Vauva ja kiinteät

Näytti ainakin Eviran tulosten mukaan myrkyttömämmältä syödä hedelmät purkista.

Nii on onneksi noihin myrkkyihin tullut rajoitteita 30 vuodessa. Eikös jostakin tullut syöpää yms. En kyllä suu vaahdossa tuputa luomua yms. Mutta on hyvä tiedostaa noita juttuja. Jos osa syynä allergiaan, atooppiseen ihoon olisi torjunta-aine jäämät. Eihän niitä periaatteessa ole tarkoitettu syötäväksi.
 
Muokattu viimeksi:
Kyse ei olekkaan siitä luomussa, että mitä meistä kasvoi ilman luomua. Se on fakta, että syöpien määrä on kasvanut huimaa vauhtia ja kyllä minusta katseet voi kääntää myös ruokaan ja siinä oleviin myrkkyihin. Nyt on todettu jo, että alumiinipurkit ja niissä olevat suoja-aineet eivät ole niin turvallisia kuin ollaan luultu. Alumiinitölkeistähän ei saa antaa vauvalle ruokaa juuri siksi ,mutta on nyt todettu, että ei tee hyvää aikuisellekkaan. Ja se,että joku "selviää hengissä" vaikka syö paljon purkkiruokaa.. jooo, varmasti, mutta se lisää syövän riskiä ja vasta sitten kun meistä aika jättää, voidaan todeta oliko meidän ravinto elämämme aikana ok vai ei. Jos me ollaan selvitty about 30v ikäiseksi vaikka millä ruokavaliolla, ei se kerro mistään vielä mitään. Itse kyllä veikkaan, että syöpien määrä räjähtää käsistä kun me tästä vielä vartutaan. Sanotaan, että pieni määrä sitä ja tätä lisäainetta, säilöntäainetta, kosmetiikkaa ja pakokaasua on ihan okei, mutta sitten kun kaikki vetää hienoon coctailiin, kukaan ei tiedä lopputulosta, koska yhteisvaikutuksia ei ole tutkittu. Toki se on positiivista, että syöpähoidot on ottaneet viime vuosina aimo harppauksen eikä syöpään kuole niin moni. Mutta aiheeseen palatakseni; luomu on siinämäärin parempaa, että myrkkyä on vähemmän ja altistus ties mille moskalle on pienempi. Me ehkä ollaan eletty suht terveesti tähän päivään tällä ravinnolla, mutta meidän ravinnon haitat selviää vasta sitten kun tämä sukupolvi alkaa kupsahtamaan, näin kauniisti ilmaistuna :D Kuollaanko me "vanhuuteen ja tyyliin keuhkokuumeeseen" TAI "syöpään" TAI "sydän-ja verisuonitauteihin" TAI "johonkin muuhun"..
 
Sirriäinen, onko syövällä ja säilöntäaineilla todettu jo joku yhteys? Tosta en ite oo kuullu, vaan siitä, että liharuoan suuri kulutus lisää syöpäriskiä - tästä on ihan tieteellistä näyttöäkin (esim täällä http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0040325#pmed-0040325-g002). Lihaahan kulutetaan nykyään huomattavasti enemmän kun vielä 50-100 vuotta sitten, mikä kyllä selittää osaltaan syöpien määrän kasvua.
 
Muokattu viimeksi:
Oon puhelimella ni en saa linkitettyä. Mutta googgeloi e249 tai e 250 natriumnitriitti tai natriumnitraatti.
 
jo joskus 15 vuotta sitten mun äiti vältteli lisäaineita, silloinkin listassa oli joitain karsinogeenisiä eli syöpäriskiä lisääviä lisäaineita. Ainakin E330-E339 tais olla, mutta näitä taitaa silti olla nykyäänkin kaikissa limuissa. Nyt en ennätä googlettaa, ovat edelleen karsinogeeniseksi luokiteltuja...

Mut joo, fiksua on vähentää, mutta potentiaalisesti vaarallisten aineiden totaaliseen välttämiseen taitas kuolla nopeammin.
 
Mä oon Sirriäinen vähän samoilla linjoilla, meinaa aina tulla kaikkia varomattomia sanottua, kun ihmiset lähtee 'ihan hyviähän meistäkin on tullut' -linjalle. Tekis esim. mieli huomauttaa, että suurinta osaa mun ikäpolvesta on kuskattu autossa ilman turvaistuinta. Ja ihan hengissä ja terveitä silti ollaan. Mut aika harvan oon silti kuullut olevan sitä mieltä, et lasta vois autossa kuskata ilman istuinta. Ymmärrän kyllä tavallaan sen ajatuksenjuoksun ja sellasen 'maalaisjärjellä' ajattelun. Mut osa mun aivoista huutaa, et miks toi muka toimii vaan jossain asioissa...

