Joo toi suolajuttu oli iltalehdessä enkä pitäisi sitä lehteä minään tieteellisenä julkaisuna tai luotettavana lähteenä.
Ja kyllä ainakin mun mielestä ruokavalio on tärkeä osa ihmisen terveyttä. Siihen perustuu koko terveys. Se vaan on äärettömän huonoa tuuria jos joutuu hullun puukkomiehen uhriksi. Voidaan varmaan aika monesta tutkimuksesta todeta että suuri osa sairauksista on ruokavaliolla hoidettavissa, ei tietenkään kaikki mutta iso osa kuitenkin enkä ymmärrä miksi se on niin kiistanalaista monen mielestä.
Ensin ollaan niin huolissaan syövistä ja sairauksista, mutta samaan hengenvetoon nauretaan kun esim neuvola kehottaa jättämään makkaratuotteiden syönnin max 1 krt viikkoon.. Monesti just mesotaan, että kyllä minun lapsuudessa syötiin nakkikeittoa ja makkarakastiketta samalla viikolla ja hengissä ollaan.. No joo, ehkä pointti ei ollut se, mutta ymmärrä toki tahallaan väärin
Ja oli niitä puukkohulluja ennenkin, varmaan prosentuaalisesti ihan yhtä paljon kun nytkin, mutta määrällisesti toki nykyään enemmän kun ihmisiäkin on enemmän.
Se minua ainakin risoo, että täysin puolueeton tieto on kiven alla. THL on ihan käsittämätön esim suositukset isoista perunamääristä ja rasvattomista maidoista ei minusta ole järkevää, itse voin huonosti sillon kun söin suositusten mukaan ja herkkukierteet lähti tosi herkästi lapasesta, ei toki thl herkkuja suosittele, mutta niiden himo oli suositusten mukaan syödessä ihan järkyttävä. Sitten kun lopetin sen rasvattoman ruuan nirskuttamisen ja aloin syömään kunnon ruokaa, niin johan olo parani, flunssat väheni, olo virkistyi masennus alkoi olemaan hanskassa eikä henkinen puoli ailahdellut niin pahasti ja paino laski huimaa vauhtia. Koskaan en eineksiä tms ole syönyt, vaan aina puhtaita ruoka-aineita alusta pitäen itse tehtynä. Alkuun "hyveellinen" rasvaton-hiilarillinen (peruna, täysjyväpasta, riisi) ja lopulta rasvallinen-hötöt korvattu kasviksilla. Yksi terveydenhoitaja ihan suuttui kun tuli puhe ruokavaliostani, rasva ja vähäiset hiilarit kuulemma aiheuttaa masennusta. Ei uskonut kun kerroin, että oloni on mitä mainioin. Kaivoi THL:n esitteet aiheesta, kuinka nyt minun pitää voida huonosti tällä ruokavaliolla. No ehkä joku voi huonosti, mutta minun oloni oli parempi kuin koskaan Sen toki myönnän, että nyt imettäessä syön myös perunaa, koska tarvitsen hiilareita enemmän kuin mitä kasviksista saa. Mutta normaalisti pottua vaan ei tarvitse, sanoi thl mitä vaan.
No karkasi vähän aiheesta, mutta pointti on, että tutkimuksia tulee ja tutkimuksia menee, näkökulma ja tutkimustulos muuttuu tutkijan, tutkittavan aiheen ja tähtien asennon mukaan. Jokainen todellakin tekee omat valinnat ja on todella ikävää kun tullaan huhuilemaan toisten päätöksien perään ja naureskelemaan mitä meistä tuli tai ei tullut milläkin ruokavaliolla. Jokainen on yksilö ja se mikä toimii yhdellä ei toimi toisella. Jos ei itseä kiinnosta kaikki se mitä myrkkyä tuputetaan muka ihan terveydelle vaarattomana niin fine, mutta ei musta ole kovin reilua tunkea aiheesta kiinnostuneille foliohattuakaan ja pitää haihattelijoina koska-noh- kyllä mäkin hengissä oon selvinnyt.