän pojalle riittää kun haarukalla soseuttaa.
Poika syö hienosti jo melko karkeetakin ruokaa. Ja itseasiassa oon huomannut että löysät ja sileet soseet tulee herkemmin suusta ulos vahingossa kielen mukana kun taas karkeemmat ja vähän paksummat pysyy suussa ja siis menee myös alas helpommin.
Perjantaina syötiin ekan kerran lihaa, possua. Ja eilen maistettiin jo naudanlihaakin. Oikein hienosti on ihan kaikki kyllä maistunut pojalle. Vähän on kovaks vetänyt vatsa, mutta oo nyt antanut pari kertaa viikossa puuron kanssa luumusosetta. Se auttaa hienosti.

Iltapuuro näkyy täälläkun hyvin yöunissa, nälkään ei ole herännyt yöllä nyt lähes viikkoon. :O

Meillä annettiin alkuun pari viikkoa kerran päivässä lihasose, sit aloiteltiin aamulla kokeilemaan puuroa ja iltapäivällä lihasose.

Tyhmiä kysymyksiä jälleen, mutta minkä verran teillä muilla syödään kiinteitä päivässä? Kun meillä menisi se purkki/ruokailukerta kevyesti. En kai mä nyt ihan viittä purkkia voi pojalle päivässä syöttää? :O

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Siis ymmärsinkö oikein Nitti ettet ole löytänyt luumusosetta kaupasta?
Ainakin bonalla on ihan pelkkää luumua purkissa :)

Ja Kharou, kyllä minä ainakin annan pojalle soseita niin paljon kun uppoaa oikeastaan. Ei se purkki edes ole paljoa! Mutta neuvolasta saat varmaan parhaimman vastauksen kysymykseesi jos asia mietityttää..Meillä menee nykyään 1-2 purkkia kerta ihan heittämällä :D

Ahaa, kiitos Marmoritar, en oo jostain syystä huomannut. No nyt mulla on yks jääpalalokerikollinen (huh mikä sana, piti vielä tavata että menikö oikein :p) täynnä luumusosetta, että ei nyt ihan heti oo tarvetta.

Ja Kharoulle sanon minäkin, että kyllä niitä soseita yleensä kannattaa antaa niin paljon kun lapsi haluu. Sitten kun kiinteet on kerran alotettu niin ei niitä enää kannata rajottaa ellei neuvolasta tuu muita ohjeita liiallisen painon nousun tms. takia.

Riisi- ja mannapuurosta tuli mieleen..miten ne tehdään? Veteen? vai voiko korvikkeeseen tehdä? o_O

Kharou, kannattaa kysyä tosiaan neuvolasta toi määrä. Koska jokainen lapsi on yksilö ja esim meillä menee 3prk/ pv ja maitoa 5krt päivässä lisänä ja neuvolasta sanottiin meille ettei ainakaan tässä vaiheessa tarvitse määriä lisätä kun tyttö kasvaa tosi hyvin tuolla määrälläkin. Eli seuravassa punnituksessa 3vk päästä sitten nähdään et miten on kasvun laita. :)

Riisi- ja mannapuuron voi molemmat tehdä seka veteen että korvikkeeseen. Mä oon tehny puurot nyt veteen mutta just noi kaks puuroo aattelin tehdä ainakin osittain korvikkeeseen.

Jahas... Meillä taitaa uutuudenviehätys kiinteiden suhteen olla ohi. Illan syöttö meni jotakuinkin näin:

- vauva syö sosetta
- vauva kieltäytyy soseesta
- vauva syö nyrkkiä
- vauva syö sosetta
- vauva kieltäytyy soseesta
- vauva syö ruokalappua
- vauva syö sosetta
- vauva syö varpaitaan
- äiti pyyhkii bataattia vauvan sukasta
- vauva syö ruokalappua
- vauva syö sosetta
- vauva pärisyttää
- äiti pyyhkii sosetta tukastaan
- vauva hymyilee iloisesti

Ei tolle nassulle suuttuakaan voi! Kietonu kyllä hyvin äidin pikkusormensa ympärille :happy:

ALotta kiitos tiedosta. Mä en ole hirveästi ehtinyt vielä perehtyä noihin vauvanruokamarkkinoihin kun ei olla vielä alotettu kiinteitä ja tarkoituksena olis mahdollisimman paljon tehä ite. Riisipuuronhan vois toki keittämisen jälkeen muussata ja kaurapuuron tosiaan ennen tai jälkeen keittämisen.. No pianhan sitä pääsee itsekin kokeilemaan :)

Muokattu viimeksi:
Meillä syötiin eilen luumusosetta..VIRHE! :grin Eilisilta oli siis melkoinen kakkaepidemia. Kolmesti piti tytöltä vaihtaa vaatteet ja iteltä kerran. Ainakin se toimii :grin

Millier Hahahahah! :D Tästä naurusta ei tuu oikeesti loppua. :D Se todellakin toimii. On tullu huomattua. :D Mää annan aina sen kans yhtä tai kahta muutaki hedelmää kaverina niin ei oo niin toimivaa tavaraa. :D

Mä en tiedä noitten kiinteiden määrästä, mut meillä aloitettiin vasta tänään kiinteet muutamaa päivää vaille 6kk ja oon ajatellu et vaan maistellaan pikkuhiljaa. Ettei vie äidinmaidolta tilaa noi kiinteet ja meillä kun on allergiataustaa niin otetaan vaan pari makua/viikko. Mut kaipa ne on hieman yksilöllisiä noi määrät sun muut.

Takaisin