Mut vielä tohon purkkiruokaan: koitin lukea tota tutkimusta noista jäämistä, mutta mulle ei ihan selvinnyt että mitä lastenruokia oli tutkittu? Oliks siinä niistä hedelmiäkin mukana vai vaan viljoja? Ja miten noita hedelmiä tutkittiin, oliks noi tulokset kuorineen? Vai kuorittuna? En edelleenkään usko, että lastenruokia varten kasvatettas jossain omia hedelmiä. Eli jos noissa ei noita jämiä oo, niin sillon ne on jotenkin käsitelty. Ja mietin vaan, että mitähän muuta siinä käsittelyssä sitten on mennyt...
 
Eihän sitä tiedä mikä aine tekee mitäkin lapselle tai edes aikuiselle vielä tässä vaiheessa,kun asioita ei ole keretty tutkia. Mut joka päivä saa lukea lehdistä et älä syö tuota tai tätä. Just kuin jutun et suola aiheuttaa eniten munuaisvaivoja kun alkoholi koska se kerryttää nestettä ja sitä ei sais käyttää kun 5g/pv. Ja sit oli jo perään toinen juttu et suola ei niin vaarallinen kun on luultu. Kuka näissä kestää perässä kun kaikkeen voi kuolla ja kuollaan joskus kaikki kuitenkin. Mut ehkä se on se oma maalaisjärki kuitenkin mitä kannattaa kuunnella. Ja jokainen tekee ne päätökset mitkä itsestä tuntuu oikeelta, mut kyllä ne syömiset on varmaan pieni paha nykypäivänä kun voi näköjään keskellä kirkasta päivää joku hyökätä puukon kanssa takaa päin ja alkaa sohia. Elämässä on varmana pahempiakin asioita kun "kiistely" ruoan lisäaineista. Ja niitäkin on ollu aina! Esim e123 on kielletty Suomessa ja just tää e330 voi aiheuttaa jotain suusyöpää. Mut onhan näitä ollu ennenkin eikä vaan nyt.
 
Joo toi suolajuttu oli iltalehdessä enkä pitäisi sitä lehteä minään tieteellisenä julkaisuna tai luotettavana lähteenä.

Ja kyllä ainakin mun mielestä ruokavalio on tärkeä osa ihmisen terveyttä. Siihen perustuu koko terveys. Se vaan on äärettömän huonoa tuuria jos joutuu hullun puukkomiehen uhriksi. Voidaan varmaan aika monesta tutkimuksesta todeta että suuri osa sairauksista on ruokavaliolla hoidettavissa, ei tietenkään kaikki mutta iso osa kuitenkin enkä ymmärrä miksi se on niin kiistanalaista monen mielestä.

Ensin ollaan niin huolissaan syövistä ja sairauksista, mutta samaan hengenvetoon nauretaan kun esim neuvola kehottaa jättämään makkaratuotteiden syönnin max 1 krt viikkoon.. Monesti just mesotaan, että kyllä minun lapsuudessa syötiin nakkikeittoa ja makkarakastiketta samalla viikolla ja hengissä ollaan.. No joo, ehkä pointti ei ollut se, mutta ymmärrä toki tahallaan väärin :wink

Ja oli niitä puukkohulluja ennenkin, varmaan prosentuaalisesti ihan yhtä paljon kun nytkin, mutta määrällisesti toki nykyään enemmän kun ihmisiäkin on enemmän.

Se minua ainakin risoo, että täysin puolueeton tieto on kiven alla. THL on ihan käsittämätön esim suositukset isoista perunamääristä ja rasvattomista maidoista ei minusta ole järkevää, itse voin huonosti sillon kun söin suositusten mukaan ja herkkukierteet lähti tosi herkästi lapasesta, ei toki thl herkkuja suosittele, mutta niiden himo oli suositusten mukaan syödessä ihan järkyttävä. Sitten kun lopetin sen rasvattoman ruuan nirskuttamisen ja aloin syömään kunnon ruokaa, niin johan olo parani, flunssat väheni, olo virkistyi masennus alkoi olemaan hanskassa eikä henkinen puoli ailahdellut niin pahasti ja paino laski huimaa vauhtia. Koskaan en eineksiä tms ole syönyt, vaan aina puhtaita ruoka-aineita alusta pitäen itse tehtynä. Alkuun "hyveellinen" rasvaton-hiilarillinen (peruna, täysjyväpasta, riisi) ja lopulta rasvallinen-hötöt korvattu kasviksilla. Yksi terveydenhoitaja ihan suuttui kun tuli puhe ruokavaliostani, rasva ja vähäiset hiilarit kuulemma aiheuttaa masennusta. Ei uskonut kun kerroin, että oloni on mitä mainioin. Kaivoi THL:n esitteet aiheesta, kuinka nyt minun pitää voida huonosti tällä ruokavaliolla. No ehkä joku voi huonosti, mutta minun oloni oli parempi kuin koskaan Sen toki myönnän, että nyt imettäessä syön myös perunaa, koska tarvitsen hiilareita enemmän kuin mitä kasviksista saa. Mutta normaalisti pottua vaan ei tarvitse, sanoi thl mitä vaan.

No karkasi vähän aiheesta, mutta pointti on, että tutkimuksia tulee ja tutkimuksia menee, näkökulma ja tutkimustulos muuttuu tutkijan, tutkittavan aiheen ja tähtien asennon mukaan. Jokainen todellakin tekee omat valinnat ja on todella ikävää kun tullaan huhuilemaan toisten päätöksien perään ja naureskelemaan mitä meistä tuli tai ei tullut milläkin ruokavaliolla. Jokainen on yksilö ja se mikä toimii yhdellä ei toimi toisella. Jos ei itseä kiinnosta kaikki se mitä myrkkyä tuputetaan muka ihan terveydelle vaarattomana niin fine, mutta ei musta ole kovin reilua tunkea aiheesta kiinnostuneille foliohattuakaan ja pitää haihattelijoina koska-noh- kyllä mäkin hengissä oon selvinnyt.
 
Toi on kyllä Sirriäinen mun mielestä ammattitaidon puutetta tuputtaa väkisin kansallisia ravintosuosituksia, jos sulle kerran sopii paremmin joku muu ruokavalio. Kun ne suositukset ei oo sulle tai mulle tai kellekään henkilökohtaisesti tehtyjä, ja terveydenhuollon parissa työskentelevien pitäs kyllä mun mielestä se pystyä ymmärtämään. Nehän on nimenomaan kansallisia ravintosuosituksia ja väestötasolle tehtyjä. Ei siis kellekään yksittäisesti. Eli niitä voi olla hyvä käyttää pohjana esim. kouluruokailussa ja vastaavissa laitosruokailuissa, kun kaikille ei nyt vaan oikeen ole mahdollista tehdä niissä henkilökohtasta ruokavaliota ja niiden ulkopuolella ihmiset voi kuitenkin syödä juuri niin kun itselle on parasta. Ja jos ei jaksa perhetyä yhtään siihen, mikä itselle sopii parhaiten, niin sillon kannattaa ehkä koittaa noudattaa suosituksia. Ja nimenomaan siis sitten noudattaa niitä...tosin sekin menee yleensä sitten pieleen, kun ei niihinkään jakseta yhtään prehtyä :rolleyes:

Shinglerilla on tossa blogissaan paljon hyvää asiaa, mutta suhtaudun sen teksteihin silti aika varauksella. Se esimerkiksi usein just väittää - tai ainakin antaa ymmärtää - (kuten tossakin tekstissään), että ravitsemusneuvottelukunnan tarkotuksena ja tavotteena tehdä jokaiselle yksilölle täydellisesti sopiva ruokavalio. Tai että ruokaympyrä kuva tarkottaa suunnilleen sitä, että pitää syödä just siinä kuvassa olevia raaka-aineita. Näin siitäkin huolimatta, että asiantuntijat on jatkuvasti korjanneet tätä sille. Vaikka tätä asiaa usein lehdissäkin kieltämättä käsitelään huonosti, niin en ymmärrä miksi Shingler sitkeesti jatkaa tän väärän tiedon levittämistä sen sijaan, että toimittajana ja suosittuna blogistina koittas korjata näitä vääriä käsityksiä. Ilmeisesti hänen omaan agendaan tää sopii jotenkin paremmin. Mun mielestä Shingler syyllistyy aika usein just samaan, mistä se ravitsemusneuvottelukuntaa ja millon mitäkin virallistatahoa syyttää: kuvittelee, että se mikä sopii hänelle, sopii myös kaikille muille. Inhimillistä, mutta silti harmillista.

Mua ärsyttää sekä se, että toiset jauhaa noista ravitsemus suosituksista ihan kun ne olisi joku ohjenuora, jota noudattamalla kaikki pysyy terveenä ja voi hyvin. Yhtälailla mua ärsyttää ne, jotka selittää että suosituksia noudattamalla suomalaisista on tullut lihavia ja sairaita. Ja ne, jotka selittää että minä syön vaikkapa nyt kivikautista ruokavaliota ja se sopii mulle, joten se sopii kaikille muillekin. Sehän on ihan sama kun väittäs että noi kansalliset suositukset sopii täydellisesti kaikille sellasenaan. Ei muuten sovi. Kumpikaan. Ei vaikka netin ihmeellisessä maailmassa se joskus saattaa siltä kuulostaa, kun surffaa sopivilla sivuilla oikeessa seuraassa.

Tää meni nyt aika kauas lasten kiinteiden alottamisesta, sorry :p...mutta noh, lisätään nyt vaikka vielä että jos sulle siis sopii vh-ruokavalio tai ravintosuositusten mukaan syöminen tai se, että et syö mitään ja juot vaan maitoa kaiket päivät, niin kannattaa muistaa että se ei välttämättä silti sovi parhaalla mahdollisella tavalla sun lapselle. Tälleen aasinsillan kautta takasin aiheeseen siis. Koitan jatkossa paremmin pysyä siinä ihan lähtökohtasesti :wink
 
Jep, se pitää pitää mielessä, että se lapsi on yksilö eikä kopio äidistä. Siksi esimerkiksi on kurjaa jos äiti on kasvissyöjä kun sitä ruokavaliota noudattamalla on hyvä olla, pakotetaan lapsikin samalle linjalle, vaikka lapsi oirehtisikin. Sama vhh-sapuskoilla. Ja sapuskoilla ylipäätään. Moni ottaa esimerkiksi puuron silmätikuksi; lapsen on PAKKO syödä puuroa koska se on niin terveellistä, mutta lapsi ei siitä tykkää, ei siedä sitä ja syömiset on aina tuskaa, vatsaoireitakin voi tulla mutta osaako lapsi sitä kertoa vai kuitataanko vaan olankohautuksella.. Maitoa on kanssa PAKKO syödä ja juoda jatkuvasti, joka aterialla ruokajuomana maitoa, juustoa ja jugurtteja... Mä en lapsena erityisesti tykännyt maidosta enkä jugurteista, viileistä tms. Koulussa hirveä painostus että maitoa on PAKKO juoda. No sitten tuli laktoosi-intoleranssipaperit ja sain olla rauhassa, kun laktoositonta maitoa ei ollutkaan pakko juoda :D Nykyään taitaa olla vielä suurempaa tuo vaino tuota maidottomuutta vastaan, ainakin neuvolassa oltiin persettä repimässä kun sanoin, etten käytä enää maitotuotteita, koska vauva on allerginen. Minä en kuulemma pärjää ilman maitoa.

Mä oon törmännyt monessa paikassa siihen, että tuo lautasmalli on jumalan sanasta seuraava, se on ehdoton ja se on tie terveyteen ja ikuiseen onneen. Niin lääkärit ja hoitajat sitä tuputtaa, mä en jaksa siitä asiasta nahista, joten sanon vain että joojoo ja se on siinä. Se yks täti oli masennushoitsu, eli ei ns ravintopuolesta tiedä mitään.. No toki jotain, mutta lähinnä vain mitä thl sanoo. Mä en kuulemma koskaan nukahda kunnolla, jos en illalla saa rauhoittavaa hiilariannosta. Keho myös herää vain nälän sanelemana, eli kun hiilaritankkaus on ollut ajan x päässä, keho herää virkeänä nälkään ja sitten syödäänkin kuitupitoinen puuro jotta jaksetaan taas (mulla puuronsyönnin jälkeen nälkä on pois ehkä tunnin ja sit vasta onkin ihan murhanälkä).. Paino kuulemma putoaa "oikeallisesti" syömällä, vhh poisti vaan nesteet, joka mun kohdalla ilmeisesti oli monta kymmentä kiloa (aiheesta paapattanut aiemminkin)..

Vauvoihin palatakseni, en ymmärrä tätä että vauvoilla ja lapsilla ylipäätään ravintosuositukset ovat ns ainoat oikeat ja vanhemmat pilaavat jälkikasvunsa jos yhtään koittaa mukautua lapsen mukaan. Siis yllättävän moni pitää pahana jos lapsi ei saa suurintaosaa energiastaan leivästä, perunasta ja maitotuotteista, mutta silti ymmärretään, että aikuinen on yksilö ja eri ruokavalio toimii toisilla kuin itsellä. Lapsi ei voi kasvaa terveesti ilman maitoa, vaikka kalsiumia saisi muualtakin, jne. Jos selvästi näkee, että lapsi voi huonosti maidosta, pitää vaan sietää ja kestää, kyllä se sitten joskus palkitsee. Miten?

Muoks. täytyy lueskella tosta veriryhmäjuderanssista, voi olla perääkin, voi olla olemati
 
Muokattu viimeksi:
Kaveri kerran sanoi, että olen harvinainen karppaaja, kun en käännytä läheisiäni karppauksen tuomaan vapauteen vaan nassutan itse lihani ja rasvani, toki hihkuen onnesta kun huomaan edistystä.. Mun sisko hurahti aikaan karppaukseen niin pahasti, että kun se saarnas siitä mulle (söin jo karpisti) niin tuntui kuin se olis paasannut jostain uskonnosta, eikä ruuasta. Ihan kun joku lahko olis ottanut sen jäsenekseen ja se puhua paapatti ihan kuin kirjasta suoraan olis lukenut jonkun toisen ajatuksia. Se oli aika pelottavaa. Ja ne on just ne ihmiset, jotka pakottaa lapsensakin syömään samaa vaikka oireita tulisikin, ne ottaa sen ruokavalion pyhäksi lehmäksi, eikä tajua, että se ei sovi kaikille, ei välttämättä omalle miehelle tai omille lapsille.. se ei ole avain onneen, vaikka oma olo olisikin taivaallinen.
 
Toi puuro on muuten niin hauska, kun jotenkin aina sanotaan 'että aamulla pitää syödä puuroa, että jaksaa'. Mä lopulta pari vuotta sitten uskaltauduin ekan kerran sanomaan ääneen, että jos syön aamulla puuroa, niin mulla on valehtelematta 15-30 min jälkeen IHAN hirvee nälkä. Jos en syö mitään ja juon vaan kahvin, voin hyvin jaksaa lounaaseen asti. Sit kun aloin tätä tunnustaa, niin selvis et aika monella muulla on ihan sama juttu. Puuro on hyvää, mutta en vaan tajua, miten sitä syömällä ois tarkotus jaksaa. Mutta sit toisilla se toimii hyvin. Näitä elämän suuri ihmeitä on nämä ruoka-asiat kyllä ja meidän kehon toiminta :D
 
Pipridae: Syö puurosi!

Heh ei vaan

mulle tulee kans hirvee nälkä puuron jälkee, vähän kuin mäkkiruoasta ja maha turpoo. Paras aamulla mikä pitää nälän on näkkäri, juusto, leikkele ja kurkku tomaatti ja kahvia! Ei vaan yks lisuke leivän päälle vaan monta! Mietin tuossa et vauvalla tulee kans nopeammin nälkä aamupäivällä puuron jälkeen. Tai sit jää nälkä, heti kohta pitää olla taas tissillä. Ehkä joku puuron tilalle, siis helppo ja nopee ruokaisa.

Puuro on kyl helppo ja nopea ruoka, ja siks meillä sitä syödään jo vähän paremmin. Itse en muista että olisin vapaaehtoisesti sitä pienenä syönyt.
 
meillä poika syö puuroa illalla, aamulla ensimmäinen "ateria" on vain korviketta, poika ei ole nälkäinen heti herättyään, ei ole muuten vanhemmatkaan, ollaan kaikki huonoja syömään aamulla. Tosin, illallakin puuron jälkeen menee kaksi annosta maitoa, pelkkä puuro ja hedelmäsose ei riitä iltapalaksi.

Meillä meni iho huonoksi, kuivia unaisia laikkuja ilmaantui mm. reisiin. Jätettiin hetkeksi vehnä eli mannapuuro pois ja rasvattiin 2päivä, niin ihottuma hävisi. Ens kuussa sit uusi yritys mannapuuroa.
 
Sirriäinen, niin enhän mä tässä mitään kinaa halunnut aiheuttaa vaan totesin et näinkin voi käydä ja on huonoa tuuria jos puukkomies yllättää! Mut onhan se tosi asia et monesti sairaudet tulee myös muusta omasta käyttäytymisestä kun ruoasta,mut ymmärrän pointin. Tarkoitin vaan et ei ehkä kannata ihan älyttömästi alkaa ajatella liikaa noita ruoka asioita vaan siis maalaisjärjellä ja mikä kullekin itselleen sopii. :)
 
Hyviä kommentteja. Pakko vielä todeta tuosta "ei mekään lapsena luomua syöty ja hengissä ollaan" argumentista, että kannattaa pitää mielessä myös mitä tahtia kaikenmaailman kasvimyrkyt ja geenimuuntelu on lisääntyneet viime aikoina.. Perus "ei-luomu" safka on meidän lapsuudessa ollut varmasti puhtaampaa ja luonnollisempaa kuin nykyään. En ole tutkinut asiaa eikä ole todisteita tähän hätään asian tueksi, myönnän että on mutua, mutta näin luulen. Jos ei olis kaikkia myrkkyjä tai geenimuuntelua, ei tarvittais luomua! Myös kaikenmaailman eineksiä on ollut vähemmän. Vauvanruuat on kuumennettu niin että niistä kuolee bakteerit (jotta säilyvät pitkiä aikoja purkissa) jolloin niistä kuolee kyllä suurin osa hyviksistäkin. Mulle on ihan sama mitä muut syöttä lapsilleen enkä jeesustele aiheesta, mutta ite pyrin tekemään mahdollisimman paljon ite ja luomusta. Nyt ollaan 4 viikkoa reissussa joten on annettu ekaa kertaa purkista ja ekaa kertaa ite tehtyä ei-luomua, tilanteen mukaan ln mentävä. Kotona palataan taas ruotuun :) luomupurkkiruuissakaan tuskin on sen paremmin ravintoaineita kun kai nekin on käsitelty, mut puhtaampaa ne varmasti on. Mäen nyt tässä kännykällä jaksa tuota yhtä linkkiä tavaamaan, joten voisko joku lyhyesti vastata tuohon jonkun muunkin aiemmin jo esittämään kysymykseen siitä, kasvatetaanko vauvojen ruokaa varten tosiaan jossain puhtaampia hedelmiä vai mihin perustuu se, että hedelmät purkista olis parempi ku ite tehdyt! :) kiitos!
 
Mä koitin Kesäbebe perehtyä noihin tutkimuksiin. En löytänyt mitään ihan varmaa tietoa, mutta jos ymmärsin oikein, niin lastenruokiin valittaisiin niitä hedelmiä aika huolellisesti. Ei siis kasvateta erikseen, mutta ollaan tarkempia valinnassa. Tosin sitä en ihan tajua, miksei ne sitten kaikki oo luomua..tai ehkä mä tajuan, en vaan halua tajuta :rolleyes:

Siitä en päässyt selvyyteen, että tutkitaanko noi tuoreet hedelmät kuorineen. Jollon siis jo se, että jos purkkiruokaan ne hedelmät kuoritaan, tietysti vähentäs sitä myrkkyjen määrää. Sitä voi sitten jokanen ite miettiä, että riittäskö sen hedelmän huolellinen pesu, jollon ei tarvis kuoren ja myrkkyjen mukana kuoria pois niitä kaikkia hyviksiä. Riippunee varmaan hedelmästä, siitä mistä se tulee, onko se luomua jne. Olettaisin kuitenkin, että siis pääasiassa toi vauvanruokien puhtaus johtuu kuitenkin just tosta sun mainitsemasta kuumennuksesta (ja kenties jostain muustakin käsittelystä?), jollon bakteerit kuolee ja myrkyt irtoaa. Mutta siinäpä kyllä tosiaan aivan varmasti kuolee sitten myös tosiaan ne hyvikset. Toki sitten niitä tietysti voidaan erikseen lisätä, mutta eipä vauvanruuissa niitä taida yleensä olla lisättynä? Tästä en kyllä oo yhtään varma. Ite taidan jatkossakin pysytellä niissä hyvin puhdistetuissa tai kuorituissa luomuhedelmissä. Mutta kukin tietty tavallaan :)
 
Tyhmä kysymys,mutta miten te toimitte vieraissa ruokailun suhteen jos ei ole syöttötuolia tai edes sitteriä ja pitäisi antaa sosetta. Mä mietin et ei meillä ainakaan onnistu syöminen sylissä.. tosiaan kun nyt annetaan sosetta 5krt päivässä niin aina pitää suunnitella entistä tarkemmin kyläreissutkin vai annatteko vaan suosiolla silloin vaan maidon?
 
Takaisin
Top